16 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

16 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 16 Mayıs 1987 Festival eğlencelerinde gece şehriâyinleri Anadoludan gelecekler için tenzilâtlı tarife yapıldı Festival komitesinin son toplantı- sinda festival günlerinde İstanbulun süslenip aydınlatılması için bir ko- misyon teşkil edilmiştir. Komisyon şimdiden Cumhuriyet bayramlarında olduğu gibi Beyazıd, Galata kuleleri- le Süleymaniye camiinin, Köprü, Taksim, Sultanahıncd, Beyazıd mey- danlarının geceleri tenvir edilmesine karar vermiştir, Aynı zamanda bele- diye sular idaresi, Cumhuriyet bay- ramlarında olduğu gibi Taksimdeki su tesisatını da tenvir edecektir. Anadoludan festivale iştirak ede cek olan halk için demiryollar idare- sile - bir'anlaşma yapılmıştır. Gelip gitme yol masrafı, otel, sabah kah- valtısı, bir övün yemek ve bir hafta bütün eğlencelere iştirak etmek üzere memleketin muhtelif yerlerine göre bir ücret tarifesi tanzim edilmiştir. Bu tarifeye göre flatler şunlardır: Adapazarından 2 nci mevki trenle geleceklerden 2685, üçüncü mevki ile geleceklerden 16 lira, Eskişehirden geleceklerden 2 inci mevki için 2928, 3 üncü mevki 1900, Kütahyadan ikinci mevki için 3,091, üçüncü mev- ki 2,058, Ankaradan geleceklerden ikinci mevki 3,493, üçüncü mevki 2,314, Uşaktan ikinci mevki 3,566, üçüncü mevki 2,360 kuruş alınacak- tır. Diğer yerler için 'de buna müma- sil tenzilât yapılınıştır Deniz vesaiti için de ayrı bir liste hazırlanmaktadır. Komite musiki programını hazır- lamıştır. Klâsik Türk, garb musikisi ile meydan konserleri verilecektir. Gelecek hafta da tiyatro programı hazırlanacaktır, Elâzizin milli oyunu olan (Üç ayak) oyununun burada bir tecrübesi yapı- lacak, muvafık görülürse programa ithal edilecektir. Festival o komitesi, Romanyanın Zarsan operasını getirt- meğe teşebbüs etmiştir. Bir tramvaya kamyon çarptı Kırılan cam parçalarından üç kişi yaralandı Dün öğleden sonra Ortaköyle Ku- ruçeşme arasında bir tramvay - kam- yon müsademesi olmuş ve üç kişi ya- ralanarak Beyoğlu hastanesinde te- davi altına alınmışlardır. Vaka şöyle olmuştur Ortaköyle Kuruçeşme arasında İs- kender tütün deposu vardır, Burada şoför Abdinin idi deki 4123 nu- maralı karı la nan İsmallin idaresindeki 3 numaralı tramvay arabası karşılaşmışlardır. Kamyonu iyi idareye.muvaffak ola: uyan şoför Abdi, bütün kızile tram- sol tarafına bindirmiş ve sad- menin tesirile de camlar tamamen kırılmıştır. Kırılan cam parçaları vat- man İle marangoz İsmailin kollarına, Rafail namunda bir Musevinin başına saplanmıştır. Zabıta memurları yaralıları derhal Beyoğlu hastanesine naklettirmişler, şoför Abdiyi yakalamışlardır. m Daimi (İlimad etmediği sevgilisini " oturan 20 yaşlarında Eleni ismindeki Ada seferleri Doğru seferler haziranda başlıyacak Akay idaresinin adalara doğru 5€- ferler tertib etmek için verdiği kara- rın tatbikine haziranda başlanacak- tır. Adalar arasında ve Yörükeli plâ- jile Dil iskelesine tertib edilecek 8€- ferler için Haliç idaresinin iki va- purundan istifade edilecektir. Adalar arasında İşliyecek vapur- larda seyahat ücreti henüz tesbit edilmemiştir. Akay idaresi bu husus- ta tetkikat yapmaktadır. İki ve daha ziyade ada arasında seyahat ücreti- nin köprü - Kadıköy seferlerinde ol- duğu gibi birinci mevki için 11, ikin- ci mevki için 8,75 olması düşünülü- yor. Yalnız bir adadan diğerine seya- hat ücretinin de birinci mevki 8,75, ikinci mevki 6,25 olması muvafık gö- rülüyor. Yerli mallar sergisi Milli sanayi birliği yerli mallar ser- gisi hazırlıklarına devam ediyor. Kâ- tibi umumi B. Halid Güleryüzülünün riyasetinde bir heyet dün serginin kurulacağı Galatasaray lisesine gide- rek müdürle temaslarda bulunmuş- tur. Kıskanç âşık bıçakla yaraladı Beyoğlunda Karnavola sokağında kız, 3 senedenberi terzi Teofilos ismin- de bir gençle konuşmaktadır. Son za- manlarda bu çiftin arası Kıskançlık yüzünden açılmıştır. Teotilos, Eleninin sevgisine hiç iti mad etmemekte, mütemadiyen ona bir takım ihtarlar ve tehdidler savur- maktadır. Nihayet, dün Eleni ile be- raber, konuşa konuşa eve gelmiş olan Teofilos tam kızın kapısına geldik- leri sırada bıçağını çekmiş ve arkası- nın müteaddid yerlerinden yarala- | mıştır. Polisler, Eleniyi tedavi altına aldırmışlar, Teofilosu da yakalamış- lardır. Ayakkabıcılar kooperatifi Şehrimizdeki ayakkabıcı sanatkâ- ran cemiyeti kooperatifi âzalarından mürekkeb bir heyet cemiyet reisinin riyasetinde İzmire gitmiştir. Heyet İzmirde de bir şube açılmasını mü- vafık görmüştür. İzmir ayakkabıcı- lar kooperatifi İstanbuldaki merkeze bağlı olarak çalışacaktır. Heyet evvel- ki gün İzmirden şehrimize dönmüş- tür. Köy muallimleri kurslari Köy muallimi yetiştirmek üzere bu sene Eskişehir, Edirne, Kars vilâyet- lerinde sırf köylülere mahsus olarak kurslar açılacaktır. Bu kurslardan ye- tişerek köy musllimi olacakların ye- | meleri içmeleri ve yatacakları yer köy tarafından temin edilecek, kendileri | ne de mahalli idarel hususiyelerinden onar lira ücret verilecektir, Aynı za- manda muallimlerin ziraat yapmala- rını temin etmek üzere kendilerine ziraat vesaiti verilecektir. ri, ni Arsatörlere mahsus dalmi fotograf müsabakamızın bu haftaki seçiminde (üçer liralık kitap) hediyesini kazananları 1 — İstanbul ikinci Vakıfhanı No,6 R. Pekin 9 - Kasımpaşa Mekteb 60- kağı No. 28 Nevzad 3 - Bandirma orta okulu No. 32 O, Umut 4 * Yüksek iktisnd okulundan Ruhi Çalış, “otoğraf AKŞAM Iktisat Vekili Dünkü trenle Ankaradan bi mize geldi İktisat vekili B, Celâl Bayardün öğle trenlls Ankaradan şehrimize gelmiştir. Yanında vekâlet müsteşarı B, Faik Kurdoğlu da vardır. B, Celâl Bâyar Haydarpaşa garında vali mu- avini B. Hüdai, şehrimizde bulunan deniz ve hava müsteşarı B. Sadullah Güney, liman işletmesi ve deniz tica- ret müdürlerile ticareb odası erkânı tarafından karşılanmıştır. İktisat vekili burada muhtelif ikti- sadi işlerle meşgul olacak, yarın B. Sadullahla birlikte limanın kömür mıntakasını gezerek hazırlanan tesi- sat plânına göre kömür depolarını gözden geçirecektir. İhracat tacirleri bazı meseleler hak- kında vekile maruzatta bulunmak üze- re bir heyet seçmişlerdir. Şark demiryolları Devlet idaresi muvakkat bütçe ile bir çok yenilikler yaptı Devlet demiryolları Avrupa hattı dokuzuncu işleme o müdürlüğü, şir- ketten devralınan kadro ve mali s8- ne başına kadar kabul edilen muvak- kat bütçe ile Sirkeci - Küçükçekmece arasında seferlerde ve istasyonlarda bir çok yenilikler yapmıştır. Direktörlük Sirkeci İstasyonunda bahçeler meydana getirmektedir. Bu hususta diğer istasyonlarda da faali- yete geçilmiştir. Ayni zamanda va- gonların temizlenmesi için her trene daimi müstahdemler konmuştur. Hazirandan itibaren tatbik edilecek dokuzuncu işletme bütçesi hazırlan- mıştır, Bu arada bir de kadro yapıl. maktadır. Mevcut memurlar aynen muhafaza edileceği gibi tren seferle- rinin çoğaltılması dolayısile kadro takviye edilecektir. Eski şirket me- murları devlet idaresine geçmekle te- kaüdlük hakkını da kazanmış oluyor- lar. Belediye otobüsleri Firmaların teklifleri bele- diyece-tedkik edilmeğe başlandı İstanbul belediyesinin Avrupadan getirteceği otobüslerin gümrük res- minden muafiyeti hakkında bir ka- nun Jâyihası hazırladığı hakkında şehrimize malümat gelmiştir. Bele- diye kanun çıkar çıkmaz faaliyete ge- çeceğinden (belediyenin ihtiyaç gör-. düğü 200 olobüs vermek üzere şimdi- ye kadar mürcaat eden firmaların teklifleri tedkik edilmeğe başlanmış- tır. Bu teklifler arasında bir şartna- me hazırlanarak ilân edilecek ve be- lediye firmalardan böyle yapacağı mukavele ile otobüsleri hemen getirt- meğe başlıyacaktır. İnhisarlar müdürü geldi İnhisarlar idaresi müdürü B. Mitat dün sabah Ankaradan şehrimize dön- müştür, Müdür, idarenin yeni sene bütçe ve kadrosu için vekâletle temas- larda bulunmuştur, > Sanayi heyeti Bazı temaslar için yarın Ankaraya gidiyor Milli sanayi birliği kâtibi umumisi B. Halid Güleryüzlünün riyasetinde- ki sanaylcilerden mürekkep heyet yarın akşam hareket edecektir. Heyet genel ithalât serbestisile muamele ve istihlâk vergilerinin tadili etrafında sanayi birliğinde yapılan tetkikleri alâkadar makamlara arzedecektir. Heyetin yeni iktisadi teşkilât lâ- yihasının hazirana kadar Meclisten çıkarılmasına çalışacağı söyleniyor. Bu münasebetle teşkili edilecek sana- Yi federasyonlarının vaziyeti etrafım- da görüşmeler yapılmaktadır. Sanayi federasyonlarının merkezi İstanbulda olacak ve milli sanayi bir- liği teşkilâtlandırılarak (federasyon haline sokulacaktır. Memleketteki di- ğer sanayi birlikleri de İstanbula bağ- lanacaklardır. Mühim bir ticaret ve sanayi merkezi olması münasebetile şehrimizdeki her sanayi zümresi bi- rer birlik halinde çalışacaktır. Bu bir- likler sanayi federasyonlarile dalma temas halinde bulunacaklardır. Bu- nun için federasyon idare heyeti aza- larının daima birlik reislerinden mü- rekkep olması muvafık görülüyor. Kundakçılık Yedikulede bir evin kapısı paçavralarla tutuşturuldu Polis dün, dikkate şayan bir yan- gın çıkarma tahkikatına el koymuş- tur. Yedikulede Kürkçübaşı Çıkmaz 50- kağında oturan bayan Hayriye, dün akşam üzeri evine geldikten biraz sonra; kapısının eşiği üzerine bir ta- kım paçavralar, kâğıd parçaları ve- saire konarak ateş verildiğini görmüş, polise koşarak haber vermiştir. Me- murlar itfaiyeyi haberdar etmekle beraber, yangın çıkan evin bulundu- ğu yere de gelmişler ve filhakika, bir takım paçavra ve kâğıdlarla kapı eşi. ginin tutuşturulmuş olduğunu gör- müşlerdir. İtfalye gelinciye kadar Ateş söndü- rülmüş ve kasd olduğu görülen bu yangın otrafında tahkikata girişil- miştir, Kendisine ilk sorgu tevcih edi- len bittabi bu evde oturan bayan Hayriyedir. Bayan Hayriye, sorulan suallere: «— Evet, evet ben her şeyi biliyo- rum. Bana bu kasdi yapan, uzun müddettenberi benimle dargın olan görümcemdir» demiştir. Zabıta, bu iddia üzerine, bayan Hayriyenin görümcesini sorguya çek- miştir. Hakikat tahkikat neticesinde anlaşılacaktır, İlk tahsil şahadetnamesi İlk tahsil çağında bulunub da bir mektebe devam etmeksizin imtihan vererek ilk mekteb diploması almak istiyenlerin hiç bir mektebe devam etmiyerek ilk tahsili yaptıklarına dair mahalli nahiye müdürlüklerinden bir Dahiliye Vekâletinin yerinde bir kararı Ressamların devlet himayesi altına alınması için çalışılıyor. Bir çok res- samlara yetmişer lira maaş bağlana- cağı söyleniliyor, yazılıyor. Diğer ta- raftan genç edebiyatçılar da ressam- lar gibi kendilerinin de devlet hima- yesi altına alınmalarını ileri sürdüler. Bu arada Dahiliye vekâleti çok ye- rinde bir karar verdi. Vekâlet Köroğ lu, Battalgazi, Leylâ ile Mecnun, Fer had ile Şirin ve saire gibi yüzlerce halk hikâyelerini yeni hâdiselere uy- durarak edebiyatçılarımıza yazdıra- caktır. Bunun için de edebiyatçılara iyi bir ücret verilecektir. Dahiliye vekâletinin bu kararının bir kaç cepheden pek çok faydaları vardır. Bunları şöylece o sırahyabili- riz: Kitapçılar çok iyi bilir ki bizim memlekette en fazla satılan kitaplar bu halk hikâyeleridir. Bilhassa Ana- dolu baştan başa Köroğlu, Leylâ ile Mecnun, Ferhad ile Şirin, Battalgasi ve saire okur. O kadar ki meselâ «Fer- had ile Şirin» in yüzlerce defa basıldı- dolu köylüsünün eline ilk geçen ki- taplar bunlardır. Fakat bu halk eserleri bugünün yaşayışından, zevklerinden çok uzak- tır. İşte Dahiliye vekâleti bunu dü- şünmüş, bu halk eserlerini yeni hâdi- seleri içerlerine koyarak, bugünkü dille ve daha modern bir şekilde yaz- dırmağa karar vermiştir. Bu suretle en küçük köye kadar giren bu halk hikâyeleri vasıtasile inkılâbı, tezimizi en ufak köy evine köy kahvesine kadar sokabileceğir. En çok okunan eserlerin içinde en yeni hâdiseleri, son yıllarda yaptıkla- rımızı vatandaşlara anlatabileceğiz. Diğer taraftan çok okunmakla be- raber içlerinde bugünün zihniyetine hiç uymuyan, hattâ okuyanlar üzerin- de menfi bir tesir bırakan bazı hikâ- yeler de istediğimiz bir şekle girecek- tir. Bu yüzlerce hikâyeyi yazacak olan edebiyatçılarımız bir devlet yardımı görecektir. Bu hareketin üçüncü ve en mühim bir faydası da şu olacaktır. Şimdiye kadar köylü, halk bu hikâyeleri oku- yordu. Halbuki bunlar gelişi güzel kalemlerden çıkmış eserlerdi. Şimdi bu halk hikâyelerini, yeni hâdiseler- le münevverler yazacak. bizde ilk de- fa münevverle köylü bu eserlerde kar- şı karşıya gelecektir. Şimdiye kadar bizim Anadolu köy- lüsü İle şehirli münevver arasında hiç bir rabıta yok gibi idi. Bu suretle münevverle köylü arasında ilk rabıta perçinleşmiş olacaktır. Dahiliye vekâleti bundan başka Anadoluda, Trakyada pazar yerlerin- de oynanmak üzere edebiyatçılara bir çok piyesler yazdıracaktır. Memleke- tin bu pazar yerleri en mühim toplan- tılarıdır. Burada yapılacak telkinler, propagandalar son derece yerinde dir. Bundan başka bu piyesleri yaza- cak olan edebiyatçılar da bir yardım görmüş olacaktır. Devletin sanatı himayesi” insenım içine ferah verici bir hâdisedir. EE.