23 Mayıs 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

23 M 37 Yunan topraklarından | geçen şimendifer hattı Yapılan anlaşma dün | imza edildi | 'Trakyada Yunan toprağından ge- | çen tren hattında kontrol hakkında | bir müddettenberi (hazırlanmakta olan itilâfname dün sabah saat on buçukta Devlet demiryolları doku- | zuncu İşletme dairesinde imza edil. | miştir. İtilâmame hükümetimiz namına 9 uncu işletme müdürü, Yunan hü- .kümeti namına da B. İstasinopulos tarafından imza edilmiştir. İtilâfna- menin birer nüshası dün akşam An- kar ve Atinaya gönderilmiştir i Bu hattın vaziyeti Lozan muahe- denamesile vaktile tesbit edilmişti. Yunan toprağından 33 kilometrelik Kuleliburgaz le Arda köprüsü ara- Sındaki kısım ile Arda köprüsünden Karaağaca kadar uzanan 7 kilomet- Telik ve Karaağaçtan sonra 36 kilo- Metrelik gene Yunan topraklarına alt ki ceman 76 kilometrelik hattın kon- Ürol ve idaresi Milletler Cemiyetine verilmişti. Bu kontrol ve idarenin masrafı Türk - Yunan hükümetleri tarafın- dan müştereken verilmekte idi, Son- Talsrı iki hükümet kendi aralarında bir anlaşma yaparak Milletler Ce- | miyeti kontrolünü kaldırmışlar, fa- kat o zaman eski usule kaim olacak Yeni bir şekil bulmamışlardı. Dün imza edilen itilâfname, bu va- Ziyeti esasından halletmiştir. Yeni İtilâfnamenin esasları her iki hükü- Met tarafından tasdik edildikten son- Tâ neşredilecektir. Ancak yeni itilâf- Tame ii8 bu 76 kilometrelik hattın kontrol ve idaresi her iki hükümet tarafından müştereken yapılması ka- bul edilmiştir. Karadeniz vapurundaki mülteciler 300 kadarı İtalyaya çıkarılmalarını istedi Madrid sefaretimize iltica eden Mültecileri memleketimize götürmek | Üzere Valânsiyaya giden Karadeniz Yâburunun Maltaya geldiği yazıl Muşta Karadeniz vapuruna binen mülte- Cilerden üç yüz kadarı general Fran- ko taraftarı İspanyollardır. Bunlar Türkiyeye değil, İtalyaya çıkmaları- Yi istemişler ve Maltada Karadeniz süvarisine müracaat etmişlerdir. Bu talep üzerine Karadeniz vapu- Tu süvarisinden dün Denizyolları ida- Yesine bir telsiz gelmiş ve İspanyol Mültecilerinin bu talebi hakkında İdaresinden talimat istenmiştir. Denizyolları idaresi süvarinin tel- #izini Ankarada bildirmiştir. Bugün Pazar olduğu için hükümetten gele- Cek emrin yarın geleceği tahmin edi- Uiyor. Hükümetimizden gelecek tali- Mata göre Maltada bulunan Karade- vapuru hattı hareketini tayin €decektir. Vapur, Ankaradan gelecek emre Böre hareketini tehir etmiştir. Avrupa ekspresile konvansiyonelin hareket saatleri değiştirildi Avrupa ekspresi ve konvansiyonel lerinin hareket ve muvasalat sa- #ileri değişmiştir. Şimdiye - kadar #aat 7,35 de Sirkeciye gelen ekspres den itibaren saat 7,25 de ve sa- 8t 10/25 de gelen konvansiyonel de Fog 10,23 de gelmeğe başlanışlar- Akşamları sant 2145 de Sirkeci- | hareket eden ekspresde Saat 22.de hareket edecektir. Mektepler için yeni ders levazımi alınacak Orta mekteblerle “Liselerde okunur derslerden talebönin mümkün ol- ğu kadar fazla istifade etmelerini min etmek üzere bilhassa lâbora- var dersi olan fizik, kimya, tabiiye in yeni lezavım alınması maarif ve- ince kararlaştırılmıştır. Maarif Vekâleti mekteplerin ihtiyaçlarını teğ- İt etmiş ve yeni sene bütçesine tahsi- Mt koymuştur. Gelecek sene mekteb- açılıncaya kadar bu gibi ders Jeva- tamamile tdearik edilecektir, Tabelâ parası Şoförler İ yeni bir formül hazırladılar İ Taksi şoförlerinin belediyeye olan tebelâ borçlarını taksitle ödemeleri | için yeniden müracaat edeceklerini | yazmıştık. Her taksi durak yerinden | seçilen murahhaslar cemiyete müra- | caat oderek tumasa başlamışlardır. | Bunlar aralarında verecekleri karar İ üzerine bugünlerde belediyeye müra- | caat cdeceklerdir. Şoförler, eski tabelâ borçlarının taksite bağlanmasını rica edecekleri gibi bundan sonra da her otomobil. ; den aynı mikdarda tabelâ ücreti alın- maması için bir formül hazırlamış- | lardır, Şoförler şimdiye kadar alınan tabelâ ücretlerinin 12,5 liradan 10 li- raya indirilmesini ve bu paranın yeni markalı ve yıpranmamış bir senelik arabalardan alınmasını, iki senelik arabalardan 7,5 lira, iki seneyi geçen | eski arabalardan da 5 lira alınmasını | ve bu paranın her aya ayrılacak tak- sitlerle ödenmesini rica edeceklerdir. Trenlerde kontrol Verilen kararların çabuk tatbikine geçilecek Gümrük ve inhisarlar vekili B. Ali Râna ile İstanbul gümrükler baş mü- dürü B. Mustafa Nuri bundan bir müddet evvel Uzunköprüye kadar bir tedkik seyehati yaparak trenlerde ge- | ce ve gündüz gümrük kontrolönün na» sıl yapıldığını tedkik etmişler ve me- murlar için Uzunköprüde evler yap- tırılmasına karar vermişlerdi. Bu kararın tatbikine biran evvel geçilmesi için İstanbul gümrükleri dürlüğü Edirne gümrüğü mü- iğüne dün bazı emirler vermiş; evlerin inşası için Uzunköprüde mü- nasib arsalar alınmasını bildirmiştir. | Bu hususta Trakya umumi müfettiş- | liği ile temaslar yapılmaktadır. Diğer taraftan trenlerde gece ve | gündüz gümrük konlrolü hakkında | bâzı yeni tedbirler alınmıştır. Bilhas- sa gece kontrolüne ehemmiyet veril. | miştir. Trenler bekletilmeden mua- | yeneler süratle ikmal edilecektir. İs- tanbul gümrükleri baş müdürlüğü bu hususta memurlar için bir mesai prog- ramı hazırlamıştır. Bir hırsız yakalandı Emniyet müdürlüğü İkinci şubesi Fatih civarında bazı hırsızlıklar ya- pan Osman isminde birini yakla- mıştır. Osman hakkındaki tahkikat derinleştirilmektedir. Osmanın, son zamanlarda yapılan bir kaç mühim “hırsızlıkla alâkası | olup olmadığı araştırılmaktadır. bazılarının kaptanları, kaptan köş- küne misafir kabul etmekte idiler. Bir gemi kaptanının sefer esnasında dai- resine misafir kabul ederek lâkırdı- ya dalması, bir takım kaza ihtmalle- rine :yol açacağı cihetle badema, hiç bir suretle, hiç bir kaptının yolcular- dan hiç kimseyi köşküne kabul et- memesi aksi hareket edeceklerin ilk defalarda hafif tecziye, tekerrürü ha- linde daha zecri şekilde cezalandı. rılmaları kararlaştırılmıştır, Boğazda yapılacak yaz eğlenceleri Şirketi hayriyenin festival komitesine bir müracaatı Şirketi Hayriye halkın Boğaza rağ- bet etmesi için çalışmalara devam ediyor. Şirket son defa belediyenin festival komitesile temasa geçerek bu sene yapılacak yaz eğlencelerinde Boğazdan da istifade edilmesini İste- miştir, Şirketi Hayriye Boğaziçi âlem- lerini ayrı bir programla tesbit ede- cek ve bu program festival kKomite- since tedkik olunduktan sonra umu- mi programa idhal edilecektir. Haziran iptidasında tamamlanacak olan Şirketin bu programındaki eğ- lenceler, festival münesebetile şehri- mize gelecek olan komşu memleket gençlerinin Boğuzın muhtelif yerle- rinde milli danslarını göstermeleridir. Şirket bu arada mehtaplardan da İs- tifade ederek deniz âlemleri yapmak tâsavvurundadır. Bu âleme münasib görülecek mehtaplı bir gece Şirketin bütün vapurları iştirak edecek, yol- culara o gecenin şerefine ucuz bilet- | ler satılacaktır. Büyük vapurlardan birinin arkasına geniş bir sal bağla İ nacak, milli oyunlar güzelce tenvir edilecek olan bu sal üzerinde oyna- nacaktır, Boğazın münasib görülecek geniş bir kısmında vapurlar ve sandallar bu salı deniz ortasında çerçeveliyecek ve hâlk bu suretle güzel, mehtaplı bir gece milli oyunlar seyredecektir. Şirketi Hayriyenin bu düşüncesinin tahakkuku için derin ve büyük bir sal yaptırmak icab ediyor. Çünkü sa- ın küçük mevcelerle fazla sallanması oyunlara mani olabilecektir. Şirkelin teşebbüsile teşkil edilen Boğaziçini güzelleştirme cemiyeti bu işlerle devamlı bir şekilde meşgul ola- caktır, Adalardaki talebe Akay hepsine paso vermeği kararlaştırdı Akay idaresi çok yerinde bir karar vermişlir. İdare, Adalarda oturan ve gene Adalardaki mekteblere giden ta- lebelere paso vermiyordu. Çünkü bun- ların vapurla alâkaları yoktu. Bu 8ç- beble ucuz seyahat imkânı ancak Adalarda oturup da mektebi İstanbul- da olan talebelere inhisar ediyordu. Akay idaresi bir kolaylık olmak üzere Adalardaki bütün talebelere pa- so vermeyi kararlaştırmıştır. Bu Sü- retle Adada oluran ve gene orada okuyan talebeler de pasodan istifade ederek arzu ettikleri zaman İstanbu- la ucuzca inmek imkânını bulacak- lardır. Bu yeni kararın tatbikine dünden ilibarer başlanmıştır. Bu münasebet- le idareye müracaat eden talebelere paso verecektir. Deniz banyosu için hazırlıklar Banyo ve deniz mevsimi yaklaştı- ği için belediye deniz kazalarının önünü almak üzere şimdiden bazı tedbirler almağa karar vermiştir. Bu- nun için sahillerde akıntı, anafor ya- pan tehlikeli yerler yeniden karar- laştırılacak, ayni zamanda bu sene çöpler denize döküleceği için banyo yerlerinin lodosun tesirile çöplerin gelmiyecek sahillerde yapılması te- min edilecektir. Tasmasız köpekler . : . : Cinsi nadir bile .. ze .. . olsa öldürülmesi *717*.*7)7: bildirildi Bon günlerde sokak köpekler! gene çoğalmıştır. Buna sebeb köpeklerin meydana getirecekleri sıhhi mahzur- ları tâkdir edemiyen bazı kimselerin himayesi olduğu anlaşılmıştır. 'Ev ve süs köpeklerinden de çoğunun tasmasız olarak sahipleri tarafından serbestçe bırakılmaları nazarı dikkati celbetmiştir. Bu kabil köpeklerden ço- gunun hastalıklı olduğu tahakkuk etmiştir. Bu hastalıklardan bazıları insanlara geçecek, tenya ve kiste hu- sulüne sebeb olacak mahiyettedir. Belediye bunun üzerine bütün şu- belere bir tebligat yapmış, tasmasız olarak sokaklarda dolaşan bütün ev ve sokak köpeklerinin cinsi nadir ve kıymeti yüksek de olsa, kime aid ol- duğu düşünülmeksizin, derhal öldü- rülmesini bildirmiştir. Sokak köpek- lerini himaye ederek belediyenin ta- kiplerini güçleştirenler hakkında da ayrıca ceza zaptı yapılacak ve bun- lardan para cezası alınacaktır. Haliç temizlenecek Belediye bir tarak dubası satın alıyor Belediyenin elinde bir tarak dubası olmadığı (Oiçin şehir (sahilleri kiralanması günde 100 lira gibi bü- yük bir masrafı mücib olduğundan belediye kendi mali vaziyeti yüzün- den bu dubadan sık sık istifade ede- miyor. Son günlerde Ortaköy camil ile is- kele önünün, Beşiktaş iskelesi ve ci- varının, Halicin birçok yerlerinin ta- mamile dolduğu anlaşılmıştır, Hattâ birkaç sene evvel fena bir havada Şir- İ ket vapurlarından biri Beşiktaş iske- lesi önünde karaya oturmuştu. Bun- dan başka Kurbağalı derenin de civar halkın sıhhatini bozacak derecede dolduğu görülmüştür. Belediye gerek Boğazın, gerek Hali- cin dolan yerlerini, gerek ileride ya- pılacak kanalizaşyondan sonra sık sık temizlenmesi lâzım gelen Kurbağalı dere için bir tarak dubası almağa ka- rar vermiştir. Buduba alındıktan sonra evvelâ Haliç baştan başa temiz- lenecek, bundan sonra Boğazda deniz münakalâtını sekteye uğratacak yer- ler taranacaktır. Sucuk ve pastırmalar Sucuk, pastırma gibi etten mamül maddelerin gerek (ihracında, gerek dahilde satışlarında kangal ve tahta- larının kurşun mühürle mühürlen- mesine, mühürlenmiyenlerin satış ve ihracına müsaade edilmemesine ve bunların imhasına şehir meclisi tara- fından karar verilmişti. Meclisin bu kararı 1 hazirandan itibaren tatbik edilecektir. Belediye, kimyahanesinde şimdiye kadar yaptırdığı tahliller neticesinde bilhassa bu kabil maddelerin diğer yiyecek ve içeceklerin fazla karışık ve sıhhate muzır olduğu görülmüştür. Belediye bu talimtname ile sucuk ve pastırmalardaki hilenin önünü ala- cağını ümid ediyor. Sahife $ çırp» Münevver olmyıan sınıf ve Halkevleri Süleymaniyede, cami karşısında ağaçlar altında bir kahve gözüme ilişti. Gayet tenha. fakat bahçenin bir köşesinde kocaman, demir, «gor gülleleri... Bu eski Tiryakilerçarşısından kal- ma yeşil gölgeli kahve hoşuma gitti, Oturdum. Akşam üstü... Kahveye bir amele geldi. Genç bir adam.. bundan sonra soyunmağa başladı. Evvelâ ce- ketini, sonra gömleğini çıkardı. Bir ten fanilâsile kaldı. En büyük gülle yi aldı.. başladı spor yapmağa. Sor- dum. Bu gülleler seksen kilo imiş. adamda bir bazular var ki görmeyi- DİZ. Bundan sonra küçük gülleleri bü- yük gülenin k bağladı. Hepsi ni birden kaldırdı, Tamam bir saat Amatörlere mahsus dalmi fotograf müsabakamızın bu tiaftaki seçiminde (üçer liralık kitap) hediyemiz! kazananlar: 1 - Ankara Y. Z.R. Ziraat fakültesi iktisadiyat, enstitüsü asistanı 8. R. Doğukan, 2 - Kadıköy Müstrlioğlu caddesi No. 110 Kemal, $ - İstanbul erkek lisesi 2-B No. 625 Tahsin, 4 - Kocamusta- fapaşa, Balıkçı sokağı No, 30 A. Boncuk.