11 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

11 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — 11 Haziran 197, Dün Geceki ve Bu Sahbahki 'Teleraflar Alman Hariciye nazırı bugün - Sofyadan Peşteye gidiyor * Neşredilen tebliğde, iki memleketin fikir birliğinden, kültürel ve iktisadi münasebetlerin kuvvetlendirileceğinden bahsediliyor Sofya 11 (Akşam) — Almanya ha- riciye nazırı Von Neurath ile Bulgar başvekili ve hariciye nazırı arasında cereyan eden mükâlemeler bitmiş- tir. Bu münasebetle neşredilen resmi tebliğde «bu ziyaretin ve cereyan et miş olan müzakerelerin Bulgaristan- la Almanya arasında senelerdenberi ananevi bir mahiyet alan dostane münasebetlerini teyid ettiği, beynel- milel meselelerin tetkikinde iki dev- | let arasinda fikir birliği müşahede edildiği, kültürel ve iktisâdi münase- betlerin daha ziyade küvvetlındiril. mesine ve inkişaf ettirilmesine karar verildiği: beyan edilmektedir. Tebii- ğin sonunda «bu ziyaretin yalnız iki devlet arasındaki münasebetlerin de- gil, fakat dünya sulhunun istikrarı- na dn bir hizmet teşkil ettiği üâve edilmektedir. Von Neurath bugün tayy dapeşteye gidecektir. Budapeşte 11 (Aksam) — Alman- ya hariciye nazırı Von Neurathın bu- gün tayyare ile Sofyadan buraya mu- vasalatı bekleniyor, Macar gazeteleri bu ziyaret münasebetile hararetli ma- kaleler yazmakta ve umumi sulh da- vasına bir hizmet teşkil ettiğini ilâve etmektedir, re ile Bu- Yeni üç fabrika sene sonuna doğru çalışmağa başlıyacak Bu fabrikalarda makinelerin kurul. masına faaliyetle devam ediliyor Ankara 10 (Akşam) — 1935 yılın- da temelleri atılmş olan Gemlik sun'i ipek, Bursa Merinos, Nazilli basma #ubrikalarının inşaatı çok ilerlemiş- tir. Bursada Merinos fabrikasının €5a fabrika, kantin ve müdüriyet binaları inşaat mamlanmıştır, Kuvvei mu- harrike atelye, ambarlar inşaatı İleri- lemektedir, Fabrikada makinelerin ku. rulmasma başlanmıştır. Fabrikanm iltisak hattı da ikmal edilmiştir. Gemlik sun'i ipek fabrikasının in- şaatı da esas itibarile bitmiş ve maki- nelerin kurulmasına başlanmıştır. Su tesisatı ile kaptaj tesisatı da ikma! edilmiştir. Nazilli basma fabrikasının fabrika binalarını teşkil eden iplik, dokuma- hane, basmahane, tamirhane, santral, su İstasyonu ve müteferrik inşaat montajın başlıyabilmesini temin ede- cek şekilde tamamlanmıştır. Fabrika- ya üç kilometrelik iltisak battı da in- | A. Gücü - Rapid maçı nasıl oldu? Ankâragücü takımı Viya- nalılara 7-2 mağlüp oldu Ankara 10 (Telefon) — Üç maç yap- mak üzere şehrimize gelen Viyananın Rapid takımı ilk karşılaşmasını bu- gün Şehir stadında Ankaragücü kımile yaptı. Stadda çok kalabalık bir seyirci vardı. Viyanalılar, Ankaragü- cü kalesini zorluyorlar. Birinci devre 0-5 Ankaragücü aleyhine bitti. İkinci devrede Ankaragücü kaleye Osamını, sol hafa Musayı, merkez mu- bacim mevkiine de Orhanı aldı. Viya halailar sitıncı dakikada altıncı gol- lerini yaptılar. 27 nci dakikada vazi- yet değişti ve Orhanın verdiği güzel bir pası Fari yerinde ve pek mükem- mel bir vuruşla Viyana ağlarına taktı. 43 Üncü dakikada Viyanalılar ye- niden harekete geçtiler ve soliç Fle- gel vole bir şütle topu yedinci defa ola- rak Ankaragücü kalesine soktu, Bunu takiben Ankaralılar da Sağdan yap- tıkları hücumda Şükrü topla kaleye kadar sokuldu ve falsulu bir vuruşla topu kaleye gönderdi. Sağ bek Lucf bu esnada yaptığı fena bir vuruşla to- pu kendi kalesine sokarak oAnkara- gücüne bir gol kazandırdı ve bü suret- le maç 7-2 gibi büyük bir farkla Viya- nalı profesyonellerin lehine netice- İendi. İngiliz Hariciye omüsleşarı Kaunas 10 (A.A.) — Baltık memle- ketlerinde resmi bir seyahat yapmak- te olan İngiltere Hariciye müsteşar Lord Piymouth, Rıgadan buraya” gel- miştir. şa edilmiştir, Bu üç yeni fabrikamız 1937 senesi sonlarında işlemeye başlı- yacaktır. Beşinci pamuklu fabrikası olarak Malatyada Türkiye İş ve Ziraat ban- Kaları ile Sümer bankın müştereken kuracakları pamuklu fabrikasının ma- kine ve tesisatı sipariş edilmiş, revir, Kantin, müdüriyet ve memurlar ev- lerinden mürekkep birinci kısım in- şaatı ihale olunmuştur, Kimya endüstrisi ve muhtelif işler Birinci beş yıllık sanayi programı mucibince kurulacak kimya endüstris | si üzerindeki tedkik ilerilemiştir, 1937 senesi zarfında bu mevzu üzerinde de son bir karar verilecektir. Gene bu program icabı tesisi mu- karrer porselen fabrikası da ayni saf- | hadadır. Kendir sanayilnde ilk mer- hale olmak üzere şimdilik ayrı ayrı iki mıntakada birer ihzar fabrikası Yurulacaktır. Jtalyanın deniz silâhları Bir sene sonra en kuvvetli tahtelbahir filosuna malik olacak Paris 10 (A.A.) — Le Journal, İtal yanın bir sene sonra dünyanın en bü- yük tahtelbahir filosuna sahip olaca- ğını yazmaktadır. İtalya, faal servis- te çalışan 100 tahtelbahire malik ola- caktır, Şimdiye kadar Fransa 90 tah- telbahir ile birinci gelmekte idi. Le Journal, bundan bâşka İtalyan tahtelbahirlerinin 5 yaşından fazla ol- madığını, halbuki Fransız tahtelbahir- lerinin 10 yaşını bile geçmiş olduk- larını ilâve etmektedir. Bu gazete, netice olarak, İtalyanın silâhlanma programını tahakkuk et- tirmek hususundaki devam ve seba- ta ile âleme bir nümune göstermekte olduğunu yazmaktadır. Yeni bir filo Roma 10 (A.A.) — Tamamen mo- dern hale konulmuş olan Giulio cesa- re ve Conte de Cavoure diritnotlarının hizmete girmesi ile yeni bir deniz fi- losu ihdas edilecektir. Bu gemilerin tonajı 26,000 € iblâğ edilmiştir. İçle- rinde 4 kuleye konulmuş otuz buçuk- lu on top mevcuttur. Ayni tipten «Doria ve Duillos ge- milerinde de ayni tadilât yapılacak ve gemiler gelecek sene hizmete konula- caktır, B. Baldvin Lordlar Kamarasına aza oldu Londra 10 (A.A.) — B. Baldvin dün . |. Ziraat vekili * ;» istifa etti B. Şakir Kesebir Ziraat vekilliğine tayin edildi Ankara 10 (A.A) — Ziraat vekili B. Muhlis Erkmen istirahâte ihtiyatını hissederek istifasının kabulünü rica etmiş ve istifa kabul edilmiştir. Yeri- ne Tekirdağı mebusu B. Şakir Kesebir | tayin edilmiştir. iki vekil istifa edecek mi? Bu sabahki iki refikimiz, Maliye ve İnhisarlar Vekillerinin de istifası ih- timalinden bahsediyorlar. İnhisarlar | Vekili istifa ettiği takdirde yerine eski İnhisarlar umumi müdürü ve İz- | mir mebusu B. Hüsnünün getirile ceği söyleniyormuş. Bu hususta resmi mabafilde malü- mat yoktur. Hatayda kanlı bir müsademe Biri ağır olmak üzere 8 kişi yaralandı Antakya 11 (Fransızca İstanbul) — Suriye - Hatay hududu üzerinde kâin olan Karbeyaz köyünde kargaşalıklar çıkmış, biri ağır olmak üzere sekiz kişi yaralanmıştır, Hatayın mülki tamamiyeti! Hariciye vekilimiz Pazartesi günü Mecliste beyanatta bulunacak Ankara 10 (Telefon) — Hatayın mülki tamamiyetini tekeffüle ve Tür- | kiye - Suriye hududunün teminine da- ir muahede ve anlaşma ve bunlara da- ir protokollar bugün Büyük Millet Meclisi hariciye encümeninde müza- kere ve kabul edilmiştir. Pazartesi gü- nü Mecliste görüşülecektir. Hariciye siyasi müsteşarı B. Numan Menemeneloğlu bu münasebetle en- cümende beyanatta bulunmuştur. Ha- riciye vekili B. Tevfik Rüştü Aras ta Meclisin Pazartesi günkü toplantı- sında bu hususta mühim beyanatta bulunacaktır. 2 Iş Bankası Hatay şubesi Bu hususta tedkikler bitti i hazırlıklara başlandı Ankara 10 (Telefon) — Hatayın muhtelif yerlerinden hükümete vaki olan müracaatlerde İş bankasının Ha- tayda bir şube açmak üzere yaplığı teşebbüsün bir an evvel kuvveden fiile çıkarılmasının temini rica edilmiştir. İş bankasının Hatayda bir şübe aça- cağının orada şüyu bulması derhal müsbet tesirini göstermiş ve bu cüm- leden olarak pek düşük fiatle satılan ipek kozalarının fiati ir, Öğrendiğime göre, İş bankası Ha- tayda açılacak şube için tedkiklerini bitirmiş ve hazırlıklara başlamıştır. Kömür yakan kamyon Ankarada tecrübe edilecek Ankara 10 (Telefon) — Beynelmi- lel kömür sergisi dolayısile kömür ya- | kan bir kamyon getirtilmiştir. Kam- yonun tecrübesi yarın ( bugün ) yapılacaktır. Bunun için İngiltere. den mütehassıslar gelmiştir. Tecrü- bede iktisad vekili B. Celâl Bayar da hazır bulunacaktır, Gümrükler ve inhisarlar müsteşari şehrimize geldi | Gümrükler ve İnhisarlar müsteşarı B. Adil yanında İstanbul gümrükleri başmüdürü Mustafa Nuri olduğu hal- de dünkü trenle şehrimize gelmiştir. Müsteşar gümrük ve İnhisarların yeni sene kadrosu ve teşkilâtile meş- gul olacaktır. İspanyaya gidecek gemilerimiz Ankara 10 (Telefon) — İspanya ve İspanya idaresindeki / memleketlere gidecek 'Türk gemilerinin tâbi ola- cakları mürakabe usullerine dair go- nel kurmay, hariciye ve iktisad ve- kâletleri tarafından hazırlanan ka- rarname vekiller heyeti tarafından stasdik edilmiştir. Fransa yeni Lokarno paktı için cevab verdi Müzakerelerin en mühim noktası mütearrı7! tesbit edecek hakemin tayini meselesi olacak Paris 11 — Fransa hükümeti garp paktı hâkkındaki cevabını dün İn- giltezeye tebliğ etmiştir. Franda bu cevabında bundan üç ağ övvel İtal- ya İle Almanya tarafından kesilmiş | olan yeni Lokamo paktı müzakere- | lerine başlamak istemektedir. Cevap itilâ/perverane bir Msan ile yazi mıştır, Fransa Milletler Cemiyeti ve müş- terek emniyet prensiplerine sadık ol- duğu cihetle, cevabında yeni Lokar- no peaktını umumi sulh We alâ telâkki ettiğini beyan eylemekledir- Fransanın bu cevabı üzerine 19“ giltere, Fransa," İtalta ve Almany& arasında başlıyacak olan müzakei€e lerin en “nazik noktası eleybin? müşterek zecri tedbirler alınacak #* taarrızm tesbiti için hakem meselesi olacaktır, Fransa Hariciye Nazırı bük metbuasının cevabını'dün Alman V€ ka sefirlerine tebliğ etmistir. ayini ömeti Ispanya sahillerinin kontrolü itilâfı bugün imza ediliyor İngiltere Hariciye nezaretinde bugün bir içtima yapılacak, Sovyetler müzakere hakkında izahatistiyor Londra 11 — Bugün saat on beşte İngiliz hariciye nezaretinde B. Ede- nin nezdinde Fransız, İtalyan ve Al man sefirleri toplanarak İspanya s- hillerinin kontrolu hakkında dört | büyük devlet arasında hasıl olan pren- sip itilâfının metnini kaleme alacak- lardır. Metnin tanziminde ihtilâf çık- mıyacağı ve içtimam akabinde derhal İngütere tarafından Valensia ve Snla- mank hükümetlerine tebliğ edileceği ümid edilmektedir. Londra 10 — Havas ajansı muhabi- rinden: Selâhiyettar mahafile göre B.Maiski dün ademi müdahale komütesi Teisi- ne bir mekiup göndererek komite â- zasından her biri için halihazırda İs- panjol sularında köntrol icrasına me- ymür devletler arasında yapılmakta 0- Jan müzakerelerden haberdar edilmek hakkının tenımmasını istemiştir. Öğrenildiğine göre, B. Maiski, bu mektubunda komite reisinden Alman- yanın Deutschland zırhlismın kontrol : m. sgk Muhacirleri iskân Üç buçuk milyon liralık yeni tahsisat veriliyor Ankara 10 (Akşam) — Bu sene ha- riçten memleketimize getirilecek mu- hacirlerin yemeklik ve tohumluk ihti- yaçlarını temin çimek üzere üç mil- yon küsur bin liralık buğday satın alınacaklır, Buna dair olan kanun lâyihasının eneümenlerce aüztkeresi bitirilmiş İ ve iyiha Meclisin ruznamesine alın- mıştır.” Bu para ile, Sıhhat ve Ziraat vekâ- letleri 1937 yılı bütçelerine muhacir ve iskân işleri için konulan tahsisat beş milyon liraya baliğ olmaktadır. Buna gene muhacir ve iskân işleri İ için kabul edilen 2,5 milyon Tiralık fevkalâde tahsisat ta ilâve edilirse 1937 senesinde muhacir ve iskân işle- ri için kabul edilen mubtelif tahsisa- tın 7,5 milyon lira gibi mühim bir ye- küna baliğ olduğu anlaşılır. Bu rak- kam cumhuriyet devrinde muhacir iskân işleri için kabul çdilen en yük- sek bir rakkamdır. Ve cumhuriyet muhacir ve iskân işlerine verdiği bü- yük ehemmiyetin müsbet ve canlı bir delilidir, Hariciye vekili Ankarada Ankara 10 (A.A.) — Haricive vekili doktor Tevfik Rüştü Arasbu &. * Anadolu ekspresile Ankaraya gelmiş- tir. Rüştü Aras istasyonda Hariciye ve- Kil vekili ve Adliye vekili Saraçoğlu Şükrü, Hariciye Vekâleti Siyasi müs- teşarı Numan Menemencioğlu, Baş- vekâlet hususi kalem müdürü ve di- ger vekâlet erkânı, kor diplomatik ta» rafından karşılanmıştır. Hamidiye Korfuda Kortu 10 (A.A.) — Hamidiye büra- ya gelmiştir. Hâlk kruvazörü bara“ retle karşılamıştır. Dost ve müttefik milletin gemicileri şerefine resmi ka- buller ve gezintiler tertib olunmuştur. olduğunu sistemine iştirak etmekte i de komiteye bildirip bildirmediğini İ sormuştur. Diplomasi mahafil, B, Maişkinin bu mektubunun kontrolü temin cd?” rin emniyet ve selâmeti maks” icra edilmekle olan müzuker?ie” rin mesud bir neticeye iktiran et ni, İtalya ile Almanyanın aden dahale komitesine avdet , etmelerini istihdaf eden mutasavver usulü tedi edebileceğini zannetmektedir. İngilterenin, aşağıdaki usulü de” piş etmekte olduğu söylenmektedir: Dört devlet arasında nihâi itilafni” me imza edilir edilmez İngiltere NÜ” kümeti; İspanyadaki iki ta men müracaatta bulunarak e? mıntâkalarına. risyet etmelerini VE Deutsehland hâdiseleri gibi hüdisele rin yeniden vukuuna meydan verme melerini isteyecektir. Burdan başi? istikbalde bu emniyet mıntak Narın tevsii de taleb olunacaktır. Sovyet ordusu Kumandanlar arasında Moskova 10 - Süvari mü general Budieni ordu kumandan8” na ve Moskova muntakesı askeri SO“ yet azalığına, ikinci sınıf ordu KÖ” mandanı Dybenko ordu kumandi” lığına ve Leningrad mıntakası © Ti Sovyet azalığına, kolordu kuma danı Kribişef ve fırka kumandi”? Epremov Maverayi Kafkasya ve V ga orduları kumandanlıklarile şe yet askeri azalıklarına tayin edil” lerdir. Bu suretle Dybenko ahiren Leri” grad askeri mıntakası kumandanı. na tayin edilmiş olan general Yı Tin, Epremov da Volga kumands” Fina tayin edilmiş olan sabık ©" nl harbiyei umumiye reisi Tukaçefs” yerine geçiyorlar. a Gümrük muhafaza Başmüdür!” memurlarının maaşlar! ; Ankara 10 (Telefon) — İstanbi ye gümrük muhafaza baş müdürlüğü baş müdürlük teşkilâtında çalış memurların maaşlarının bire” Bunk arttırılması kararlaştırılmıştır. ye dair lâyiha meclis rüznamesin€ miştir. Tahranda yene sefaret rı ankara 10 (Telefon) -- Taş ap. “ak sefaret binaların”... bin küsür . “»k lirasına mal olacağı, anlaşılmıştır. bu ““saats Karşılık mak üzere geçen 5. “8bul eğ 100 bin liradan maada bum... “9 bin lirahk tahsisat ayrılmıştır. - dair olan lâyiha Meclise gelmisti. , ; tashih Dünkü ae haberlerimizi ' (Cemiyeti Akvam müzaharet ii ie leri birliği kongresi toplantısı) ne ri bir tertib hatası olarak Li e Kongresi diye yazılmıştır. rahi