11 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

11 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

—. 11 Haziran 1937 AKŞAM Balık sarfiyatını arttırmak için Balık sarfiyatını arttırmak için tet- kikler yapan Iktisat Vekâleti, İstan- bul Ticaret Odasından 35 sual sor- muş. Ticaret Odası da tetkiklerini bi- tirerek cevaplarını yazmış. Anlaşılı- Yor ki balıkçılığı ileriletmek teşebbü- *ü normal seyrini takib ederek mesud bir neticeye doğru yürüyor, Bu 35 sual ve cevabın neden ibaret olduğunu bilmiyorsak ta en başta Ucuzluk meselesinin temini ile uğra- Şıldığı hakkındaki söze bakarsak işin «iddiyetle tetkik edildiğine itimad €debiliriz. Yalnız bunun nasıl temin €dileceği şimdiden pek kestirilemez. Ucuzluk, bir nakliye ve mutavassıt el ler meselesi olduğu kadar ihtiynca kâ- fi balık bulunması meselesidir de, Her balığı ucuzlatmağa imkân yoktur. Çünkü bu balıklar az çıkar, nazlı çı kar ve zaruri olarak pahalıya satılır. Balık sarfiyatını arttıralım, halka ucüz balık yedirelim dediğimiz vakit lâkırdıyı umumi surette söyler vedü- şünürken zorlukların içinden çıkama- yız. Halka yedirebileceğimiz ucuz ba- lık ancak uskumru, hamsi, palamut, torik ve belki kalkan olabilir. Bun- larda her mevsimde bulunmazlar, Onun için, bütün sene halkın hafta- da bir iki defa balık yemesini temine bugün için imkân yoktur. Herkesin kesesine uygun bir fiatle senenin her mevsiminde balık satamayız. Ne ya- Pilsa, bazı mevsimler ve akınlar hari cinde, balık bir lüks gıdası olarak ka- lacaktır, Balığın tevzi ve satış işini de taze- lik bakımından halka emniyet vere- cek bir şekle sokmak birinci derecede düşünülecek 'meselelerdendir. İstan- bul gibi bir şehirde balıkların canlı olarak satılmaması, akıl almaz bir hâdisedir. Teşkilâtımızın iptidai, çok Beri bir halde bulunduğunu, daha doğrusu hiç bir teşkilâtımız olmadı- ını gösterecek bir keyfiyettir. İstanbul halkı bazı noktalarda ba- lığı canlı canlı alabilmelidir. Tabii dir ki kılıç, torik ve emsali balıklar İçin buna imkân yoktur, Fakat bir İki istisna ile balıklar canh satılabi- lir ve satılmalıdır. Bunlar halkın wcuz fiatle yiyecekleri balıklar ola- mazsa da istihlâki imkân dairesinde goğaltmak ve her sınıf halkta balık zevkini uyandırmak için böyle me dern tertihata, radikal tedbirlere ik tiyac vardır. AKŞAMA Akşamcı İİ iki zehirlenme vakası Tophanede Boğazkesen caddesinde 14 numaralı dükkânın üzerindeki oda- da yatan Kadriye adında 50 yasların- da bir kadın dün odasında salata'ya- Parak yemiş ve biraz sonra hüstalarn- mıştır. Vakayı haber alan polisler derhal Kadriyeyi Beyoğlu hastanesi- no kaldırmışlarsa da Kadriye hasta- mede ölmüştür, Adliye doktoru B. En- ver tarafından yapılan muayenede ölüm şüpheli görüldüğünden Kadri- Yenin cesedi morga kaldırılmış, tahki- kata girişilmiştir. Nuruosmaniye caddesinde oturan Pakize adında 23 yaşında bir kadın da tıtma tedavisi için üstüste üç tane Finin yutarak zehirlenmiştir. Pakize hastaneye kaldırılmıştır. İnhisarlar umum müdürü j Ankaraya gitti İnhsarlar umum müdürü B. Mithat, İnhisarlar idaresinin yeni sene bütçe- *i ve kadrosu için vekâletle görüşmek Üzere dün Ankaraya gitmişi — Festival programının ne olduğu- Bu bilmiyorum bay Amca... | vermiştir. Bu sene alınacak talebe ŞEHİR HABERLERİ Pazar yerleri Pisliğe mani olmak için tedbir alınacak Dahiliye vektleti, şehirlerde halkın mümkün olduğu kadar ucuz yiyecek tedarik edebilmesi için pazar yerleri açılmasını emretmişti. Bu emir Üüzeri- ne İstanbulda ihtiyaç nisbetinde pa- | zar yerleri açılmıştır. Fakat, son gün- | lerde pazar yerleri hakkındaki şikâ- | yetler artmıştır. Blihassa kıyma, mey- va, yağ, peynirin çok pis şerait altın- da satıldığı ileri sürülmüştür. Bele- diyenin yaptığı teftişler bu şikâyet- lerin haklı olduğunu göstermiştir. Belediye, pazarları iptidai vaziyet- ten kurtarmak için bazı tedbirler al. mağı asib görmüştür. Pazar yer- lerinde açıkta ve yere serilmiş hasir- lar üzerinde hiç bir mal satılmıya- cak, her şey kapalı kaplarda ve muay- yen bölmeler içinde teşhir edilecektir. Pazarların nasıl kurulacağı bir tali- matnameye bağlanacaktır. Balkanlar arası otomobil yarışı Balkanlar arası bir (otomobil yarışı yapılacağını yazmıştık. Bu ya- rışa iştirak edecek Türk ve Yunanlı | müsabıklar bugün saat 16,30 da Tak- sim meydanında Cumhuriyet âbidesi- | ne çelenk koyacaklardır. Saat on ye dide otomobiller Taksim meydanın- da ayrılma resmine tâbi tutulacaktır. Bundan sonra müsabiklar hareket edeceklerdir. Tifo vakaları Kuyusu olmıyan bostanlar kapatılacak Son günlerde tifo vakalarının ço- ğgalması üzerine belediye Aksaray, Tanga, Kumkapı, Edirnekapı ve ci- varındaki bostanların sahiplerine teb-. liğat yapmış, bostanların lâğım sula- rile sulanmamasını, her bostanda ih- tiyaç nisbetinde kuyular açılmasını bildirmiştir. Sıhhiye müfettişleri bostanları tef- tiş edecekler ve yapılan tebliğata rağ- men hâlâ mahsulünü lâğım suyile sulıyan ve kuyu açmıyan, yahud ter- kos suyu kullanmıyası bostanlar bu- Tunursa bunlar derhal kapatılacak ve mahsulü de imha edilecektir. Lise ve orta mektepler imtihan talimatnamesi değiştirilmiyor Dün bir gazete lise ve orta mektep- lere ald imtihan talimatnamesinin de- Ziştirileceğini yazıyordu. Bu haberin doğru olmadığı anlaşılmıştır. Mühendis mektebine daha fazla talebe alınacak Mühendis mektebi mezunları ihti» yacı tamamile karşılayamamaktadır. Nafına Vekâleti, ihtiyaç nisbetinde mezun çıkabilmesini temin için mek- tebin kadrosunu genişletmeğe karar miktarı, geçen senelerden fazla ola- caktır. Bu sebeple yatakhane ge nişletilecrek ve inşaat, önümüzdeki ders yılı başına kadar tamamlanacak- ... Fakat geçen senekileri gözönüne getirerek tahmin edebiliyorum: Zey- Benzin ihtikârına mani olmalıdır Durup dururken fiatlerin arttırılması herkesi şaşırttı Hükümet petrol ve benzin fiatleri- nin ucuzlaması için alınan resimlerin mühim surette indirilmesine karar verdi ve bu hususta bir kanun Jâyi- hası hazırladı. Lâyiha bugünlerde meclisin umumi heyetinde görüşüle- cektir. Hükümet petrol ve benzin flatleri- ni ucuzlatmağa çalışırken benzinciler, dün de yazdığımız gibi, sebebsiz yere benzin flatlerine zam yapmışlardır. Bu zam herkesi hayrette bırakmıştır. Görüştüklerimiz bundan acı acı şikâ- yet ediyorlar, Bunlar diyorlar ki; «— Benzin fiatinin artması için hiç bir sebeb yoktur. Bu, ihtikârdan baş- ka bir şey değildir. Hükümetin bu va- ziyet karşısında icab eden tedbirleri almasını dört gözle bekliyoruz.» Bu şikâyet çok doğrudur. Durup i dururken flatlere zam yapmağa mey- dan vermemek lâzımdır. Hükümetin petrol ve benzin flatle- | TİNİ ucuzlatmak teşebbüsü her taraf- tâ büyük bir şükranla karşılanmıştır. Bunun tahakkuku, hayat ucuzluğu üzerinde mühim tesirler yapacaktır. | Anadoluda birçok nakliyat kamyon ve otobüslerle yapılıyor. Bu nakliyat ucuzlayınca a flati de ucuzlıyacak- tır. Diğer tarafdan mernleketin ekser yerlerinde tenvir için petrol kullamıl- maktadır. Petrolun ucuzlaması köy- lü için çok faydalı olacaktır. Belediye tedkikata başladı Dün akşam haber aldığımıza göre belediye iklisad müdürlüğü benzin fiatlerinin yükselmesi hakkında ted- kikat yapmağa başlamıştır. İcab eder- se bu mesele ihtikâr komisyonuna ve rilecektir. Yolcu salonu Yakında inşaata başla- nacak, rıhtımda tesisat yapılacak Galata yolcu salonunun inşasına yakında başlanacaktır. Salona yapı- lacak modern tesisattan başka salo- nun önündeki geniş rıhtıma da va- purlardan çıkacak yolcular için bazı tesisat yapı sı kararlaştırılmıştar. Çift ka: r bu meyandadır, Rıhtıma ş şan her hangi vapur- dan yolcular üst kattan aşağı katla- ra inmeğe lüzum hissetmeksizin doğ- rudan doğruya bu iskeleler vasıtasile rıhtıma çıkacaklardır. İskeleler Avru» pada yaplırılacaktır. Bir ihtiyar odasında ölü bulundu Beyoğlunda Kâlyoncukulluğu civa» rında oturan Dimitri adında seksen yaşında bir adam iki gün evinden çık- mamiş, komşuları zabıtaya haber ver- mişlerdir. Dün zabıta tarafından Di- mitrinin evine girildiği zaman ken- disi odasında ölmüş olarak bulun- muştur. Ölüm vakası müddelumumi- liğe bildirilmiş, adliye doktoru B. En- ver Karan tarafından yapılan mua- yene neticesinde ölüm şüpheli görül- düğünden Dimitrinin o cesedi morga kaldırılarak tahkikata girişilmiştir. Bay Amcaya z ... Mehtap âlemleri... Hâl tarifesi Ücretlerin bir mikdar indirilme- si düşünülüyor Trakya umum müfettişliği dahiliye vekâletine bir müracaatta bulunmuş- tur, Müfettişlik Trakyanın başlıca hayvan ve meyva ihraç yeri İstanbul ve civarı olduğu halde İstanbulda mez- | baha ve hâlde alınan resim ve ücret lerin yüksekliği yüzünden ihracatta güçlük çekildiğini, bunun Trakyanın iktisadi kalkınmasına büyük mâni teşkil ettiğini bildirmiştir. Dahiliye vekâleti Trakya umum müfettişliğinin bu müracaatını yerin- de bulmuş ve buna bir çare bulun- masi için İstanbul belediyesine teb- liğat yapmıştır. Belediye bu tebligat üzerine hâlde ve mezbahada tedkikat yapmıştır. Trakyalılar, 100 kuruşluk bir kap için 70 kuruş kabzıma! ücreti alındı- rdi. Belediye hâlde retinin kap başına barile muva- i bu bakımdan yeni bir tarife nin tatbiki an- cak teş toplanacak şehir meclisince kabulünden sonra kabil olacaktır. Trakyanın bu seneki mah- sulünden gene eskisi gibi ücret alına- caktır. Kelepçe ile yaraladı Adliye koridorunda garip bir vaka Dün adliyede bir mevkuf, bir jan- darmayı kelepçe ile yaralamıştır. Ha- dise şöyle olmuştur: Cinayetten suçlu Osman adında biri sorguya çekilmek üzere tevkifhaneden adliyeye gönde- rilecekmiş fakat - yanlışlıkla bünun yerine serserilikten suçlu Abdullah adında diğer bir mevkuf gönderilmiş- tir. Jandarma Râşidbu mevkufu üçüncü sulh ceza mahkemesine gö- türdüğü sırada yanlışlık anlaşılmış ve jandarma Raşid suçluyu geriye çevirmiştir. Fakat Abdul! den tevkifhanc h her nedense adiiye- e dönmek istememiş ve jandarma; ışı gelmiştir. Raşid beraberce r ihtar edince Abdullah o bidenbire geriye dönerek ellerindeki kelepçeyi jandarmanın sü- ratına vurmuştun. Jândarma Raşid yanağından yaralânmıştır. Abdullah hakkında kanuni takibata girişilmiş- tir. Jandarmanın yarası hafiftir, Liman resimleri mühim surette indirilecek Haber aldığımıza göre Türk liman- larına gelen gemilerden muhtelif nam- lar altında alınan resimlerden bir kıs- mınm mühim miktarda indirilmesi tır. İndirilecekler sırasında şamandıra, demirleme, ruhsat tezkeresi harçları ve saire vardır. Bu kararın tatbiki ü- zerine nakliyat fiatlerine de mühim miktarda tesir yapacağı tahmin edi- Yiyor. İktisad Vekâletince kararlaştırılmış- Sahire » (pre J Meslek aşkı Bir insan için mesleğine aşkla bağ- lı olmak ne kadar güzel şeydir. Ama mesleği ne olursa olsun. fakat mak- sâdım yanlış anlaşılmasın.. hırsızlığı, yankesiciliği bu gibi ve saireyi meslek ittihaz edenlerden bahsetmiyorum. Böyle mesleğine büyük bir aşkla bağlı olan bir seyyar şerbetçi tanı rm.. bu adamda meslek aşkı o kadar büyük ki ona resgeldikçe kendisine karşı âdeta bir hürmet hissi duyuyo- rum. Mesleğine bu kadar bağlı olan insana hürmet hissi duymamak ta kabil değil... Mayıs ortalarında bu mesleğine aşkla bağlı olan seyyar şerbetçi İstan- bul sokaklarında belirir, Sırtında kar gibi bembeyaz bir gömlek vardır. Ayaklarında beyaz yeni boyanmış keten iskarpinler, bacaklarında be- yaz pantalon. başında sü tgibi bir bone.. Şerbet ârabasının prinç madenden yapılmış kısımlarını o derece uğmuş, bir takım temizleyici ilâçlarla o kadar uğalamış ki güneşe çıktığı zaman pa- rıltı gözlerinizi alıyor... Çilek, kayısı, vişme, turunç şerbetlerinin aktığı prinç musluklar ışıl ışıl yanıyor.. da- macanaların bol sabunlu su ile yı- kandığı pırıl pırıl hallerinden belli... Arabanın bir köşesinde şerbetçinim soy adı «Meraklır.. hakikaten çok ye- rinde bir soy adı. Şerbet arabasının arkasına bağlı küçük bir araba daha. bunda yalnız bardakları yıkamağa mahsus su var... İçinden bir kere şerbet içilen bardak- lar bu ikinci küçük arabada yıkan yor, Yıkayıcı gene ustası gibi bembe- yaz elbiseler, kar gibi gömlek, bem- beyaz pantalon, beyaz iskarpin, be- yaz takke giymiş bir çocuk... Çırak ta temizlikten yana ustasından hiç te aşağı değil. Birisi şerbet içince he- men çırak bardağı kapıyor. Musluk- tan akan bol su ile gacır gacır yıki- yor. Şimdi tasavvur ediniz. Seyyar su- culuk, seyyar o şerbetçilik temizliğin çok güç temin edildiği bir iştir. Çün- kü bir seyyar sucu, bir seyyar şerbet- çi dalma gezer, yanında ancak bir kaç bardak ve bunları yıkamak için ga- yet az kullanma suyu vardır. Bir çok vatandaşlar da bu yüzden seyyar bir sucudan, bir şerbetçiden bir şey iç- mezler. Fakat işte bu adam temizli- ğin en güç olduğu bu işte, sırf mes- lek aşkının kuvvetile en büyük temiz- liği temin etmiş... Bizde eksik olan sey meslek aşkt- dır.. hepimiz bunu bütün kuvvetile duysak yeryüzü hakikaten cennet olur.. — H. F. Babasının parasına alarak kaçan kız 14 yaşında Nihal adında bir kız ev- den bebasının 750 lirasını habersizce alarak bir müddettenberi konuşmak- ta olduğu Mehmed adında on beş ya- şında bir çocukla berâber Adanaya kaçmıştı. Yapılan takibat neticesinde Nihal ile Mehmed Adanada yakalanarak İs- tanbula getirilmişlerdir. Zabıta bun- lar hakkında tahkikata devam et mektedir, Nihel adliye doktoru B. Enver Ka- ran tarafından muayene edilmiştir. Fakat Adliye doktoru bu kızın bir de- fa da Tibbi adli doktorları tarafından muayenesine lüzum gördüğünden Ni- hal evrakile birlikte Tıbbı adliye sev- kedilmiştir. ... Pehlivan güreşleri ve sairel... Bence bunlar kâfi derecede eğlenceli şeyler değildir, Daha birşeyler, bir şey- ler bulmalı... B. A. — Evet, meselâ yerti, yabancı şehir mutahassıslarını çağırıp Istan- bulun imarı hakkındaki fikirlerini söy- Jotmelli ...