18 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

18 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

"—!şçşr Sahife $ 18 Haziran 1937 Iş kanunu hakkında sualler Sanayiciler yeni bir toplantı yapacaklar İ İş kanununun tatbikine devam edilir yor. İş verenler, kanunun anlımadık- ları yerleri hakkında alâkadarlardan izahat almaktadırlar. o Sanayicilere toplu bir halde izahat verilmesi için Milli sanayibirliği kâtibi umumisi B. Halid Güleryüzlünün iş dairesi üçün- cü mıntaka ümirliğine müracaatı ehemmiyetle karşılanmış ve teklif kar bul olunmuştur. Fakat daha evvelce sanayiciler te- reddüd edilen noktaları sualler halin- de tesbit edeceklerdir. Bunlar, toplan- ada izahat verecek olan müfettişe s0- Tulacak ve cevapları alınacaktır. An- laşılamıyan noktalar arasında işçi- Lere verilecek tazminat meselesi de | Vardır. Bu mühim nokta üzerinde du- | w iş yerleri şöyle bir sual soruyor- #«— Kanunun tatbikinden önce her hangi sebeple vazifeleri nihayet bulan eski işçiler evvelki senelere aid İkromiye haklarından istifade edebi- İirler mi? Ve, eski işçilerle iş kanunu- nun tatbiki tarihinden itibâren yapı" lâcak mukaveleler mucibince bunların €vvelki senelere ald tazminat hakkı Sakıt olur mu?» Patronlar bu ve buna mümasil da- ha bir çok sualler hazırlıyorlar. İş kanununun oOtazminat hakkındaki maddesi, kanundan evvel işleri niha- | yet bulan işçilerin de tazminata hak- ları olduğunu serhaten anlatmakta- | dır. İş kanununun tatbiki tarihinden itibaren yapılacak mukaveler de işçi- | min evvelki senelere aid tazminat hak- kına mani değildir. Birçok işçilere yol verildi İş kanununun tatbikinden bir gün evvel bir çok iş yerlerinin amelelerine Yol verdikleri haber alınmıştır. İş yer- leri, amelelere niçin yol verdikleri ken- dilerine sorulduğu zaman muhtelif sebepler göstermektedirler. İş ideresi | ncü mıntaka âmirliği (o hâdiseye derhal yazıyed etmiş, bazı işçilere yol | Veren Süreyyapaşa fabrikası . müdü- Fünü celbederek kendisinden izahat | Almıştır, Ayni zamanda bir müfettiş | Mshallinde tahkikata başlamıştır. Dün de 18 yaşından aşağı 20 kadar İŞÇİ çocuk iş idaresine müracaat ede- tek haksız yere, çalıştıkları fabrika» dan koğulduklarını söylemişlerdir. Ü- Şüncü muntaka âmirliği tahkikata de- Yam odecektir. | İ İ | | Balıkçılar şarkısı müstehcen değil Balıkçılar şarkısından dolayı hâ- Mende Safiye ve arkadaşlarile birkaç Plâk satıcısı aleyhlerine açılan müs- hcen neşriyat davası dün ikinci ce- Z& mahkemesinde bitirilmiştir. Mu- | hakeme neticesinde bu şarkının müs- | tehcen ve halkın âruhâyâ duygularını Tencide edecek mahiyette olmadığı eh- Yukut raporile sabit olduğundan suç- luların beraetlerine ve toplandırılarak Muhafaza altına almış olan plâkla- Tm /x sahiplerine iade edilmesine ka- T2F verilmiştir. Gıdalarımız ve beslenme şartları hakkında konferans Doktor İbrahim Zati Özel bu âk- $am İstanbul radyosunda saat on do- kuz buçukta «gıadalarımız ve beslen- Me şartları, mevzulu bir konferans Verecektir. Plân hazırlığı İhtisas komis- yonu yakında toplanacak Şehir plânını yapmakta olan şehir- cilik mütehassısı B. Proste avan pro- je etrafında ilk hazırlıklarını tamam- lamıştır. Belediyenin şehrin umumi ihtiyaç- larını tayin etmek üzere bir ihtisas ko- misyonunu içtimaa davet edeceğini yazmıştık. Belediye ihtisas komisyo- nu için alâkadar vekâletlerden birer mümessil istemiştir. Mümessiller ta- yin edilince İstanbuldaki muhtelif te- şekküller namına seçilecek olan mü- messiller de davet edilerek ihtisas ko- misyonu toplantıya çağırılacaktır. B. Proste komisyon huzurunda şim- diye kadar yaptığı işleri izah edecek ve gerek vekâletlerin, gerek şehirdeki teşekküllerin mütalâalarını dinledik- ten sonra mütehassıs asıl plânı hazır- lamak üzere işine devam edecektir. Vilâyet ve belediye bütçeleri Vilâyet ve belediye bütçeleri için izahat vermek üzere Ankaraya giden belediye muhasebe müdürü B. Kemal pazartesi günü şehrimize gelecektir. Muhasebe müdürü, bütçe hakkm- da dahiliye vekâletine izahat verdiğin- den bütçelerin tetkikatı bitmiş ve baş vekâlete gönderilmiştir. Yakında he- yeti vekilede müzakere ve tasdik edi- lecektir, Bütçenin tetkiki bu sene er- | ken bittiğinden nihayet haziran 80- nuna kadar şehrimize gelecektir. Belediye muhafiline bu haber geldi- ginden alâkadar her şube 937 sene- sinde yapılacak işler hakkında şimdi- don hazırlıklara başlamışlardır. Yeni mezarlık Belediye bir plân hazırladı mütehassıs plânı tasvib etti Zincirlikuyuda yapılacak mezarlık için belediye, Avrupanın birçok yer- lerinden plânlar ve projeler getirtmiş ve ona göre bir avan proje hazırlan- mıştı. Fakat bu avan proje, Zincirlikuyu- daki arazinin vaziyetine uymadığın- dan belediye yeni bir plân hazırla mıştır, Yapılan plân, şehircilik müte- | hassısı B, Proste tarafından Ga tas- vip edilmiştir. Yeni bütçe gelirgelmez belediye ar- zu eden âilelerin cenazelerini kendi vesaiti ile kaldırıp gömmeğe başlıya- caktır. Belediye kanununa göre cenazelo- rin belediye tarafından kaldırılıp gö- mülmesi 940 tarihine kadar ihtiyari o- larak bırakılmıştır. Bu tarihten söon- ra belediye bütün cenazeleri kendi ve- salti ile gömecektir. Konun mutlak olduğu için yalnız Türk ve İslâm ölüleri değli, diğer un- surlara gid cenazcicr de belediye vesa- itile kaldırılacaktır. Florya - Küçükçekmece şosesi katrana çevriliyor Florya ile Küçükçekmece arasında” Li âdi şosenin katrana çevrilmesi ka- rarlaştığından inşaata hemen başla- nacaktır. | gün tebliği muhtemel görülüyor. ŞEHİR HABERLERİ Demiryolu anlaşması Türk ve Bulgar delegeleri Pityona gittiler Türk - Bulgar - Yunan demiryolu anlaşmasının esaslarını tesbit etmek ve müşterek tarifeyi hazırlamak Üze- re şehrimizde toplanan konferans da- gılmıştır. Müzakereler müsbet şekil de neticelenmiştir. Ancak geniş mik- yastaki tenzilât ve üzerinde tereddüd hasıl olan bazı noktalar hakkında, Konferans mukarreratıni kabul ede- ceğini söylemesine rağmen, Yunan devlet demiryollarının da İlkri alın» ması münasib görülmüş ve muhabe- re etmekten se karşılıklı müzakere Ü- sulü daha muvafık görülerek heyet Pityona gitmiştir. Pityonda Yunan murahhasının da iştirakile yapılacak müzakerelerin ki- sa süreceğinden Türk murahhaslari- nın bugünlerde şehrimize dönecekleri tahmin ediliyor. Bulgar murahasile Yunan murahası tekrar şehrimize gelmiyecekler, müzakerelerin netlce- sini hükümetlerine bildireceklerdir. Göçmenlerin nakli Vapurların hareketi için emir beleniyor Romanyadan göçmen nakline 15 haziranda başlanacaktı. Göçmenleri taşıyacak vapurların acentelerile ya- pılan mukavele vekâlete gönderilmiş, fakat vauurların hareketi hakkında | hergün beklenmekte olan emir he- tüz tebliğ edilmemiştir. Bununla be- raber hareket emrinin telgrafla bu- Geçen sene nakliyat uzun fasila-” larla yapılmıştı. Bu. sene (gemilerin hiç durmadan göçmen taşımaları ka- rarlaştırılmıştır. Fasılasız nakliyat- tan maksad 25,000 göçmenin iki va- purla mümkün olduğu kadar kısa zomanda nakledilmeleridir. Diğer taraftan son günlerde Ana- doluya sevkedilmek üzere Trakyadan | göçmen gönderilmiyea başlanmıştır. Bunlar pasaportlu, pasaportsuz, bir | daha avdet etmemek üzere Bulgaris- tanı terkeden Bulgaristanlı Türk göç- menlerdir. Bunlar Edirneden munta- | zaman İstanbula sevkedilmekte ve bu- rada kısa bir müddet misafir edildik- ten sonra Tuzla tarikile Anadoluya serkedilmektedirler. Göçmenlere mun-| tazam bir şekilde yemek verilmekte, eşyaları da hamallar vasıtasile nakle- dilmekte igaristandan gelen ve İstanbul- dan Anadoluya sevkedilen göçmenle- i 15 gün zarfında 1500 kişi kadardır. Ayni miktar göçmenin de şehrimize sevkedilmek üzere Edirne- de oldukları Evkaf umum müdürlüğü dan alman bir kararla hademel hayrat- arasında umumi bir tasfiye yapılma- sı tekarrür etmiştir. Yapilacak bu tas- fiye bilhassa müezzinler arasında ola- cak, yaşı 65 şı geçenlerle sesi müez- zinlliğe müsaid olmıyanlar tasfiyeye tâbi tut ktır. Tasfiyeye tâbi tutulacaklara muay- yen bir ikramiye verildeektir. Badema tayin edilecek hademei hayratın müm- kün mertebe yaşlı olmamasına dikkat edilecektir. Bay Amcaya göre... — İstanbullular çok ayakkabı es- Kiyorlarmış bay Amca!., Bence bu- Dun bir kaç sebebi olsa gerek; bozuluyor... ... Ya borçlu peşiaden koşan ala» , caklılar artıyor... | Festival hazırlığı | Konservatuar müdürü Belgrad- dan Peşteye gitti Festivale Balkanlardan gelecek olan heyetler hakkında mahallerinde te- | masta bulunmak üzere Balkan hükü- | met merkezlerine giden konservatuar müdürü B. Yusuf Ziyadan festival ko- ! mitesine malümat gelmiştir. Konserva- | tuar müdürü, Bulgar ve Yugoslav Ma- erif vekâletlerile temaslarda bulun- muş, festivale iştirak edecek heyetle rin reislerile görüşmüş, bu seneki fes- tivalde oynanacak milli oyunlarla bun- ların icra tarzı etrafında anlaşmalar yapmıştır. Her iki yerden dans ve mü- zik heyetleri gelecek ve bu heyetler, geçen seneki heyetlerden iki misli ola- cektir. B. Yusuf Ziya Belgraddan Peşteye gitmiştir. Şimdi Peştede Macar Mili heyetleri için Macar Maarif vekâletile temaslara başlamıştır. Romanyadan gelecek Tasana ismin- deki yüz kişilik revü heyetini 60 ba- let, 12 tenor, üst tarafını da musikişi- nas ve diğer artistler teşkil etmekte dir. Küçük Kemalin anma töreni Cumartesi günü saat bir buçukta Turan tiyatrosunda Fatih gençler- birliği âzaları tarafından bir müsame- re verilecektir. Törene kıymetli sanat- kâr Naşidle Vasfi Rıza iştirak edecek- | lerdir. Parasız zengin bir program hek zırlanmıştar. Gençlerbirliği tarafından, Darülbe- dalde oynanmış olan Aynaroz Kadısı temsil edilecektir. Kiymetli muallim Cemal Server Küçük Kemal hakkın- da bir hasbihalde bulunacaktır. Etiketsiz ekmekler Belediye zabıta memur- larına bir tamim gönderildi Kaymakamlıklar tarafından bele- Giye zabıta memurlarına yeni bir emir verilmiştir. Bu emirde, bazı fırınların çıkardıkları bir kısım ekmeklere eti- ket yapıştırmadan satışa çıkardıkları ve bu ekmekleri bilhassa mahalle ba- kallarında sattırdıkları, halbuki bu gibi ekmeklerin çeşnisi bozuk, yahud | vezni noksan olduğu, bu suretle hal- Kın Tautazarrır edildiği bildirilmiş, bu gibi ekmeklerin sıkı bir kontrola tâbi tutturularak yakalandıkları takdirde müsadere edilmesi, fırın sahibinin ilk defasında (20) lira para cezasına çarptırılması, tekerrüründe fırınları hakkında kapanma kararı verilmesi tebliğ edilmşitir. Tramvaylarda kontrol Tramvayların seyir halinde inip bi- nenlerin kontrolu devam etmektedir. Dün dö şehrin muhtelif yerlerinde 39 kişi bu işten dolayı yakalanmış ve bi- rer lira para cezasile cezalandırılmış- lardır, Bunlardan başka 9 kondüktör de kapıları kapalmadıkları için para cezasile cezalandırılmışlardır. Polisin umumi kontrolünden başka seyrüse- fer merkezine merbut bulunan memur- ların da bu kontrol işini ehemmiyetle takip etmeleri bildirilmiştir. Dare j Madam Roosveltin teklifi Amerikanın meşhur konferansçıla- rmdan Amerika reisieumhuru B. Rooseveltin karısı Eleonor Roosevelt bütün dünya kadınlarını - yalnız ka- dınları mı?, Erkekleri de - heyecana düşürecek bir konferans vermiş. Ba- yan Roosevelt kocaların karılarına ev işlerine karşılık olarak bir ücret ver- melerini ileri sürüyor ve diyormuş ki: «Bu ücret kanunla tayin edilme- lidir. Çünkü şimdiye kadar kocalar karılarına kendi canlarının istediği şeyi bir nevi «teberrü usulü» İle ve- riyorlar. Kadın merhamete, sadaka- ya muhtac değildir, Kadın kocasın- dan kanunla tayin edilen hakkını al- malıdır. Ev işleri öyle az uz işlerden değildir. Meraklı bir kadının, mutfak - ve ev işlerini görmek için evinin için- de 25 sene zafında ettıği adımları bir Amerikalı profesör hesap etmiştir. Bu adımların yekünile tam bir hattâ iki yaya devri âlemi yapılabilir» Bayan Rooseveltin sözleri hakika- ten çok dikkate değer. meğer biz he- pimiz evlerimizde birer yaya devri âlem seyyahı ile yaşıyormuşuz da far- kında değilmişiz... Fakat kadınlara, yaptıkları ev işle rine mukabil kanuni bir ücret veril. mesi hakikaten hoş olacak... Düşü- nün bir kere, evinize gidiyorsunuz. Yemekten sonra zevceniz size bir lis- te uzatıyor, alıp okuyorsunuz: Bugünkü borcunuz Kuruş Kabak musakkasının pişirilmesi için 50 Makarna için 40 Komposto için 30 Bayanın sabahleyin baya 5 temiz çorap vermesi 0 Bayanın sabahleyin baya temiz mendil vermesi 5 - İşbu tarife belediyece tasdik olum- muştur - Bayan Rooseveltin teklifi dünyaca kabul edilirse acaba kadınlar bundan kâr mı edecekler? Zarar mı?, Çünkü Bayan Roosevelt ilâve ediyor: «Erkekler karılarına yaptıkları ev işlerine mukabil bir ücret verecekler ama onların süslerine, lükslerine ka- rışmıyacaklar..» K Zannederim ki bu şart içinde bir çok erkekler zevcelerine ücret verme Ze can ve gönülden razıdırlar, Ancak her şey karşılıklı olur. Ev iş lerine mukabil verilen ücret te karşı- lıklı olmalı. Şimdiki erkekler kadınlar kadar ev işleri yapryorlar.. bize de yaptığımız ev işlerinden dolayı birer ücret verilse az zamanda milyoner olduk gitti.. — H. F. mmm Bulgar konsoloshanesinde çay ziyafeti Bulgar kralının bir oğlunun dün- yaya gelmesi münasebetile dün şehri- mizdeki Bulgar konsoloshanesinde bir çay ziyafeti verilmiş ve bu çaya vali zauavini B. Hüdai ile sair zevat hazın bulunmuştur. B. A. — Bir ihtimal daha var: Şek- rin kadın nüfusu da artmış olsa.