18 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

18 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Memlekette Kalkınma işinde tenis federasyonuna düşen vazife nedir? Bunlar gibilerini, yani Vines ve Perry gibilerini yatiştirmek iddiasında değiliz amma kendimize göre pekâlâ iyi tenisciler yetiştirebiliriz bünün, 'Tüksimde Güneş klübünün, Hiç çekinmeden ve saklamadan söy- lemek mecburiyetindeyiz ki memle- ketle tenis ölüyor ve hattâ ölmüştür bile. Böyle söylemekle, memlekette tenis kortları eskisinden daba azdır, tenis daha az oynanıyor demek iste- miyoruz. Söylemek istediğimiz sade- | ce, yeni, genç ve birinci klâse nam- sed. tenisci yetişmediğidir. Birinci - hiç olmazsa memleketimiz ve Bal- kanlar için - sınıfa yüksel iş tenis- siler yavaş yavaş yaşlanıyor veya maişetlerinin icabı ortadan çekiliyor- lar. Eskiden memleketimize iki Ro- manyalı veya iki Yugoslar teniscisi geldiği zaman bunların karşısına - ga- Jibiyet veya mağlübiyet üstünde faz- Ja durmadan - Sedad, Suad, Şirinyan veya başkalarını çikarabilirdik. Bu- gün bunların bıraktığı Veya bıraka- cağı boşlukları dolduran gençler ye tiştiğini söyliyemeyiz. Bugün memlekette tenis oyntyan- Tara dikkat edilecek olürsa ekserisinin iş güç sahibi, az çok yaşlı ve semiz kimseler oldukları, tenisi daha fazla şişmanlamamak için bir ihtiyaç ve biraz da eğlence olarak oynadıkları görülür. Büyük iddialarla iyi bir tenisei ve klas oyuncusu olmak için tenise he- ves eden genç yok gibidir. Bu neden böyle oluyor? İlk iş ola- rak itiraf etmeliyiz ki tenis ucuz bir spor değildir. Kortlara kaydedilmek, tenis levazım ve techizafını tamam- lamak bilhassa, henüz hayatlarını lerini kazanmıyan mektebiller ençler için çok külfetli bir şeydir. Bu böyledir diye” gençleri bir tarafa birakmak ve istikbalden ümidi keş- mek mi lâzım gelecektir? Buna bir çare bulunamaz, bir kalkınma yapı- lamaz mı ve böyle bir hamlede tenis federasyonumuz rol oynıyamaz mi?, Böyle bir hamle için bize ümid ve- ren en mühim noklalardan biri, eski- den tenis vesaitinden mahrum -bulu- nan Türk klüplerinin elinde şimdi mükemmel tenis kortları bulunması» dır. Gözümüzün önünde olduğu için misal olrak İstanbulu ele alalım; Kadıköy tarafında Fenerbahçe klü- tenis ölüyor! biraz ilerisinde Dağcılık klübünün bortları İstanbulun ve hattâ Türkiye- nin.en iyi kortlarıdır. Klüpler, Türki- ye tenisi için az bir mazhariyet olmı- yan bu kortların muhafazası ve ida- mesi noktasından cilerinden gelen fe- dakârlığı yapmaktadırlar, Fakat ni- hayet bu fedakârlık, kortların iyi mu- hafaza edilmesinden ve mahdud Âza- nın istifadesinden fazla bir şey temin edememektedir. İşittiğimize göre T.S.K.nünbu sene aldığı tahsisat mühim bir yekü- na baliğ olmaktadır. Hiç şüphesiz ki bu yekündan tenis federasyonuna da kâfi bir hisse düşmektedir. Böyle o- Junca, yukarıda işaret ettiğimiz kal- kınma için en kestirme yol ve bu hu- susta tenis fedrasyonuna düşen vazi- fe şudur: Bu mükemmel kortları ellerinde bu- lunduran klüplerimizin tenis seksi- yonlarına nakdi yardımda bulunmak ve bu yardıma mukabil onların her birini, kortlarnda meselâ yirmişer mektebli veya gence tenis oynatmak ve yetiştirmekle mükellef tutmak. Eğer klüpler bu yardımı görecek olursa ayıracakları müstald gençlerin tenis oynamalarını temin için lâzım gelen raketleri, topları ve saireyi te- darik edecekleri gibi bu gençler ara- sında türnuslar, şampiyonalar ter- tib etmek suretile onları teşvike de imkân bulabileceklerdir. Tenise he- vesli gançlerden maddi küllfet ve feda- kârlık endişesi kalkınca mesele ken- diliğinden halledilmiş olacaktır. Tenis federasyonunun ehemmiyetle dikkate almasını temenni ettiğimiz bu iş yapılacak, meslâ İstanbulda saydı- gırmtz üç klüple Ankara ve İzmirde birer korta bu şekilde yardım edile- cek olursa birdenbire yüz müstald gencin tenise başlaması ve oynaması temin edilmiş olacaktır. Bunlar bir müddet oynadıktan ve bu güzel spora iyice ısındıktan sonra, getirilecek bir antrenörün eline tev- di edilmelidir. Bu yapılmadan, yeni yeni ve genç bir kütle meydana getirilmeflen ya- pılacak herşey boşuna emek olacak- İzmir (Akşam) — Son sene içinde İzmirde boks sporuna büyük bir alim. yardır. Boks öğretmeni B. Nuri Koparel tarafından İzmirde Yıkıkminare ei- yarında açılmış olan boks evinde yirmiden fazla genç, her gün egzersiz yap- maki tab: gösteriyor, Yetişen boksörler arasında yakında (İzmir şampiyonluğu) için mü» lara başlanacaktır. Resmimiz, İzmirde yeni yetişen genç boksörlerimizi Güneş - Gençlerbirliği Yarın Taksim stadında karşılaşıyorlar birliğinin bu hufta mizde yapacağı iki maç, Milli küme takımlarının ındaki kar: teşkil et- sehri ir, Gençlerbirliğinin gerek yarın Gü- neşle, gerek pazar günü Galatasarayla yapacağı maçların hakiki birer ehem- miyeti vardır. Çünkü Gençlerbirliği- nin bu iki takımdan birine veya iki- sine galib gelmesi ve hattâ berabere kalması Milli küme takımlarının tas- nifinde mühim rol oynıyabilecek ma hiyettedir. Bunu Gençlerbirliği bik diği kadar, Güneş ve Galatsaray klüp- leri de müdriktir. Üç klübün bugünkü vaziyetlerini şuraya yazıverelim: Galatasaray 10 oyun, 6 galib, 3 be- rabere, 1 mağlüb, 25 puvan, Gençler- birliği 11 oyun, 5 galib, 1 berabere, 5 mağlüb, 22 puvan, Güneş 10 oyun, 5 galib, 1 berabere, £ mağlüb, 21 püvan. Buna göre galatasaray 5, Güneş, 9, Gençlerbirliği İl puvan kaybetmiş bulunmaktadırlar. Gençlerbirliği iki maçı da kazandığı takdirde Güneşle Gençlerbirliğinin kaybettikleri puvan- larda müsavat teessüs edeceği gibi Galatasaray da Fenerbahçeden bir puvan fazla kaybetmiş olacaktır, yi- ne Gençlerbirliğinin Galatasarayla bir beraberliği Fenerbahçe ile Galata- sarayı kaybettikleri puvanlarda mü- savi vaziyete getirecekiir. Görülüy i Gençlerbirliğinin maç- ları oynıyan takımlar kadar, oynamı- yanları ve bilhassa Galatsaray nok- tasından Fenerbahçelileri alâkadar etmektedir, Mini küme maçlarında, şehir takım- ları arasındaki temasların hususiye- ti, kendi puvan kazanırken veya key- bederken diğer takımlara da fayda veya zarar vermesidir. Yarınki Güneş - Gençlerbirliğinin bir hususiyeti de Güneşin İstanbul takımları içinde en fazla puvan kay- betmiş takım olması ve Gençlerbirli- ğine yenildiği takdirde iyi bir mevki tutmak için marjı kalmamış bulun- masıdır, Buna mukabil Gönçlerbirliği İstan- bulun iki takımına yenildiği takdirde tasnifte İstanbulun dört Klübü arası- na girmeğe muvaffak olamıyacaktır, İşte bütün bu nazik noktâlardan ki Gençlerbirliği araya gir- mek icin , Güneş iyi mevki tutmak ihtimalini kaybetmemek için, Galata- saray da Fenerbahçe ile müsavi vey& daha aşağı”vaziyete ' gelmemek için canla başla oynıyacaklardır. Bu iki maçta oynıyacak üç klübün taraftarları kadar oynamıyacak olan Fenerbahçe ve Beşiktaşlıların da he yecan çekeceklerine, onlar kadar ü- midieneceklerine veye üümldsizlene- ceklerine hiç şüphe yoktur. Sadun Galip Maçları idare edecek hakem Güneş - Gençlerbiliği, Galatasaray » Gençlerbirliği maçlarının idaresini federasyon, İzmirli hakemlerden Mus- tafaya vermiş ve kendisi İstanbula hareket etmiştir. Pazar günü akşamı, Gençlerbirliği- nin akşam trenile Ankaraya gitmesi münasebetile Gençlerbirliği - Galata- saray maçı 15,5 da oynanacaktır. a Olompiakos Yunanistan şampiyonu Atina, Pire ve Selânik şampiyon- ları arasında oynanmakta olan Yu- nanistan şampiyonasında, Atina şam- piyonu Panatinakosun, federasyo- nun bir kaç oyuncusuna boykot ver. mesinden muğber olarak O şampiyo- nadan çekilmesi üzerine federasyon başta bulunan Pire şampiyonu Ollim- piakos takımını Yunanistan şampi- yonu ilân etmiştir. Bu hafta husust mahiyette olarak oynanan maçlarda şu neticeler alin- mıştır: Olimpiakos 2 - Apollon 2 Panatinakos 8 - Rinikos 2 Lambrakis evlendi Yunan atletlerinden Lambrakis bu hafta Atinada çok zengin bir kadın hh evlenmiştir. 4 yaşında olar bir boşan | İ | Arşidükün Macar tahtı Budapeşte mahkemesi, geçen haf- ta Macaristannı siyasi mukaddera- tında #asir yapacak olan bir boşanma davamı neticelendirmiştir. Bu da- vanın kahramanları Macaristan tah- | tı üzerinde hak addia eden Arşidük Alberth de Habsburg ile zevcesi İren Lelbahtır. Boşanma kararile neticelenen bu dava, bundan yedi sene evvel Avus- turya -Macaristanda bir çok siyasi dedikodulara sebebiyet vermiş olan bir aşk romanının sonudur. Bundan yedi sene evvel o Arşidük Aiberth eski bir Macar diplomatından | boşanmış olan İren Lelbah ile medeni bir nikâh akdederek evlenmişti. 1897 senesinde doğmuş olan Arşidük Al- berth, Avusturya - Macar tahtı üze- rinde hak iddia eden Arşidük Ottonun dördüncü kuzenidir. Arşidük Alberth, Macar kralları Arpadın sülbünden ve Macar tabaasından bulunduğu ci- hetle, Macar tahtının en kuvvetli namzedlerinden biridir. Hâtlâ general Gosmboes Macar Başvekili bulunduğu zamanlar, Arşi- dük Alberthin namzedliği lehinde kuvvetli bir propaganda yapmış, fa- kat Arşidükün boşanmış ve kral aile- sinden olmıyan bir kadınla evlenmiş bulunması bir gün Macar tahtına otu- rabilmek ihtimallerini çok zayıflat- mıştı. Arşidükün dostları ve eski İs- panya kralı Alfons, bu izdivacı fesh ettirmek için gerek Arşidük ve gerek Papa nezdinde mütenddid teşebbüs- lerde bulunmuşlar, fakat bir netice İş kanununun tatbik mevkiine ko- nulması hasebile İzmir işçilerinin bü- yük bir miting akdettiklerini ve bü- yüklermize bağlılıklarını canlı bir şe- kilde izhar eylediklerini yazmıştık. Mitinge otuz bine yakın kadın, erkek işçi iştirak etmiştir. Miting alayı, evvelâ Basmahane İs- tasyonu önündeki meydanda toplan- mış, oradan hareketle Büyük Gazi bul- varını takiben Birinci kordona varmış ve Cümhuriyet meydanmda Atatür- kün heykeli önünde mevki almıştır. Alay heykel önüne geldikten sonra ev- velâ işçiler namına tütün işçisi Bn. Remziye hazırlanan kürsüye çıkarak Gümrükler müsteşarı Ankaraya Bir milet şehrimizde bulu- nan Gümrükler ve İnhisarlar vekâle- ti müsteşarı Adil Okuldaş dün Anka- si kr Pazar günü bisiklet yarışı yapılacak Ankara, Bursa, İzmit ve İstanbul bisikletçileri arasında pazar günü sast dokuzda Mecidiyeköy - Büyük- dere arasında bir bisiklet yarışı ya- pelacaktır, Ankara, Bursa, İzmit bisikletçileri gelmişlerdir, Macaristanda büyük akisler yapan İzmir işçilerinin mitingi 18 Haziran 1087 ma davası Arşidük Alberth, zevcesi Iren Lelbahdan ayrıldı üzerindeki haklarını geri almak için talâk davası açtığı söyleniyor | alamamışlardı, Arşidük Alberth, Habs- burg ailesinden olduğu için sevgili- | siileevlenmek için Hâbsburg haneda- İ ının reisi olan kuzeni Arşidük Otto- dan ve sabık İmparatoriçe Zitadan müsaade alması lâzımgeliyordu. Arşidük Otto ile İmparatoriçe bu İzdivaca muvafakat etmek için Arşi- dün Aibertihin Macar tahtı üze- rindeki bütün haklarından feragat ettiğine dair bir taahhüt senedi almış- lar ve dini nikâhın da akdedilmesi şartile buna muvafakat etmişlerdi. Halbuki katolik mezhebi mucibince | dini nikâh akdedilmesine imkân yoktu. İki sene evvel Arşidük Alberth, mahkemeye müracaat ederek boşan- mak istemiş, fakat o günden bugüne kadar maddi müşkülât yüzünden bu dava bir türlü neticelendirilememişti. Bundan bir hafta evvel Macar kral na» ibi amiral Horty, meseleye elkoyarak bu davayı kral hanedanı azası arasın- daki ihtilâflara bakan hususi mahke- meye havale etmiş ve bu mahkeme de derhal boşanma talebini neticelendir- miştir. Katolik kilisesi nazarında evlenme- yen Arşidük Alberth, bu boşanma kar rarile vaktile kuzeni Arşidük Ottoya vermiş olduğu Macar tahtı üzerinde- ki feragatnamesinden kurtulmuş ve Macar tahtı üzerinde hak iddia etmek imkânlarını geri almış oluyor. HAttâ, Arşidük Alberthin, amiral Hortynin | l İzmirde yapılan işçiler mitinginde alay Birinci Kordondan geçerken bir nutuk irad etmiş, İş kanununun açacağı yeni ferahlı çığırı anlatmıştır. İş verenler namına da fabrikatör 'B. Mehmed Ali tarafından bir nutuk irad edildikten sonra İzmir valisi ve parti başkanı B. Fazlı Güleç bir hite- bede bulunmuş, hükümetin başında bulunanların, milletin her ihtiyacını derhal sezen ve tedbir alan yüksek görüşlü kimseler olduğunu anlatmış ve çok alkışlanmıştır. İzmir işçileri, İş kanununun tatbik mevkiine girdiği 15 haziran haftası içindeki pazar gü- nünü (İzmir işçiler bayramı) olarak her sene teside karar vermişlerdir. İktisad müşaviri geldi İktisad vekâleti müşaviri Fon der Portem, iktisadi müesseseleri tedkik etmek üzere dün Ankaradan şehrimi- ze gelmiştir. Gümrük takip vesaiti motörleştiriliyor İstanbul gümrüklerini, deniz ve ka- ra takip işlerinin motörleştirilmesi ka» rarlaştırılmıştır. Bunun için Avrupa» | ya motör ve motosikletler sipariş edil. | miştir. Motosikletler geldikten sonra | süvari müfrezeleri lâğvedilecektir