24 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

emmi ERA Sahife 2 Menem Alaşehir-OÖdemiş yolunda feci bir kamyon kazası 22 sporcuyu götüren kamyon bir uçuruma yuvarlanarak parçalandı Sporculardan Ahmed Işık öldü, beşinin yarası ağırdır İzmir 23 (Telefonla) — Alaşehir - Ödemiş: yolunda bugün çok feci bir kaza oldu, 22 sporcu genci Alaşehir- den Ödemişe götürmekte olan yon bir uçuruma yuvarlandı. Bir ölü, beş ağır yaralı vardır. Kaza etrafın- da elde ettiğim malâmeti bildiriyo- rum: Alaşehrin Akmspor klübü futbol- cüleri spor teması yapmak üzere Ödemişe gitmek üzere bir kamyon tutmuşlardır. 22 sporcudan mürek- kep kafileyi Ödemişe götüren kam- yon yolda bir virajı dönerken her nasılsa müvazenesini kaybetmiş ve bir uçuruma yuvarlanmıştır. Kam yon parça parça olmuştur. Sporcu- lardan Ahmed Işık vücudünün muh- telif yerlerinden aldığı yaraların te- sirile derhal ölmüştür. Beş sporcu- nun ağır, bir kaçının da hafif yaralı olduğu bildirilmektedir. Kaza etra- fında tahkikata devam edilmektedir. Ağır yaralı olanlar derhal hastaneye nakledilerek tedavi altına slınmış- lardır. Van gölünde konserve ve havyar fabrikası Ernis madeninden çıkarılan petrol tasfiyeye hacet kalmaksızın motörlerde kullanılıyor nm ön safma koyan ciminuriyet hü- kümeti, Van gölünde seyrüseferi tanzim etmek için Van gölü işletme idaresini tesis ettirmiş, göl kenarında da. son sistem makineler ile mücehhez bir tersane de kurmuştur. Şimdi Van gölünde, işlemekte olan beş molöre ilâveten İstanbul tersane- sinde imal edilen iki motörün parça- Yar de buraya getirilerek Van tersa- mesinde montajına başlanmıştır. Van gölü işletme idaresi, gölde ya- pılacak nakliyatta başka Diyarıbe- kirle Van gölündeki Tatvan iskelesi arasında kara nakliyatını temin'için otobüsler satın almıştır. Otobüs tari- feleri, her sınıf halkın kesesine uygun olarak ucuzca tesbit edilecektir. Bundan başka Van gölünde avlanan Türk - Iran dostluğu Iran gazeteleri leri dostane makaleler neşrediyorlar 'Thran 23 (AA) — Pars ajansı tebliğ ediyor: Gazeteler Türkiye Ha- riciye Vekili B. Tevfik Rüştü Arasın yakmda Tahrana yapacağı ziyaret münasebetile Türkiye ile İran ara- sındaki dostluk münasebetleri etra- fında uzun makaleler neşrediyorlar. Küşeş gazetesi diyor ki: İki memleket arasındaki münase- betler bugünkü kadar biç bir vakit samimi olmamıştır. Bu, iki yüksek devlet reisinin hüsnü niyet ve kiya- setinin bir semeresidir. Türk - İran münasebetleri kuv- vetli bir telâkki âmilidir. İki mem- Yeket arasındaki samimi dostluk, son anlaşmalarm imzası, Samyinin İran parlâmentosunda ve İsmet İnönü- nün de B. M, Meclisinde söyledikleri hararetli nutuklarla ve nihayet iki parlâmento arasında teati olunan dostluk mesajlarile de teeyyüd eyle- mşitir. İki memleket arasındaki mü- nasebat, dostluktan da fazladır. Bun- lar, manevi rabıtalara ve mütekabil hürmete istinad eden ve içten gelen duygulardır. Irak - İran arasında anlaşma Tahran 23 (A.A) — Bir müddet evvel Milletler Cemiyeti konseyinde mevzuu bahis edilmiş olan Irak - İran ihtilâfları etrafında yapılan müzakereler neticelenmiş ve kati an- laşma projesi yazılmıştır. Londra 23 (AA) — Kral, saat 16 da B. Edeni Bukingham sarayın- da kabul etmiştir, | balıklardan istifade mese) de dü- şünülmüş buraya gelen mütehassıs bir heyet yerinde tedkikat yapmıştır. Bu maksadla Van gölü kenarında bir belik konserve ve havyar fabrikası ku- Tulacaktır, Heyet Ernis civarında bu- human petrol madeninde de tedkikat yapacak, pek zengin olduğu tahmin edilen bu membadan istifade için el- yevm mevcud tesisat genişletilecik- tir, Mühendis bay Kerimin nezareti al- tında maden kuyusundan çıkarılan petorl o kadar saf v temizdir ki tasfi- yesine Kizum hatıl olmaksızın motör- lerde marukat olarak kullamimakta- dır. Birinci umumi müfettiş B, Abidin Özmen son teftiş seyahatinde Van gö- lündeki tesisat ve faaliyeti gözden ge- girmiş, ve inşaatın hızlandırılması için lâzım gelenlere emirler vermiştir. Hatayda bir sulkasıl B. Mehmed Dervişin evine bomba atıldı Antakya 22 (Akşam) — Geçenler- de İstanbula giden Hatay heyeti âza- sından Mehmed Detvişin Antakyada- ki evine, vatani taraftarları bomba ve silâh atmışlardır, Bu yüzden şehir gece yarısı heye- cana boğulmuş, mahallf hükümet bu hâdiseye karşı lâkayd kalmıştır. Bin müsellâh arap Amik ovasını istilâ etti Antakya 22 (Akşam) Binden fazla müsellâh arap göçebeleri Amik ovası- nı tamamen istilâ etmiştir. Türk, Ale- vi, Ermeni kadınları dün ekmek fiat- lerinin yükselmesi dolayısile Antakya hükümet binası önünde nümayiş yap- tılar, İ İktisad Vekili Hataya gidecek | Ibni Sinâ ihtifali Çhautemps kabinesi iyi karşılandı Pariste Halkçılar cephesi lehinde büyük bir nümayiş yapılacak | Atatürkün, ta tazim zim telgrafına mukabelesi İstanbul 23 (AA) — Türk tarih kurumundan: Büyük 'Trük filozo- fu ve tıb bilgini İbni Sinânın 900 ün- cü yıldönümü dolayısile üniversite konferans salonunda yapılmış olan tören mlinasebetile ilimlerin hâmisi ve Türk rönesans ve inkilâ- bının yaratıcısı Atatürke ittifakla ve- rilen karar üzerine çekilmiş olan rüce | tazim telgrafma" Ulu Şef şu iltifatna | melerile mukabele buyurmuşlardır: Bay Hasan Cemil Çambel Türk tarih kurumu Başkanı Dolmabahçe sarayı — İstanbul Türk âlimi İbni Sinânın ölümü- nün 900 üncü yıldönümü münase- betile yapılan törende bana karşı gösterilmiş olan temiz ve yüksek his- lerden mütehassis oldum. Teşekkür eder ve Türk ilim müntesiplerine da- imi başarılar dilerim. oo K. Atatürk Moskova seyahatı Dahiliye ve “hariciye ve- killeri 11 temmuzda Mos- kovada bulunacaklar Ankara 23 — Dâhiliye vekili ve Parti genel sekreteri B, Şükrü Kaya- 3 temmuzdan sonra Rusya seyahati- ne çıkacak ve 11 temmuzda Moskova da bulunacektır. Hariciye vekili Tev- fik Rüştü Aras da ayni tarihle Tah- randan Moskovaya gelmiş olacaktır. Dahiliye vekiline Rusya seyahatin- de Sivas mebusu B. Hüseyin Rahmi ile Kastamonu mebusu B. Şükrü Şen- ozan refakat edecektir. Buğdaylarımız Buğdaylarımızın Belçikaya idhali tekayyüde tabi değil Ankara 23 (Telefon) — Türk buj nın Eelçikaya idhalinin idare ten bazı takyidata tabi tutulduğun- dan şikâyet edilmişii. Belçika makamatı nezdinde yaptı- rılan teşebüs neticesinde Türk buğ- daylarına karşı her hangi bir takyi- din mevzuu bahsolmadığı ve taleb ha- linde sert buğdaylarımız için 50 bin tonluk kontenjan ayrılacağı öğrenil- miştir. Londra binicilik yarışları Binicilerimiz 30 millet arasında altıncı oldular Londra 23 (A.A.) — Valide Krali- çe Mari'nin de hâzır bulunduğu Londra enternasyonal binicilik tur- nuasnın üçer kişilik ekip halinde 30 milletin iştirâk etmiş olduğu prens dö Gal kupası müsabakalarında yal- nız 6 millet tasnife girebilmiştir. Bu çok güç müsabakada İrlanda ekipi 12 hata ile birinci, Almanya ile Belçika 28 er hata ile ikinci, Büyük Britanya 44 hate ile üçüncü, Birle- şik Amerika 48 hata ile dördüncü, Romanya 68 hata ile besinci, Tür- kiye 84 hata ile a ie altıncı ıncı olmuştur. Eski borçlar Adana 23 (Aksem) — Hariciye ve. | Kesirler bundan sonra bono kili ile beraber Bağdad e iştirak eden İktisat ovekilimi; Celâl Bayarın Bağdaddan rine bir kaç gün Hatayda kalacağı haber alınmıştır. Roma beynelmilel ziraat enstitü- süne Türk memurlar da alınacak Ankara 23 (Telefon) — Roma bey- nelmilel ziraat enstitüsünde müh- hal memuriyetlere şimdiye kadar hiç bir Türk tayin edilmemiştir. Muh- telif milletlere mensub memurların çalıştığı bu müessesede Türk memur- larada yer verilmesi hakkında ya- pılan teşebbüsler İtalyanlarca ka- bul edilmiştir. Açılacak münhal me- muriyet müsabakalrma arzu eden Türk gençleri de iştirik edebilecek» derdi” ile değil para ile ödenecek Ankarü 24 (Telefonla) — 1927 yılı ve ondan evvelki milli hükümet borç- larına ait kanuna tâbi borçlar tahvil ile, kesirleri ise bono ile ödenmekte idi. Maliye vekâleti tarafından alınan. yeni bir karara göre bono ile ödenmek» te olan kesirler bundan böyle para ödenecektir. Kesirlere ait tediye emirleri bakan- ukça mal sandıklarına gönderilecek, mal sandıkları bu tediye emirlerine gö Te istihkak: sahiplerine alacaklarını nakden ödeyecektir. Türkiye - Suriye hudud komisyonu Adana 28 (Akşam) — Türkiye - Su- Paris 23 (A.A.) — Gazeteler, bu sa- | bah, Chautemps kabneisi hakkında ilk düşüncelerini bildirmektedir. Ma- tin diyor ki: «hizli sshads, Chautemps sağlam ve makul bir Hberalizme dönmek ar- zusundadır. Hükümetin başında Caulemps'nın ve maliye nezaretinde de Bonnet'nin bulunuşlarnın çok sa” rin bir manası vardır. Bugün lâzım gelen şey, ilimadı yeniden canlandır- mak ve Fransz ekonomisinde, bir se- neden beri sosyal inkişafın fazla seri ilerlemesi üzerine, hasıl olan son sar- sıntıların durumu idame eylemektir.» Joumal diyor ki; «Eğer Chautemps, âyan maliye encümeninde Caillaux tarafından ileri sürülen arzuyu naza- Tı dikkate alarak, sarih açık ve azim- kâr bir programla ortaya çıkar ve memlekete nihayet hakikati söylerse, her iki meclisin de muvaffakiyet için itimadın: vereceğinden £ şüphe edile- MEZ.» Ocuvre diyor ki: buhranın önüne geçmek İçin, umumi seçimle gösterilen milli arzuya hür- met halinde, devam ettirilen ve tak- linde ve “Cumhüriyetçilerin kabul öy ledikleri müşterek program çerçevesi içinde, çalışacaktır.» Populaire diyor ki: «Halk kütleleri, sisyolist partisi tarafından kabul sükön bulmasına kadar | «Hükümet meli | edilen fedâkârlik gayretlerinde ken- dsine itimad edecektir. Zira, bu fcda- | kârlıklara mütekabil, halkçı ce; ılunan diğer unsur! k ve sadıklıklarını pek yakında göstereceklerdir » Bumahite diyor ki; «Biz, her şeyin kabil olmadığını kabul etmekte, fa- kat kabil oları ve müşterek karar ile kabilliği sübut bulan şeyler üzerinde de ısrar eylemekteyiz. Muvaffak ol- masını ve bu muvaffakiyetin halkçı cephe müşterek programının iatbi- kinde olmasını isteyenlerdeniz.» Pariste bir toplantı Paris 23 (A.A) — Mill halk top- lanma komitesi, yarın büyük bir müs mayiş tertip edecektir. Bu nümayişin hedefi, bütün Cum- huriyetçilerin, milletin ekseriyetinin istemekte olduğu ve Halkçılar cep- hesi vahdeti için matlâp olan prog- ramdan başka program, başka bir İ ekseriyet ve başka bir hükümet ka- İ bul edemiyeceğini beyan ve ilân et- mektedir. Meclislerde vaziyet Paris 23 (A.A.) — Siyasi müşahid- ler, Chautemps'nın şahsiyetile yeni kabineyi teşkil eden zevatın hüküme- tin âyan ve mebusan meclislerinde büyük bir ekseriyet kazanmasını te- min edeceğinden şüphe etmemekte- dirler, Petrol ve benzin ucuzluyor Gümrük resminin indiril- mesi hakkındaki kanun yarınki resmi gazetede neşredilecek Petrol ve benzinden alınan gümrük resminin tenzili hakkındaki kanun yarınki Resmi gazetede neşredilecek- tir. Kanun neşri tarihinden itibaren muteber - olduğundan gümrüklerde yarından itibaren kanunun tatbikine başlanacaktır. Başmüdür B. Mustafa Kadri dün Ankara ile muhabere ederek yapılan tenzilât etrafında izahat ve yeni şek- | le göre direktif almıştır. Benzinciler | tarafından evelce getirtilmiş olan ben- zinlerin eski flatlerden satılacağı ve bunlar bittikten sonra ucuz benzin sa- tiğine göre Resmi gazetede görülecek vergi tenzilâtı miktarı esas tutularak benzinin litresi ve harcıâlem olan şi- şesinin fiati yeniden tesbit edilecekir. Benzin depolarındaki stok benzinlerin Kutu deresindeki ' o şakiler (Baş tarafı birinci sahifede) İ Mevkuf sergerdeler ne diyorlar? Mevkuf bulunan sergerdelerden Koz» İ naklı Kamer, Demenanlı Cebrsil, Yu sufhanlı Kamer, Hisso, Bahtiyarhan- dan Şahin, Kurun Trefikimizin Elâziz muhabirine şunları söylemişlerdi — Biz hükümete mutiiz, devlete hiz“ metlerimiz çoktu. Büyük harpte ve Sad isyanında hükümete milis olarak yardım ettik. Muhalifler, takibattan korkarak köylerinin yakınında Kuru- İ Jan karakolları uzaklaştırmak için bu | fenalığı yapmışlardır.» Yusufhan relsi Kamer de şunları | söylemektedir: l İ — Bu işe bir çare bulup önliyeme- İ dim. Onun'üçin devlet beni assa kanım | helâl olsun. Telsiz kanunu 1 Ağustosta meriyete giri; Ankara 23 (Telefon) — Telsiz kanunu bugünkü resmi gazetede neş- Tolunmuştur. Kanun, 1 Ağustos 1937 de meriyete girecektir. Kanunun mer- iyete gireceği tarihten itibaren bir ay içinde ellerinde telsiz tesisatı ve cihaz- miktarını tayin için belediyeden bir | Jârı bulunanlar ruhsatname almağa heyetin mahallinde tedkikat yapması da muhtemeldir. Hava yolları Yolcular lehinde mühim değişikler yapıldı Ankara 23 — Hava yolları idaresi yolcular lehine bazı değişiklikler ve ilâveler yapmıştır. Bu cümleden ola- Tak biletini alıp ta hareketlerini tehir etmek istiyenlere kolaylıklar gösteril- miştir, İstanbul - Ankara seferi için bir tayyare 170 liraya kiralanacaktır. Tayyare ile beş defa seyahat edenler- den altıncı seyahat için bilet ücreti alınmıyacaktır. Ankara - İstanbul hattında 3 yaşı- na kadar çocuklardan sigorta bedeli de dahil olmak Üzere 4, yedi yaşma kadar olanlardan 12 Hira alınacaktır. İzmir ve Adana seferlerine ağustos mecburdurlar. Bu mecburiyete riz- yet etmiyecekler cezalandırılacaklar- dır. Almanya - Çekoslovakya Iki hükümet arasında yeni bir hadise Berlin 23 (AA) — Alman istih- berat bürosu, Prague'dan aldığı bir telgrafı neşretmektedir. Bu telgrafta Gordon - Bennett kupası müsabaka- sına iştirak etmiş olan iki Alman ba- Jonunun Çekoslovakya tayyareleri ta- rafından yere inmeğe icbar edilmiş oldukları beyan olunmaktadır. Alman bolonlarından birisi, bir tayyare tarafından takib edilmiş ve tayyarenin pilotu Alman pilotunu elindeki ruvelverle tehdid etmek su- retile yere inmeğe icbar eylemiştir. Çekoslovak pilotunun Alman balen- bidayetinde başlanacaktır. Temmuzda | larının seferine mani olmak için emir birisi dört, ikisi iki ve biri tek motör- lü olmak Üzere dört yeni yolcu tayyar resi iltihak edecektir. lsmarlanan di- hudud müzas de Ke | param za almış olduğu söylenmektedir. Alman istihbarat bürosu, diyor ki: 4Bu Teci hadise hakkında salâhi yettar makamların roporunu bekle- mek lâzımdır 241 —— AKŞ: TI milletin Aleli akroba yareciy ve senâ elinin üstünd ve tü rak vi çok da har hi sus, b kahrar dığını Bu i ketlere hulya kikat. binlere sahsın kahra Bir korkun tebessi mini, an | uçuşla Türk bütün larını muna Tram Tra den dı tramv müşki yazmı Emini dan g bulun viği b dündi Kilidi dirilme Cihaı