24 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA li Türk göklerinde Türk kızı Arzın bir isyan hamlesile göklere fırlamak istercesine fışkırmış yalçın kayalardan mürekkep bir umman... Bulutlarla örtülü yüksek tepelerin Yanında belki güneşin bile içeri gir mekten titrediği karanlık, derin va- diler, dereler, seyrek ormanlar. Vah- $İ bir kıta ki beş alta yüz senedir koca bir imparatorluk o hudutları içinde olduğu halde dağlı bir halkın Fakat yikıcı ve süpürücü bir sel gibi arasıra etrafına taşarak köyleri yağma ediyor, geçtiği yerlerde felâ- ket zleri bırakarak sonra tekrar kervan geçmez dağlarma, erişilmez mağaralarına iltica ederek kanuna, hükümete meydan okuyor. Dağlık, hava cereyanlarının ma- hiyeti meçhul bir kıtadan alelâde tayyarelerin bile geçmesi tehlikeli bir vaka teşkil ederken, hükümete kar- ŞI gelmek, medeniyet ve terakki ©e- Teyanmm önünde bedeyiliği, bir sed Yapmak istiyen çapulcu ve asile- Tin tepesinde bir küçük tayyare deh- şet verici gümbürtüsile, cesur ve kahraman, dolaşıyor. Koca bir hü- kümeti hiçe saymak gaflet ve delili Fini göstermiş beyinsiz kafalara bir milletin en haklı cezasını yağdırıyor. Alelâde tayyare meydanlarmda akrobatik hünerler yapan bir tay- yareciyi bile içimizde bir heyecan ve endişe ile seyrederiz. Fakat Tun- celinin korkunç ve bulutlu dağları Üstünde, aşağıdan atılan kurşunları ve tabistin tehlikelerini hiçe saya- rak vazifesini yapan 'bir tayyareyi çok daha derin bir helecan ve ifti- har hissi ile takip ediyoruz. Bahu- sus, bu tayyareyi bir Türk kızın, kahraman Sabiha Gökçenin kullan- dığını duyduktan sonra. Bu bir rüya değil; başka memle- ketlere bakarak kapıldığımız tatlı bir hulya değil Sadece, çıplak bir ha- kikat, Bir Türk kızmn ruhunda binlerce senedenberi cidal ve terakki sahsında çarpışmış ecdadın bütün kahramanlığı titriyor... Bir valan vazifesi görmek için en korkunç tehlikeleri bile bir östihfaf tebessümü ile karşılıyarak itidali de- mini, basiret ve muhakemesini bir an kaybetmeden, o muvaffakıyetli uçuşlar yapan bu genç kız, yeni Türk kadınının, inkilâip hamlesini bütün vaflığile kucaklamış Türk kız- | larının bir timsalidir. Akşamcı msm Tramvay kapıları kilidlenmiyecek | kapılarının kilidlenmesin- | gerek yolcuların, gerek ve biletçilerinin ne kadar şkülâta uğradıklarını geçenlerde yazmıştık, Bu müşkülüt, Fatih ve Eminönü kaymakamlıkları tarafın- dan gözönüne alınarak teşebbüslerde bulunulmuş ve neticede belediye reis- liği tarafından verilen emir üzerine dünden itibaren tramvay kapıların Filidlenmemesi tramvay işçilerine bil- dirilmiştir, Şirketi Hayriyenin yaz tarifesi Doğru seferler yapılıyor Boğazdan son vapur ge Şirketi Hayriye yaz tarifesini ha- gırlamış ve tabellirmeğe başlamış- tır. Şirket bu seneki yaz tarifesinde de birçok yenilikler yapıştır. Bo- ğaz halkı senelerdenberi yolun uzun- luğundan şikâyet ederler. Şirket bu şikâyetler üzerinde ehemmiyetle dur- muş ve Köprüden Boğaza, Boğaz dan Köprüye doğru seferler ihdasına karar vermiştir. Yaz tarifesinin tatbikile beraber başlıyacak olan doğru seferler Köp- rü - Yeniköy ve Büyükdere - Köprü arasında işletilecektir. Bu suretle yol yarım saat daha kısalacaktır. Şirket Boğazın Anadolu yakası için de yaz tarifesinde bazı yenilik- ler yapmış ve kısmen doğru seferleri oraya da teşmil etmiştir. Esasen Köprü - Üsküdar - Çengelköy ara- sında muntazam seferler ihdas edil- diğinden Çengelköyünden sonra -ge- len iskelelere suğrıyan vapurlar Ana- dolukavağına kadar yoluna devam edecek ve bu suretle Köprüden kal- kan vapur ilk uğrağı Boğazın yar rısına yakın bir yerde yapmakla Ana- dolu yakasında'da yol “kısaltılmış olacaktar, Köprüden Boğnziçine ve bilhassa Boğaziçinden Köprüye kalkacak son vapurlar yaz tarifesinde gece geç vakit hareket edeceklerdir. Fazla ka- Jabalık olmaması için Altınkum yol- cularını geç vakit alacak olan vapur doğru Köprüye gelecek, ayrıca Ka- vaklardan ve bir de Büyükdereden saat 10,5 de günün, son vapuru kal- dırılacaktır, Yaz tarifesi 3 temmuzdan itibaren tatbik edilecektir. Otellerin ıslâhı Bir birlik teşkil edilmesi düşünülüyor Otellerin ıslahı için, otelciler ©e- miyeti mümeşsillerinin iştirâkile bir toplantı yapılmıştı. Bu toplantı üze- rine belediye Iktisad müdürlüğünün ve öteleiler mümessillerinin birlikte çalışmalarile bir proje hazırlan mıştır. Bu proje şimdi belediye reisliği ta- rafından tedkik ediliyor. Bugünler- de olelcilerin iştirâkile umumi .bir toplantı yapilacak ve otellerin nasıl ıslah edileceği hakkında kati bir ka- rar verilecektir, Bu ıslahat, bir tek otelin sermaye- ,sile temin edilemiyeceğinden otelle- rin konfor ihtiyaçlarını temin et- mek üzere bir birlik meydana gele- cek ve müşterek bir sermaye ile otel- lerin ıslahına başlanacaktır, Cihangir ve civarında kanalizasyon inşaatı Cihangir ve civarında yapılan ka- nalizasyon inşaatı eylüle kadar ta- mamlanecâktır. Bundan sonra Bey- oğlunun sathi mail üzerinde 'bulu- nan mâhsilelerin kanalizasyonuna başlanacaktır. Romanyadan göçmen geliyor 'Romanyadan gelecek göçmenlerin ilk “kafilesini “teşkil eden 1,500 göç- meni getirmek üzere Hisar vapuru dün sabah Köstenceye hareket ei miştir. Bu vapurla göçmenleri geti- rectk Sıhhiye Vekâleti heyeti 'de ha- reket etmiştir. Yolcu salonu Arsaya kazıklar dikilerek tecrübeler yapılacak İktisad Vekâleti, Deniz ve Hava müsteşarı B. Sadullah Güney şehri- mizdeki deniz müessesölerinde teğ- kikatına devam ediyor. Müsteşar dür de öğleden sonra llman işletme iün- rTesine gelerek müdür B.Raufi ile görüşmüş, kendisinden o muhtelif iş- ler hakkında izahat almıştır. Galata yolcu salonunun avan pro- jesi hazırlanmış olduğundan B. Raufi projeyi dün müsteşara takdim et miştir. B. Sadullah projeyi tedkik etmiş ve Ilman işletme idnresi “mü- dürünün plân üzerinde verdiği iza- hatı dinlemiştir. Müsteşar projeyi tasvip ettiğin- den yakında esas plânın hazırlanma» sına başlanacaktır. Bir taraftan da salonun yapılacağı orsaya beton kazıklar dikilerek inşaat tecrübeleri yapılacaktır. Aslan çimentosu Kuponleum miestosia tediye edileceği anlaşılıyor İki ay evvel yapilan Aslan Çimento şirketi umumi içlimamda kopon mık- darı tasdik edilmiş, fakat bunların tediye tarihi tesbit edilmemişti. 'Şir- ketin idare meclisi hissedarlara umum! heyet müvacehesinde tediye tarihi- nin münasip bir zamanda ilân edile- ceğini vadetmişti. Fakat Aslan şirketi, yüzde ellisins sahip olduğu Türk Çimento anonim şirketinin Zeylinburnu fabrikasına yeniden masraf edilmiştir. Burada ikinci ve yeni bir çimento fabrikası meydana getirilmiş, imal kudretini br misli arttırmağa mahsus son SİS- tem tesisat yapılmıştır. Fabrikalara yenidan konulan son sistem devvar fırınları istihsalâtın daha fazla ve &y- ni zamanda kalite itibarile daha mü- kemmel (çimento elde (edilmesini mümkün kılmaktadır. Asri tesisatla mücehhez fabrika henüz . faaliyele geçmiş ve iktisad vekâleti baş müşa- viri B. Fonder Proten yeni İabrikayi gezerek mükemmeliyetini tasdik -et- miştir. Baş müşavir fabrikadaki ted- Liklerine bir hafta kadar daha devam edecektir. Şirketin yeni fabrikasile Zeytinbur- nunda çimento istihsül merkezi ayni mıntakada ikiye çıkmıştır. Aymca ©s- kihisardaki fabrika da faaliyetine de- vam etmektedir. Bütün bu sebepler dolayısiledir ki, tediye tarihi tesbit ©- dilmemiştir; Çünkü son sistem tesi- satın istilzam ettiği fevkalâde Mmas- raflar dolayısile çimento Anonim şir. ketinden alınacak temettü hissesini de bir müddet daha beklemek icabetmek- tedir, Bununla beraber ağustos ayı için- de-kopon bedellerini tesviye omüm- kün oolacağı'yapılan hesaplardan anlaşılmıştır, Alacak meselesinden kavga 'Tahtakalede Ahmed ve “İdris adla- rında Iki kişi dün alacak mesâlsinden kavga ölmüşler, İdris'bıçakla Ahmeği yaralamtışir. Ahmed hastaneye kaldr- rilmış, İdris yakalandyak müddelumu- milliğe teslim edilmiştir. Telefon aboneleri çoğalıyor Şişlideki yeni santral geek. yayan Telefon tesisatının hükümete in- Şehir içinde inek beslenemiyecek Son zamanarlda şehir içindeki ça- yır, bahçe ve diğer açık yerlerde inek beslendiğinden ve yahud koyun ağılı tesis edildiğinden şikâyetler çoğalmış- tar. Hiç bir sıhhi essisa rinyet edilmek- sizin bu suretile hayvan beslenmesi şehrin sıhhatini bozacağından sıhhiye müdürlüğü bu şikâyetler üzerine ted- kikata başlamıştır. Bu gibi süt veren hayvanlar mutlaka fenni ve sıhhi ahır. lara nakledilecek ve ayni zamanda bunların sahiplerine karşı takibat ya- pılacaktır. Sıhhiye müdürlüğü kısa bir zamanda bu gibi yerlerin şehir içinden çıkarılmasını temin edecek- tir. 936 gümrük varidatı 936 senesi mali hesaplarının neti- cesine göre 936 senesinde gümrük varidatının elli milyon liraya baliğ olduğu anlaşılmıştır. Festival hazırlığı Muhtelif yabancı memle- ketlerden heyetler geliyor Festival için Balkanlardan mili heyetler getirmek üzere Sofya, Bel- grad ve Peşleye giden konservatuar müdürü B. Yusuf Ziya, Bükreşe uğ- radıktan sonra bugünlerde şehrimi- ze gelecektir. Gelen malümata göre bu seneki festival için Yugoslavyadan 25, Bu garistandan 12 ve Macaristandan 20 kişilik milli oyun heyetleri gele- cektir. Balkan heyetleri, memleket- lerinin en güzel milli oyunlarını oy- nıyabilecek bir program hazırlamak» tadırlar. Bu oyunlar, geçen seneki festivalde gösterilen (Balkan oyun- larından çok farklı olacaktır. Et damga makineleri Mezbahada kesilen hayvan gövde- lerinin üzerine vurulan hayvanın cins ve nevini gösteren damgaların bıçak ucile sıyrılması bir çok hilele- rin yapılmasına sebep teşkil edece- ğinden belediyenin Avrupaya #ipariş ettiği yeni ve yuvarlak şekildeki et şillik, bir ağaç, biraz gölge arar. Fa- kat bunlar o kadar azdır ki... Lİ ipi! Lİ Hiti Küçükpazar cinayeti muhakemesi Bir müddet beraber yaşadıktan son- ra kavga edip ayrıldığı Hacer “adın- daki kadını Küçükpazarda bıçakla öl- düren Hamdinin muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam edil- miş suçlu vekili müdafaasını yaparak Hamdinin akli hastalıkla malül bu- Tunduğunu ve iki defa emrazı akliye rilmiş raporlar bulunduğunu söylemiş ve bu cinayeti de melekâtı akliyesine sahip bulunmadığı bir sırada işlediği cihetle mahkemenin bu hususu göz ... Fakat İstanbul gibi denizi böl bir İ yerde oturup da denize girmemek... i ... İspanyada oturap mizi s Yahut evlenip de borca girme mek kadar gayri tabiidir!...