24 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

24 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

MEMLEKET HABERLERİ Trakyada fenni arıcılık süratle terakki ediyor Damızlık hayvan İstasyonlarının faaliyeti yerindedir Trakyada kurulan fenni arıcılık istasyonlarından Iki görünüş Edirne (Akşam) — Trakyanın her tarafında baytar ve fen memurları tarafından eneme ameliyesine ve bir taraflan da şarbon savaşına başlan- mıştır. Beş yıl devam edecek olan plâ- nın ikinci yılı da bu suretle hitama er- miştir. Bu müddetin sonunda prog- rama bağlanan işler kökünden bitis rilmiş olacaktır. İnanlı harasmda büyük inşaat sü- ratle devam etmektedir. Bu meyan- da yapılmakta olan aygır deposu, inek ahırları da bitmiştir. Ziraat bakanlı- gınca satın alınan damızlıklar da gel- mek üzeredir. Harada (180) cins at ve merkep aygırı bugün Trakyanın 25 kadar aşı merkezlerinde çalışıyor. Ye- di merkezde de sun'i tohumlama var- dır, Köylerin kollektii hareketlerile ve beşer onar lira vermek suretile ye- niden damızlık hayvanlar getirtilmek- tedir. Trakyada fidancılığa da büyük ehemmiyet. verilmektedir. Kavak, çe- lik, meyvalı, meyvasız fidanların di- kimi bir buçuk milyonu bulmuştur. Ziraat vekâletinin, hususi idarele- rin ve bütün belediyelerin fidanlıkla- rı arasında bir de köylerin kayda de- ğer kırkar, ellişer dekarlık kollektif Esad Mahmud Karakurd ve toplu çalışma fidanlıkları vardır. 938 yılmda bu çalışmalar azami dere- cesine varacaktır. Ziraat bakanlığının Lüleburgazda açtığı Devlet üretme çifliğinde gele- cek sene en az (500) dekarlık büyük ve çeşitli bir fidanlık açılacaktır. Ge- lecek yıl eğitmenler kursu da bu dev- let çifliğine nakledileceğinden lüzum- lu binaların inşasına şimdiden başla- nacaktır, Edirne - Karaağaç okulu da yeni açılacak orta dereceli köy öğretmen okuluna tahsis edilecektir. Trakyada modern arıcılık da şeyanı dikkat şekilde terakki elmektedir. (45) yerde büyük ve yeni kovanlı arı istas- yonları, (55) yerde Rodeyland ve Le- gorn tavuk istasyonları, (18) yerde de beyaz Ankara cinsi ve mavi Hollan- da tavşan istasyonları çok faydalı ve verimli bir şekilde çalışmakladırlar, Trakya mıntakasında altı arıcılık mü- fettişi ve bu müfettişlerin refakatin- de de bu işten anlar mütehassıs kim- seler bulunmaktadır. Ziraa* bankası- nın ve (75) kredi kooperatifinin açtı- ğı kredilerle yeni kovanlar yaptırılı- yor. İyi mevsimde vasati (40) kilo bal veren bu kovanlar taammüm etmek- SON GECEL. Tefrika No. 76 Birdenbire başını kaldırıyor... Şa- | Şehrin tahliye edileceği dehşetle gizli kaklarının üzerinde tel tel uçan sarı saçlarını, eli ile arkaya atıyor... Yum- ruklarını sıkıyor... — Metin olun, yelse düşmeyin ar- kadaşlar!.. Almanya yaşıyor hâl&.. Hiç kimse tek bir ses çıkarmıyor... Zabitler dimdik, gözlerini kuman- danlarının gözlerine dikmiş öyle du- ruyorlar.. — Haydi, gidebilirsiniz artık!.. Oda- Jarnnızda, verikcek talimatı bekle- yin!. Zabitler hep birden sert bir hare- ketle yüzgeri ederek acele adımlarla odadan çıkıyorlar. kası, gizli gizli yol hezırlığı yapmak- la meşgul... Cephede bulunan kuv- vetler, düşmana hissettirmeden, bütün ağırlıklarını geri çekmek emrini al- mışlardır... Gecenin zifiri karanlık- Yarı içinde meçhul bir istikamete doğ- ru ilerleyen bir sürü kamyon, otomo- bil, araba katarları görüyoruz... Kırk sekiz saat sonra yola çıkılacaklır, tutuluyor... Bunun hiç kimse tar fından duyulmaması için âzami ter- tibat alınmıştır... Erkâni harbiyenin en büyük korkusu, şu sırada Rumen ordusunun, umumi bir baskın yap- mağa teşebbüs etmesi ihtimalidir... Eğer fırkanın gizlice hareket edeceği ve cephedeki bütün ağırlıkları geri çektiği haber alındığı takdirde, böyle bir baskına uğramak muhakkaktır... Onun için bütün bu tertibatın son derece gizli yapılmasına çalışılıyor... Rumen evlerinde oturan zabitlere dün gece şu emir verildi... — «Hiç kimse şüphe uyandırma- mak için, eşyasını, hareketten bir sa- at evvel ne hazırlıyacak, ne de kaldi- racaktır... Hareket sabahı bavullar hep birden alınarak, yarım saat sar- fında evler terkedilecektir... Bilhassa her ne şekilde olürsa olsun, Rumen evlerinde oturan bütün fırka zabitle- lerinin ağızlarından bir şey kaçırma- maları şiddetle ihtar olunur!...> Bu emir, gece yarısı bütün sabita- na acele tebliğ edilmiştir. ; “20118 İzmitte denizcilik Iki duba üzerinde gazino ve banyo yeri yapılıyor İzmit (Akşam) — Halkevinin te şebbüsile İstanbuldaki Kadıköy İske- esinin iki büyük dubası buraya ge tirilmişti. Bu dubaların birisinde 80- yunma. odaları diğerinde de güzel bir gazino inşası epice ilerlemiştir. 28 haziran #zmitin kurtuluş bayramın- da sahile yakın bir yerde demirlene- cek olan bu deniz hamamının ve gör Mnosunun küşadı yapılacaktır. İki âubanın ortasında yüzme bilmiyen- ler için bir banyo yeri bulunacaktır. Bu suretle senelerdenberi İzmitlile-. rin eksik olan bu ihtiyaçları valimi- sin teşebbüsile tamamlanmış olacak- tır. Başbakanımız İsmet Oİnönünün İsmitten son geçişleri esnasında bil- hassa denize çok ehemmiyet verme- lerini hasbühalleri sırasında İzmitlilere söylemiş olmaları bu çalışmayı daha fazla hızlandırmıştır. Menderes bataklığı Kanalın hafriyatı yakında bitecek İzmir (Akşam) — Küçük Mende- res havzasındaki balaklıkların kuru- tulması ve geniş arazinin sulanması için müteahhid B. Naci Demirağ ter rafından yapılmakta olan kanal tesi- satı yakında biti tir. Tirenin (Ha- cı) Hüseyin köprüsü civarındaki bü- yük kanal yakında bitecek ve küçük Menderesin suları, bu kanala verile *rek denize akıtılacaktır. Bu suretle küçük Menderesin ofeyezan tehlike- sinin tamamen önü almacaktır. Bir kaç hafta içinde bu kanalın açılma ameliyesi sona erecektir. Res- mimiz iki ekskovatör makinesinn bu köprü civarındaki kanalı açma ameliyesinde çalıştırıldığını gösteri- yor, Je beraber köylü bunu kendisi için bir deslek ve varlık saymaktadır. Trak- yanın hakikaten emsalsiz ve nefis bal- ları daha temiz bir halde istihsal edi- leceğinden yüksek #iatle ahcı bulacak- tar. Y Aradan bir gün daha geçiyor... Sa- bah saat on... Karargâhdayız gene... Bütün ziller çalmaktadır... Emirber- ler büroları dolaşıyorlar...” — Kumandan zabitanı odasında bekliyor!... a — Kumandan gzabitanı odasında bekliyor... Herkeste büyük bir telâşi... İçti- ma: daha evvelden haber alan erkânı abrb zabitleri, heyecanlı heyecanlı birbirlerile konuşuyorlar... Belli ki yeni ve fevkalâde bir haber var... Bü- &ün zabitlerin yüzlerinde endişeli ba- kışlar... Ne var, ne oldu, kumandan niçin böyle birdenbire ani bir toplan- *ta yapmak istiyor... Kimsenin bir şey bildiği yok... Yalnız ortada dolâşan hiva, çok endişeli ve tehlikeli saatler geçirmekte olduğumuzu gösteriyor... Beş dakika sonra, gene fırkanın ilerigelen zabitlerile, erkânı harbiye- yi, kumandanın etrafında toplanmış buluyoruz... Kumandan, masasının başında ayaktadır... Yüzünün sarı derisi üzerine yer yer lekeler çökmüş... Mavi gözleri karanlık bir çukurun içinden bakıyor... — Arkadaşlar diyor... Gene ayni boğuk, ayni çallak ses... — Dün gece, Rumen orduları baş- kumandanından bir ultimatom ak dım. İbralli, nihayet yarın sabah saat ,) dokusa kadar tamamile tahliye etme- Berlin Türk ticaret odası Sık sık “toplantılar tertib ediliyor Berlin 19 (Hususi muhabirimizden) — Berlindeki 'Türk Ticaret odamız, tık sık toplantılar tertip etmektedir. Bu toplantıları umumi ve hususi di- ye ikiye ayırmak kabildir, Umumi top- lantılar, cümhuriyet bayramı ve diğer mili bayramlar gibi büyük günleri- mizle, odanı yıllık umumi heyet iç- timaında ve bir de büyüklerimizden birinin Berlinde bulunması gibi hâ- diselerin icap ettirdiği hallerde yapıl- maktadır. Küçük mahiyetteki toplan- tılar ise hemeni her ay bir defa olmak- tadır. Bundan maksad, odanın Türk ve Alman azaları ile diğer alâkadarla- rın hiç olmazsa ayda bir defa topla- narak görüşmelerine imkân vermek- tir. Küçük içtimaların sonuncusu bu de- #& 15 haziran salı günü akşamı ya- pılmıştır. Kendilerine bira, limonata, Türk kahvesi ve sigara ikram edilen misafirler, Siemens, A. E, G. ve bu gi- bi müessesalın mümesilleri, odanın, cümhuriyetimizin şanile mütenasip olan mükellef salonlarında saatlerce kalmışlar ve Türk - Alman münase- betleri hakkında görüşmüşlerdir. Bu içtimaların tertibinde gösterilen nezahet ve nezakette, misafirleri izaz ve ikramda, oda reisi, değerli ticaret mümessilimiz B. Avni Pakman, kâtibi- umumi bay O. Zeki Torgay, ile heyeti (dare azalarından bay Mümtaz Fazlı ve bay Remzi Denker'in himmetleri- ni takdir eder ve memleketimiz ikti- sadiyatının revacını temin hususunda gösterdikleri faaliyetlerinden dolayı, bir vatandaş sıfatile, kendilerini teb- riki bir vecibe bilirim İzmirde gençleri iğfal eden bir şebeke İzmir (Akşam) — İzmirin Buca na- hiyesinde bir vaka neticesinde yaşı küçlik bazı çocukları ahlâksızlığa teş- vik eden bir şebeke meydana çıkmış- tır. Vaka şöyle olmuştur: Recep adında 14 yaşında bir çocuk, epi zamandanberi Buca nahiyesinde bir zatın evinde oturuyordu. Recep, €ve giderken Mustafa, Yusuf ve Kam- ber adında üç kişi bıçaklarla kendisi- nl tehdid elmiş ve zorla kıra götürüp kendisine taarruz etmişlerdir. Recep, bu taarruzdan sonra derhal Buca jan- darma karakol komutanlığına müra- caat ve çikâyet etmiş, vaka failleri ya- kalanmışlardır. Yapılan tahkikat, gençleri iğfal eden bazı kimseleri mey- dana çıkarmıştır. Tahkikata devam ediiiyor. Kemaliyede çarşaf kalktı Kemaliye (Akşam) — Kemaliyede çarşaflar belediye tarafından mene- dilmişti. Kadınlarımız belediyenin bu kararını memnuniyetle karşılıyarak çarşafları attılar ve manto giydiler, miz emrediliyor... Aksi takdirde, şid- detli bir taarruzsla şehre girecekle- rini ve bir imha harbi yapacaklarını bildiriyorlar... Eğer bir saat zarfında bu iltimatoma cevap vererek şehri yarın sabah tahliye edeceğimizi bik dirirsek, fırkamızın çekilebilmesi için hiç bir hareketin yapılmıyacağını ve fırkanın takibinden dahi sarfmazar olunacağını vadediyorlar... Miralay biran susuyor, elindeki kâ- ğtlara bir göz alıyor... Sonra gene ayni dik ve boğuk sesle devam ediyor. — Derhal erkânı harbiyemizle görü- şerek Rumenlerin bu ultimatomuna dün gece icabeden cevabı hazırladık ve gönderdik. Bu cevabta, şehri her hangi bir tehdid karşısında terketmi- yecek kadar kuvvetli olduğumuzu ve bir taarruz vukubulursa, toplarımızın Rümen askerleri üzerine ateş açma- ğa hazır olduğunu ve hâttâ şimdiden lâzımgelen yerlere müteyakkiz bulun- maları için emir verildiğini bildirdik. Cevabımıza ayrıca şu parçayı da ilâve ettik. Kumandan elinde tuttuğu kâğıtı gözlerine yaklaştırarak aynen okudu: | — «Maamafik biz dedaha uzun müddet İbrailde kalmamak kararını vermiş bulunuyoruz... Göndermiş ol- duğunuz ultimatomun irae ettiği şartlardan ve tehdidlerden tamamile Azade olarak beyan ederiz ki; Rumen KADIN KÖŞESİ Çiçek şapka Beyaz çiçekten şapka lâcivert vua- Jeti vardır. Elbise lâcivert yakası be- yazdır. i EEFETETEEE EEE EEE ENNE EYER EEE Kartalda bir kadın kuyuya düşerek öldü den seksen yaşlarında Şerife ismi ihtiyar bir kadını, kendi bağında ça“ hışırken bostan kuyusunun yanındaki çalıya ayağı takıldığından muvüzene- sini kaybetmiş ve başaşağı olarak kü- yuya düşmüştür. İhtiyar kadının kuyuya düştüğünü etraftan kimse görmediğinden kadın- cağız biraz sonra boğulup ölmüştür. Mahalinde yapılan tahkikat ve mu&- yene neticesinde kadının defnine izin verilmiştir. Konservatuar binası Gehzadebaşında yapılacak olar kons servatuar binası projesinde bazı tadi- It yapılacağını yazmıştık. Konserva» tüar binasının projesinde yapılacak 'bu tadilâta göre binanm sokak cephe- sine nazaran biraz daha geriye çekil- mesi lâzım geldiğinden yapılacak bu tadilât için arsanın sağında ve solun- daki arsalarda istimlâk edileceğinden belediye Dahiliye Vekâletinden bu is- timlâki yapabilmek üzere menafl'i W- mumiye kararı almıştır. Kemaliyede iyi içme suyu Kemtliye (Akşam) — Kazamızn suyu fevkalâde bol olduğu be- lediye şimdiye kadar fenni ve şeraite uygun bir şekilde suları n: meyi düşünmemişti. Nihayet belediye bu seneki toplan- tısında su yollarını ıslah etmeğ senelik programa "İthal etmiş v adım olarak kazamızın en İ yu olan (Esat) suyuna fenni me yaplırmağa başlamıştır. orduları tarafından bu bir hafta zar- fında her hangi bir taarruz ve taciz karşısında kalmadığımız takdirde İb- raili arzumuzla terketmeğe hazirız!... Kabul ettiğiniz halde, son müfrezele- rimizin İbrailden ayrılacağı gün ve sanli münasib bir vasıta ile bildiririz!» Miralay kâğıdı masanın üstüne koydu, başka bir kâğıt aldı. — Dün gece gönderdiğimiz bu ce- vaba, bundan yarım saat evvel şu ikinci ultimaltomia mukabele etti- ler. Gene söylediklerini tekrarlıyorlar. Yalnız bu sefer mühleti gece yarısına indiriyorlar... Tercümeyi de aynen okuyorum işte size: «Yarın gece ya- rsi saat tam on ikide son müfrezele- riniz İbrailden ayrılmadığı' takdirde serbest kalacağımızı beyan ederiz!,.. Mirâlay başını heyecanla kaldırı- * —Artık buna cevab vermedik ar- 'kadaşlar!... Susuyor... Gözlerini karşıda bir noktaya dikerek bir dakika düşünü- yor... Sonra gene zabitlere dönüyor... — Kumandanınız ve erkâni har- | biyesi her şeye.rağmen Romanyalhla- rın emrini dinlememek ve istedikleri saalte şehri terketmemek kararımı verdi. İcabeden muvakkat. tedbirleri derhal aldık, Son müfrezelerimiz, ya» rın gece şehirde kalacaktır... (Arkası var) 24 Haziran 1957 — Zu edi dan k Bu üzerin binek munds Tir katedi 2m nin il rindet km. 5 çabuk Geriy te 12 sü 15kn müsa bu yi