4 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

4 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Muhacir ve mültecilerin vergi muafiyetleri ne Maliye Vekâleti tereddütleri ortadan kaldırmak maksadile bir izahname hazırladı! Ankara 3 (Akşam) — 2510 numa- ralı iskân kanunu ile muhacir ve mül- tecilere bahş olunan vergi muafiyet- lerinden serbes muhacir olarak ka- bul edilip istedikleri yerlere yerleşen- lerle, gerek serbes olarak gelen ve ge- rek hükümet tarafından getirilip is- ların da istifade edip edemiyecekle- rinde tereddüde düşüldüğü görülmek- tedir. Maliye vekâletiniri bu tereddüdleri ortadan kaldırmak maksadile hazir- ladığı bir izahnameye göre; 2510 nu- maralı kanunun neşrinden sonra her hangi bir suretle Türkiyeye gelerek muhacir kâğıdı almış olanın istekleri ile yerleştikleri mahallin iskân mın- takasındaki mevkiine göre vergi mua- fiyetinden istifade edeceklerdir, 'Bu muafiyetin müddeti, bir numa- ralı iskân mıntakasında serbes olarak yerleşmiş olan muhacirler için, aldık- Yari muhacir kâğıdı tarihinin tesadüf ettiği yıl sonundan itibaren beş sene Türk inkilâbı akla hayret verir Vaşington üniversitesi rektörünün beyanatı Vaşington üniversitesi rektörü B. Ellery Stowel İngiltere, Fransa, İtal- ya- ve Balkanları dolaştıktan sonra otomobille şehrimize gelmiştir. EB. Stowel Türkiyede müşahedele- rinden ve görüşlerinden çok mem- nun kalmış ve demiştir ki: — Türkiyedeki müşahede ve mti- balarımdan çok memnun O kaldım. “Türkiyede bir kaç sene içinde başa- rılan muazzam inkılâplar ve yapı- lan büyük işler akla hayret verir. Şimali birleşik Amerikayı kurta- ran ve kuran Vaşington, Amerika için ne idi ise, Atatürk de Türkiye için odur, Güzel memleketinizde bir müddet daha kalmak istiyorum. Fakat İs- veçte bazı konferanslar (© vermeğe mecbur olduğumdan burada ikame- timi fazla uzalamıyacağım.» Profesör B. Stowel dün Romanya vapurile Köstenceye gitmiştir. Üç vekil geldi İktisad Vekili B, Celâl Bayar, Ma- liye Vekili Fuad Ağralı, Ziraat Vekili Şakir Kesebir bugün şebrimize gel mişlerdir, Seyid Riza izini kaybettir- meğe çalışıyor Elâziz 3 — Seyid Rıza çok müşkül vaziyettedir. Kendisini emin sandığı yerler işgal edildiğinden izini kay- bettirmeğe çalışıyor. Bulgaristanda askeri liseler açılıyor Sofya (Akşam) — Bulgaristanda Renal, ticaret, klâsik, yarım klâsik namlarında mevcud Bulgar lseleri- nin yanında bu seneden İtibaren ilk defa olarak askeri liseler de açılacak- tır. yeni ders yılında ilk askeri lise bu- ra harbiye meklebi bitişiğinde açıla- caktır. Askeri kabiliyetleri anlaşıla- cak gençler, bundan sonra bu askeri Yselerden harbiye mektebine alına- caklardır. Asker olamiyacakların as- keri liselerdeki tahsilleri diğer Mseler tahsili derecesinde olarak tanımacak- tır. Harbiye nazırı general Zukofun — biye bu yerilecektin kân olunanlardan ücretli veya maaş- h bir vazifeye tayin edilmiş bulunan- kadar sürecek? ve iki numaralı iskân mıntakasında yerleşenlerin de gene aldıkları muhâ cir kâğıdı tarihinin tesadüf ettiği yı- Tın başından başlamak üzere üç sene- dir. İskân kanunu, muhacir sınıfını haiz olanların vergi muafiyetini mut Jak surette kabul etmiş olduğundan bunlar ister memur ve müstahdem olarak umumi, mülhak ve hususi büt- çelerden veya hakiki ve hükmi şahsiyet- lerden maaş ve ücret alsınlar, isterse, ticaret veya sanatla iştigal etmek su- reti ile kazanç temin etmekte bülun- sunlar, vergi muafiyetinden mutlak surette istifade ederler. Ancak iskân kanunundaki mua- fiyet kazanç, toprak, yapı ve yol ver- gilerine münhasır bulunduğundan bu gibilerin istihkaklarından buhran, muvazene ve hava kuvvetlerine yar- İ dım vergileri Kesilir, Hizmet erbabı haricinde kalan mu- hacirlere gelince; bunlar buhran ver- gisine tabi iseler de, kazanç vergisi- nin beşte biri nisbetinde tarh olunan buhran zammından muaftırlar. Amour nehri hadisesi kapandı Fransız mabhafili, hadisenin büyümemesinden memnun | görünüyorlar Moskova 3 (A.A) — Havas ajan- sının muhabiri bildiriyor: Japonya sefiri Şigemitsu, Amour nehri hadisesinin (halledilmiş oldu- ğunu beyan etmiştir. Sovyetler sulhü samimiyetle iste- dikleri için ecnebi mahfiller Amour hadisesinin Japonya ile Sovyetler birliği arasında bir ihtüâfa sebebi- yet vereceğine bir an İnanmamışlar- dır. Fransız mahafilinde sevinç Paris 3 (A.A.) — Siyasi mahfiller, Sovyet - Mançu hadiselerinin inki- şafını büyük bir alâka İle takip et- | mektedirler. Bu mahfiller Tokyonun vaziyetin ovehamet (kesbetmesine mâni olmak arzusunda bulunduğu hakkında gazetelerde çıkan haber- leri memnuniyetle karşılamakta Ja- pon ve Sovyet hükümet adamları- nın basiret ve itidalleri sayesinde hadisenin yakında sulhen halledile- çeğini ümit eylemektedireir. Seine meclisinde Halk cephesi mensuplâ- rının iki mağlübiyeti Paris 3 (A.A.) — Eski Doriot taraf- tarlarından Marschall, 6 reye karşı 30 reyle azledilen Doriot'nun yerine Saint - Denis belediye reisi intihap | edilmiştir. Seine umumi meclisi Cumhuriyet federasyonu âzasından Ernstant'ı sosyalistlerden Andre Je Trocguer'in yerine 6 reye karşı 69 rey ile meclis riyasetine intihap etmiştir. Halk cep- hesi partileri umumi mecliste ekse- riyeti teşkil ettikleri için bu intihap hayretle karşılanmıştır, Amerika bütçesinin açığı Vaşington 3 (AA) — 1936/937 mali senesi 2,707 milyon dolarlık bir açıkla kapatılmıştır. Varidat 5,294 milyon, masarifat, borç servisi hariç olmak üzere 8,001 . dediğine göre, zabitlere ilk askeri ter- milyon dolardır. Fransada otel ve lokantalar dün kapandı Paris 3 (A.A.) — Uzun müzakere- lerden sonra otel, restoran ve kahve sahipleri bugün müesseselerini ka- E: vermiş ii Kömür sergisi Büyük mükâfat, şeref diploması ve madalya alan firmalar Ankara 3 (Akşam) — Ankara en- ternasyonal kömür şergisine iştirak eden firmalardan 11 i büyük mükâ- fat 22 si birinci mükâfat ve şeref dip- Joması, 26 sı altın ve ikisi de gümüş madalya kazanmışlardır. Kazanan firmalar arasında 14 Türk firması vardır, Bunlardan Türk kömür işleri, Et Bank, M. T. A enstitüsü, İş Bankası büyük mükâfat, Soma Linyit şirketi, Mecid Somer, Telgaz, havagazı, elek- trik ve teşebbüsatı sınaiye şirketi bi- rinci mükâfat ve şeref diploması, Kir- | kor Yamkoçyan, Minas Şirakyan, Türk Ticaret Bankasi, Zümrüd zade, De- mirei Mehmed ve Yusuf altın madal- ya, İbrahim Işıksalan ve Minas Şirak- yan da gümüş madalya kazanmışlar» dır, Gümrük kursu lmtihanda muvaffak olan memurlar kimlerdir? Ankara 3 (Akşam) — Gümrük tat- bikat kursunun 13 üncü devresi im- tihanları bitmiştir. Kursun bu devre- sine enbiri bakanlıktan ve gerisi taş- ra gümrükleri memurlarından olmak | Üzere 42 kişi iştirak etm Bunlar- dan imtihanları muvaffakıyetle biti- renlerin isimleri şunlardır: B. Abdülkadir, Abdullah,, Tekin, Hikmet, Hüseyin, Sıdık, İzzeddin, Lâi- ka, bakanlık memurlarından Ahmed, Alâeddin, Cemal, Fadıl, Muam Nizameddin, Nezihe, Ömer, İzmir güm- rüğünden Ahmed, Mehmed Ali, An- teb gümrüğünden Haşan, İstanbul gümrüklerinden Cemal, , Necmeddin, Sadeddin, Zahid, Rize gümrüğünden, Hazım, Haydarpaşa gümrüğünden Niyazi, İbrahim, Urfa gümrüğünden Kâzım, Galata gümrüğünden Lütfi, Kâzım, Mardin gümrüğünden Mah- mud, Zonguldak gümrüğünden Meh- med Ali, Samsun gümrüğünden Mus- İngiltere - Fransa münasebatı iyidir B. Eden bir nutuk söyli- yerek Akdeniz mesele- sinden de bahsetti Londra 3 — Hariciye nazırı B. Eden bugün Boughtonda söylediği bir nu- tukta İspanya meselesini tedkik et- tikten sonra Akdenizden bahsederek demiştir ki: — Akdeniz İngiltere için yalnız bir geçld yolu değildir. Akdeniz İngilte- re İçin mühim bir emniyet yoludur, İngilterenin İspanyol meselesine karşı gösterdiği alâkasızlık bizzat kendi menfaatlerini ihmal ettiği şek- linde tefsir edilmemelidir. İngilterenin Fransa ile olan mü- nasebatı mükemmeldir ve bu doşt- Yuk hiç kimsenin aleyhine mütevec- cih değildir. Nihayet B. Eden, demiştir ki: «Bizim silâhlanma (programımız bütün devletler ve bilhassa küçük devletler tarafından sulh lehinde bir hareket olarak karşılanmaktadır.» Chamberlain'in nutku Londra 3 (A.A) — Başvekil Cham- berlâin bugün öğleden sonra Bir- mingham'da müntehiplerine hitaben büyük bir nutuk söyliyerek son inti- habattan bahsetmiş, hükümetin ilk vazifesinin memleket teslihatını sür- atle ilerletmek olduğunu söylemiştir. Madenlerde feci infilâklar Berlin 3 (AA.) Recklinhan- sen madenlerinin birinde vukubulan bir infilâk neticesinde 3 kişi ölmüş ve 20 kişi yaralanmıştır. Stoke » Apon - Trent -İngiltere. 3 (A.A,) — Brymbo'da kâin bir ma- den kuyusunda yangın çıkmıştır. Şimdiy kadar 27 kişi ölmüş ve bir kaçı ağır olmak üzere 9 kişi yaralan- 4 Temmuz 1937 İngiltereileFransa, Alm 1 komitesinin dünkü celsesi açıldığı za i taraf müşahidler bulunmak suretile İ İspanya sahillerinin kontrolünü üzer- lerine almağa hazırlandıklarını söy- lemiş ve bu hususta tam bir bita- raflıkla hareket ettiklerini temin et- miş, İngilterenin bu husustaki düşün- cesi değişmediğini ilâve eylemiştir. Alman - İtalyan mukabil teklifi Bunun üzerine Alman sefiri B, Von Ribbentrop İtalya sefiri B. Grandinin müzaheretile mukabil teklifletde bu- Tunmuş ve demiştir ki: — sİtaâlya ile Almanya ademi mü- dahale prensibine sadıkdırlar. Fakat İngiltere ile Fransanın tek başlarına kontrol yapmalarını kabul edemez- İspanyadaki Iki murahib tarafa mü- savi muharib sıfat ve haklarını tanı- yalım, Bu hal İspanyanın bugünkü hususi vaziyetine uygundur.» Diğer delegelerin tezi Bu mukabil teklifi takip eden mü- nakaşa esnasında Belçika, İsveç, Çe- koslovakya Sovyet Rusya murahhas- ları söz almışlar ve İngiltere ile Fransanın teklifini aynen kabul et- tiklerini söylemişlerdir Fransa sefiri B. Eosbin ile İngiliz murahhası Lord Piymounth söz alarak Alman - İ- talyan teklifini tedkik etmişler, İs- panya sahillerini abloka altına al- dırmâk istiyen bu mukabil tekifin Belçika adliye nazırı dayak yedi Buna sebeb affı umumi kanununu ilân etmesidir Brüksel 3 (A.A) — Adliye Nazım Lavaleye, Mons Adliye sarayından çıktıktan sonra binlerce kişini ha sadaları arasında arabasına bin- miş ve bu aralık nümeyişçilerden bi- ri nazıra bir yumruk vurmuştur. Bundan sonra nümayişçiler, nazırı bastonlarile tehdit ederek arabasın- dan indirmişlerdir. Iavaleye'nin şapkası havaya uç- muş ve polis kuvvetlerinin müdaha- lesine rağmen nazir, bir yumruk ye- diklen sonra kaçmağa mecbur Ol- muştur. Liberâllere mensup olan Lava- leye, affı umumi kanununun kabu- lü esnasında hükümete müzaheret etmiş olduğu için halkin gözünden düşmüştür. Brüksel 3 (A.A.) — Kral Leopold, eski muharipleri kabul ederek affı umumi kanunundan o vazgeçmeğe, meclisi feshetmeğe ve hükümeti is- tifaya davet etmeğe imkân bulunma- dığını söylemiştir. Bununla beraber memleketteki he- yecanın nazarı itibara almmaması kabil değildir. Eski muhariplerin de diğer valandaşlâr gibi hislerini İz- har etmeğe hakları vardır. Ancak nümayişlerin nizam ve kanun dahi- dinde tertip edilmesi lâzımdır. Sabık İspanya kralı ile kraliçesi barışıyorlar Roma 3 (A.A.) — On üçüncü Al fonsun kızı prenses Beatrice Torlo- na'nın dün bir erkek çocuğu dünya- ya gelmiştir. Eski İspanya kral ve kraliçesi bir aralık prensesin baş- ucunda bülunmuşlardır. Bu samimi mülâkat eski hükümdarların barışa- cakları hakkındaki haberleri teyid etmektedir. Hava silâbsızlanma projesi Vaşington 3 (A.A.) — Resmi men- badan bildirildiğine göre, relsicum- hür Roosevelt bir hava silâhsızlanma esini tedkik etmektedir. > man lord Piymouth söz alarak İngilte- | İ re ile Fransanın harb gemilerinde bi- | | nın, İtalyan ye Almanların Italyan plânının aleyhinde Fransızlar, Akdenizde münakalemizi tehdit edecek projeyi kabul edemeyiz diyorlar Londra 3 -— Ademi müdahale tatl | bir taraflı olduğunu söylemişlerdir. Grandinin cevabı Bunun üzerine İtalyan sefiri Gran- | di söz alarak İngiltere ile Fransa * nın tek başına yapacakları konin lün muvazeneyi bozacağını, gemilerinde bitaraf müşahidlerin bu-* İunması bu mahzuru bertaraf oede- miyeceğini, yeni bir sistem bulmak! | ieabettiğini ve bu fikirle Almanya ile İtslyanın yapıcı .bir teklifte bus. Junduklarını söylemiş ve; — Biz, sizin tekliflerinizi vaktis le nasıl hükümetlerimize / bildirmiş isek sizde şimdi bizim tekliflerimi- zi hükümetlerinize bildiriniz demiş- tir, Komite reisi Lord Plymouth, büküs metinin bu hususta noktai nazark nı değiştirmiyeceğini kaydetmekle beraber Alman - İtalyan teklifini a- lâkadar hükümetlere bildirmeğe mu- vafakat etmiştir. | Fransız mahafilinin itirazlari Paris 3 — Siyasi mahafil Fransa- talebi mucibince İspanyadaki muhu raflara muharib hakkı ve katiyetle itiraz edeceğini çi le bir tedbirden yalnız asilerin de edeceğini beyan etmektedirle Fransanın hayati menfaatlerini ve bilhassa Akdenizdeki münakalâ beynelmilel vaziyetin vehamet kes- betmesine meydan vermeden, mü- dafaa etmek azminde olduğu ehem- miyetle kaydedilmektedir. Irlanda intihabatı Başvekil de Valera ve muhalefet lideri tekrar seçildiler Dublin 2 (A.A) — Irlanda intiha- batının saat ll de alınan neticeleri şunlardır: De Valera 17, Cosgrave 8. müsta- killer 5, amele partisi 2 mebusluk al mışlardır. Cosgravein en sadık dostlarından biri olan general Mulcany'nin hezi- meti, intihabatın yegâne heyecanlı hadisesini teşkil etmiştir. İntihabatın şimdiye kadar malüm olan neticelerine göre de Valera, di- ğer partilerden ancak 2 rey fazla alâ- bilmiştir. Bu ekseriyetin mahsus derecede fazlalaştığı ümid edilmemektedir. Dublin 3 (A.A.) — İntihabatın ne- ticeleri belli olmuştur. Başvekil de Valers ve muhalefet lideri Cosgrave tekrar intihap edilmişlerdir. Pirenin imarı Büyük nafıa işlerinin küşad resmi yapılacak Atina 3 (A.A.) —, Başvekil Metak- | sas, dün öğleden sonra bütün halk sınıflarından mürekkep muazzam bi£ kalabalığın önünde Pire şehrinin bü yük nafıa işlerinin küşad resmini yapmıştır. , Pire şehri Başvekile bir altın çe- kiç hediye etmiştir. B, Metaksas çok alkışlanan bir nutuk söylemiştir. Pi- re şehri ahalisinden bir çokları milli hükümete merbutiyetlerini fili bir şekilde göstermek üzere hava kuv vetlerine mühim meblâğlar teberrü “| etmişlerdir. 14 Van Zeeland Londraya * uğrıyacak Yi Brüksel 3 (A.A.) — Resmen bildik rildiğine göre Brükselden dönmedei evvel Van Zeeland Londraya uğrıy#” rak örada Chamiberlain, Ede V? Simon ile görüşecektir. ün e mmm