4 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

4 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sabite 4 Can çekişen kadının ae paralarını kim çaldı ? Ölen kadının kardeşi: Çalan Haticedir, diyor Hatice ise bu ittihamı reddediyor Dün asliye dördüncü ceza mahke- mesinde, can çekişen bir kadının pa- ralarını çalmaktan suçlu Hatice adın- da bir kadının muhakemesine başlan- mıştır, Davacı ve ölen kadının karde- gi İsmail Hakkı davasını şöyle anlatı- yor: — Kız kardeşim 65 yaşlarında Şa- s&imend Şehzadebaşında evinin bir odasında oturur, diğer odalarını kira- ya verirdi. Üst katta kendi oturduğu odanın karşısındaki odada da suçlu Hatice kiracı olarak oturuyordu. Gü- nün birinde bayan Şazimend hasta- landı ve hastalığı gittikçe arttı. Öte- denberi hemşiremin yüz lira kadar parası olduğunu ve bunu dâima ya- nında sakladığını biliyordum. Hasta- lığı artıp kendisinin fenalaşmakta ol- duğunu anlayınca bir akşam bacana- ğımı göndererek paraları bana yolla- masını, aksi takdirde öldüğü zaman bu paraların başkalarının eline geçe- ceğini bildirdim. Hemşirem buna kar- gı: — Yarın sabah bu işi hallederiz, demiş. r Bacanağımla o hemşirem odada konuşurlarken bu kiracı Hatice kapı- nın aralığından kendilerini dinlemiş ve gece hasta hemşirem yalnız kalın- ea Hatice yanıma giderek onu uyut- tuktan sonra paraları koynundan çal- mış. Ertesi günü hepışirem bunun far- kına varınca bana ve diğer akrabala- nmıza haber gönderdi ve parasını ki- racı Haticenin çaldığını söyledi. Bir, iki gün sonra da öldü. Paralar çalın- dığı gecenin sabahı vaziyeti haber alınca derhal polise müracaat ettik. Zabıta eve gelerek hastanın ifadesini aldı. Hemşirem bu İfadesinde de pa- ralarının Hatice tarafından çalındığı- ni söyledi. Kendisi son nefesine kadar akıl ve iradesine sahip idi. Fakat Ha- tice bu hırsızlığı tamamile inkâr etti. O gece de gene hasta hemşirem oda- #ında yalnız kalınca bu Hatice yanına girmiş ve: — Hatice paralarımı çaldı diye ifa- de vermişsin. Bu ifadeni değiştirecek- sin. Benim aleyhimde ifade vermiye- ceksin.. diye can çekişmekte olan hem- şireme sabaha kadar işkence yapmış. Şimdi hırsızlıktan dolayı bu kadından davacıyım.. Suçlu Hatice bu iddiayı tamamile reddederek: — Yalan söylüyorlar. Ben böyle bir şey yapmadım. Şazimendin parası ol- duğundan da haberim yoktu. Esasen Şazimend hastalığında kendini kay- betmiş, ne yaptığım, me söylediğini bilmiyecek bir hale gelmişti. Binaena- leyh bu vaziyetteki bir insanım sözü sahi olamaz. Ortada başka bir delil de yoktur.. diye kendisini müdafaa etmiştir. Şahid olarak dinlenen Ali ve Mus- tafa adlarında iki erkekle, Beyzâ ve Seher adlarında iki kadın, Şazimen- din paralarının Hatice tarafından çs- lındığını görmediklerini ancak hâdi- senin ertesi günü hasta Şazimendin bu hırsızlığı kendilerine anlattığını söylemişlerdir. Meliha adındaki diğer bir şahid kadın da: »— Ben hastabakici sıfatile Şazi- mendin yanına gidiyordum. Bu hâdi- seden iki akşam evvel Şazimenr gece yatağında yatarken koynundan bir torba çıkardı. İçinde 92,50 lira vardı. Bunu bana gösterdi ve, ben ölürsem kardeşime haber veriniz de bu para- ları alsın, dedi. Diye ifade vermiştir. Gelmiyen şa- hidin çağrılması için muhakeme baş- ka güne bırakılmıştır. Suçlu Tevfik serbes bırakılmıyacak Çalınan ayakkabılar Suriyeden Tevfik hakkında| Ziya beraet etti fakat cevab geldiği de doğru değildir Bundan bir müddet evvel Antakya- da amcasını öldürmekten suçlu Tev- fik adında biri İstanbulda tevkif edil- miş, Tevfik bu defa da Galata posta- nesi veznedarı Hüseyin Hüsnüyü öl dürmekten mahkümen tevkifhanede bulunan Abdullah ile birlikte tevkif- haneden kaçarak Adanada yakalanıp İstanbula getirilmişti. İstintak hâkimliği bir taraftan bu firar hâdisesi etrafında tahkikata de- vam ederken diğer taraftan Tevfiğin suçunun mahiyetini ve son zamanlar- - dn Suriyede ilân edilen umumi afdan istifade edip edemiyeceğini Hariciye Vekâleti vasıtasile mahallinden sor- durmuştu. Bir gazete bu sualin cevabı gelerek müddelumumiliğe tebliğ edildiğini yazmış ve suçlu Tevliğin serbes bıra- kılacağından bahsetmişti. Dün yaptığımız tahkikata nazaran bu haberin aslı yoktur. Müddetumu- miliğin sualine karşı da biç bir cevap gelmiş ve tebliğ edilmiş değildir. Esa- sen Tevfiğin Suriyedeki umumi afdan istifade edebilmesi için orada öldür- düğü adamın Türk tebeası olmaması lâzımdır. Halbuki bu cihet henüz tes- bit edilmemiştir. Tevfiğin öldürdüğü adam Türk tebeasından ise Suriyede flân edilen umumi afdan Tevfiğin is- tifade etmesine imkân yoktur. Diğer taraftan 'Tevfik burada da tevkifhane- den kaçmıştır. Bü suçun hesabını da Türk mahkemesinde vermek mecbu- riyetinde bulunduğuna nazaran Tev- fiğin serbes bırakılması mevzuu ba- his değildir. Bir sandal battı, Balıçı Ahmedin sandalı dün Saray- burnundan geçmekte iken bir motöre çarparak batmıştır, Denize düşen Ahmed, dalgalar ara- &mda boğulmakta iken güçlükle kur- gen ar ri kunduraları sahibine iade etti Bir kaç gün evvel İsmail admda bir genç parkta uyurken ayağından ayakkaplarile cebindeki elli kuruşu çalınmış, İsmail Galatada dolaşirken kendi ayaklarım Ziya adımda bi- rinin ayağında görerek kendisini yâ kalatıp aleyhine dava açmıştı. Dün Sultanahmed ikinci sulh ce- za mahkemesinde İsmail ile Ziyanın muhakemeleri yapılmıştır. Muhake- me neticesinde İsmailin ayakkaplarını Ziyanın çalmadığı, bunları başka bir hırsız çalarak Ziyaya para ile sat- tığı anlaşıldığından Ziyanın berae- tine karar verilmiştir. Ancak Ziyanın ayağındaki ayakkaplarının da İsma- ile ait olduğu anlaşıldığından mah- keme, bu ayakkapların sahibine iade- sine karar vermiştir. Ziya, beraat ettiğine sevinirken ayakkaplarının iade edileceğini anla- yınca müteessir olmuştur, Diğer ta- raftan davacı İsmail de ayakkapla- rının mahkemede derhal kendisine teslim edilmesini istemiştir. Ziya çar- giya çıkıp bir ayakkabı tedarik et- tikten sonra ayağındakileri İsmaile vermeği teklif etmişse de İsmali bu-” na Tazı olmamış, ayakkaplarının der- bal kendisine tesliminde israr etmiş-- tir, Bu vaziyet karşısında Ziya ayak- kaplarını orada İsmaile teslim etmiş ve kendisi çoraplarla mahkemeden çıkıp gitmiştir. Kuduz hastanesi Kuledibine naklediliyor Çapadaki Kuduz hastanesinin ya- kında Kuledibindeki eski İngiliz has- tanesine nakledilmesine karar veril- miştir. Eski İngiliz hastanesine şimdiden icabeden hazırlıklar yapılmıştır. Ça- padaki bina, üniversite rektörlüğü emrine verilecek ve burada tıb fakül- tesinin bir paviyonu tesis edilecektir. Bu paviyon dahili hastalıkların te- davisine tahsis edilecektir. Yugoslavyanın | Frank düşük | Çambazdan davacı süratli inkişafı | Türk lirası dün 20,60,25 (Baş tarafi 1 inci sahifede) terakki eden, milli vahdeti gibi ordu- su her gün kuvyetlenen, ümrana doğ- ru iri adımlarla yürüyen Yugoslavya nın takdir ile, iftihar ve memnuniyet- le gördüğümüz bu eserinin ustabaşısı, iki senedir iktidar mevkiinde bulu nan Dr. Stoyadinoviçtir. Bu yüksek değerdeki devlet adamının uzun za man iş başında kalmasını, dost ve müttefiğimiz Yugoslavyanın âtide da- ha büyük inkişafları için temenni ede- riz. Bunda hodbin bir endişe de var: Yugoslavyanın kudret ve Kuvveti Türkiyenin de kudretli ve kuvvetli olması demektir. Necmeddin Sadak Dahiliye Vekili (Baş tarafı 1 inci sahifede) İsmet İnönü, Dahiliye Vekilini teş- yie gelen atlarla ayrı ayrı konuştu- lar, iltifatlarda bulundular. Roman- ya sefirile vapurun banklarından bi- rinde oturarak bir müddet konuş- tular, Saat on Üçte vapurun hareket zili duyuldu ve önce Başbakan ayağa kalkarak kendisine doğru bir kaç adım ilerliyen B. Şükrü Kayaya; — Gel seni öpeyim, diyerek kolla- rini uzattılar, , Başbakanla Dahiliye Vekili sarıl- dılar. Başbakanın bu müşfik hareke- tinden Dahiliye Vekilinin son derece mütehassis olduğu gözlerinden &n- Yaşılıyordu. İsmet İnönü B, Şükrü Kayayı iki yanağından öptükten sonra: — Hayırlt yolculuk temenni ede- rim.. Diyerek vapurun merdivenine doğ- ru ilerlediler. Diğer zatlar da Dahi- Mye Vekilinin elini sıkarak iyi yolcu- Juk temennisinde bulundular. B. Şükrü Kaya Başbakanı takiben rıh- tıma kadar indi ve sonra tekrar va- pura, döndü. Bu sırada rıhtımda bi- rTiken yüzlerce halk Başbakanı ve Dahiliye Vekilini şiddetle alkışlıyor- lardı. Romanya vapuru yavaş yavaş rıh- tanıdan ayrılırken alkışlar biraz da- ha şiddetleniyor ve Dahiliye Vekili vapurun güvertesinde bu tezahüra- ta başile selâm verek mukabele edi- U. Efgan Hariciye veziri : “(Baş tarafı birinci sahifede) bundan sonra Şehinşah tarafından kabul edilerek yemeğe alıkonulmuş- lardır, Öğleden sonra Naciülâsil, ve- Yahd tarafından kabul edilecektir. Nâzır, bu akşam başvekil ile konuşa- caktır, Hariciye vekilimizin ziyaretleri Tahran 3 (A.A) —Dr. Rüstü Araş, | bugün saat 10 da İran malları sergi. | sini gezmiştir. Tarsusta bir mucid Tarsus (Ak- şam) — Tarsus. ta oturan B, Mustafa Kavrar mazotla yanan bir lâmba icad etmiştir. Mücld, 15 sene müd- detle bu mazot Jâmbasının ih- tira beratını al- : GE düğımı dada edi Hasan Âli Yücel Pazartesi konuşmaları Kitap halinde intişar etti, satış yeri Remzi kitaphanesidir, EVLENME Tüm general Hüsnü Kılkış kızı Yıldız lerinden Mu- marlesi günü akşamı rinde yapılmıştır. Her iki tarafa saadetler temenni ederiz. are HALK OPERETİ Beylerbeyi İskele tiyatrosunda 6/7/5317 salı akşamı Eski Hamam Eski 'Tas Büyük operet 3 perde frank üzerinden muamele gördü Fransız frangı düşüklüğünü mu- hafaza ediyor. Gelen telgrallara güre bir İngiliz rası dünlLendmave Paris bor- salarında 123,16 franktan muamle görmüş, evvelki güne nazaran 10 santim kadar yükselmiştir. Frank flatinin bu temevvücü, piyasada bü- yük alâka ile takip edilmektedir. Dün İstanbul borsasında bir 'Türk lirası 20,60,25 frank üzerinden muamele görmüş, fakat fazla mua- mele olmamıştır. Türk borcu tahvillerinde yüksel- meye istidad göze çarpıyor. Birinci Ünitürk dün 15,95 liradan açılmış, 16 lirada kapanmıştır. Adliye Vekili İzmire gitti Adliye Vekili B. Şükrü Saracoğlu İstanbul müddeiumumisi B. Hikmet Onadla birlikte Beyoğlu adliyesine gi- derek hukuk, ceza mahakemelerini ve kalemleri dolaşarak tetkikat yapmış- tır. B. Şükrü Saracoğlu Beyoğlu adli- ye erkânile de konuşmuştur. B, Vekil dün İzmir yapurile İzmire gitmiştir. İki belediye reis muavininin vazifeleri ayrıldı Vali ve belediye reisi B, Muhiddin Üstündağ, İstanbuldan hareketinden evvel belediye teşkilâtına bir tamim göndermiştir, Bu tamime güre bele- diye ve hususi idare işlerinin daha kolaylıkla görülebilmesi için belediye reisi muavinlerinden B. Ekrem ve Raufun vazifeleri tefrik edilmiştir. Belediye ile vilâyet ve belediye büt- çelerinde müşterek kısınılara aid hiz- metleri belediye müavinlerinden B. Ekrem, hususi idareye aid işleri de B. Rauf takib ve intaç edecektir. Maamafih her iki muavin kendi kısımlarında varldatın arttırılması için icab eden tedbirleri alacaktır. Izmirde iskân Bu sene İzmir vilayetinde 5200 göçmeniskân edilecek İzmir 3 (Akşam) — Bu sene içinde vilâyetimizde 5200 göçmen iskân edi- lecektir. Göçmenler Bulgatislandan getirilecektir. (Nazım) vapuru, bu- günlerde göçmen nakline başlıyaca- Bından göçmenlerin #aşe ve sevkleri için vilâyetçe her türlü tedbirler alm- mıştır. Vilâyet iskân kadrosu, sıhhat ve iç- timai muavenet vekâletince genişletil- miş, bir çok kazalar için kadroda ye- ni memuriyetler ihdas edilmiştir. Göç- menler için inşa edilecek evlerin inşa- sında çalışmak üzere fen memurların- dan mürekkep bir kadro da, vilâyet iskân kadrosuna ilâve olunmuştur. Ankara hukuk fakültesinde imtihanlar Ankara 3 (Akşam) —- Ankara hu- kuk fakültesinde imtihanlara devam edilmektedir. İmtihanlar önümüzde- ki hafta içinde bitecektir. Aydın (Akşam) — Aydın Hak kevi, tatilde ilk okul talebeleri için bir mahdolin kursu açmıştır. Bir çok talebe şimdiden kursa devama başla- mıştır. Resmimiz, kurs müdavimle- rinden bazı küçükleri gösteriyor. Aydında mandolin kursu |, 4 Temmuz 19 Mahkeme suçlu cambazın | zorla getirilmesine karar verdi Dün dördüncü ceza mahkemesind bir cambazın muhakemesine başlan mıştır. Davacı Ali adında on üç ya 7 bir çocuktur. Küçük Ali diyo — Feriköyünde Meydanlıkta cam baz oynuyor, dediler. Ben de gittin. ! Ali Rıza adında bir cambaz ortaya di- Yeklerini dikerek ip kurmuştu. Niha- yet kendisi de geldi. Biz oyunu sey” retmeğe hazırlanırken nasıl oldis&” cambazın diktiği direklerden birisi birdenbire yıkıldı. Düşen direk benini kafama çarparak yaralanmamamâ sebep oldu. Tedavi edilerek ölümden kurtuldum. Kendisinden davacıyım.. Fakat suçlu cambaz Ali Rıza mah“ kemeye gelmemişti. Celbnameye veris | len işarette Aliye tebligat yapıldığı bildiriyordu. Fakat cambaz Ali alâ“” kadar makamlardan müsaade alma | dan mahalle aralarında cambazlık” yaptığı için korkusundan mahkeme ye gelmemişti. Mahkeme, suçlu cam“ bazın zorla getirilmesine karar vere rek mahkemeyi başka güne bırak- mıştır. i 15 günlük zabıta vakaları Geçen ayın son on beş gür inde şehirde 7 kumar, 4 eroin, 3 esrar, 6 randevü, 2 tavcıık vakası olmuş ve bunların failleri zabıtaca tamamen yakâlanarak adliyeye verilmişlerdir. İlk okul kadroları Şehrimize gelen malümata göre, maarif vekâleti. ilk okul kadrolarını şimdiden hazırlamağa (başlamıştır. Geçen senelere kadar kadroların ha“ zırlanarak tebliğ edilmesi çok gecik- tiği için mektebler açıldığı zaman mur alimler ürasındaki nakiller tayinler yüzünden derslere vakit ve zamanm- da başlanamamıştı. Bu halin bu sene de tekerrür etmemesi için kadrolar e ken tebliğ edilecektir. 4 Olgunluk imtihanları Dün liselerde tamamile hitam buldu Viselerde yapılmakta olan olgunluk imtihanları dün tamamile bitmiştir. İmtihan neticelerini gösteren cetvel- ler, maarif vekâletine gönderilmiştir. Vekâletçe tedkik edilecektir. Aynı za-* manda netice bugünlerde tülebeye | bildirilecektir. Bu seneki olgunluk im» tihanları, Yiselerden üniversiteye ve “ yüksek mekteplere geçecek olan tale- benin tam ehliyetli olmalarını temin için daha esaslı surette yapılmıştır. Olgunluk imtihanlarında muvaffak © olan talebenin kaç kişiden ibaret ol duğu yakında belli olacaktır. f Ev ve apartıman inşaatı © ; Son zamanlarda İstanbulun nü- fusu artmadığı halde bina inşaatı ço” galmaktadır. 927 de İstanbul şehri " belediye hudutları dahilinde 89762 ev ve 1441 apartıman vardı. 1937 $e- nesi bidayetine kadar 6,042 ev ve 1,504 apartıman daha yapılmış, bu” suretle şehrin omesken kadrosu 95,804 ev ve 2,945 apartıman olmak Üzere ceman yekün 98,749 adedi bulk muştur. N kabarık olmakla beraber 927 ye na“ zaran apartıman inşaatı bir misli artmıştır. Mutemedlerin avans salâhiyeti « Belediye ve hususi idarelerdeki mu“ temedlerin sarfedecekleri azami vans mıkdarı hakkında yeni bir karat verilmiştir. Bu karar göre mutemed- ler 25 liradan fazla sarfiyat yapamı" rdır. Bu mıkdari tecavüz ede“ cek sarfiyat için hususi (o mahiyett& olarak karar almağa meobur olacak* lardır. Uzunköprüye gitmiş o | Kumkapıda, Nişancada oturan ku” maş tacirlerinden Yaşarın oğlu Re“ cep, 26 gündür kaybolduğu için b bası zabıtaya müracaat ederek oğlu” nun hayatı hakkında endişeye düş tüğünü söylemişti. ğ Zabıtaca yapılan araştırmalar n ticesinde Recebin o Uzunköprüye pit tiği tespit edilmiştir.