10 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

10 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

l t N i ( y “Tava Kurumuna teberrü etti Sahife 4 Bütün tarifeler yakında gözden değ İİ Liman tarifesinde bazı değişiklik yapılacağı zannediliyor İktisad vekâleti tarife komisyonunun İstanbuldan evvel İzmirde toplanma- sı münasip görülmüştür. Komisyon Azaları Ankaradan İzmire hareket et- mişlerdri. Bugün de İstanbul deniz ticaret müdürü B. Müfid Necdet ko- misyonda bulunmak üzere İzmire gi- decektir. Evvelce İzmir liman işletmesinin tarifeleri tesbit edilecektir. Komisyon bu işi bitirdikten sonra, İstanbulda toplanacak ve İstanbul liman işletme | idaresinin tarifelerini takiben Akay, Şirketi Hayriye ve Haliçin tarifeleri- ni tedkik ve tesbit edecektir. Gerek Akay, gerek Şirketi Hayri tarifelerin- de bu sene tenzilât yapılacağı zanne- | dilmemektedir. Çünkü bu idareler bilhassa yaz münasebetile halk için kolaylıklar yapmış, tenzlâtdı biletler ihdas etmişlerdir. Fakat liman işletme idaresi tarife- lerinde icabettiği kadar tenzilât ya- Pılacaktır. Tahmil, tahliye işlerinde yapılacak tenzilâtın pek fazla olaca- ğı zannedilmemekle beraber yolcu salonu hamal tarifesi mühim tenzi- Jât görecektir. i Manşiz Hitit âsarı Maraş (Akşam) — Burada Hititlere aid bir çok kıymetli âsar bulunmuş- tur. Bünların tarihi ehemmiyetleri pek yüksektir. Fotoğrafını gönderdi- ğim çeşme de Hititlerden kalma çok kıymetli bir eserdir. Muhtelif şehirlerde daha altı kız sanat mektebi açılacak Bu sene memleketimizde yeniden altı tane kız sanat mektebi açılması- na karar verilmiştir. Bu mektebler- den ikisi şark, diğer ikisi cenub, di- ğer mekteblerden biri orta, diğeri de şimali Anadoluda açılacaktır. Mezarlıkların tamiri için yeni kararlar Belediye, mezarlıkların tamiri ve bakımı için yeni kararlar vermiştir. Bu kararlara göre her sene belediye bütçesine konan tahsisat ile büyük mezarlıklardan biri esaslı surette ta- mir edilecektir. Bu suretle mezarlık- lardan yollar açmak, içinde tarhlar yapmak ve etrafını duvarla çevirmek kabil olacaktır. Bundan başka belediye vesaiti ile gömülecek ve para ile satılacak me- zarlardan hasıl olan varidatla dev- rilen taşların kaldırılmasını mezar- lıkların hüsnü muhafazası ve temiz- lenmesi gibi İşler yapılacaktır. Mezar bekçileri bu işi de üzerlerine aldık- larından belediye ayrıca amele kul lanmiıyacaktır, Bir çocuk biriktirdiği parayı İzmir (Akşam) — Bandırma kaza- gının Karahallı köyünden Yusuf oğlu 13 yaşında Mustafa, uzun zamandan- beri çalışarak biriktirdiği -20 lira pa- tasını Haya kurumuna. Skin etmiş- i para almaktadırlar Rıhtıma yanaş- Rıhtım hamalları tarifesi ne olacak Geçenlerde bir okuyucumuzun Top- hane rıhtımındaki hamallardan Şi- kâyetini yazmış ve bu hamalları han- ği resmi dairenin mürakabe etmesi lâzım geldiğinin meçhul olduğunu İ- şaret etmiştik. Tophane rıhtımında eski hal devam ettiği gibi ticaret müdürlüğü bina- sının önündeki Galata rıhtım ha- malları da ayni şekilde mevcud bir nizamnameye göre hareket ettikleri- ni İleri sürerek halktan zorla fazla mış olan vapurlardan yalnız bir mer- diven inişi yorgunluğile rıhtıma çıka- rılan eşya için verilen para, ayni yük- le bir kaç yolcunun otomobile bine- rek Sultanahmede kadar taksiye ver- dikleri ücretten az değildir. Tarife komisyonunun bu iki nh- tımda çalışan hamallar için de bir ücret tarifesi yapması ve deniz mü- esselerinden birinin bu hamallara da göz kulak olması şiddetle lâzımdır. Sohbet (Baş tarafı 3 üncü sahifede kalkma; harice hepsini beraber ver, Çünkü samimi kanaatine ermek için bütün o yanlış kanaatlerden, sonra- dan yanlış bulduğun kanaatlerden geçmen lâzım gelmiş; demek ki seni samimi kanaatine onlar götürmüş. Karil de onlarm hepsini göstermek suretile ve ancak o suretle ikna ede- bilirsin, mı Bazı şairlerimiz, Yunus Emre'nin banları da saz şairlerinin dilini taklid ederek yazıyorlar, Şiirleri arasında ho- şguma gidenler oluyor. Fakat bunlar bana dalma bir oyun, bir eğlence, bir temrin gibi geliyor. Hiç biri samimilik ya Kemal için de bunu söyliyemeyiz, çünkü onlar samimilik iddia etmiyor; onların estetiki sunilik, artifice üzeri- rine dayanır, Gerek dünkü, gerek bü- günkü divan şairleri sözü gönüllerin- den koptuğu gibi söylemek iddiasında değildir. Onlar kelimelerle bir takım hoş şekiller yaratırlar ve bundan baş- ka gayeleri yoktur. Yunus'u, saz şair- lerini taklid edenleri de, maksadları birşey söylemek değil, sadece hoş şe- killer yaratmaktır diye mazur görebi- liriz; fakat buna evvelâ kendileri iti- raz eder.) Konuştukları dili, hislerini ifadeye elverişli bulmuyorlarsa o hislerin dili. ni arasınlar; fakat onu mazide bula: caklarını sanmasınlar, istikbaldeğir. Her yeni hissin yeni kalıbı ve her yeni | his bütününün yeni dili olur. Belki de | © şairlerin hisleri yeni değil. (Asıl ka- naatim bu ama söylemeğe dilim var- mıyor; fakat ne yapayım ki, yeni hissin eski dile, velev şaşırarak bürü- nebilmesi imkânını aklım almıyor.) Bir parça olsun samimiyet! 1900 senelerinde doğmuş İstanbul çocuğu: nun, mekteb görmüş şehir uşağının subaşı manisi söylemesi, bu samimiyet- sizlik daha ne kadar sürecek? Nurullâh Ataç Balıkesirde yüzme teşvik müsabakaları başlıyor Balıkesir 6 (A.A.) — Balıkesir spor bölgesinin tertip ettiği yüzme teşvik müsabakaları 12 temmuzda Atatürk parkındaki havuzda yapılacaktır. Müsabakaya Balikesir, Bandırma, Erdek, Aydıncık, Edremit, Ayvalık, Burhaniye, Gönen klüplerinin yüzü- cüleri iştirak edeceklerdir. Ayni müsabakalar 1 ağustosta Ay- valıkta ve 15 ağustosta Bandırmada tekrar edilecek ve ilâveten kürek ve 10 Temmuz 1957 Dikkat Türkiyedeki bütün belediyelere ve ticaret odalarına: Türkofis, memleketteki iç tica- reti çoaltacak iyi bir usul bulmuş- tur: Bütün Belediyeler ve Ticaret odaları kendi sahalarında çıkan ve o sahaya has olan malları halkımıza ilân edecekler, memle- ketimizin her tarafındaki müş- teriler de bunlar hakkında fikir edinerek doğrudan doğruya sipa- rişlerde bulunabileceklerdir. Gazetemiz, bu hayırlı teşebbü- se yardım etmek üzere, Belediye- ler ve Ticaret odaları tarafından gönderilecek kısa İlânları memnu- niyetle ücretsiz olarak sahifeleri- ne dercedecektir. Malların eysafı- nı ve hangi adrese ne şeraitle si- pariş verileceğini tasrih ediniz. A Matürkle B. Roosevelt arasında samimi bir mektuplaşma (Baş tarafı İ inci sahifede) duğunuz Türk posta pulları kolleksi- yonunu seyretmekteyim, Bunlar üze- | rinde resmedilmiş olan manzaraları, bir gün, kendi gözlerimle görmeyi Ümid eğiyorum. Samimi saygılar ve halisane temen- nilerimle Vefakârınız Franklin D. Roosevelt Ekselâns Franklin D. Roosevelt Amerika birleşik devletleri başkanı Vaşington Azizim hay Cümur başkanı, Ahiren Türkiyede bay Julian Bryan tarafından alınmış olan filmi seyret- meklen duyduğunuz memnuniyeti bil diren 6 nisan 1937 tarihli lütufkâr mektubunuzu hakiki bir sevinç ile al dım. Mektubunuzda, ahvalü şerait müsaade eder etmez, biribirimize bir gün mülâki olacağımız ümidini de izhar buyuruyorsunuz. Samimi duygularınızdan ve mo- dern Türkiyede elde edilen terakki hakkındaki takdirkâr telâkkinizden dolayı size fevkalâde müteşekkir ol- duğuma inanmanızı pica ederim bay Cümur başkanı. Bu fırsattan istifade ederek Ame- rika birleşik devletleri hakkında hay- ranlığımı tekrar bildirmek İsterim, bilhassa ki bizim iki memleketimiz, umumi sulh ve insanlığın saadetini çal eden aynı ideali gütmektedir- Size biran evvel mülâki olmak be- nim de samimi arzum olduğundan harikulâde işler yapmış'olan sevimli ve kuvvetli şahsiyetinizi Türkiyede selâmlıyacağım güne sabırsızlıkla in- tizar ediyorum. Samimi saygılar ve halisane te- mennilerimle Vefakârımız K. Atatürk Bursa futbol birincilik müsabakaları İnegöl 6 (Akşam) — İnegöl şampi- yonu İdmanyurdu Bursa birincilik müsabası için Mudanya Dinçspor ta- kımı ile karşılaşmış ve 3-0 galib gel- miştir. Bundan sonra İnegöl İdmanyurdu Bursa şampiyonu Acar İdmanyurdu ile karşılaşacaktır. İnegöllülerin bu sefer şampiyonluğu! Bursglılardan- alacağı tahmin edilmektedir. PARiS SERGİSİNE 10- Eylül Ss vena Yolile gidecek grup Paris, Prag, Viyana, Peşte, Bükreş, Venedik Şehirlerinde otel ve yemek Mola Enn ii vi 7 Boş Yer Kaldı Paris, Londra, Berlin, Venedik, Bükreş, Hamburg Aynes bu grupla Şimal denizinde 30,006 tonluk bir transatlantik içinde Piymouth'dan Hamburg'a kadar 2 gün- lük bir gezinti vardır. sw NATTA Beyoktu | | etmelerini /Vali vekilinin bir mektubu İki gündenberi İstanbulda intişar eden gazetelerde bana izafe edilen bir takım beyanat görmekteyim. Ga- zetecilerle vaki olan temasımda münhasıran tifo hastalığı hakkında alnan tedbirlerden bahsettim, Bun- dan başka hiç bir mevzua henüz te- mas etmiş değilim. Buna rağmen bazı gazetelerde bu beyanatıma ilâ- ve olarak şehri pis gördüğüm yolun- da ve buna mümasil bizi yazılara te- sadüf ettim. Beyanatım şundan iba- retti, Hakikatin anlaşılması için ay- nen tekrar ediyorum: <Tifo hastalığı şimdiye kadar efkârı umumiyeye aksettirilen şekil- de tehlikeli bir manzara arzetmiyor. Şehrin bütün suları temizdir, Bu bi- zim için ferahlı bir neticedir. Eğer temiz olmasaydı ilk mücadelemiz bunun üzerinde tekâsüi edecekti. Bilhassa Terkos suyu menbal ayrıca fenni tathirata tâbi tutulduğundan çok temizdir. Haslalık temas süreti- le bulaşıyor ve Epidemik bir manzâ- râ göstermiyör. Binaenaleyh halkla doğrudan doğruya temasta olan sa tıcıları mecburi aşıya tâbi tutmak suretile bu hastalığın nakil yolunu da önlemek tedbirlerini alıyoruz. Bu icraata halden başlamış bulunuyo- ruz. Hastalığın temas yolile geçtiği | me nazaran halkın da bu husustaki mücadeleye yardımcı alışverişte olmalarını ve temiz vasıtalara dikkat faydalı ve müessir gör- mekteyiz. Alâkadar komisyonun tav- siyelerini dikkatle yerine gelirmeğe çalışıyoruz. Bu meyanda umumi helâ temizlik işleri gibi ihtiyaçları da bertaraf etmek yolundaki tedbir- lerimize devam ediyoruz. Bu beyana- tımın haricinde bana atfen yapılan neşriyatın. hakikate “uygun olmadı ğını bildiriyorum. Vali ve Belediye Reis vekili Şükrü Sökmensüer Uzak Şarkta (Baş tarafı inci sahifede) lan uyuşmuya tevfikan Japonlar Yun- gting nehrinin sol, Çinliler de sağ sa- hiline çekilmişlerdir. Milisler, Çin kıtaalarının e tahliye ettikleri şehirleri işgal etmişlerdir. Şanghai 9 (A.A) —Tokiodan bil- dirildiğine göre, garbi Japonya ordu- suna mensup bir fırka, Çine hareket etmek üzere (hazır bulunmaktadır. Japon ordusundaki bütün mezuniyet- ler kaldırılmıştır. Pekin 9 (A:A) — Bu sabahki mu- harebe, aradaki itilâf mucibince Çin milisleri, Wangping- şehrindeki Çin gamizonunun yerini almağa geldik- leri zaman başlamıştır. Bir yanlışlık eseri olarak, milislerle Japonlar arasında çarpışma © olmuş ve bu çarpışmada milislerden biri öl. | müş, dördü yaralanmıştır. Biraz son- Ya sükünet avdet etmiştir. Sovyet - Japon münasebati tekrar gerginleşti Moskova 9 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Bolehol hâdisesi üzerine Rusya ile Japonya arasındaki münasebetler ye- niden gerginleşmiştir. B, Lityinof, Japon sefiri B. Chige- mitsu ile görüşmüştür. Burada söy- lendiğine göre, Sovyet - Mançukuo sınır hattı, kati surette tesbit edil- medikçe bu hâdiselerin arkası kesil- miyecektir. 'Hududu tahdid etmek Üzere, muh- temit bir komisyon tayini hususun- da Sovyetler tarafından yapılan tek- Mfe, Japonların halâ cevap vermeme» 8i esefle karşılanmaktadır. TEPEBAŞI BAHÇESİ 14 temmuz önümüzdeki çarşamba günü akşamı Yeni Varyete Trupu İle Budepeştenin en güzel kadınlarından mürekkep GEORGES JANOSSY ve 10 ARKADAŞI OREESTRASI Paris sergisinde Türk bayrağı Paris sergisin- de 28 haziran- dan 5 İemmu- za kadar bir mimarlar Ove yeralı (o şehir- ciliği (o beyne milel kongre- si otoplanmış- tar. Kongreye Be- lediyeler ban- kasının oçikar- dığı obelediye- ler (o şehircilik dergisi namr na Pariste bu- 'B. Cemil Topçubaşı lunan mühendis mimar B, Cemil Top- çubaşı iştirak etmiştir. Bu müna- sebetle Paris sergisine ilk defa olarak 'Türk bayrağı çekilmiştir. Sokakları kirletmeyiniz (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bu işi takib hususunda ihmalleri" # görülen memurlar hakkında, vazife de İhmal suçile takibat yapılacaktır. Kumkapı sahilleri temizleniyor Yiyecek, içecek satan esnafa tifo aşısı yapılmasına dün de devam edil- miştir. İstanbulun çok pis olan yer- ileri de dün temizlenmeğe başlanmış tır. Kumkapı sahillerindeki pis man- zara etrafındaki neşriyatımızı ehem- miyetli telâkki eden belediye derhal burada icab eden tedbirleri almış, sahildeki hayvan leşlerini ve yığılan çöpleri kaldırmıştır. Dün de bu sâ- hiller sönmemiş kireç dökülmek su- retile dezenfekte edilmiştir. Tifo çıkan mahallelerde mecburi aşi tatbikine başlanmıştır. Son yir- mi dört saat içinde yeniden 10 tifo” vakası vardır. Maamafih halkın aşi yaptırmak hususunda gösterdiği âlâ- ka ve şehirde başlıyan temizlik mü- | cadelesi üzerine tifo vakalarının aza- Jacağı alâkadarlar tarafından temin ediliyor, Bir tramvayla bir araba çar- pıştı, arabanın atları yaralandı Dün öğleden sonra Şişliye doğru git mekte olan vatman Hasanın idaresin- deki 163 numaralı tramvay, Taksim bahçesi önünde Şevket isminde birinin idaresinde bulunan bir kömür araba- sile çarpışmış, araba parçalanmış, ai- lar da yaralanmıştır. Bu yüzden tram- vay münakalâtı 20 dakika kadar sek- teye uğramıştır. Bu akşam HALK OPERETİ Bebek belediye bahçesinde ESKİ HAMAM ESKİ TAS Operet 3 perde 11/7/987 pazar akşamı Salacak bahçesinde Beyoğlu Birinci Sulh Hukuk Malhkeme- sinden: 937/881 Abdülkadirin Kasımpaşada HacıŞaban mahallesinde Akarca sokağında 32 No; da bakkal Ibrahim Yener aleyhine aştığı lacak Odüvâsinin Cari duruşmasında: Müddei vekili şahitlerini getireceğini söy“* liyerek bundan bahisle müddetsleyhe Dâ- nen Mmuameleli giyap karar Otebli- ğini istemiş ve müddelaleyhin ika- metgihmm meçbuliyetine mebni gi- yap kararının ilânen tebliğine ka yar verilmiş olduğundan (muhakeme günü Olan 13/9 / 937 sanat 14 de mah- kemeye gelmediğiniz ve yahut vekil gön“ dermekliğiniz o muameleli giyap karan makamına kaim olmak üzere ilân olunur. M. 1189 “© İstanbul İkinci İflâs Memurtuğundan: Müflls Nobar ve Edvar Binanyana ald Kösele ve Çivi ve Deri ve saire açık arttır” ma ile satılacaktır. İsteyenlerin Kapali çarşıda Feracecilerde 1/3 No. daki yağa“ zaya 12/7/9397 Pazartesi günü snat 16 48 gelmeleri ve fazla malümat almak isteyen- lerin 997/5 No. #le Daireye müracaatlar! ilân olunur. (33904) i