10 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

10 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

a Temmuz 1937. AKŞAM Sahife 9 daftanın mühim vakaları Brükselde umum! allı protesto için saray önünde nümayiş yapan eski | muharipleri polis dağılıyor Yeni İngiliz başvekili B. Chamberlain GE > zi A zevoesile beraber Hayd Parkte sabah gezintisinde Hollivutun meşhur yıldızlarından Myrna Loy yakında Avrupaya geliyor SEYAHAT NOTLARI BİR LORD AİLESİ Wilton şatosunun Sofrada yalnız altı kişi idik. Kont ve kontes Pembroke, üç oğulları ve ben. Kontes izah etti; — Bu akşam kendimiz diğer bir şa- toya davetli olduğumuz için sizi mas- lesef kalabalık bir «Hafta sonu» ka- bulümüzde bulunduramiyorüz. An- | cak bir aile yemeğimize iştirak edi- yarsunuz ve obile tamam değil, sira evli kızımız gelemedi. Herhal- de diğer bir seyahatinizde mullaka Wiltona gelip bir kaç gün kalırsınız, olmaz mi? Üç delikanlıya baktım: İngilterede- ki asalet kanunlarına göre nam ve ser- vetin varisi büyük oğul, otuz Üç yaş- larında, sarışın, sakin bir gençti, Tam o günlerde kralın kardeşi Duc de Ken- tin yaveri tayin olunmuştu. Resimle meşgul olan ikinci mah. dum, pek yakışıklı ve pek şendi. Vali- desi: «O, ailenin fantezisidir.» diyor- du En küçüğüne gelince, City'de bir İngilterede içtimai bün; kuvvetlerinden birini teşkil eden «ek- beri evlâd. kanununun faidelerini düşündüm. Servet ve nam yalnız bü- yük oğla geçtiği için diğerleri çalış» mağa, hatta müstemlekelere giderek bir mevki edinmeğe mecbur oluyorlar, Bu suretle İngiliz ailesi, bir çok mem- leketlerde olduğu gibi, «miras yedi. çocukların tereddisinden kurtulmuş oluyor. Bikâyemi burada keserek, Pembro- ke silesi hakkında geçen hafta ver- diğim malâmatı tamamlsmam mü- nasip olur: Sekizinci Henri tarafından «Cheva- Yer; rütbesi verilen Sir William, ka- dın âşıkı ve cellâdı meşhur Kralın ve- #atında pek genç tahta çıkan Altıncı Edwardın muhafızı ve mabeyincisi ta- | yin olunmuş ve bu kral devrinde bir çok mühim mevkilerde bulunmuştur; | hattâ 1551 senesinde Altıncı Edwardı Wwiton şatosunda misafir etmek şere- | fine nail olınuş ve tam o sene kendisi. ne Pembroke Kontluğu verilmiştir. İşte o zamandanberi Pembroke Könt- ları Lordlar kamarasındaki mevkileri- ni İşgal etmekle beraber Devletin eni mühim işlerinde temsyüz eylemişler- dir. Aralarında edebiyat ve sanatı se- verek himaye edenler de çoktur. Me- selâ Üçüncü Kont William de Pem- broke ve biraderi Kont Pbilippe de | Montgomery, Shakespeare'i Wiltonda | günlerce alıkoymuşlar; büyük şair de | ilk eserlerini onlara ithaf etmiş 1683 te Sekizinci Kont olan Thomas, bahriye lord amirali, kabine lord reisi gibi en yüksek mertebelere çıkmış ve şatoda mühim eserler toplamıştır. Tablolar, kitaplar, eski paralar ve heykeller, Şimdiki Lord Pembroke 1913 te ün- Yana ve servete tevarüs etmiştir; bü- Yük ânnesi Londra Rus elçisi Prince Voron2zoffun kızı imiş. Bu Rus prense- sinin oğlu Lord Herbert, Kırım muha- rebesi esnasında harbiye nazırı iken | meşhur hastabakıcısı Florence Nigh- | tingale'c yardım etmiştir. İngiltere Kralının bazı iradeleri hâ- Jâ bugün eski Fransız lisanile sadir olduğu gibi sarayın ri de fransızca yazılır. İngilizler ma- zilerinden bir şey unutmak istemez- ler; fransızca iradelerile Kral, Nor- mandiyalı fatih Guillau'unda tah- tında oturduğunu iftiharla yadedet- mek istiyor. . Yazan: İZZET MELİH merasim salonu brokeların armasında eski fransızca ile «Ung je servirais yani «bir tek İn- sana (Krala) hizmet edeceğim, remzi vardır. Yemekten biraz sonra Kont büyük oğluna hitab etti; — Misafirimize şatoyu gezdirmeğe başlayınız; ben sizi büyük salonda bu- turum, Birinci katta bana gösterilen yirmi, ni beş odanın nadide eşyasını, mı ve teferruatını tarif e değilim. Yalmz şunu yleyeyim ki şatoda dört yüzden fazla tablo var ki bir çoğu Holbein, Rubens, Ru Frans Halis, Tintoretto, Tenier: Dyek gibi ölmez üstadların eserleridir. Yalnız bu nefaisin kıymetini düşü- nünce Pembroke âilesinin ihtişammı tasavvur etmek kolaydır. Hele Van azim bir Malümdur ki on yedinci asırda Hol Janda ile «Flandre» arasında yetişen dâhi ressamlardan Rubens, 1629 da İngiltere Kralı birinci Charles nezdi- ne sefir olarak yollanmıştı. Sanat âşı- kı ve ince zevk sahibi olan Charles 1, Rubensi alıkoydu; Rubens de vatan- daşı ve şakirdi Van Dycki celbederek onun uzun müddet İngilterede kalma sına sebeb oldu. Üstadından belki da- ha kuvvetli bir sanatkâr olan Van Dyek, Kral Charles I den başlıyarak bir çok İngiliz ricalile karılarının re- simlerini yaptı; hattâ bir müddet Wil ton şatosunda kaldı, Eb'adı dolayısile «çift mikâb« (double - cube) denilen merasim salonundaki tabloların hepsi onundur; hattâ Van D; zamanın da yaşıyan William de Pe: oke ile bunun biraderi Philippe de Montgo- merynin ailelerini tasvir eden, hayat ve ahenk itibarile enfes olan tablo, üstadın ömrün“ vantığı en cesamet- li eserdir, Salonda bize mülâki olan Kont an- lattı: — Van Dyek bu tabloyu 1633 te yapmıştır; İlk safta gördüğünüz açık renk elbiseli kadın, allemizin en £ zel insanı olarak meşhur olan Lady William de Pembroke'dur. Gençler, Kont Williamın çocuklardır; hattâ ölen üç yavrusunu da Van Dyck bu- Yutlarda uçan meleklerle temsil ct- miştir. Philippe de Montgomerynin çocuğu olmamış; işte bu sebeplerdir ki Kont Philippein vefatında Montgo- mery Kontluğu da fermanla ailemiz- de bırakılmıştır. Etrafta gördüğünüz heykeller kadim Roma imparatorla- rından bazılarının büstleridir. Mahdumunuzun gösterdiği oda- ların hepsi birer hazine; fakat bu sa- lona bütün bütün hayran oldum. Siz âdeta biz müzede yaşıyorsunuz, Kont gülümsedi: — Bir müzede ölüler ve antikalar yamız uyur. Biz Wiltonda onları hiç yalnız bırakmayız. Meselâ bu salon bizim büyük kabul odamızdır; dün akşam misafirlerimizle burada briç oynadık. On beş yirmi dakika kadar «doub- le - cube» de oturduk. Ben Pembroke- ların portrelerini, duvarlara tavg- nın süslerini temaşa ederek susu- yor, İngilteve kuvvet ve satvetinin da- ı ananeleri, aile servetlerini, İiç- timai insleamı düşünüyordum. ( Devamı 11 net sahifede ) İzzet Melih