17 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1937 —- — asker tahşid ettiler Japon sefiri, Pekini işgal etmek niyetinde değiliz, diyor Çinliler, şimali Çindeki Japon kontrolüne mukavemete azmetmişler Londra 17 (Akşam) — Tokyodan bildirildiğine göre Japon harbiye ne- sareti şu tebliği neşretmiştir: «Çinliler, şimali Çinde Japonlara | karşı 30 fırka asker tahşid etmişler- dir. Bu hal, Japonyaya karşı taham- mülü imkânsız bir tahrik teşkil edi- yor.» Japon amelesi ordu için bir iane defteri açmışlar ve bir kaç saat içinde yarım milyon yen toplamışlardır. Morning Post gazetesine göre İn- giltere hükümeti, son hâdiseleri harp için kâfi bir sebep addetmediğini Ja- ponyaya bildirmiştir. Amerika da ay- ni teşebbüste bulunmuştur. Paris 17 (Akşam) — Paristeki Ja- pon sefiri B. Uşima, Havas muhabiri- n8 şu beyanatta bulunmuştur; — Tokyodan gelen son haberler, Çin - Japon ihtilâfının müsellâhan halli Ümitlerinin yeniden canlandığı- nı gösteriyor. Şu iki noktayı zikret- mek isterim: 1 — Çin hükümeti 12 temmuzda imzalanan itilâfa dürüst bir surette riayet ederse Japonya, tatmin edil miş olacaktır. 2 — Şimali Çinde Japon menafii- nin himayesi ne Pekinin, ne de Tiyen Çinin işgalini mutazammın değildir. Ne Fransa, ne de İngiltere Çin - Ja- pon ihtilâfına müdahalede bulunma mışlar, sadece Tokyo nezdinde dosta- ne bir teşebbüs yapmışlardır. Diğer taraftan Çin sefiri B, Vek lington Ko, Havas muhabirine de- miştir ki: — Çin hükümeti, Çinin tamamiye- tini tanımış olan devletlere dün ver- diği bir muhtırada Japonlar tarafın- dan Şimali Çin makamatına kabul ettirilecek hiç bir itilâfı kabul edemi- yeceğini bildirmiştir. Çin hükümeti, kendi hukuku hâkimiyetine yapıla” cak yeni bir tecavüze elindeki bütün vesaitile mukavemet etmeğe azmet- miştir, Japonya, Şimali Çinde bir kontrol tesis ederse bu, yeni bir Çin - Japon harbinin mukaddemesi olacaktır. Bu harbin neticeleri ve âkibetleri şimdi- den kestirilemez. Vekillerimizin Moskovada ziyaretleri Şereflerine büyük bir ziyafet verildi Moskova 16 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Dün B. Zekâi Apaydın, B. Rüştü Aras ve Şükrü Kaya şerefleri- ne bir akşam ziyafeti verilmiştir. Zi- yafette B. Molonof, Mikoyan, Ejof, litvinof Mejlauk, Sudiin, Budenny, Btomonyakof, vekillere refakat etmek- te olan zevat ve Türkiye elçiliği erkâ- mı hâzır bulunmuşlardır. Ziyafetten sonra yapılan kabul res- minde kordiplomatik, hükümet âza- si, Sovyet müessesatı zimamdarları, sanat ve matbuat mümessilleri hazır bulunmuşlardır. Moskova 16 (A.A) — Türk vekilleri 'B. Rüştü Aras, Şükrü Kaya ve yanla- rındaki zevat dün Moskova metropo- Mtenini ziyaret etmişlerdir. Pariste otel müstahdemlerinin grevi devam ediyor Paris 16 (A.A.) — Otel müstahdem- leri bugün yaptıkları bir mitingte gre- ye devam etmeyi kararlaştırmışlardır. Kutub seyahları Rus tayyareciler 10,200 kilometre katettiler Moskova 16 (A.A.) — B. Stalin, Mo- Motof, Voroşilof, Çubar, Kalenin, Kaga- Aoviç ile partinin ve hükümetin diğer #eisleri ve Ant 25 in seyahatini tertibe memur olan hükümet komisyonu Gro- of ile Dumaşef ve Danilin'e Mosko- ya-Şimal kutbu - Amerika seyahatinin farlak bir surette başarılmasından ve Paint mesafe rekoru tesis edil- den dolayı tebrik telgrafları gön- işlerdir. Vindsör dükü Romanyaya gidecekmiş Bükreş 16 (Akşam) — Bura gazete- bildirdiklerine göre, Vindsör yazı Köstence yanında Karadenia #ahilinde Mamaya sayfiyesinde geçir- mek üzere sevcesile beraber Roman- mamalar yanlar gam Tunusta mühim çarpışmalar Halkcı fırkasile komü- nistler birbirlerine hücum ettiler Tunus 16 (A.A.) — 14 temmuz bâ- diselerini takiben dün akşam da bir takım hâdiseler vukua gelmiştir. 15 kişi kadar yaralanmıştır. Sanat 18 de Dorlot'nun fırkası olan halkçı fırkası bir toplantı yapmış ve bunun sonunda bir takım âlaylar ter- tib edilmiştir. Bunun üzerine derhal mukabil nümayişler yapılmıştır. Saat 19 da şehrin birçok noktaların- da ve bilhassa umumi mesai konfede- rasyonu binası yakınında bir takım arbedeler çıkmıştır. Bir barda Sifonlar, masa ve sandal- . atılmış, birkaç kişi yaralanmış- > 22 de yerlilerden mürekkep bir grup, beş Zuhaf askerine hücum et- miş, bunlardan ikisi yaralanmıştır. Nihayet saat 23 te polis, umumi me- sal konfederasyonu binası yakınında toplanmış olan ve dağılmak istemiyen nümayişçilere hücum etmiştir. Gece yarısı sükün inde edilmiştir. 12 kadar r tevkifat vard vardır, Bağdatta nümayişler Iraklılar, Filistinin taksimini protesto ediyorlar Bağdad 17 — Dün Bağdadda Pilis- tinin teksimi hakkındaki İngiliz pro- Jesini protesto için büyük mnümayişler yapılmıştır. Nümayişçi kafileleri 80 kakları dölaşmışlar ve taksim projesi aleyhinde bulunmuşlardır. Bağdaddaki Yahudi mağazaları nü- mayiş esnasında kapanmıştır. Nüma- yişçiler Arap devletleri reislerine ve Milletler cemiyetine protesto telgraf- nameleri çekmişlerdir. Kahire 16 (A.A.) — Mısır Başvekili, Filistin meselesinin son zamanlardaki inkişafı hakkında İngiliz sefirile uzun bir görüşme yapmıştır. Hükümetin mebusan meclisinde yas pılacak bir istizah sırasında bu bapta- ki hattı hareketini bildirmesi muhte. meldir, Gümrük muhafaza kumanda- dl mam Dün Geceki ve Bu Sabahki Çinliler otuz fırka Saadabad misakının imzası münasebetile Atatürkle Afganistan padışahı arasında samimi telgraflar teati edildi (Baş tarafı 1 inci sahifede) samimiyet ve muhabbetten mülhem olan Afganistan padişahının telgraf- lariyle Atatürkün cevaplarını da aşa- gaya yazıyoruz: Ekselâns Kemal Atatürk Türkiye Cumhuriyeti reisi ANKARA Dört kardeş ve dost memleketleri- miz arasında imzalanan Saadabad misakı münasebetile siz ekselinsa en hararetli tebriklerimi arza müsaraat ediyorum. Saadabad misakının, bizim dört memleketlerimizin tesanüd ve kardeşliği ve sulhün muhafazası için en müessir bir âmil olacağına kaniim. Bu fırsattan istifade ederek siz ekse- Jânsın şahsi saadeti ve Türkiyenin re- fah ve ikbali için en samimi temenni- lerimi arzederim, Afganistan Padişahı Mohammed Zahir Han Afganistan Padişahı majeste Mohammed Zahir Han KÂBİL Saadabad misakının imzası müna- sebetile göndermek lütfunda bulun- dukları telgrafı büyük bir memnuni- yetle aldım. Dört kardeş millet arasın- da mevcud en sıkı dostluk rabıtaları- nı bir kat daha teyid ederek cihan sulhunun esaslı desteklerinden birisi. ni teşkil eden bu mühim eserin, mil letlerimizin barış severliği sayesinde meydana gelmiş olması hepimiz için Mtiharı mucib bir hâğisedir. Saadabad misakının milletlerimize kutlu olma sini temenni ederken bu hayırlı vesile We zatı hümayunlarının sihhat ve sa- adetini ve kardeş Afgunistanın refah ve ikbalini yürekten dilemekle bahti- yarım. K. Atatürk Ankara iskân dairesindeki yolsuzluk Cümhuriyet müddeiumu- miliğinin bir tebliği Ankara 16 (A.A) — Ankara Cüm- huriyet müddeltumumiliğinden tebliğ olunmuştur: Cümhuriyet gazetesinin 13 temniuz 1937 tarih ve #729 numaralı nüsha- #ınin üçüncü sayfasının üçüncü sü- tununda «Ankara iskân idaresinde bir suiistimal; şerlevhalı yazı memu- riyetimizin nazarı dikkatini celbet- 'Tapu ve İskân dairesinde cereyan eden ve 1609 sayılı kanunun çerçivesi içersine giren bir hadisenin tahki- kine memuriyetimizce el konulmuş ve hazırlık tahkikatına devam edii- mekte bulunmuş ise de gazetenin ver- diği tafsilâtın hadiseye tevafuk ettiği görülmemiş ve bilhassa Ankara no- terlerine aid kısmın hiçbir suretle a8- hı esası mevcud olmadığı anlaşılmış- tar. Hazırlık tahkikatını işkâl edebile- cek olan bu gibi neşriyatta matbua- tın müteyakkız davranması ve memu- riyetimizden malümat âlınmaksızın hiç bir güna neşriyatta bulunülme- ması, aksi takdirde kanun! takibata geçileceği hususu tebliğ olunur. Tabanca ile oynıyan çocuklar Sultanahmedde Akbıyık civarında Cemal ve 014 adlarında iki çocuk dün ellerine geçirdikleri bir tabanca ile oy« namağa başlamışlardır. Bunlardan Cemal bir aralık tabancayı eline ala- rak karıştırırken silâh birdenbire pat- lamıştır. Çıkan kurşun karşısında du- ran Ülânm karnına saplanımığtır. (Çekoslovak kabinesi istifa etti Prağ 17 (Akşam) — B. Hodza kabi- nesi buğday ve un fiatlerinin tesbiti meselesinde çıkan ihtilâftan dolayı istifa etmiştir, Reisicumhur B. Benes, bugün sayfiyeden Prağa dönerek buh- muhafaza kumandanı ge yan halli için temaslarına başlamış. neral Seyfi bugün İzmire gidecektir. | tr. Eaberler Nazilli fabrikası 15 gün sonra kumaş çıkarıyor Iktisad vekili dün fabrikayı gezdi. açılma merasimi 25 İlk terinde yapılacak Nazilli 16 (Hususi muhabirimizden) | — İktisad Vekili B. Celâl Bayar refa- | katlerinde İzmir valisi, Aydın valisi, İz- | mir belediye reisi doktor Behçet Uz ve | Celâl Bayara Ankaradan itibaren refa- ket eden heyet olduğu halde bugün bu- | raya geldiler. B. Celâl Bayar fabrika in-| şaat ve montaj işlerini tedkik etti, ne- ticeden çok memnun kaldı. İnşaata azami hızla devam ediliyor: Montajın yüzde doksanı bitmiş gibidi Fabrika 1 ağustosta ilk kumaşı çi- karacaktır. Açılma merasimi 25 ilk teşrinde yapılacaktır. Fabrika mınta- kamız için senede 300,000 kilo iplik imal edecektir ve şimdiden altı aylık siparişlerini almış bulunmaktadır. İkitsad vekili buradan Kuşadasına hareket etmiştir. B, Celâl Bayar İzmire döndü İzmir 16 (Telefonla) — İktisad ve- kili B. Celâl Bayar Kuş adasına uğ- rTamaktan vazgeçti ve İzmire döndü. Yolda müstahsillerle konuştu, satış 'kooperatiflerinin ehemmiyetini an- lattı ve vaziyetleri ile yakından ülâ- kadar oldu. Yarın (bugün) Çeşme plâjına gidecek ve evvelce de bildir- diğim gibi pazartesi günü İstanbula hareket edecektir. Amerika sulh istiyor Reisicumhur muavini mühim bir nutuk söyledi Dallas 16 (AA) — Amerika reisi cümhur muavini Germer, Amerika it- tihadı oyunlarının küşadı münasebe- tile irad ettiği bir nutukta şöyle demiş. tir; «Her nerede olursa olsun harp muhataralarını teessürle karşılarız. Şayet bir ihtilâf zuhur edecek olursa biz harp deliliğini yarım kürremizin haricinde tutmağa katiyetle azmet- mişizdir. Hatip, şu sözleri ilâve etmiştir: Amerika milletleri halihazırda yek- diğerine pek yakın bulunmaktadırlar, Bucnos-Aires konferansı şimdiye ka- | dar akdedilen bu kabil konferansların en mühimlerinden biri olmuştur. Ame- rika âleminin ittifak ile takip etmek- te oldukları bir gaye vardır. Bu da ge- rek kendi aramızda gerek dünyanın sair aksamiyle sulhü muhafaza et- mektir.? Hicaz veliahdı Pariste Paris 16 (A.A) — Hicaz krallığı ve- Hahtı Emir Suud, Parise gelmiştir. Abdürrahim çetesi imha edildi Çetebaşı ve beş arkadaşı Bismilde öldürü üldüler Diyarıbekir 16 ca Akşam) — Cenuptan gelen Abdürra- him çetesi bugün Bismil kazası içinde imha edilmiş- tir. Başta Abdürrahim olmak üzere beş arkadaşi öldüri müşlerdir. Bir hafta içinde 14 kaçakçi yakalandı Ankara 16 (A.A.) — Geçen bir haf- ta içinde gümrük muhafaza teşkilâtı, biri ölü, biri yaralı 14 kaçakçı, yüz alt- defter sigara kâğıdı, ikiyüz altın lira We iki kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Altı Ermeni öldürüldü Adana 16 — Suriyeden bildirildiği- ne göre Kamışlı kazasında Hasicede Suriye Vatanileri ile Ermeniler ara- Mısır Kredi Fonsiye tahvilleri keşidesi Kahire 16 (A.A.) — Yüzde üç faizli ve ikramiyeli Mısır kredi fonsiye tah- villerinin dünkü çekilişinde: 1908 senesi tahvillerinden 771,866 numara 50,000, 1011 senesi tahviile- rinden 10,531 numara 100,000 frank ikramiye kazanmışlardır, Atlantik yeniden geçildi Avrupa ve Amerikadan kalkan tayyareler karaya indiler Londra 16 (A.A.) — Amerikadan İngiltereye dönmekte olan Caledonla ismindeki İngiliz deniz tayyaresi, ka- tettiği mesafenin 300 mile yakın oldü- ğunu geci rısı bildirmiştir. Saat 23,30 da Foynes'dan Ameri- kaya avdet eden Clipper ismindeki Amerikan tayyaresi hareketinden beri 400 millik bir mesafe katettiğini habet vermiştir. İki tayyare Atlantik denizinin üs- tünde pek yüksekte bu sabah saat 4,41 de karanlıkta Irlanda sahillerine 1,100 mil mesafede karşılaşmışlardır. Her ikisi de herşeyin yolunda gitti- ğini biribirlerine bildirmişlerdir. Londra 16 (A.A.) — Caldonla tay- yaresi saat 10,30 da Foynes'e gelmiştir. Tayyare Atlantik denizini 12 saat 7 da- kikada geçmiştir. Botwoods 16 (A.A.) — Clipper tay- yaresi 16 saat 24 dakika süren bir uçuş- tan sonra saat 11,49 da burada kara- ya ir eee Hamalların Köprü Köprüden geçmeleri yasak Motnaiyetin. be bu sabah saat beşten itibaren tatbikine başlandı Belediyenin verdiği son kararla İs- tanbulda Karaköy köprüsü üzerinden elli kilo sıkletinden fazla yükle sırt hamellarının geçmeleri menedilmişti, Bu sabah saat beşten itibaren bu memnulyet kararının tatbikine baş- lanmıştır. Eminönü merkez nahiye müdürü 'B. Abdullah Vecihi ile polis merkez memuru B. Ali yanlarında zabıtai be- lediye memurları olduğu halde sa- bahtan Eminönünde tertibat almış- lar ve Köprüden geçmek istiyen sırt hamallarını kontrole başlamışlardır. Sırtında elli kilodan ağır yüklerle geçmek istiyen hamallar menedilmiş- lerdir. Yük ile beraber elinde terazisi de bulunan seyyar satıcılar bu mem“ nuniyetten müstesna tutularak Köp- rüden geçmelerine müsaade edilmek« tedir. Köprünün Karaköy cihetinde de ayni çekilde tertibat alınmış ve ağır yüklü hamalların geçmeleri mes nedilmiştir. Bu sıkı kontrole devam edilecektir. Ücretler inince tramvay yolcuları fazlalaştı Belediye tarafından yapılan bir istatistiğe göre tramvay Ücretlerinin tensilinden sonra tramvay yolcu mikdarı yarım milyon artmıştır. En çok yolcu Şişli - Tünel, Bebek - Eminönü ve sonra da Harbiye - Fatihi arasındadır, iyi