17 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

T7 Temmuz 1937 AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA: İmtihanlar meselesi Bu yıl Ortamekteb ve Üniversite imtihanlarmda birçok talebenin Si rufta kaldıkları söylendi, bu mesele etrafında hayli şeyler yazıldı. Henüz Maarif Vekâleti imtihanla- rın neticesi hakkında resmi bir ista- tistik neşrelmediği için söylenen şey- leri ihtiyatla telâkki elmeye mecbu- ruz, Esasen bu seneki imtihanların ne ticesi ne olursa olsun, doğru ve ilmi bir büküm vermek için yalnız bu s6- he sınıfia kalan talebenin sayısını göz önünde tutmak yetmez, geçen s0 nelerle de mukayese etmek lizımdır. Bundan başka, bu seneki imtihunla- rın şekli ile geçen senelerdeki imti- hanlar arasında fark olup olmadığını da hesaba kalmalıdır. Herhangi gev- şek ve misamahalı imtihanlarda bü- tün talebenin muvaffak olmuş ol hiç birşey ifade eimez. halde, tedkik edilecek iki nokta var: 1 — Bu sene sınıfta kalan talebe- nin sayısı geçen senelerin vasatisine göre fazla ise yine bir terakki var de- mektir, 2 — Bu seneki imlihanlar geçen yıllara göre daha sıkı, daha ciddi ol muş İse çürük talebenin sınıfta kal- ması daha faydalı olmuştur. Muhakkaktır ki yeni yetişen genç nesil, eskisi kadar okumuş, tahsilli, çalışkan değildir. Bunda, doğrudan doğruya talebeye, mekteplere, ana ba» baya ald kabahatler var: Disiplin az- lığı, spor sevdası, babaların çocukla” rın tahsili ile yakından alâkadar ol- mamaları gibi... Bir de ne talebeye, ne mekieplere mid olmıyan umumi, gayri şahsi âmiller var: Programlarda sıksık de- Fişiklik, sınıflarda fazla kalabalık, alfabe ve dil inkilâbı, kitapsızlık ve salre gibi. Tahsil hevesini kökünden kurutan, daha umumi, daha ahlâki, tam mâ- nasile içtimai büyük bir âmil daha var ki bunda çok dikkatli davran. malıyız: «Okumak, dirsek çürütmek, uzun uzadıya tahsil etmek neye ya- rar?» düşüncesi... Senelerce tahsil et- miş ve hayatta pek az veya hiç mu vaffak olamanuş insanlarm yanımda, hiç tahsil etmediği halde muvaffak ve zengin olmuş İnsanlar manzarasi ve hayali, hayatla ilk adımda kolay refah arıyan gençlerin zihninde en tehlikeli tembellik mikrobudur. Bu âmil, harpten sonra hemen hemen bütün dünyada genç nesli ciddi tah- sillen geri bıraktırıyor. Pratik olmak idâlası, bütün memleketlerde kültür Ve menfaatsiz ilim hayatın yarıya İndirdi. Mekteplerde ve ailede bu zihniyetle ciddi mücadele Kizımdır. Her halde bizim için en mühim hokia, bu şikâyetlerin tesiri altında, Sımtları daha çok talebe geçsin diye İmtihanları zayıflatmamaktır. İmei han sıkı olmalıdır. Yüz cahil yerine Akşamcı amaa rm Tamir edilecek Rumen vapuru Tersanemizde tamir edilmek Üzere dün Romanyadan bir Rumen vapuru Gelmiştir. Seferberlik komisyonu Seferberlik komisyonu dün vali mu- âvinİ B. Hüdainin riyasetinde toplan- Yuştır. Seferberlik müdürü ve kayma» hi toplantıda hazır bulunmuş- e İNE hassas, böyle şair ruhlu V* görülmemiştir bay Amca... 24 saatte 26 tifo vakası Şehirde temizlik işine dün de devam edildi Son 24 saat içinde tifo vakaları 26 yı bulmuştur. Bu sayı, bütün İs- tanbul vilâyeti hududları içime inhi- sar etmektedir. Dün de şehrimizin birçok yerlerin- de geniş mikyasta temizlik mücade- lesi yapılmıştır. Bilhassa Suadiye ve civarı tamamile temizlenmiş, bun- dan başka İstanbulun tifo çıkan mıntakalsrında fenni tathirat yapıl» mıştır. Dün de Eminönü ve Fatih kazalarında mecburi aşıya devam edilmiştir. Bundan başka diğer kar zalarda da tifo zuhur eden mahalle ve sokaklarda halkın mecburi aşıları yapılmıştır. İstanbulda haziran ayındaki inşaat Geçen haziran içinde İstanbulda yeniden 45 ev, 7 apartıman yapılmış ve 349 bina da esaslı surette tamir eâlimiştir. Vapur hamallığı Bunu da yoluna koymak lâzımdır ! Hamallık işleri şehrimizde büyük | bir derd hâlini almaktadır. Belediye şehirde sırtla yük taşımayı yasak edip hamallık işlerini ıslah ederken berl tarafta vapurlara girip çıkan hamalların intizamsız ( hareketleri gün geçtikçe biraz daha can sıkıcı hal almaktadır. Yolcu salonu müstesna, Tophane ve Galata rıhtımı hamallarının yok cuları izaç edici hareketlerini, Akay, ve Şirketi Hayriye gibi liman dahi- Jinde işliyen körfez vapurları hamal ları âdeta taklid etmeye başlamışlar ve bu yüzden de şikâyetler günden güne çoğalmıştır. Dün bir muharri- rimizin tedkikine göre vaziyet şudur Akay vapurları köprüdeki iskele- lerden birine yanaşır yanaşmaz daha hiç bir yolcu bir adım bile atmadan vapur 10 - 15 kılıksız hamalın istilâ» sma uğramakta, dışarı çıkmak üzere vapurun çıkış mahalline yığılan halk, hamalların hücumu karşısında deni- ze düşmek tehlikesine bile maruz kalmaktadırlar. Şikâyetler üzerine bu vaziyeti böy- lece tespit eden muharririmiz Akay idaresinden bu hususta bir tedbip alıp alınmıyacağını sormuştur, İda- renin selâhiyettar bir rüknü demiş- tir ki; «— Memurlarımız hamalların müm. kün olduğu kadar intizam dahilinde vapurlara girmelerini temine çalış- maktadırlar. Zannederiz ki, bu işleri mürakabe biraz da polisin vazifesi. dir. İskele polisinin müdahalesile her halde şikâyeti mucib haller aza- Ur. Diğer taraftan belediye hamallara birer numara vermiştir. Numarasız ve dolayısile pek kılıksız hamalların da bunlarla birlikte vapurlara hü- cum ettiklerine tesadüf edilmiştir. Şehirde sırt hamallığı yasak edilir. ken her halde vapur hamallığının d& yoluna konması beklenmektedir, ŞEHİR HABERLERİ Halkın şikâyetleri AHpaşada Atik medrese sok&r ğına çöpçünün arada sırada teş- rif etmesi rica olunmaktadır, Bir aydanberi yüzünt göstermemekte imiş ve çöpler arsada yığın. teşkü ediyormuş. * “ Noruosmaniyede, Şeref sokü- ğinda, Serviltmescid, 26 numara» ya yakın bir. apteshane yapılmış- tır. Kokuyor, bahusus sıcakta tahammüljersa bir koku! Mani olunması isteniyor. İzmir - Bandırma ekspresinde adına vagon restoran denilen pek #ptidai bir kompatımandan yok culara gayet fena şekilde yapıl mış şerbetler satıldığından şikâ- yet ediliyor. i» Bandırma - İstanbul vapurla- rında «Çilingir sofrasıs kurulup halkı rahatsız edecek derecede sarhoşluk yapıldığından, kerih kerih saz çalınıp gürültü edildi ğinden ve buna kimsenin mu- kayyed olmadığından bahsoluna- rak datrei aidesinin dikkali cek bolunuyor. “ Şehendebaşında, © Selimpaşa yokuşunda bir tansifat ahır ol- duğu ve bu ahınn mahalledeki sıhhi şeraidi bozacak şekilde kul- lanıldığı aynı mahallede oturan N. Talga tarafından bildiriliyor. Üç renkli kedi Vasi ilmühaberi getirilmesi için dava geri bırakıldı Üsküdarda sirkeci Ahmd tarafın- dan Galatada Çiki adında biri aley- hine açılan üç renkli kedi tazminatı davasına dün ikinci ticaret mahke- mesinde devâm edilmiştir. Müşahade neticesinde davacı Ah- medin, davasını takib için bir vasiye ihtiyacı bulunduğu (bildirildiğinden bundan evvöki muhakeme celsesin- de Ahmedin, karısı Fatmayı vasi si- fatile mahkemeye getirmesine karar verilmişti, Dün Ahmed karısını mah- kemeye getirmiştir. Fakat karısının kendisine vasi tayin edildiğine dair Üsküdar mahkemesinden bir de i- mühaber alması lâzım geldiği halde | Ahmed bu ilmühaberi gelirmemişti, Mahkeme, vasi ilmühaberi getirilme- sine karar vererek muhake, bi ka güne bırakmıştır, aş Mevsim hastalıkları hakkında konferans Doktor İbrahim Zati Öget tarafın- dan yarınki cumartesi akşamı saat 19 buçukta İstanbul radyosunda (Mey. sim hastalıkları) mevzulu bir konfe- Trans verilecektir, İki plâj hırsızı yakalandi Plâjlarda dolaşarak denize girenle- rin elbise ve sairelerini çalan Ekrem ve Muharrem adlarında iki çocukla diğer beş arkadaşları yakalanarak dün mev- cuden müddelumumiliğe teslim edil. mişlerdir. Sultanahmed birinci sulh ce- za mahkemesi bu iki hırsız çocuğun gizli olarak muhakemelerine başlamış- tır, Bay Amcaya göre... . Bu sene sergide yenilikler var Iştirak edecek firmalar 150 yi geçti Yerli Mallar sergisine müracasf €den firmalar 150 yi geçmiştir. Ser ginin açılacağı Galatasaray lisesinde. pPaviyon inşaatı başlamıştır. İnhisar İdaresinin bu sene bahçede yaplır- dığı büyük paviyon bitmiş gibidir. Bu sene sergiye çimento fabrikalari le milli ' reasürans ve diğer sigorta şirketleri de iştirak etmişlerdir. Ren sürans Türk sigortacılığının inkişa- İı gösleren grafikler hazırlamektar. dır. Çimento fabrikaları mümune ok mak üzere bütün bir yol yapmaktsr dırlar. Bu seneki serginin en büyük hususiyetlerinden birini televizyon. teşkil edecektir. Paris beynelmilel sergisine bu yıl büyük bir televizyon âleti konmuştur. Yerli Mallar sergi sine bu televizyonun onda biri kadar bir âlet konacaktır. Nasihate kızmış Bıçagını çekince nasihat vereni yaralamış! Evvelki gece Galatada gerib bir yaralama vakası olmuştur. Kâmil isminde biri, Galatada Zürafa sokâ Kına gelmiş ve burada Manyo ismin- deki kadının uumumhanesine Zorla girmek istemiştir. Monyo Kâmil! evi- ne almadığı için Kâmil eve taarruz etmiş, kapıyı kırıp girmek istemiştir. Bu sırada Galata merkezinin sivil meurlarından B. Hayrı gelerek Kâ- mili yakalamış, karakola davet etmiş- tir, Kâmll, gilmemek için memurâ israr ettiği bir sırada o civarda kâr saplık eden Mehmed, Kâmilin bu hâr line kızmış: — Hadi Kâmil, memura karşi gel- me, doğruca karakola giti, Sözlerile nasihatte bulunmuştur. Kâmil, bu iyi sözleri fena telâkki ederek kızmış ve üzerinde bulundur- duğu bıçağını çekerek Mehmedin üzerine , atılmış ve onu müteaddld yerlerinden yaralamıştır. Bekçi ve po- Misler Kâmili güçlükle zaptederek kar rakola götürmüşler, kasap Mehmedi de berayi tedavi hastaneye kaldır- mışlardır. Kâmil hakkında kanun! takibat Yapılmaktadır. Festival programi tamamlandı Belediye festival komitesi dün t0p- lanmış ve festival programının son ve kati şeklini tespit etmiştir. Prog- Tamda, festivalin geçen senekinden farklı bir şekilde ve daha cazib olma 81 için icab eden bütün tedbirler alın- mıştır. Program dün basılmak üze re matbaaya verilmiştir. Floryadaki asri kabinelerin ücretleri yarıya indirildi Florya plüjındaki asri tesisatı W- tiva eden iki kişilik kabinelerin yir- mi dört sastlik ücretleri çok yüksek görülmüş ve belediye tarafından ya” pılan teşebbüs üzerine ücretler yari” ya indirilmiştir. SOHBET: Propaganda