23 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

23 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

İ | | amaaan sy ens dalaman er Se i AKŞAM Tiyen Ginde Japon polisi, Japon sefirine suikasl yapmak töhmetile iki Gin generalını tevkif etti Londra 23 (Akşam) — Röyter ajan- sının Tokyodan vukubulan istihbara- tına göre Şimali Çinde vaziyet epice düzelmiştir. Çinliler Lukoşao've Papanşao mın- takalarını tamamile tahliye etmişler- dir. 37 nci Çin fırkasının da Pekin civarımadn çekildiği teeyyüd etmek- tedir. Japonlar da geri çekilmişler ve he re ya Fengtangda kurmuş- im Londra 23 (Akşam) — Tiyen Çin- den bildirildiğine göre Tiyen Çin Ja- pon konsoloshanesi polis kuvvetleri Çin ordusunun erkânı harbiyesinden İngiliz ve Amerikan tebaası- nın emniyeti için tertibat alınyor Hongkong 22 (AA) — Reuter ajansının muhabirinden: Pekindeki İngiliz ve Amerika tebaasına, sefa- rethanelerin tehlike işaretleri duyu- Yur duyulmaz <Emniyet noktaları n- | da toplanmaları bildirilmiştir. Hongkong memurları, Japonların Pekin yakınında bulunan Çin kuv- vetleri hutultuna karşı yapacakları bir taarruzun her dakika beklendi- ğini bildirmektedir. k Çan Kay Şeke itimad Nankin 22 (A.A.) — İyi bir men- badan alınan malümata göre, bu sa- bah toplanan daimi komite buhranın halli için mareşal Çan Kay Şeke iti- mad kararı vermiştir. Iptidai maddelerin muamele vergilerinde yapılan tenzilât Maliye ve Iktisad vekâletlerinin hazırla- dıkları kararname meriyete girdi Ankara 22 — Maliye ve İktisat ve- kâletlerinin bazı iptidai maddelerin muamele vergisinde yaptıkları tenzi- Jât şudur: Toprak ve madeni sanayi Çini, mozaik, beton malzeme,piir #elüloid yüzde on. İçi ateş tuğlasile kaplanmış, âdi, galvanizli veya emaye sobalar yüzde otuz, demir tel (dikenli tel de dahil) çivi, yüzde altmış, demir borular (dökme haric) toplu iğne, civata ve ya perçim, karyola, demir fıçı, kurşun boru, terazi (bilimum takım aleti) yüzde elli, galvanizli saç, bakır tel yüzde altmış beş, harf dökümü yüzde Yirmi beş, klişe yüzde yirmi Tahta sanayi Doğrama ve marangoz mamulâtı Jâmba ve oluk açılan ve rendelenen | tahtalar “yüzde on, bilcümle mobilye yüzde on, ahşap araba yüzde on, ka- roseri yüzde on. Mensucat sanayii (yünlü) İpliğini kendi yapan fabrikaların bu ipliklerden dokudukları yerli kumaş- lar yüzde beş, dahildeki başka fabri- kalardan veya memleket haricinden satın alman ipliklerle dokunan yün- Tü kumaşlar yüzde altmış, yün fanilâ ve mamulâtı yüzde elli, yün çorab yüzde 45. İpek sanayii (sun'i ipek dahil) Yalnız ipek büküm fabrikalarının bükülmüş ipek iplikleri yüzde yetmiş, büküm ve dokuma kısımlarını havi fabrikalarında bükümlü iplikten do- kunmuş ipekli kumaşlar yüzde elli, ipekli jerse mokan ve mamulâtı yüz- de kırk, ipek çorap yüzde yirmi beş. Pamuklu mensucat Pamuklu mensucat sanayiine ait maddelerin muamele vergisindi ç de kırktan yetmişe kadar tenzilât ya- pılmıştır. Makdonald bir otomobil kazasında öldü Ölenin sabık başvekil olup ölmadığı belli değil Londra 23 (Akşam) — Dün vuku- bulan bir otomobil kazasında Mak- donald ölmüştür. (Akşam: Bu telgrafta öldüğü ha“ ber verilen Makdonaldın sabık baş- vekil olup olmadığı zikredilmemekte- dir. Bu itibarla ölünün hüviyetini anlamak için mütemmim malümat gelmesine intizar etmek lâzımdır.) Bir İngiliz lirası 112 frank Paris 22 — 43 miligram altın bir frank ittihaz edilerek altın mevcudü yeniden kıymetlendirilecektir. Bu su- Pam İngiliz lirası 112 frank ola- 3000 Kia ali kilo altın Sancak muhafızı Berazi azledildi Vatanilerin Türklere tecavüzleri devam ediyor Antakya 23 (Akşam) —, Sancak muhafız Seyyid Berazinin vazifesi. me nihayet verilmiştir. Bu adam, Ha- tayda Türkiye ve türkler aleyhinde yapılan tahrikâtın ve tecavüzlerin elebaşısı idi. Antakyada Vatanilerin türklere karşı tecavüzleri devam ediyor. Ez- cümle dün hastaneden dönmekte olan Şeyh Marufun oğlu Abdullah, dört hançerli Vataninin tecavüzüne uğramıştır. Abdullah, bunların elin- den kurtularak kaçarken arkasından ii ei fakat isabet ettirile- Şan seyyahlar İzmirde Bunların arasında B. Doryo de vardır İzmir 22 (Telefon) — Fransız ban- dıralı Providans vapurile Beruttan İzmire 390 seyyah geldi. Bunların ço- ğu Berut, Halep ve Şamdan Paris ser- gisine gidiyorlar. Pransanın Hataydaki eski Suriye delegesi B. Doryo ile Hindistanda Sah- har ve Malka Sultanı prens ibni Ga- Mib ve Halep valisi Mehmed Nebi de bu vapurdadırlar, Fransız milli bayramı münasebetile Atatürkle Fransız Reisi- cumhuru arasında tel- graflar teati olundu Ankara 22 (AA) — Fransız mili bayrarm. münasebetile Relsleumbur K. Atatürk ile Fransa Reisicumhuru İ B. Albert Lebrun arasında aşağıdaki telgraflar taati olunmuştur” | Ekselans Albert Lebrun Fransa Reisicumhuru Paris Fransız milli bayramı münasebetile en samimi tebriklerimle beraber şah- si sandetler ve dost Fransanın refahı İ hakkındaki hararetli temennilerimi kabul buyurmalarını ekselansınızdan rica ederim. K. Atatürk Ekselans Kemal Atatürk Türkiye Reisicumhuru İstanbul Ekselansınzın lütülkâr temennile- rinden pek ziyade mütehassis olarak samimi surette teşekkiir eder ve şah- si saadetleri ile Türkiyenin taalisi hakkındaki en kalbi temennilerimi arzederim, Albert Lebrun Nafia Vekilimizin! © İsveçte tedkikleri B. Ali Çetinkaya Kopen- haga da gidecek Stokholm 22 — İsveç ajansı bildiriyor: B. Ali Çetinkaya, İsveç demiryolları ve hava yolları servisle- rini tedkik eylemiştir. 'Türkiye Nafia Vekili, ayrıca Brom- mâ tayyare meydanına de girerek gerek meydanı gerek oradaki binala- rı ve bilâhare «Noorlandı tayyarele- rini tedkik eylemiştir. 'B. Ali Çetinkaya, refakatindeki 26- vat ile Belediyeyi de »iyaret ederek orada Belediye meclisi Relsi B. Jo- şılanmıştır. B. Ali Çetinkaya, dün Gothem bourga hareket elmiştir. Orada Wi- man idaresinde tedkikat yaptıktan sonra kısa bir ziyaret maksadiyle Ko- penhaga hareket edecektir. * Iki heroin fabri- kası keşfedildi Bir evden yükselen feryatlar, zabıtanın işini teshil etti Dün İstanbulda iki heroin fabrikası meydana çıkarılmıştır. Dün saat 11 de Şişlide bir evin üst katında evvelâ deh- #etli bir gürültü olmuş, sonra: — Can kurtaran yok mu? Yetişin!.. feryadları yükselmiştir. Bunun üzeri- ne zabıta memurları derhal gürültü ve feryad duyulan eve gitmişler lâkin imdad istenilen yerin kapısını kapalı bulmuşlardır. Çalmışlarsa d& kapı açılmamıştır. Bunun üzerine 2â- bıta kapıyı kendi açmağe ve içeri gir- meğe mecbur olmuştur. Zabıta memurları içeri girince gar yet mükemmel bir heroin fabrikasile karşılaşmışlardır. Yerde elleri yanmış bir genç ıztırab içinde kıvranmakta- dır, Memurlar hemen bu genci tedavi &ltna almışlardır. Bu delikanlının is- mi Andon veya Orhandır. Memurlar öteki odaları arayınca Katina ve Al ber adında iki heroinciyi daha yaka- lamışlardır. Bunun üzerine tahkikat derinleşti han - Olov Johansson tarafından Kar- | Dün Geceki ve Bu Sabahki Elaberler Japonlar da Çinliler gibi geri çekildiler | Ayvanisarayda, bu sabah aşk ve kıs- kançlık yüzünden çok feci bir cinayet İşlenmiş, Mehmed namında bir genç hem nişanlısını, Heri de araya giren Hüsameddin - nsmında bir genci ta- tır. Tahkikalımıza göre Mehmed na- munda bir genç Ayvansarayda değir- İ men civarında oturan 16 yaşında Ha- | Jide namında bir kızla üç senedenberi nişanlı bulunmakta ve ayni evde otur- maktadır. Mehmed, 'Halide ile-gayri- meşrü münasebet tesis etmek istiyor, fakat genç kız ile annesi buna razı ol- muyorlar. Mehmed bu ademi muvafakatten fena halde kızmış ve nişanlısı Halide- den kanlı bir surette intikam almağa karar vermiştir. Bunun için bu sabah değirmen civarmda, Halidenin yolü- - Ase ve ansızın önüne çıkmış» İngiliz gazeteleri ve Portekize h Milesi yarın toplanacaktır, Gazeteler itilâfa yanaşmadıklarından dolayı Al manya, İtalya ve Portekiz hakkında sert bir lisan kullanıyorlar. Daily Telegraph ga: İngiliz plâ- rının iflâs etmesi matlüp olduğu tak- dirde vakit geçirilmeksizin bir tesviye sureti bulunmasının çok mühim oldu- ğunu yazıyor. Daily Express, Faşist devletlerin obs- trüksyon yapmakta olduklarını, çün- kü Franko'nur Madrid cephesinde ta- arruza geçmiş olması dolayısile hükü- met hatlarının yarılması mubtemel bulunduğunu yazmaktadır. News Chronicl€ güzetesine göre İn- glliz plânmın temel taşını teşkil etmek» te olan gönüllüler mesel: aslâ bir kenara bırakmamak icap etmektedir, Fransız gazetelerinin mütaleaları Paris 22 — Figaro gazetesi diyor ki: «İtalya bütün devletlerin general Fran- koyu muharip tanımalarına mâni ol mak istiyor. Bu suretle İspanyayı yal- nız kendisi için bir faaliyet sahası ha- Mine getirmeği arzu ediyor. İtalya bu , ; Pariste bir yangın Saint Antoine vâroşunda birçok binalar yandı Paris 22 (A.A) — Evvelki gece, gece yarısından biraz evvel, Saint - Antoine varoşunun binaları sık olan bir noktasında şiddetli bir yangın çıkmıştır. Yangının çıktığı noktada bir çok mobilya sanayi erbabının atölyeleri vardı, Ecnebi memleketlerde münteşir haberler (o hilâfina olarak © ateş, yalnız sanayi işlerinde kullanılmak- ta olan binalara dokunmuş olup ya- nan binalar Saint - Atoine varoşu mahallesinin ancak pek ufak bir kıs- mını teşkil etmektedir. İnsanca vaziyet yoktur. Parisin yangın mahalline gelmiş olan 13 kışlasının itfaiyelerinin müş- terek gayretlerine ve 25 hortum ile muhtelif binalara su sıkmalarına rağmen hasarat mühimdir. Sabahın ikisine doğru (itfaiye müfrezeleri, ateşi bastırmışlardı ve enkazdan çıkan alevleri itfa ile meş- gul oluyorlardı. Yapılan tahkikata göre, Yangın içinde mühim miktarda vernik bu- lunan bir depodan çıkmıştır. banca ile çok ağır suretle yaralamış- | Londra 22 — Ademi müdahele ko- Ayvansarayda bu sabah feci bir cinayet işlendi Mehmed hamında biri hem nişanlısını hem araya giren bir genci tabanca ile vurdu Mehmed, eski tekliflerini tekrarla- mış, fakat genç kız, reddedince ta- İ bancasını çekerek arkadan nişanlısi- İ nın üzerine sıkmıştır. Halide, arka- dan yediği kurşunlar ile, kanlar için- de yere yuvarlanmıştır. İ O arada hadise yerinden geçmek- te olan Hüsameddin namında bir genç, gözlerini kan bürüyen Mehme- di, zavallı kıza tabancasının son kur- şunlarını sıkmaktan menetmek istö- miş, kendisi de akciğerinden yediği kuyşunla yaralanarak yere serilmştir, Silâh seslerini duyan Eyüp merkö- zi mürettebatından 303 numaralı B. Ziya, derhal katilin üzerine yürü- müş ve kısa bir mücadeleden sonra tabancasını elinden alarak kendisini tevkif etmiştir. B. Ziya, vaktinde yetişip bu azılı Aşıkı yakalamasaydı, kendisini tevkif etmek için üzerine yürüyen ehaliden daha bir kaç kişiyi vurması ihtimali vardı. 'lIspanya işi yeniden endişeler uyandırıyor Almanya, Italya ücum ediyorlar * maksatla Eden plânını her ne pahasi- na olursa olsun torpillemek istemek- tedir.» Perlinax, Echo de Paris gazetesinde makalede diyor ki: «İspanyada | iki taralı muharip tanımazdan evvel ecnebi gönüllülerin İspanyadan çık- maları lâzımdır. Devletlerin bitaraflık- ları bunü icap ettirir. İspanyada 90 bin Alman ve İtalyan harbederken bi- taraflıklan bahselmeğe imkân var mi- dır? Ocuvre güzetesi diyor ki: «Alman mühendisleri Franko hesabına Metilâ, Ceuta, Laraş, EMhusema, Riyyodel Oru- da ve Kanarya adalarında bir takım nümune istasyonları vücude getir- inişlerdir. Buralarda denizaltı gemileri için bir hereket üssü; benzin deposu, elektrik fabrikası, radyo istasyonu, tay- yare meydanı yapılmıştır. Bazı yerler- de tayyarelere karşı bataryalar ve sa- hil istihkâmleri de getirilmiştir. Bunlar Londra ve Parise gönderilen resmi raporlarda bildiriliyor. İngiliz nazırlarının tatil için İngiltereden ay- rılmamaları da ihtimal bundan ileri geliyor. Bursa ve İzmir yolları Turistik yolların inşası için tedkikat yapılıyor Ankara 22 (Telefonla) — İzmirden sonra Bursanın da turislik yolları- nım inşası hakkında tedbirler almak üzere Dahiliye vekâleti taralından tedkiklere başlanmıştır. Bu tedbirler sırasile turizm bakımından ehemmi- yeti olan diğer vilâyetlerimize de teş- mil edilecektir. Feykalâde kaynaklardan temin edi- lecek gelirlerle bu gibi şehirlerimizde yollar ve plâjlar yapılacaktır. Dahili- ye vekâletinde bu iş için teşkil olu- nan komisyon içtimalarına başlamak üzeredir. İ © İzmir yolları bir buçuk senede tamamlanacak İzmir 22 (Telefonla) — Vilâyeti- mizde inşa edilecek asfalt turistik yol- lar için hazırlanan proje Nafha ve- kâletince tedkik ediliyor. Cezayir ve 'Tunusta mühim asfalt yollar inşa eden ecnebi bir firma yolların inşa» sına talib olmuştur. Bu firma 7 sene- de ikmal edilmesi lâzım gelen yolları bir buçuk senede bitirecektir. Ayni