23 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

23 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Ki izi ef iğ Hususi bir kefalet sandığı kurulması kararlaştırıldı lera ve İflâs-kanınu mucihince Devlet tarafından ödenen paralar bu san Ankara 22 (Akşam) — İcra ve iflâs kanununun altıncı madesinde <müte- | zarrır, sabit olan zarar ve ziyanını, kusuru yapanlardan yeya kefilinden ister. Bu takdirde hazinenin asıl me- Sullerine ve kefillerine rücu hakkı mahfuzdur. Devlet, mesuliyetine işti- rak ettiği vazifedarlardan teminat isteyebilir» denilmektedir, Hükümet bu maddede bahsedilen hususlara münhasır olmak üzere hususi bir ke- falet sandığı konulmasını muvafık görmüş ve bu hususta bir kanun pro- jesi hazılamıştır. Bu projeye göre, kefalet sandığı Adiiye * Vekâletine bağlı ve hükmi şahsiyeti haiz olacaktır. Sandığın sermayesi şu şekilde te- darik edilecektir: A) Devletin, mesuliyetine iştirak edeceği yazi sahiplerinden bu proje- nin neşri tarihinde müstahdem olan- ların, kanunun meşrini takib eden aydan ve bu projenin kânunlaşmasın- dan sonra tayin eğilecek olanların maaş emsal hasılının veya ücretlerinin mıstından; B) Bu nısfın kesilmesinden itibaren. maaşları emsal hasılınin veya ücret- lerinin tamamının yüzde ikisi nisbe- tinde kesilecek paralardan; dıkdan tesviye edilecek C) Bu proje hükümlerine göre alı- nacak cezalardan; | D) Sandık sermayesinin işletilme- İ sinden doğacak kârlardan meydanâ gelecektir. İcra ve iflâs kanununun altıncı maddesi mucibince Devlet tarafından ödenen paralar sandık sermayesin- den derhal hazineye dönecektir, Bu takdirde sandık, vazife sahibinin ev- velâ sandıktaki parasına, bu yetmezse diğer mallanma baş vuracaktır. Bu da kâfi gelmezse artan zarar sandığa dahil memur ve müstahdemlerin ya- tırdıkları paralardan tahsil edece tir. Vazife sahiplerinden kefalete tabi olmıyan bir memuriyete geçen veya vefat edenlerle her hangi bir surette Devlet memurluğundan © aynlmış olanların ilişikleri olmadığı takdirde cari hesâblarında bulunan paraların yarısı kendilerine derhal verilecektir. Sandıkta kalan kısım memurlüğun bitmesinden sonra şâhsan çıkacak borçlara karşılık olmak üzere üç se- simmeti çıkmıyan memurların ikinci nisif paraları, kendilerine veya kanu- ni mirascılarına iade olunacaktır. Proje önümüzdeki açılışında Ka- mutaya verilecektir. Iç pazardan istifade Ankara ticaret odası bu hususta faaliyete geçti Ankara 22 (Akşam) — Ankara Ti- carel odasında (Türk malı servisi), adile bir teşkilât vücude getirilmiştir. Bu servis şimdilik; fıstık, fındık, bas dem, kayısı gibi kuru meyvalarla, el ma, armut, portakal gibi yaş meyva ları istihsal mıntakalarından Orfü lardaki piyasa satışlarma göre oday& mürscsat edip sipariş veren vatsn- daşlara tedarik edecektir, Ticaret odamız bu servisin İyi bir şekilde çalışabilmesi ve alâkalıların menfaaltlerine uygun bir şekilde mal tedarik edebilmek için diğer Ticaret odalarının yardımını istemiş ve buTi- caret odalarından şu malümatın ve- rilmesine lüzum göstermiştir; 1) Bu maddelerin yerinde satış fi- etleri, 2) Asgari beş kiloluk ambalâj maş- rafları. 3) Ankaraya kadar nakil masrafı, 4) Müstahsil mıntakalarındaki me- vaddin flatleri dalma temevvüç ede- ceğine göre hiç olmazsa 15 günde bir fiatler hakkında malümat verilmesi, Ticaret odamız bu malümatı aşa ğıdaki Ticaret odalarından istemiştir: İstanbul, İzmir, Mersin, Alaşehir, Manisa, Menemen, Niğde, Adana, Gaziantep, Maraş, Malatya, Amasya, Giresun, Ordu, Trabzon, Samsun, Aydın, Eskişehir, Adapazarı, Kütah- ya, Kayseri, Urfa, Muhacirlere verilen pulluklar- a çift hayvanatı satılamıyacak Ankara 22 (Akşam) — Muhtelif yilâyetlerde yerleştirilen muhacirleri biran önce müstahsil vaziyete getir- mek için bunlara dağıtılan pulluk- larla çift hayvanının bazı muhacir- lerce satıldığını haber alan Sihhiye Vekâleti vilâyetlere bir tamim gönde- rerek vilâyetler idaresi kanunu muci- bince bu gibi levazımın satılamıyaca- gının karar altına alınmasını ve be karar üsülen ilân edildikten sonra bunları alanlar ve satanlar hakkında para cezası vesair idari tedbirler alın- masını emretmiştir. — © Hindenburg balonu neden yanmış? Vaşington 22 (A.A.)-— Ticaret neza- Tetinin Hindenburg balonunun yan- ması hakkındaki raporu; bu yangının muhtemel olarak oksijen ve hava ile temas ederek iştial eden elektrostatik bir kmıcımdan çıktığını bildirmekte ve sabotaj şüphelerini hiç bir delile Astinad etmedliğini ilâve eylemektedir, Örtamektep muallim muavini olacaklar Yazılı imtihanda 281 muallim muvaffak oldu Ankara 22 (Telefonla) — Orta mek- tep muallim muavini olmak istiyen- ler arasında açılan yazılı imtihanla- ra muhtelif vilâyetlerden iştirak eden 500 muallimden- 2811 muvaflakol- muştur. Muvaffak olanlardan 97 si tarih ve coğrafya, 84 ü türkçe, 601 riyaziye, 40 1 da fen bilgisi ve biyolo- ji grupundandır. İstanbuldan imtihana gelenlerden muvaffak olanların isimlerini bildiri- yorum: İstanbul 36 ncı okuldan Avni, 1 inelden Nusret, Katıköy 12 nelden Muammer, Beyoğlu 37 nciden Bedia, Feriköy Rum okulundan Necibe, 55 inelden Ali Riza, Halkalıdan Şar ban, İstanbul lisesinden Ayşe Semi- ha, 27 nelden Lemia, Beşik- taş 20 nciden Enise, Beyoğlu 29 un- cudan Muazzez, 52 nciden Ülker, Şarkt Koçhisar Yahşi öğretmeni Hamdi, İstanbul 1 inciden Refia,” 34 üncüden Dürriye, 43 üncüden Me- Jâhat, muharrir Kadircan Kaflı, Kur. tuluş Rum erkekten Hatice, 33 inci- den Hasan Baha, 15 inciden Ferhun- de, Beyoğlu 38 inciden Naciye, 52 nci- den Sıtkı, İstanbul 1 inelden Fatma, Yazılı imtihanlarda muvaffak olan- ların söslü imlihanları 17 ağustosta Ankarada, yapılacaktır. Sözlü imti- hanlarda da muvaffak olanlar Gazi “Terbiye enstitüsündeki kursa iki sene devam ettikten sonra orta mektep muallimliklerine tayin olunacaklar. dir, İzmir otomatik telefon şirketinin satın alınması İzmir 22 (Telefon) — İzmir oto matik telefon şirketinin satın alın- ması işi Nafin Vekâletince bitirilmek üzeredir. Muhtelif vergiler yüzünden, Nafia Vekâleti ile Maliye Vekâleti arasında çıkan ihtilâf halledilmiştir. Satın alma mukavelesi bir iki güne kadar imzalanacaktır, Fransadan İspanyaya kaçiri- lan bir vagon barut Tulua 22 (A.A.) — Maginot hattına; ait barut yüklü bir vagonun yolun- dan çevrilerek İspanyaya sevkedilme- sinden ibaret olan ve «Elne istasyontr meselesi denilen mesele dolayısile Tu- luz mahkemesi, Elne istasyonu şef ve- kilini 6 ay cezaya mahküm ve fakab bu cezayı tecil etmiştir, & ne alıkonulacaktır. Üç sene içinde | AKŞAM Arifiye köy eğitmenleri (Baş taraft 6 ncı sahifede) tıbbiusuller gösterllerek öğretilmek- tedir. Kursta eğlence ve istirahat | Okuma İtiyadını kazandırma ve bil- gileri arttırma düşüncesile meydâna getirilen kütüphaneleri 'erlerin-alâka- larını içine toplamış bulunmaktadır, Eğitmenlers şimdiye kadar bir çok şarkılar 'öğretilmiştir “Hele bu kurs için bestelenmiş eğitmen marşı pek güzeldir. Kendi zevk ve çalışmalarile meydana getirdikleri yazlık çardaklar altında muayyen zamanlarda İstira- hatlerini yapıyorlar. Velhasıl humma» lı bir çalışma ile eğitmenler yetiştiril- mektedir. Eğitmenler muhtelif milli raks öğ- renmişlerdir. Bu zamana kadar etraf gezi ve tetkikat yaptırılmıştır. Önümüzde- ki ay içinde idarecilerinin verdiği bir karar ve programla kursta bulunan kafile yaya olarak İzmite, orada bir iki gün kaldıktan sonra gene yaya olarak Arifiyeye dönmek üzere 12 muhtelif ziraat işleri görülecektir. Bu başarıları faaliyetlerinin hiç şüphesiz üstünü olacaktır. Eğitmenlere akşam yemeğinden sonra gündüzleri öğren- diklerini takviye ve tekrarlama malk- sadile müzakere yapılmakta.. muh- telif zaman ve hâdiselerden istifade edilerek eğitmenlere serbest söz söy- leme alıştırmaları yapılıyor. Bu suret- le köylerine müfid olabilmeleri için. bu bakımdan da işlenmekteler... Vi- lâyet Kültür sinemasile kurs mual Timlerinden bir çok tatbikat ve ders- ler filme alınmış, bilâhare kendilerine gösterilmek suretile sinema hakkın- da esas fikirler verilmiştir. Kursun öğretmenleri Kursun 18 kişiden mürekkep idare- ci ve öğretmeni vardır. Bu değerli he- yet ellerine tevdi edilen 50 köylü yurd- daşı 6 ay sonra köylerine, modern bir köylü, milif mefküre ve kültürü çok kuvvetlenmiş ve muhitine tam yararlı âzami faragat ve randımanla çalışı- yorlar. Bu çatıda karşılıklı sempati, saygılı bir disiplin, neşeli bir hayat hükümferma muhakkak... Doğrusu Kültür ve Ziraat bakan- Tıklarının bu çok İsabetli Karar ve tat- bikatı büyük bir boşluğu doldurmak- ta... Köy kalkınması programının esaslı gdımını teşkil etmekiedir. Bu mhüessesede ne kadar uzun kalınır Ye görülürse o kadar bol yazılacak güzel kler varlıklarla dolu zamanımızın azlığı yüzünden idarecilerini tebrik ederek, eğitmenleri rahat yuvalarında, mepeile ırakuruk kurstan ayrıldım. Garib âdetler (Baştarafı 7 nci sahifede) bu silâhların keskin ve uçları iğri ol- maması şarttır. Bundan sonra hayvanlar ortaya bi- Takılır, onlar önce sanki biribirlerini kik ile meşgul olurlar. Bu sırada halk arasında bahislere başlanır, herkes horozlardan biri üzerine bahis tutar, ne atılırlar, gaga gagaya, pençe pen- çeye kavga başlar. Horozlar biribirle- rile kanatları koparak, kanlar içinde kalarak didişirlerken heyecana gelen. seyirciler tepinmeğe, haykırmağa baş- larlar, herkes kendi seçtiği hayvanı: «Bravo kırmızılı... Yapıştır siyah.» diye teşvike başlar, bu gürültü patırdı arasında nihayet horozlardan biri ye- re'yıkılır kalır, öteki onun tepesine çıkarak hıncını almak için hasmının vücudünü parça parça etmeğe başlar. Bu sahnenin üç dakika uzamasına müsaade etmek Adettir, bundan son- ra herkes kazancına ve kayıbına göre yanındakile hesâbını görür, alacağını alır vereceğini verirken mağlüp hay- vanın sahibi, bu kanlı cesedi yavaşça alır, torbasına kor, gider ve ikinci dö- güşün hazırlıklarına geçilir. Böylece öğleden sonra saat üçten gecenin do- kuzuna onuna kadar elli kadar döğüş yapılır, sonra gözleri önünde geçen bu kanlı mücadelelerden memnun ka» lan halk gelecek döğüş gününe inti- sâren evlerine dağılır gider, Faik Sabri Duran 23 Temmuz 1937 İzmir şehrinin simasını değiştirecek mühim bir proje hazırlanıyor 'Yeni plajlar, oteller, - eğlence yerleri yapılacak ve Bostanlıdan inciraltına kadar tramvay işletilecek İzmir 22. (Telelonla)-— — İzi ger? şehi rinin simasını değiştirecek o mühim bir” proje “yazırlanıyor. Belediyenin hazırladığı bu projeye göre; hükümet ten beş milyon lira yardım istene- cektir. Karşıyakanın Bostanlı mevkii civa- rında 2 kilometre kadar tutan güzel bir plâj yeri bulunmuştur. Belediye burada oteller ve sair modern tesisat, daki İnciraltı mevkiinde de ayni şe- kilde tesisat yapılacaktır. İnciraltı çok güzel bir plâj yeridir ve şimdiki halde bile İzmirliler için burası bir gezinti ve banyo mahallidir. Bu takdirde Bostanlı ile İnciraltı arasında elektrikli tramvay işletile- cektir. Böylelikle Karşıyakada. elek- İrikli tramvayla İzmire bağlanmış oluğör. Hükümet konaği önüne rast- hyün-deniz» kenarından. İncirelluna kadar güzel bir rıhtım inşa edilmesi de projeye dahil işlerdendir. Aynca muhtelif yerlerde geniş parklar yapılacak, caddeler açılacak, Kadife kalesi de en mükemmel bir eğlence ve istirahat yeri haline ko- nacaktır. Kültür Park sayesinde İzmir yan- gın sahasının iki sene içinde bir ma- müre halini aldığı memnuniyetle görülmektedir. Hükümetten beş mil- yon liralık yardım temin edildiği tak- dirde yeni projeye göre derhal işe baş- Janacak ve dört beş sene sonra Ana- dolunun incisi sayılan İzmir , pırlan- ta olacaktır. Fransız frangı Dün yeniden bir mikdar düştü Fransız frangı dün de bir mıkdar düşmüştür. Evvelki gün Londra bor- sasında Fransız parası bir İsterlin mukabili 131,65 franktı, Dün bir is- terlini 195 franga değişebilmek kabil olmuştur ki, bu rakkamlar Fransız parasının yeniden 3,5. frank kadar düştüğünü göstermektedir. Pariste Ünilürk fiati 271 frank ol- mak üzere değişmemiştir. İstanbulda irangın sukutu haberleri münasebe- tile hafif bir gerileme vardır. Dün Türkborcu birinci 15,10 liradan açıl mış, 15,05 liradah kapanmıştır, Son günlerde borsacıların ellerindeki mal- ları piyasaya çıkarmayip, halk elin- deki tahvilâtın satışa arzedilmesi bu küçük sukuta sebep olan âmiller ara- sındadır.» Anadolu mümessil senedleri 30 ku- Tuş kadar bir yükselme mevcuddur. Dün bu nevi tahvilât 40,60, mümessili seneleri de koponsuz olarak 38,55 M- radan muamele görmüşlerdir. Merkez ue ya Söze İk — şa PE hat boyundaki ötlar tutuştu itfaiye ateşi öndürdü Dün Bostancıda Çatalçeşme deni- len mevkide hat boyundaki otlar atı. lan bir cigaradan tutuşmuş ve bir haylı ot yandıktan sonra itfaiye tara» fından söndürülmüştür. Danimarkada bir tayyare asker üzerine düştü Kopenhag 22 (A.A.) — Buraya ge len haberlere göre, dün bir tayyare Flensburg civarında asker grupları üzerine düşmüş, bir kişinin ölmesine ye 14 ü ağır olmak üzere 23 kişinin yaralanmasına sebeb olmuştur. Jeoloji kongresi 17 ci kongre ngre Moskovada merasimle açıldı Moskova 22 (A.A.) — Dün Mosko- vada beynelmilel on yedinci jeoloji kongresi açılmıştır. Kongreye, 50 mil- letin mümessilleri iştirak etmekte- dir. Kongreyi bir nutukla Amerikalı profesör B. Phlipp Smith açmış ve müteakiben Sovyetler birliği ağır en- düstri halk komiseri B. Mejlauk hü- e namına delegeleri selâmlamış- gi Kalininin kongrenin fahri rels- Hiğine intihabı hakkındaki teklif ai- kışlarla kabul edilmiştir. Sovyetler birliği ilim akademisi reisi B, Komarofun bir nutkundan sonra ikinci reis B. Gubkin söz ala- Tak ezcümle demiştir ki: «Burada toplanan herkesin yalnız barış için çalışmak düşünce ve arzu- su İle mütehassiş olduğuna ve her türlü barışı bozmak, insanlığı harbe sürüklemek ve ilim sahasındaki başa» rılarımızdan insanlığın iyiliği ve ta- blat kuvvetlerinin fethi için değil de karşılıklı birbirini ifna için istifade etmek teşebbüsünü nefretle ve inflal- Je karşıladığına kani bulunuyoruz.» Bundan sonra intihabat yapılmış ve müteakiben B, Gubkinin «Dünya neft ihtiyatlar» hakkındaki raporu dinlenmiştir.. Ingiliz filosu Ağustos- sonlarında Mısır sahillerinde manevra yapacak , i Malta 22 — United Pressin haber aldığına göre, 20 gemiden mürekkep İngiliz Akdeniz filosu, ağustos sonla» rma doğru Mısır sahillerinde mutad manevralarını yapacaktır. Gıda maddeleri ucuzlatılacak madde, sermayesi flatine kaç kuruş jâvesile satılırsa halk aldanmamış olacaktır? Gıda maddelerinin » me» selâ her nevi yağ - cinslerine göre tas- niflerinden ne gibi faydalar beklene- bilir? Tedkik edilecek ehemmiyetli nokta- ların bazıları yukamdaki günlerdir. Bilhassa son noktaya çole ehemmiyeb veriliyor. Gıda maddelerinin cinsle- lerini tedkik ederek benzinin satış fi- atini tayin edecek olan komisyon dün sabah ta toplanmıştır. Haber verildiğine göre, komisyon, mesaisini dünkü toplantısında bitir. miştir, Umumi neticeyi muhtevi rapo» run bugün hazırlanması eme bir ihtimal dahiima, mim g..saurear arsiz MBELYLEUBAPE uv SEK na ” —.—e.