23 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

23 Temmuz 1997 SİYASI. İCMAL: Ispanya işinde yeni F tere am | yi işe hamide e ye | har taba rıza ve muvnafakatleri z Gelen gönüllü- diğer | ra ve mühariplik hakkının mi- İsp daki boğuşan. iki birer muharip bey gin” komitesinde teferruata, ve ereye aid noktalardan bir anlaşmazlık tekrar va- ahimleşmesine sebep (oldu. İspanyada iki tarafın mu- klımın tanınması için ka» usuldeki kontrolün iadesini ve İspanya limanlarında ecnebi mü- şahidler bulundurulmasını ve muha- ttâ mühimmat e yeni istilidam larının geri lü müz tayin edil bir muhalefete “maruz kalmamıştır. > İtalya ecnebi müşahidlerin. ta- 50 ve her ikisi | —— projeler sına takdim İngiltere herşeyden, evvel bunun müzakere edilip halledilmesinde 15- rar etmiştir. İtalya vunun ayrıca mü- aakere edilmeyip bütün (mesele ve şartları bir sıraya konularak müzü- kere edilmesini ve kararlaştırılması- na istemiştir. İki taraf da noktat na- zarlarında sonuna kadar tsyar ettikle- | rinden Tali komitesinin ——— gayri muayyen bir zamana miştir. Bu suretle İspanya işlerinin devletlere taallük ciheti tekrar bir çıkmaza girmiş oluyor. İngilterenin gönüllü meselesinde nagihani şiddetli bir tavır va vaziyet almış olması parlamentodaki son mü- nakaşalarda yalnız muhaliflerin de- gil hükümet tarafdarlarının dahi gö- nüllü meselesinde hükümeti sıkıştır- mış olmalarından neşet etmiştir, . Feyzullah Kazan Kaliforniya kadınlarının öğütlerini dinleyiniz 12. ga am yil EE Tatil günleri anneni davet etme... Kaliforniya kadın klüpleri tederas- rasyonu, aile geçimsizliklerinin-en bü- yük âmili akarı koca geçimsizliği sonucuna varmış ve bu geçimsizliğin mesuliyetini de kadınlara yüklemiş tir. Kalıformiya kadın klüpleri federas- yonuna göre, her türlü anlaşamamaz- lığın önüne ancak kağınlar geçebilir; | bunun için de kadınm aklını başına toplaması, evinin erkeğine her husus- ta hürmet etmesi, onun sözünü, dinle- mesi şarttır. İşte böyle düşünen federasyon. ka- dınlara 9 öğüt veriyor. Yüz bin nüsha basılıp dağılılan bu 9 öğütü aynen neşrediyoruz; 1 — Sabah kahvallısına otururken Süslen, kocana çapaçul görünme 2 — Kocanla haftada iki kere bera- ber sokağa çık; haftanın beş günü er- keğini serbes barak. 3 — Evvelâ evinin masrafını sonra tuvaletini düşün. 4 — Kocana er işi gördürme, bele katiyyen bulaşık yıkatma. 5 — 'Tatil günleri anneni davet et- me, gelecek olursa tatlı dille bir daha gelmemesini ihtar et. 6 — Eğer kocan uzun uzun bir şey latırsa, dikkatle dinle, 7 — Yapmak istediğin her ne olur sa olsun, bir kere kocana danış; Onun fikrini kabul eti mecbur değilsin Aydınlıların Nazilliyi ziyaretlerinden bir intiba (Akşam) — Aydın Halkevi temsil kolu yapılan davet üzerine Nazilliye gelerek pazar günü akşamı Sümer Bank basma fabrikası müsamere Nazilli salonunda Canavar ve Hasbahçe piyes bütün Nazillililer bulundu, mi Misaf! Nazilli E tinde bir zi kevi bir öğle yemeği ama, bir kere sormak vazifendir. $ — Kocana şefkat ve muhabbet yüster, fakat sırmaşma, 9 — Huysuzluğunu gider, aksiliğini belli etme, kocan seni yumuşak başlı sansın.. Bu öğütlere bizim bayanlar ne bu- yurur acaba?.. Bahse girişmeyin Mütemadiyen bahse (girişenler Amerikalılardır. İki Amerikalı bir ara- ya geldi miydi, muhakkak mânasız bir şey hakkında bahse tutuşurlar. Bu huy Avrupâya.da sirayet etti. Geçen hafta iki Polonyalı köylü; Han gimiz daha çabuk bir balık yulacak? diye bahse tutuştular. Balığın kılçık- ları birinin boğazında kaldı, adamca- ğızı kurtaramadılar, öldü. Bu hafta da Pariste Iki amele, yüz sosisonu kaç dakikada yiyebiliriz diye bahse giriştiler. Biri on dakikada yüz sosisonu, yuttu. Öteki 8.dakikada rö- koru kırdı ama öyle bir hazım bozuk- luğuna uğradı ki, öldü. Geçen gün de Yeniköyde oluran iki arkadaş, Taksime kadar yaya gidip gelme bahsine tutuştular, Birisi Yeni- köyden Taksime kadar yaya gidip gel- di. Sabah saat beşte yola çıktı, akşam dokuzda avdet etti. Çok şükür sıhhati yerindedir. Allah afiyet versin. İ temsil etmiştir. Temsilde hemen vakte kadar devâm etti. , fabrika direktörü de gece kan- AKŞAM Sergi hazırlığı bitmek üzere Biranin üst katında birde resim sergisi açılacak Yeril mallar sefgisi hazırlıklar bi- tirilmiş gibidir. Bir taraftan da, Sergi- | yi kuran Müli Sanayi Birliğinin sergi riünasebötll. onuncu. yıldönümü.kut- lama merasimi için hazırlıklar yapıl- maktadır. Kutlama merasimine bütün sa- nayiciler çağrılacak ve gazetecilerin de iştirakile büyük bir toplantı yapıla- caktır. Bu toplantıda birliğin on yıllık faaliyetini ve bu müddet zarfında sa- nayicilere hizmetlerini muhtevi bir broşör dağıtılacak ve okunacaktır. Bu münasebetle birliğin kâtibi umumisi B. Halid Güleryüz de bir söylev vere- çektir. Toplantıyı müteakip hazirunsi zi- yafet verilecektir. Sergi münasebetile Macaristandan gelecek ekip için mu- habereye girişilmiştir. Diğer taraftan caktır. Binanın üst kısmı resim ser» gisine tahsiş edilecektir. İtalyan seyyahlar İtalyan bandıralı Avgustos vapurile' şehrimize gelen 2000 İtalyan seyyahı lunda bahçelere, barlara gitmiş, gece yarısına kadar gezmişlerdir. İtalyan seyyahlar dün de şebrin muhtelif yerlerinde gezintiler yapmış- lardır, Gelen seyyahlar içinde pek a3 zengin vardır. Seyyahların çoğu iram- yaylara binmiştir. Evvelki gece geç vakit, Karaköyden Beyoğluna çıks mak istiyen birçok seyyahlar, kafile halinde tramvay beklemişler, gelen tramvay arabaları pek'dölu olduğun- dün, bir kısmı yaya olarak Yüksek Kaldırımdan yukarıya çıkmışlardır, 'Bin kişiye yakin bir yolcunun Kara köy tramvay istasyonunda biriktiğini gören Tramvay şirketi saat 9 dan sonra fazla araba çıkarmağa mecbur Olmuştur. bu sene sergide resim sergisi de açılar Hasta olmuyan adama hasta demiş Izmirde bir doktor hak- kında tahkikat yapılıyor | İzmir (Akşam)“— İzmir sulh ceza , İzmir doktorlarından biri | takibat yapılmasına Suç, resmi daireleri iğfal için hakikat hilâfı rapor vermek- tir. Vaka şöyle olmuştur: Buca, nahiyesinde oturan B. Şera- feddin; ötede beride kendi aleyhinde sözler söyliyen B. Necmeddin aleyhi- ne hakâret dâvası dçmıştı. B. Necded- din, hasta olduğuna dair mahkemeye bir doktor raporu göndermişti. Davacı B, Şerafeddin, maznunun hasta. olmadığını ve vazifesi başında bulunduğunu iddia ederek mahkeme- ca tesbit edilecek bir heyet tarafından tedkikat yapıldığı itakdirde vazifesi başında, çalışırken bulunacağını söy- lemiş, hâkim, bizzat söylenilen yere gidince maznun B. Netmeddini haki- katen vazifesi başında bulmuştur. Bunun üzerine mazmun resimi ve hu- Ssusi üç doktora muayene ettirilmiş ve üç doktor da B. Necmeddinin hiç bir hastalığı bulunmadığı hakkında ra» por vermiştir. Mahkeme maznunun kalb zarı iltihabından muztarip bu- lunduğu hakkında rapor vermiş olan doktor hakkında kanuni takibat yar pılmasını kararlaştırmıştır. Bu hâdise, İzmirde doktorlar ara- sında uzayıp giden bir münakaşa mey- zuu olmuştur. Dün Karagümrükte bir köpek bir çocuğu ısırdı Karagümrükte otüran Feridün İş- minde bir çocuk caddeden geçerken bir köpeğin âni taarruzuna uğramış; ve köpek Feridunu müteaddid yerle- rinden isırmıştır. Polisler köpeği yakalamışlar, çocuk- la beraber Kuduz hastanesine gönder- mişlerdir, Belediye relsliği, şehitde ötedenbe- ri devam eden serseri köpeklerin im- hası işinin daha sıklaştırılması için alâkadarlara emirler vermiştir. Bi hassa şehrin kenar semtleri üzerinde i bu iş ehemmiyetle tatbik edilecektir. İ h aşiretinin ya- Izmirin ikinci Kordonu yeniden inşa edilecek Iktisad Vekili B. Celâl Bayar bunun için bir hal şekli buldu İktisad Vekili B. Celâl Bayar İzmirde şerefine verilen çay ziyafetine İzmir (Akşam) — İktisad Vekili B. Celâl Bayar, İzmir tedkik seyahatleri esnasında, İzmirin muhtelif ihtiyaç ve derdlerile yakından alâkadar ol muş, mühim birçok meseleleri intaç için lâzım gelenlere emirler vermiştir. Bunlardan en mühimmi, İzmirin ikin- ci Kordonunun inşasıdır. İstirdaddan- beri inşası meselesi, İzmir belediyesi ile Ilman işletme müdürlüğü arasın- da ihtilâf doğuran ve uzayıp giden ikinci Kordonun şimdiki berbad. ve po- rişan vaziyetten kurtarılması için sa- yın İktisad Vekilimiz, bir hal şekli var muştur. Şürayı Devletin bu mesele hakkında vereceği karan biran evvel vermesi istenecek ve bunun için teşeb- büste bulunulacaktır. Şürayı Devlet, ikinci Kordonun, liman işletme mü- dürlüğü tarafından inşası lâzım geldi- ğine karar verecek olursa derhal in- şaata başlanacaktır. Aksi takdirde inşaatı belediye yap- tıracak, fakat İktisad Vekâleti, bele- diyeye 20,000 lira yardımda buluna- caktır. İkinci Kordonun inşesı işi 160,000 liralık mühim bir masrafa mü- tevakkıftır. Bu meselenin, vekilimiz tarafından halidilmesi, İzmirlileri çok sevindirmiştir. Izmirde aşk ve kıskançlık yüzünden cinayet Yörük Halil adında biri çocuğunu ve evini bırakan İzmir 21 (Ak, z şam) — İzmirin Narlıdere köyü civarında Tiraz- şadığı Kocadere i mevkiinde tüy- ler ürpertici bir cinayet olmuş, Halil adında bi- ri, bi seneden- beri birlikte ya- şadığı (metresi Fatmayı öldür. müştür. Cinaye- tin sebebi aşk ve kıskançlıktır. Fatma, güzel bir yörük kadınıdır. Kimsesi yoktur, bir sene evvel Halille evlenmeğe karar vermiş, fakat o va- kittenberi bir arada yaşadıkları halde evlenme muamelelerini tescil ettire- memişlerdir. İki buçuk aylık birde çocukları vardır. Halil, Fatmayı çok seviyordu. Kocadere mevklindeki yö- rük çadırlarında yaşıyan ve karı koca hayatı süren Halil ve Fatma mesud vaziyekte idiler. Fakat bir gün bazı ar- kadaşları, Halilin kulağına çirkin bar zı haberler fısıldamışlardır: Fatmanın Halil, bunu haber alınca Falmayı gizlice takip eliniş, kadının hakiksten başkalarile görüştüğünü ve komşu çar dırlarına girip çıktığını tesbit etmiş, fakat onu çok sevdiği için bırakmak» tansa ihtarda bulunmayı münasip görmüştür. Kadın, kocasının ibtarm- dan sonra kendi evine bağlılığını artar rır bir vaziyet takınmıştır. Fakat hun- dan beş gün evvel Fatma, birdenbire evinden kaçmıştır. Hajil, çocuğu ve erini terkeden Fat- manın bu hareketini affedememiş, in- tiksm almağa karar vermiş ve sevgili- sinin, yörük Süleymanın çadırına kaç- tığını öğrendikten sonra oraya git miştir, O sırada Süleyman çadırda bu- Yunmuyormuş. Halil, sevgilisine tek- rar eve dönmesini teklif etmiş, fakat kadın, bu teklifi red cevabile karşılar mışlar, Bunun üzerine Halil, sopa ve taşla sevgilisinin başını ezerek parçalamış, m Katil Yürük Halil kadını. öldürdü kadını öldürmüş, vaka yerinden kaç- mıştır. Katil, birgün sonra İzmirde Eşrefpaşa mevkiinde bir kahvede otu- rurken jandarmalar tarafından yaka» lanmış ve suçunu itiraf etmiştir. Ka- til Halil; — Fatmanın çirkin hayatına tw hammül edemedim, Çocuğumuz da ol- duğu halde gözü gene dışarda idi, onu öldürdüm, cezama razıyım, Demiş ve ağlamağa başlamıştır. Ka- til, adliyeye verilmiştir. İzmirde elektrik ücreti indirildi İzmir (Akşam) — İzmirde elektrik kilovat ücreti on sekiz buçuk kuruş- tu. Tarife komisyonu tarafından 17 kuruşa indirilmiş ve İktisad Vekile- ti, 1935 tarihli imtiyaz mukavelesine göre İzmir için bu fiati münasip gör- müş ve tasdik etmiştir. Adliye ceza işleri müdürü geldi Adliye vekâleti ceza işleri müdürü B. Haydar Naki İstanbula gelmiştir. 'B. Haydar Naki dün Adliyeye gelerek müddelumumi B. Hikmet Onatia muhtelif adıi meseleler etrafında gö- Moda deniz yarışları Seyircileri götürecek vapurlar Deniz klübünden; 25 temmuzda yar placak Moda deniz yarışlarına seyir- cileri götürecek olan Akay vapurların- dan Göztepe vapuru on bir kırk beşte ve Erenköy vapuru ile Şirketi Hayri» yenin 58 No. lu vapuru 12 de köprü- den hareket ederek Modaya, gelecek- lerdir. Göztepe vapuru yolda, Haydarpaşa. ve Kadıköyüne uğrıyacaktır. Şirketin. 21 No. lu vapuru on bir de Sirkeciden, 11,30 da Üsküdardan hareket, ederek ve Kadıköyüne uğrıyarak Modaya ge- ecektir, Ellerinde davetnamesi olanların vak» tinde vapurlarda bulunmaları rica © Tunur,