23 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

23 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

A BAE Sahife 4 -Madridin önünde (Baş tarafı 1 inci sahifede) © | atmaktan ibaret Havas muhabirinin telgrafı Madrid cephesi 22 (A.A.) — Havas Bjansı muhabirinden: Harekât, dün par başlamıştır. Nasyonalist kıtaatın Guijorna'nın şimalinde yaptıkları ye- Bi bir ileri hareketile, bu kuvvetlerin Öğleden evvel Escurial yoluna 6 kilo- metre mesafeye gelmelerine medar ol- muştur. Şimdi bu yol topçu ateşi al- fandadır. Hükümet milisleri göğüs göğüse mu-| harebeye girişmekten kaçınmakta ol- duklarından piyade muharebeleri azal- mıştır. Topun rolü, gitgide ehemmi- yet peyda etmektedir. Bilmukabele hükümetçiler, ekseri- yetle tank kullanmaktadırlar. Birkaç günden beri hükümetçilerin kuman- da heyeti, Rosas İle Escurial arasın- daki köprülerle sınai tesisatı berhava ettirmektedir. Nasyonalistlerin tebligleri Saragosse 22 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Beşinci kolordunun tle- Tİ harekâtı, dün de Albarracin mmta- kasında devam etmiştir. Nasyonalist- ler, her tarafta kendilerine irae edil- miş olan hedeflere varmışlar ve hattâ bunları geçmişlerdir. kumanda heyeti, taze kuvvetler ve mü- him miktarda son model malzeme cel- betmiştir. Kuvvetlerini üç koldan ayır- mış olan nasyonalistler, dün göce ya- rısına doğru, milislerin anudane mu- kavremetlerine rağmen Nugüerra kasa- basını zaptetmişlerdir. Orada ihata e- dilmiş olan hükümetçiler, mühim mik- tarda harp malzemesi bırakmışlardır. Sabahın ilk saatlerinde diğer bir ta- kım kasabalar da işgal altına alınmış bulunuyordu. Nasyonalistlerin mukavemet nokta- larını ihataya memur ufak kolları ileri yabah ta evvelki günkü şiddeti ile tek- | | | kati muharebeler atmaktan ibaret olan tabyeleri esir almalarına medar olmuştur. Salamanca 22 (A.A.) — Radio-Nati- onal, tebliğ ediyor: muharebe şiddetle Nasyonalist kıtaatırı bilhassa Alber cin mıntakasındaki ileri hareketleri devam etmektedir, Hükümet milisle bu mıntakada ağır zayiata uğramış- lardır. bazı tafsilât Saragosse 22 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Dün Albarracin mıntakasmda vu- kua gelen muharebelere ald yeni ba- mı tafsilât: Nasyonalistler, kısa bir te- vekkuftan sonra, dün ileri hareketle- rine yeniden başlamışlardır. Müstah- kem bir mevzi olan Tramacastilla mur- takasında hükümetçilerin beş bin ki- g0ik bir kuvveti tahaşşüt etmiş bulu- nuyordu. Saat 10,30 da Reguetes Fan- tassenleri düşmanın cenahlarına 50- kulmak suretiyle ilerlemeğe başlamış- lardır. Kendisini tehlikede gören mer- kez, Tramacastillâ kasabasına çekil- meğe mecbur olmuştur. Milislerin telâş ve kargaşalıkların- dan istifade eden nasyonalistler, bun- ların üzerine hücüm dalgaları sevke- derek yerlerinden oynatmışlardır. Bu İ sayede beşinci kolordu kıtaatı, saat 16 da Tramacastillâ'ya girmiştir. Orta- | hık karardığı halde muharebe henüz hitame ermiş değildi. Hükümet kuv- vetlerinin dünkü muharebeler esnasın- da iki binden fazla zayiat verdikleri, nasyonalistlerin duçar oldukları zayi- atın ise cüz'i olduğu tahmin edilmek- tedir. Fransa asker göndermedi Paris 22 (A A.) — Bir Alman gaze- mek üzere Fastan Marsilyaya nakle- dilmiş olduğunu haber vermektedir. Hükümet, bu iddiaları kat'i surette reddetmektedir. Filistinin ikiye taksimi (Baş tarafı 1 inci sahifede) kümeti Cenevreye giderek manda re- Şiminin herkesi memnun < edici bir tarzda devam etmekte olduğunu ve bu rejimin değiştirilmesine hiç bir ihtiyaç bulunmadığını söyleyemezdi. Milletler Cemiyetinin esası, vakısla- rın eskimiş olduğunu gösterdiği muâ- hedeleri ve beynelmilel taahhüdleri değiştirmeyi ve islah etmeyi emreder. Maalesef bir çok vakalarda Milletler Cemiyetinin bu mahiyeti ve bu esası nazarı dikkate alınmamıştır. Fakat bugün zamanın inkişaflarının değiş- tirilmesini emrettiği bir vesika var- &a bu vesika muhakkak Filistin hak- kındaki mandadır. Filistin İngiltere toprağı değildir. İngiltere, Filistinde ancak Milletler Cemiyetinin vekilidir. Daha evvel, mandanın bitmesi üzerine, Kudüs, 'Beytullahm, Nasıra ve Taberiyye gö- Yünden mürekkep olan arzı mukad- deste hususi bir idare ve rejim tesis edileceği tesbit edilmiş bulunmakta- dır. Bu yerler yalnız Hıristiyanlığın değil fakat daha diğer dinlerin de mukaddes bildiği yerlerdir. Buraları, büyük bir Avrupa devletinin daimi kontrolu altına koymalıdır. Tesis edilecek olan iki Filistin dev- letinde de ekalliyetler mevcud bulu- macaktır. Bu ekalliyetler ancak iki tara için de hayırhahlık besliyen bi- taraf bir devletin Filistinde mevcud bulunması ile himaye edilebilir. Şu- rası malümdur ki Milletler Cemiyeti» DİN en az şayanı memnuniyet olan ci- heti, muahedelerde ekalliyetler lehi- ne alınmış teahhüdleri bir çok yerler- de talbik ettirememiş olmasıdır. Sözlerimi bitirirken, Filistinin sü- küna kavuşturulması için gerek A- vam Kamarasının gerek Arablar ve Yahudilerin İngiltere hükümeti ile işbirliği yapmasını temenni ederim.» Bu nutuktan sonra açılan münaka- galarda işçi partisi âzası, Filistin ko- misyonunun tekliflerinin daha evvel #ki meclis âzasından terekküb edecek bir komisyonda tedkik olunmasını teklif etmiştir. Aralarında liberal Sinclair Chur- ehili de bulunan diğer bir çok hatib- ler de, Filistinin ikiye taksiminin, ha- len Avrupada bir çok memleketlerde ! tazyik gören Yahudilerin bur memle- ketleri terketmek ümidlerini yok €- deceğini ileri sürmüşlerdir. Bir çok- irçok | ları da, bu hususta her hangi bir ka- | rar alınmadan evvel bir müddet bek- lenilmesi taklifinde bulunmuşlardır. Bu fikirler, daha evvel, hiç bir netice ye bağlanmadan iki gün süren mü- zakereler esnasında, Lordlar Kamara- sında da ileri sürülmüştü. Bu mesele etrafında müzakerelere bugün de devam olunacaktır. Son karar Londra 2 — Avam Kamarası Filis- tin hakkında bir takriri hemen itti- fakla kabul etmiştir. Bu takrirde Fi- Wstinin taksimi tasvib edilmemektedir. Hükümet icabeden tahkikatı yaptık- tan sonra, Beyaz kitabdaki vesayayi Milletler Cemiyetine bildirecek ve bundan sonra parlamentoya 'muay- yen bir plân tevdi edecektir. Suriye hükümetinin notası Şam 22 (A.A.) — Suriye hüküme- ti, Pilistinin taksimine dair olan ra- por hakkında muhtelif partilerle isti- $areden sonra bu sabah fevkalâde ko- misere bir nota vererek Filistin Arap- larile olan tesanüdünü bildirmiştir. Suriye hükümeti, Milletler cemiye- tine de tebliğini istediği bu notasında, «Arapların asırlardanberi yaşamakta olduğu topraklarda münhasıran Ya- hudi ahalinin nefine olarak» milli bir yurt tesisini protesto etmekte ve netice olarak «en uygun yoldan, hak, hakkaniyet ve daha insani bir tefsire dayanan ve ayni zamanda hem eden ve hem de Filistin milletlerinin isteklerine uygun olan bir sureti tes- viyeye tevessül edilmesi; temennisin- de bulunmaktadır. Nota şt suretle devam ediyor: «Bu şekil, bu mukaddes mıntaka- larda bütün doğu Arap memleketle- rinde istikrar, adalet ve barışın te- mini için yegâne çare olacaktır.» AKŞAM Galatasarayın 33 üncü yıldö- nümü bayramı bir hafta geri bırakıldı İstanbul 22 (A.A.) — Galatasaray spor klühti idare heyeti başkanlığın- dan Klübümüzün 33 üncü yıldönümü- nü kutlamak için muksrrer spor bay- ramı, Moda deniz klübünün deniz bayramını miş - bulunması ve tehir hakkında vaki müracaatımıza karşı aldıkları tertibatın tehirine im- kân olmadığını bildirm üzerine neleri deniz bayramının sayın sporcu halki- muza faydalı olması ve gelmesi temin edilmiş bulunan Avusturya şampiyo- nu meşhur «Admira> takımının yük- sek oyununu görmesini temin edebil- mek düşüncesini taşıyan klübümüz bayramını 31 temmuz, 1 ve 3 ağustos günlerine talik etmiştir. İBORSA| 22 Temmuz 1837 (AKŞAM KAPANIŞ FİATLERİ) ZSHAM ve TAHYİLAT İstikrazı dahi o 94) Türkiye Cum- #15 1933 islikrazı 95! huriyet Merkez Ünitirk I Oo 1505! Bankası , 7 1420 | Anadolu His. 400 >. ME MİSİ Telefon 135 Blümessil 1 855. Terkos TM .N 4055 | i Şimento 1310 » m İttihad değir- 104 İş Barkan oni menleri > hamiline 930) gark değir. © 080 » Müesis TI) menleri Yara (Çek tintleri) Paris 212925 | Soya Londra 629) Prag Nev York 79,10 gire Müâno © 150558 ea Atina BEASANİ yatı Cenevre 34525) Pengo 0 Brüksel 4Tı | Bükreş (o 106675 Amsterdam 14330 İ Moskova 21 Z İSTANBUL TİCARET ve ZAHİRE BORSASI 22/7/937 Şikago Buğday: Vinipek Arpa: Anvers Misir: Londra Keten T. Landra Fındık G.: Hamburg Fındık L: Hami 1400 kuruş 7700 kuruş 750 , “Cemaziyelervel 4 — Ruzihnr 59 4 İmsak Güzey Öğle İkindi Akşam Yain B. 75 913 445 BABIZM 145 Va. 240 448 1220 1616 194 2129 ORKESTRA Mepa akşamı Üsküdar rah Bahçesinde 26 Temmuz Pazartesi akşamı Bostancı İskele Tiyatrosunda VARYETE Bütün yen! programın TEPEBAŞI BAHÇESİNDE Kahkaha kralları 3 FRATELLİNİ lerin CUMARTESİ ve PAZAR Günleri seat 17 4 da TEKMIL PROGRAMLA MATİINE Fiyatlarda hiç bir ZAMMİYAT YOKTUR 23 Temmuz 1937 “TRUPUNUN muvaffakiyeti devam ediyor Değeri Pey para: K. lira K. 1260 50 94 50 Çemberlitaş : Mollafenari mahallesinde Boyacıahmed sokağında Belediye dairesinin arkasın- da eski 3 yeni 5 No. hı üç oda bir mut- fak, kuyu ve elektrik tesisatını havi kügir hanenin tamamı, 1224 930 00 70 00 Beyazt £ Camcıali mahallesinde eski Yahnika- pan yeni Haçeki sokağında 20, 22 No. yeni taksimatta tamamen yola çıkmak suretile şeref bulacak olan 186 metre arsanın tamamı. 1219 22 02 17 50 Şehremini : Denizapial mahallesinde Şehremini tramvay caddesinde 295 No. lı ve 9481 metre metre murabbamdaki Mimarşü- caaddin camli imamına meşrutahane arsasının tamamı, 1115 Yukarıda. yazılı emlâk satılmak Üzere 15 gün müddetle açık arttırmaya çıkarılmıştır. İhalesi Temmuzun 26 cı Pazartesi günü saat 15 de yapılacaktır. İsteklilerin Mahlülât Kalemine gelmeleri. (4090) Cinsi 'Mikdarı Muhammen ((— İlk temine İhale günü bedeli Eriple Maden 'Ton kömürü 120 1770 Lira 132 Li. 75 Ku. 30/7/937 Cuma S.15d6 Kilo Mangal kömürü 7000 « 280 Lira 211. » » » Kilo Gürgen odunu 25000 260 Lira 191i.50Ku » >» » Gureba hastanesine lüzumu olan II — Şartnameler parasız olarak İnhisarlar Umum caktır. ni bir rahatsızlığı bulunmamak. 2 — Fransızca, İngilizce, Almanca tercih edilecektir. Şehremini Halkevinde tifo aşısı yapılıyor Şehremini Halkevinden: Evimiz çevre- sinde ber gün tifo için aşi yapılmakladır. Ayrca mahalleler dulaşılarık oaynlan doktorlar tarafından mecburi aşı tatbik edilmektedir. Aşı yapılan yerler: Her gün saat 14 den 16 ya kadar Gureba hastanesi, 10 dan 13 ye kadar Belediye doktorluğunda. Sa- bahtan akşuma kadar Topkapı ve Şehre- mini eczanelerinde mahallelerde. ———— Parasız Tifo Beyoğlu Halkevinden: Evimizde ber gün (pazar günleri hariç) saat 1430 dan 7 ye kadar sosyal yardım şubesi üyelerinden ve mütehassıs doktorlar tarafından tifo aşın yapılacaktır. Arzu edenlerin evimize müra- cant eylemelerini rica ederiz. İstanbul Altıncı İcra memurluğundan: Dairemizin 937/218 sayılı dosyasında mah- Cuz ve paraya çevrilmesine kerur verilen masa ve kanepe ve camekân. vesaire 28/7/937 çarşamba günü seat 19 den iti- baren Galatada Karamuslafapaşa cadde- #inda yolcu salonu karşısında 217/2 Nolu siltçü dükkünunda birinci açık artırma su- retile satılacağından isteklilerin mezkür gün ve saatte yerinde hazır bulunacak me- muruna müracaatları İlân olunur. M. 1174 ÖLÜM İzmir ağırceza mahkemesi reisi Süreyya ve Akbaba gazetesi sahiple- rinden Orhan Seyfinin babası müte- kaid miralay Bay Emin dün vefat et- miş ve Büyükada mezarlığına gömül- müştür. Uğradığı bu büyük acıdan dolayı, arkadaşımız Orhan Seyfiyi ve ailesini taziye ederiz. yukarıda cins ve mikdarları yazılı üç kalem mahrukat ayrı ayrı açık eksiltmeye konulmuştur. İhaleleri yukarıda yazılı gün ve saatte Vakıflar Başmüdürlüğü binasında toplanan komisyonda yapılacaktır. Şartnameleri her gün levazım kaleminde görülebilir. (4183) 1 — 30,000 kilo toz paket kolası 9/8/937 saat 14» 24 adet alttan sürme araba «10/8/937 saat 14» Yukarıda yazıl! malzeme pazarlıkla satın alınacaktır. II — Pazarlık, hizalarında gösterilen gün ve saatlerde Kabataşda Levazım İ ve Mübayaat şubesindeki Alım Komisyonunda yapılacaktır. hergün sözü geçen şubeden alınabilir. IV — İsteklilerin pazarlık için tayin edilen gün ve saatte “e 7,5 güvenme parajariyle birlikte adı geçen komisyona gelmeleri ilân olunur. 4483) den : Müdürlüğün 1 — Ankara Vekâlet inbisarlar şubesinde çalışlırılmak üzere aşağıda yazı- İı evsaf ve şeralti haiz olan Hukuk Fakültesi mezunlarından bir memur alına- 35 yaşından yukarı olmamak askerliğini bitirmiş olmak, vazife ifasına mâ- dillerinden birini veya bir kaçını bilenler 3 — Talip olanların evrakı müsbiteleriyle ve bir dilekçe ile birlikte nihayet ay sonuna kader memurin şubemize müracaatları. (447) Istanbul komutanlığı ilânları İstanbul komutanlığına bağlı olan ve olmayan birlikler namına binek ko- şum ve mekkâri hayvanı pazarlıkla s2- tan alınacaktır. Hayvan sahiplerinin hayvanları İle Fındıklıda komutanlık satınalma komsiyonuna müracaatla- rı, (4485) Satılık eşya İst, C, Müddelumumiliğinden: İstanbul Tevkif evine ziyaret için gelen- lerin üzerinde bulunup emaneten alman ve idareye teslim edilen ve uzun zamandır Sahipleri tarafından müracaatla alınma- yan ve şu suretle sahipleri belli olmiyan ve muhafazası külfeti mucib ve kıymetten düşmesi melhuz bulunan çakı, çatal, kaşık, baston ve şemsiye gibi muhtelif eşya bil- müzayede satılacağından satış günü olan 10 ağustos 937 salı günü saat de talip olanların İstanbul Tevkifevi idaresine mü- Tacaatları, İstanbul Asliye Üçimeü Hukuk mahke- mesinden: Coya Kohen tarafından kocası Beyoğlunda Altıncıdaire civarında Şimal sokak 6 Noli hanede mukim Aron İzak Kohen aleyhine mahkememizin 937/472 nü maral dosyasile açılan boşanma davasın- da: Müddel aleyhin İkametgâhinin meç- huliyeti dolayısile kararı mahkeme daire- sinde ilânen ilânen davetiye tebliğ edidi- &i halde mahkemeye gelmemesi hasebile hakkında gıyap kararı ittihaz ve ilânen tebliğine karar verilmiş ve mahkeme 1/10/937 ve saat 14 olarak tayin edilmiş ve yazılan gıyap kararı mahkeme divan- hânesine asılmış olduğundan müdaaley- hin mezkür gün ve saatte mahkemeye gele mediği surette mahkemeye gıyabında des vam olunacağı ve bir daha mahkemeye alınmıyacağı tebliğ makamına kaim Ol- mak üzere ilân olunur, O. 1178) “