27 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Pekin şehrinde kanlı sokak muharebeleri Japonlar tedip harekâtına devam edecekler Çinliler Japon ültimatomunu reddettiler Londra 27 (Akşam) — Japon aske- ri makamatı, Çinlilere karşı tedib ha- rekktına girişmeğe karar verdiklerini tebliğ ediyorlar. Tokyodaki Deyli Tel- graf muhabirine göre Uzak Şarkta vaziyet saatten saate fenalaşmakta- dır. Japonlar, bozguna uğrattıkları 37 nci Çin fırkasını takibe devam edi- ir. Nankin hükümeti, Japon kuman- danının Çin askerlerinin Pekin ve ci- varından geri çekilmesi için verdiği son ultimatomu sureti katiyede red- detmiştir. Japon ultimatomunun müddeti bu sabah saat beşte bilmiştir. Şanghaydan gelen bir telgrafname- ye göre Japon müfrezeleri Pekin şeh- rine girmişlerdir. Pekinde kanlı sokak muharebeleri devam ediyor. Dün ge- ceden Pekin ile telefon muhabereleri keslimiştir. Bu da Japonların şehre girdiklerini teyid ediyor. Ademi müdahale komite- sinde itilâf havası esiyor Komite 9 nokta hakkında perşembeye kadar alâkadar hükümetlerden cevap istiyor Londra 27 (Akşam) — Ademi mü- dahale komitesi bugün toplanarak dört saat müzakerede bulunmuştur. Celse açılınca İtalyan murahhası Grandi söz alarak, İtalyanın İngiliz plânındaki teklifler tertip sırasile tedkike âmade bulunduğunu beyan etmiştir. Bu tebliğe göre gönüllüler meselesi tertip sırasına göre en sonunda müzakere edilmek lâzımdır. Alman murahhası Ribbentrop, Al manyanın İngiliz sualnamesini mem- nünliyetle kabul ettiğini, gönüllüle- rin çekilmesi, muhasım iki İspanyol hükümetinin kabulüne mütevakkıf bulunduğunu söylemiştir. Sovyet murahhası B. Maiski, Sov- yet hükümetinin general Frankoya muharip sıfatını tanıyamıyacağını beyan etmiştir. İtalyan ve Alman delegeleri bu Sov- yet tebliğinin İngiliz plânını suya düşüreceği cevabını vermişlerdir. Lord Piymuth, bu Sovyet tebliğin- den beyanı teessür etmiş ve bunun Sovyetlerin son sözü olmıyacağı ümü- dini izhar etmiştir. Müteakiben komite, İn, plânın- Seine nehrindeki barajlar kaldırılıyor Hükümet grevcilerin manialarını kaldırmağa çalışıyor Paris 26 (A.A) —, Nafia nezareti tebliğ ediyor: Seyrüsefer yollarında Barajlar vücuda getirmek suretile münakalât serbestisinin ihlâl edilme- si keyfiyetine nihayet verilmesini karar altına almıştır. Daha fecir vaktinden itibaren der- piş edilen tertibat, doğrudan doğru- ya prefelerin nezareti altında olmak üzere tatbik edilmeğe başlanılmıştır. Seyyar muhafız kıtaatı, mavunalarla sahil arasındaki her türlü irtibat ve münakalâtı kesmişlerdir. Yol ve köprüler idaresinin romor- körlerine binmiş olan bahriye müfre- zeleri, barajları bozmuşlardır. Sabah- leyin Saint Aubin'de başlamış olan ameliye seyri safaine mani bütün engeller ortadan kalkıncaya kadar devam edecektir, Irak hükümeti bir milyon İn- giliz lirası istikraz ediyor Londra 26 (A.A.) — Maliye nazırı Sir John Simon, bugün Avam kama- rasında, Irak hükümetinin pek yakın- da Londra piyasasında bir milyon İn- giliz liralık bir istikraz aktedeceğini bildirmiş ve İngiliz hükümetinin bu mesele hakkında tamamiyle mutabık ylemişti seri dan dokuz noklayi alâkadar hükü- metlerin nazarı tedkikine arzetmeğe ve perşembe gününe kadar cevapla- rını bildirmeğe davet etmeğe karar Ademi müdâhale komitesi perşem- be günü saat 16 da toplanacaktır. İngiltere ile İtalya arasında anlaşma ihtimali Paris 26 — İngilterenin İspanya iş- leri hakkındaki yeni projesi yarin â- demi müdahale komitesine verilecek- tir. Le Journal gazetesi bu hususta diyor ki: İngiltere, Almanya ve bilhassa İtal yaya yeni bir anlaşma imkânı veri- yor. Bilhassa İtalyaya diyoruz; Çün- kü İlalya son günlerde nazari dikka- tini İspanyaya çevirmişti Avam Kamarasında bir takım beyanat yap- miş, B. Mussolini bunları iyi alâmet saymıştı. İngiliz Bahriye Nazırı dün söyledi- ği nutukla İtalyaya sulh dalını uzat- mıştır. İtalyanın Roma sefirile İngi- tere Hariciye Nazırı arasında yapılan konuşmada iki hükümet arasında İş“ birliği lüzumunda ısrar etmiştir.» Serezde çingeneler arasında muharebe Bir Çingene dilberinin siyah gözleri yüzünden 17 kişi yaralandı Atina 28 — Serez şehri civarında çadırlarını kurmuş olan çingeneler a- rasında kanlı bir muharebe olmuş- tur. Bu muharebeye iştirak eden yüz kadar çingene biçak, baltalar, taşlarla biribirine karşı saldırmışlardır. Bu muharebe esnasında 17 çingene ağır surette yaralanmıştır. Zabıtanın tahkikalına göre bu kanlı çarpışma, ayrı ayrı kabilelere mensup iki gencin bir çingene dilbe- rinin siyah gözlerine âşık olmaların- dan dolayı vuku bulmuştur. Kavga- ya sebebiyet veren bu iki âşık çing& ne tevkif edilmişlerdir. Denizlide sıcaklık 39,5 derece Denizli 26 (A.A ) — Sıcaklık her gün artmaktadır. Evvelki senler 38 buçuk- tan yüksek hararet kaydedilmemiştir. İzmirde bir adam ölü olarak bulundu İzmir 26 (Telefon) — İzmirin Şa- dırvan altında sandıkçılar çarşısında Berezli 46 yaşında bir erkek ölü ola- rak bulundu, adilyede tahkikat yapı- hyor. Harbiyeliler spor yurdu Ankara 26 — Ankaraya nakledilen Harbiye mektebi talebesinin kurduk- ları spor yurdu federasyona kaydedil- mek için t etmiştir. Müraca- ti tetkii or, R B. Ali Getin Kaya Alman Nafia Nazırile görüştü Berlin 26 VA A) — Almanya Nafia nazırı bügün B. Ali Çetinkayayı ote- iinde ziyaret etmiştir. B. Ali Çetinka- ya, bu sabah Meçkul askerin âbide- | sine merasimle çelenk Koymuş ve mü- teakiben ihtiram kıtaatının yaptığı geçld resminde maiyetindeki zevatla beraber hazır bulunmuştur, Bu me- rasime Türkiye büyük elçisi ile Ber- lin kumandanı da iştirak etmişlerdir. Alman gazetelerinin harareti yazıları Berlin 26 (A.A.) — Alman ajansı bildiriyor: 'Türk Nafiz Vekili B. Ali Çetinkaya'nın (o Berlindeki hakkında tefsiratta bulunan gazete- ler, müteaddit vesilelerle enerjik bir faaliyet göstermiş ve, Berliner Le kal Ançayker gazetesinin yazdığı gi- bi, kabinenin en mühim erkânından biri ve Başvekilin uzun müddeten be- ri mesaj arkadaşı bulunan Türk mi safirinin liyakalini tebarüz ettirmek- tedirler, Matbuat, B. Çetinkaya'nın istiklâl mücadelesi zamanında istiklâl mah- kemesi relsi sıfatiyle oynadığı mü- him rolü bilhassa kayıt ve işaret et- mektedir, Doyçe Alkemayne Çaytung, Türki- yenin mümessiline yapılan hararetli kabulü kaydediyor. Berliner Tageblât, B. Çetinkaya'nın demiryolları, limanlar ve sivil hava işlerini ihtiva eden Nufia Vekili sıfa- fiyle olan liyakat ve meziyetlerini te- barüz ettiriyor ve kendisinin Türk hükümetinin en kabiliyetli Azasından biri olduğunu bildiriyor. Şarki Erdün kabinesi değişiyor Başvekâlete eski Irak başvekilinin kardeşi Raşid paşa gelecek Kudüs 26(AA) — Amman'dan bildirildiğine göre, Şarki Erdün ka binesi pak yakında istifa edecektir. Halen Başvekil bulunan İbrahim pa- şa Haşem'in yerine muhalefet şefle- rindden Reşit paşa Matfay getecektir. Resit paşa, sabık Irak Başvekili Ce- mil paşs Matfay'in kardeşidir. Yeni kabine, yalnız Şarki Erdün'lülerden teşekkül edecektir. Bugünkü kabine- de ise altı azadan dördü Şarki Erdün- Jü değildir. Milâsta faili meçhul bir cinayet İzmir 26 Geleton) > Bir kavga es- masında tabanca kurşunu ile karnın- dan yaralanan Hüseyin adında biri İzmirde sağlık evine yatırılmış, fakat yarası gok Ağır olduğundan bir saat sonra ölmüştür. Cinayetin nasıl ve kim tarafından işlendiği belli değil- dir. Müddelurmumilik tahkik ediyor, Times'in yanliş bir haberi Ankara 26 (A.A) — 1/7/9317 tarih- li Times gazetesinde, bir Türk deniz- altı gemisini bir Fransız gemisinin zincirine takıldığı hakkında verilen mâlümatın hilâfı hakikat olduğunu kayda Anadolu Ajansı mezundur. — — Mareşal Badoglio Cebelittarıkta bulunduğu haberi tekzib ediliyor Cebelüttarık 26 — İtalyan maha- li, mareşal Badogllonun hâlen Ce- belittarıkta bulunduğuna dair gaze- telerin verdikleri haberleri kati su- rette tekzip ediyorlar. Hamidiye mektep gemisi İzmire gidecek İzmir 26 (Telefon) — Hamidiye gemisi bu hafta içinde şehrimize ge- lecek ve üç gün kalacaktır. İki yaşında bir çocuk boğuldu İzmir 26 (Telefon) — Ödemişin A- dagüde nahiyesinde Halil Karanın 2 yaşındaki kızı Fatma evde yalmız kal. mış oynarken boğazına bir ip takıla- rak boğulmuştur. © © i meğe devam ediyorlar. Madridin garbinde müthiş bir mubarebe oluyor Boğuşmaya 50,000 asker, 71000 tayyare, 200 tank iştirak ediyor Londra 27 (Akşam) — İspanyada- ki Röyter ajansı muhabiri bildiriyor: 'Madridin garbinde cereyan etmekle / olan muharebede iki taraftan 50,000 asker boğuşuyor. Asiler Brunetenin şimalinde ilerle- İki tarafın hücum dalgalar, mitralyöz Ateşi önünde eriyorlar. İki taraftan 1,000 ikameti | tayyare muharebeye iştirâk ediyorlar. General Franko, elindeki bütün ve- saiti bu muharebeye atmıştır. o 200 tank ve bir çok ağır toplar, general Frankonun taarruzuna yardım eği- yorlar. Maârid 26 (AA) — Brunete'nin nasyonalistler tarafından alınması, hükümetçiler için pek meşum netice- ler teyid edebilir. Hükümeteiler, Brunete'ye beş kilometre mesafede fede çarpışmaktadırlar. Şayet hükü” metcilerin ricat hareketleri daha 7 yade genişliyecek olursa hükümet kuvvetleri, ciddi surette muhatarayâ maruz bir vaziyete düşecektir. | Bilbao 26 (A.A.) — Radio - Bilbao bildirmi Nasyonalistlerin Madrid cephesindeki mukabil taarruzları tayf bir muvaffakiyetle sona ermiştir. Düşmanın nevmidane mukavemeti İ kırılmıştır. Kızıllar, birçok maktul ve mühim miktarda mühimmat bıraka” rak ricat etmektedir. Navalcarnera 26 (AA) — Hava$ muhabirinden: Nasyonalstler tara fından evvelki gün Brunete civarında ele geçirilmiş olan mevzilere dün hü“ kümetzilerin kuvvetleri mükerreren hücum etmişlerse de nasyonalistlerin saflarıma irişememişlerdir. Nasyona” bulunan Villaneuva de I# Canada'ya | Vistler mukabil taarruza geçerek düş“ doğru ricâat etmektedirler. Hali hazırda iki ordu Villaneuva de la Canada'ya iki kilometre mesa- Kral Karolun Londra seyahati Romanyanın İngiltereye petrol satmasile alâkadarmış Londra 26 (AA) — Sunday Re- feree gazetesinin yazdığına göre, Ro- manya kralı Carol'un İngiltereyi zi- yareti, Romanyanın İngiltereye pet- rol ihraç etmesi keyfiyeti ile alâka- dardır. İngiltere, Iraktan, İrandan ve Bir- eşik Amerika devletlerinden başka aynca Romanyadan da petrol ala- rak petrol ihtiyacatını tamamlamak arzusundadır, 16 ncı Roma sulh kongresi Paris 26 (A.A.) — Otuz yedi milleti temsil eden kız erkek 200 üniversite talebesi, on altıncı «Roma Sulhüs kongresinde hazır bulunmak Üzere Parise gelmiştir. Kongre, 28 temmmuz- da açılacaktır. Ademi müdahale tâli komi- tesi bugün toplanacak Londra 26 (A.A) — Amedi müda- hale tali komitesi, evvelce mukarrer olduğu veçhile bugüntoplanmıyacak, yarın saa, 16da içtima edecektir. Paris sergisi 1938 senesinde de açılması düşünülüyor Londra 26 — Paristeki Deyli Tel- graf muhabiri 1939 senesinde Nev Yorkla açılacak olan beynelmilel ser- gi komiseri B. Vatsor ile bir mülâkat yapmıştır. Beynelmilel Paris sergi- sinin 1938 senesinde tekrar açılması mevzuu bahsolmuştur. Bu hususta henüz birşey söylenmemiş ise de bu mesele ile hususi bir komisyon meş- gul olmuştur. Hamiyetli bir göçmen hava kurumuna bin lira verdi Ankara 26 (AA.) — Kafkas göç- menlerinden Karaçaylı B. İlyas Çura Türk Hava kurumuna bin lira teberrü "etmşitir. Kendisine bir altın madalya verilmiş ve adı Türk kuşu plânörlerin- den birine konmuştur. Havacılığımızı küyvvetlendirmek için B. İlyas Çuranın yaptığı yardıma 'Türk Hava kurumu teşekkür eder, İstanbul mebuslarının ziyareti İstanbul Halk Partisi teşekküllerini tedkik elmekte olan İstanbul mebus- ları, dün Vali ve Parti başkan vekili 'B. Şükrüyü ziyaret ederek tedkikleri neticesi ve halkın ihtiyaçları hakkın- da görüşmüşlerdir. .. manı sarsmışlar ve hükümetçileri ta kip ederek yeni mevziler zaptetmişler- dir. Bir kamyon İzmire gelirken parçalandı Yolculardan biri öldü, ikisi ağır ve dördü hafif yaralandı İzmir 28 (Telefon) — 'Torbah Ee zasından yüklediği karpuzları Çeşme plâjımda satan şoför İzmirli Kâmil, Torbalı belediyesinde mukayyet 22 numarali kamyonla İzmire geliken arkadan gelen başka bir kamyona yol vermemek için idaresindeki kam” yonu müthiş bir süratle sürmeğe baş” lamış ve Abdullahağa çifliği civarın daki köprünün korkuluğuna çarpa” rak korkuluğu parçalamış, Köprüyü devrilmeden aşabilmişse de yolun k€ narındaki hendeğe düşmüş ve orada gene süratle şoseye çıkıp fren yap” mak isterken kamyon takla atmak su retile parçalanmıştır. Kamyonda Y* kişi vardı. Yolculardn Menemenli Sü leyman oğlu 55 yaşında Ali derhal ölmüş, soför Kâmil ve karısı Hediye başlrından ağır surette yaralanmı$" lardır. Hediyenin sıhhi tehlikeldir, Diğer di rette yi Kümil hakkınd# tevkif kara verilmiş Belgradda matem Ölen patriğin sandukası önünden 100 bin kişi geçti Belgrad 26 (Belgrad radyosu bik diriyor) — Patrik Varnavanın ölü” mü münasebetlie sayfiyesinden dün Belgrada gelmiş olan saltanat naibi Prens Pol bugün avdet etmiştir. Memleketin muhtelif yerlerinden gelen halk bugün sabahtan aksam& kadar Katedralde bulunmakta olan Patrikin sandukası önünden geçerek derin saygı göstermişlerdir, İki gün zarfında Patrikin hatıras* na hürmeten sanduka önüren £€© çenlerin sayısı 100 bine baliğ olmu?” tur. Belgrad 26 (A.A) — Müteveff” partik Varnava, Belgradda büyü milli aziz olan Saint Sava'nın isi” taşıyan kiliseye defnedilecektir, Radyo sahipleri ne kadar harc verecekler? pi Ankara 26 — Telsiz kanunu WU© : bince radyolardan alınacak ruhs? harcı hakkındaki karamame Y' tasdika arzedilmiştir. N Kararnameye göre, nüfusu 10 bip” den aşağı olan şehirlerdeki radyo 9#” hipleri yılda 5 lira ücret verecek” dir. Nüfusu 10 binden fazla olan ©” | hirlerde 10 lira verilecektir.