27 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Çinde yeniden şiddetli muharebeler başladı (Baş tarafı 1 inci sahifede) vermiş ve mühinı hasarlara bais ol- muş ve Çinlileri ricata iebar etmiştir. Japon kuvvetleri, Çin kuvvetlerini takip etmektedirler, Pekin ile Tiençin arasında demiryo- Hu münakalâtı inkıtan uğramıştır. Japonya namına söz söylemeğe sa- lâhiyettar bir zat, vaziyetin çok va- him olduğunu beyan etmiştir. Londra 26 — Röyterin istihbaratına güre Japonların, Çin askerlerinin gir- melerini menetmek, Pekin şehrini bir elçabukluğu ile zaptetmelerinden en- dişe edilmektedir, Pekinde, şimdi 3,000 asker bulunduran Japonlar, Çinlileri, aktedilen itilâfı bozmakla itham edi- yorlar. Üç Japon nakliye gemisi Tiyençine gelmiştir. Japonlar, bu nakliye gemile- rinde yalnız yiyecek ve mühimmat bu- Tunduğunu iddia ediyorlar. Hopey mıntakasından Şanghaya ge- len Çinliler, beynelmilel mıntakalara giriyorlar. Japon müfrezeleri de kaybo- lan bir Japon bahriyelisini aradıkları bahanesile bu mıntakalara geliyorlar. Japonlar bir nota verdiler Tokyo 26 (A.A.) — Büyük umumi karargâh, saat 16,30 daki tebliğinde Japon askeri makamatının Pekindeki Japon askeri heyeti reisi albay Mat- hiyi 29 uncu Çin ordusu kumandanı general Şung - Chan - Yuane aşağıda» ki notoyı tevdie memur etmiştir: Şimali Çindeki Japon kuvvetleri baş kumandanı Kiyochi Kazaki, Langfang daki Çin ve Japon kuvvetleri arasında muhasamatın tekrar başlamasına son derece teessüf etmektedir, bu muha- samata Çin kıtaatının 25 temmuz ge cesi İapon piyade âlayına karşı tevcih etmiş oldukları hücum sebebiyet ver- miştir, Japon hükümetile ahiren akdedil- miş olan itilâfname ahkâmı icrada Çinlilerin samimiyet göstermemele- rinden ayni zamanda aynı kıtaatın tahrikcuyane hattı hareketlerinden ileri gelmekte olduğu mütaleasında- dır. Eğer Çin kumanda heyeti, vaziye- tin büsbütün vahimleşmesine şahid olmamak istiyorsa, Loukouchias'da Popaochan munta- kasında bulunan kıtaatın salı sabahı- na kadar Hanghsintien'e çekilmesi, Ayni fırka kıtaatının Pekin civarından ayrılması, yine ayni fırkaya mensup ve Siyuan'da mütehaşşid o bulunan kıtaatın da Çarşamba sabuhına ka- dar Yungtingko'nın garbına alınması lâzımdır. Bu şernit ifa edilmediği takdirde Japon kıtaatı hareket serbestisini te- mamile istirdat mecburiyetinde kala- caktır. Yeni muharebeler Tokyo 26 (A.A) — Domel ajansın- dan: Tlençinden bildirildiğine göre mü- Belçika kralının teklifi Bir kısım İngiliz gazeteleri bunun faydalı olacağında mütereddid Londra 26 (A.A.) — Gazeteler, Bel- çika kralının. teklifini ilham etmiş olani fikri tebcilde müttefiktirler, An- cak şu noktayı kaydetmek icap eder ki Morning Post gazetesi, bu fikri cumartesi günü hararetle alkışlamış olduğu halde bilâkis bugünkü gaze- teler, Londranın iyi malümat alan müahafili ile İstişare etmeğe vakit bul- müş olduklarından, Belçika hüküm- darı tarafından teklif edilmişolan organizmin faydalı olup olamıyaca- ğında tereddüd göstermektedirler. 'Taymis gazetesi, diyor ki: «Bu or- ganizmin münakaşa edeceği mühim mevzuların eksik olmıyacağı şüphe- sizdir. Maamafih bu münakaşaların 1927 cihan iktisad konferansı müza- kerelerinden daha ziyade muvaffakı- yete Iktiran edeceğini zâmin hiç bir şey yoktur.» muahedesi Kahire 27 (A.A.) — Mebüsan mğ- si, Türkiye - Mısır dosiluk muahe- sini tasdik lesini tasdik etmiş d > | him miktarda Çin takviye kıtaatının Langfang istikametine yanaşmaları üzerine muhasamatın umumileşmesi tehlikesi artmıştır. Tlençindeki Japon gamizonu, Lang- fang'a Japon takviye kıtaatının vasıl olmuş ve hemen Japon mevzilerini tehdid eden Çin kıtaatına karşı mu- kabil taarruza geçmiş olduklarını bil- dirmektedir. Japon tayyareleri, müdahale etmiş ve Çinlileri şiddetle bombardıman et miştir. Tayyarelere karşı Çinliler tarafından ateş açılmış ise de hiç bir hasar vaki olmamıştır. Japon makamatı, Langfang yakının- daki Çin kıtaatının hattı hareketini hayretle karşılamıştır. Zira bu kıtaat Tiençin belediye reisi olup Japonyaya en ziyade taraftar kimselerden biri ol- mak'a şöhret kazanmış bulunan gene- ral Chang Tsou Choung'un kumanda- sı altındaki 38 inci fırkaya mensup bulunmaktadır, Çin kumandanı Japonlara mukavemet edecek Nankin 26 (A.A.) — Yirmi dokuzun- | cu Çin ordusu kumandanı ve Hopel ile Chahar siyasi meclisinin reisi general Sung-Chel-Yuan, merkezi hükümete bir telgraf çekerek yirmi dokuzuncu orduya Japonlara mukavemet etmesi emrini vermiş olduğunu bildirmiştir. Pekin civarından gelen bir telgrafta Luköuchiao da vaziyetin pek gergin olduğu bildirilmektedir. Japonyanın sarfettiği para Tokyo 26 (A.A) — Maliye nezareti erkânı, şimali Çin ihtilâfı dolayısile yapılan masraf 107,100,000 yen tah- min etmektedir. Bu paranın 6,100,000 yeni bütçe ihityatlarından sarfedil- miştir. Kore hükümeti, 200,000 yen ile bu masrafa iştirak o etmiştir. 96,000,000 Yen 1937 - 1938 bütçesine idhal olu- nacaktır. Bu bütçe yakında parlâ- mentoya tevdi edilecektir. Bir Japon bayrağı parçalandı Şanghay 26 (A.A.) — Domei ajansı sant 17 de tebliğ etmiştir: Şanghay yakınında Chopeideki Ja- pon çifliğinde dalgalanmakta olan ve bundan bir kaç gün evvel çalınan Ja- pon bayrağı, parça parça olarak ayni çifliğin civarında bulunmuştur. Bu- nu yapanlar, görünüşe nazaran J8&- pon aleyhtarı bir cemiyetin mahalli ajanlarıdır. Çifliğin amelesi de Çinli haydutlar tarafından kaldırıp gö türülmüş ve bu hal Şanghaydaki Ja- pon mahafilinde elim bir tesir hasıl etmiştir. Nankin 26 (A.A) — İyi haber alan mahfilin bildirdiğine göre, Hopel - Şa- har siyasi konseyi reisi general Sung- Yuan Çin askerlerine, Japonların her hangi bir hücumuna derhal mu- kabele etmelerini emretmiştir. Amele partisi fiatlerin indirilmesini istiyor Londra 26 (A.A) — İşçi partisinin naşiri efkârı «People» gazetesinin bil- dirdiğine göre, muhalefet partisi, bu hafta da Avam Kamarasında yiyecek ve giyecek eşya fiatlerinin pahalılığı meselesini mevzuu bahsödecektir, Bu fiatler, silâhlanma programının tat- bikine başlanmasından beri, yzde 20 nisbetinde fazlalaşmıştır. Muhalefet partisi hükümetten, fi- atlerin indirilmesi bahsinde derhal lâzımgelen tedbirleri almasını talep eyliyecektir. Aksi takdirde, grevlere ve gündeliklere zam taleplerine inti- zar olunmalıdır. Admiranın Ankara seyahati Ankara 26 (Akşam) — Galatasaray klübünün yıl dönümü münasebetile İstanbula gelecek olan Admira takı- mının Ankarada da iki maç yapaca- ğını bildirmiştik. Haber aldığımıza göre, Admira An- karada yapacağı maçlar için 1400 do- lar yanl 1750 lira İstemiştir. Bölge başkanlığımız ise bu teklife karşı 1000 dolar verilebileceği cevabi- nı vermiştir. Viyana şampiyonunun bu ücreti kabul edeceği umulmakta- AKŞAM emnuz İssü Zi Temmuz Beynelmilel sahada mühim, yeni bir teşebbüs (Baş tarafı 1 inci sahifede) Zorluğu arttıran en mühim mesele, Avrupanın siyasi işlerindeki ayrılıklar- dır. Siyasi vaziyetleki gerginlik düzel- medikçe, ve bunun neticesi milletler- arasındaki korkunç silâhlanma yarışı bitmedikçe iktisadi meseleler konuşu- Jabilir mi? İktisadi meselelerin esas olduğunu, iktisadi sıkıntılar kalkarsa siyasi ihti- Jâfların da yok olacağını iddia eden- ler varsa da bunu isbat etmek güçtür. Bugün viktisadi» diye ortayı atılan her meselenin altından siyanxi davalar çıkıyor. Devletleri meşgul eden «dpti- dal maddeler» ihtiyacı, mahiyeti iti- berile iktisadi bir iş sayılsa bile, altın- dan derhal müstemleke,'yani toprak meselesi çıkıyor. Bugün Avrupayı yecan içinde yaşatarı ihtilâflardan hiç biri iktisadi değildir. Bu vaziyette, si- yasi işler koruşulmadan, dünyayı zeltmek nasıl mümkün olacak?. Bu süaller, hiç şüphe yok ki, böyle mühim bir beşeriyet dâvasına önayak olanların da zihni: i etmiştir. Uzun *e ciddi bir tetkik neticesi bu adımı âtanlar, meselenin her cephesi- nİ gözden geçirmiş olacaklardır. Yok sa, sathi bir cesaretle, Belçika kralın: böyle bir teşebbüs mesuliyeti yükleti- lemezdi. Bütün dünya için hayırlı olan böyle bir teşebbüste, hüsnüniyet sahibi mil- letlere düşen vazife, sonuna kadar yardımdır. Necmeddin Sadak Benzin fiatleri Komisyon dün de toplanarak kararını gözden geçirdi Benzin komisyonu dün sabah tica- ret odasınanr bir toplantı daha yapa- rak evelki içtimalarda verilen karar- ları bir defa daha gözden geçirmiştir. Şehrimizde bulunan İktisad Vekili B. Celâl Bayar benzin meselesile dün de meşgul olarak komisyonun mesaisi hakında izahat almıştır, Benzin komisyonuna üç haftalık çalışma müddeti verilmiş Ve ayni za- manda bu müdet için benzin kum- panyularile bir flat anlaşması yapıl- mıştı. Bu mühlet ay sonunda bitece- ği cihetle yeni tesbit edilen fiatler de 1 Ağustostan itibaren meriyete gi- recektir, Komisyon maliyet falitlerini ted- kikten başka tevziat meseleleri üze- rinde de etüdler yapmıştır. 'İstanbul- dan ve İstanbula yakın yerlerden 2i- yade iç Anadoluda benzin teyziatının İntizama sokulması esas itibarile ka- rarlaştırılmıştır. Bu cihet komisyo- nun toplantıları sırasnda celbedilen kumpanya mümessillerine de bildiril miş veayni zamanda kendilerile mutabık kalınmıştır. İstanbuldan uzak.yerlerde benzin- ler katiyen değişik, yüksek fiatlerle satılmıyacaktır. Fakat tabii, nakliye masrafi hesaba dahil edilecek ve bu suretle kendiliğinden husule gelecek olan fiat farkının da nisbetsiz bir şe- kilde olmaması temin edilecektir. Berberler cemiyeti köngresi Berberler cemiyeti evelki günkü kongresinde mühim bazı kararlar ve- rilmiştir. Fakat hemen hemen toplan- tıda Azalar içtimada çoklukla bulu- namadıkları için bu defaki toplantı da senelik faaliyet raporlarının âza- ların adreslerine gönderilmesi inuva- fik görülmüştür. Bundan başka berberler koopera- tifi teşkili de esas itibarile karar al- tına alınmıştır. Kongrelerde ekseriyet olmaması nazarı dikkate alınarak mıntaka kongreleri yapılması da ka- rar altına alınmıştır. Bu kongreler pazar günleri yapılacaktır. Denizli Halkevi temsil ve bando heyetlerinin seyahati Denizli 26 (A.A.) — Kaza ve nahi- yelerde temsil vermek üzere Denizli Halkevi temsil ve bando heyetlerin- den mürekkeb 30 kişilik bir kafile Kırılcabotuk nahiyesine gitmiştir. Bu gece orada bir piyes temsil everecek- lerdir, gem era Ni üm | den geçirmek mai | Ahnan Tifo “münasebetile yeni tedbirler alınıyor (Baş tarafı 1 inci sahifede) 3 — Hastanelerde tifolulara tahsis | edilmek üzere yeniden yatak tedariki, (Vekâlet, her hastanede mevcud va- taklardan bir kısmını daha tifolula- ra tahsis etmeğe karar vermekle be- raber, yeniden ve ayrıca 100 yataklık bir yer daha açacaktır.) 4 — Mükerrer tifo vakalarının çık- tığı mektep, han, fabrika gibi halkın toplu olarak bulunacağı yerlerde epldo biolojik tedkikler yapılması. 5 — Umumiyetle hasta zuhur eden yerlerde birer hafta fasıla İle hekim- ler tarafından üç tıbbi ziyaret yapıl ması, yani hastanın bu müddet iç de üç defa muayene edilerek tifoş tutulup tutulmağdığının kati olarak teşhisi ile sıhhi ve fenni tedbirler alın- | ması Dr. Asım Ararın beyanatı İ sım Arâ bir muharririmizi ul ederek şu be- yanatta bulunmuştur: — Sıhhat Vekâletinden aldığım emir üzerine, bir. müddetlenb tanbulda tifo vak: bebile hasıl olan vaziyeti tel adile ve hıtzıssıhha müessesesi bi Yesör Gotgil rlikte İs- idik. Birinci işimiz bun- irmi gün evvel vilâye Akadar makamları merkez ci direk- birlerin tatbikatını tedk du. Bu tedbirlerin büyük bir kısmı nın vilâyet belediye tarafından österilen ciddi ihtimam sa; bik sahasına geçmiş olduğunu ğerlerinin de peyderpey ta bulunduğunu anla gördük. bu mücadele tedbirlerinin hayırlı neticeleri pek yakında görü- lecekti Diğer taraftan bu son günlerde ti- fo vakaları adedinin bundan on beş gün evveline nisbetle biraz artmış gibi gözükmekte olduğu nazarlarımı- za çarptı, fakat yaptığımız tedkik ne- ticesinde bazı hastanelerde Bakteri- yolojik tedkikata devam edilerek teşhisleri tehir edilen bir takım has- taların hepsinin birden bu son gün- lerde tifo diye ihbar edilmiş olması yüzünden vakaların çoğalmış gibi göründüğünü anladık. Hakikatte bu ihbarların büyük bir kısmı nekahat devresine girmiş 30 - 40 günlük va- kalara nittir. Yeni vakaların adedi eskiye nisbetle azalmaktadır. Yaptığımız tedkikata nazaran umu İ miyet itibarile şehirdeki tifo epide- misinin artması sebepleri hakkında- ki düşüncelerimizi değiştirecek her hangi bir yeni âmile raslamadık, Has- talık gene bilvasıta veya bilâvasıta temas vakaları halinde intişar et- mektedir. Bu münasebetle tebarüz ettirmek istediğim bir nok- tadaha vardırkioda bu defa şehir halki arasında âde- ta marazi denilecek bir kor- ku ve endişenin hükümferma olmasına şahid oluşumuzdur. Bu korkunun sebeplerinden en mühimmi vakaların adedi hakkında hayali bir takım rak- kamların dillerde dolaşması» dır. Güya her gün yüzlerce vaka görülüyormuş ama bun- Jar gizleniyormuş, vakaların hakiki adedini saklamakta hükümetin ne menfaati ola- cağını tasavvur edemiyorum. Şunü sureti katiyede temin ede- rim ki her gün neşredilmiş vakalar- dan başka saklanmış veya gizlenmiş hiç bir hasta mevcut değildir. Biraz evvel söylediğim . eski vakalar bile, şehrin bugünkü hakiki tifo durumu- nu göstermekten uzak olduğu halde alâkadar sıhhat makamı bunları da- hi sadakatle efkârı umumiyeye bil- dirmekten geri durmamıştır. Bir müddettenberi rin en ziya- de tifo vakaları görülen mahallele- rinde teşkil edilmiş olan sıhhi ekiple- rin ev, hanlar, bekâr odaları gibi yer- leri dikkatle aramaları sayesinde esa- sen haber alınmamış vakalar her za- man ve her yerdeki normal hadden bulunmaktadır. Onun için el e znmazimmez | de edilen veya haber alman tifo va- rının pek az fark ile bugünkü har kiki vaziyeti gösterdiğine sureti kâr tiyede kal bulunmaktayız. Bu iti barla halkımızın dillerde dolaşan bü korkunç adetlere inanmamaları. ve üdeta hastalık halini alan lüzumsuz bir korkuya kapılarak kuvvel mane- viyelerini bazmamalarını tavsiye ede rim, Doğrusunu söylemek lâzımgelir- se aşılarını ikmal ettirdikten sonra mutad sihhi kaidelere riayet şartile her hangi bir tehlikeden korkmak fazla evhama kapılmak olur. Şehrin aşı mesaisi pek ziyade İler- lemiştir. 23 temmuz akşamına kadar birinci aşıları yapılanların adedi ke- iz 180,000 e baliğ oluyordu. Bun- mal edilmiş Şu halen bir hafta on gün içinde ferah ferah mış olduğu Ya k yet yolunda çok bir adım atılmış oluyor mektir, Diğer tedbirlere inzimam eden bu fe de aşı mesa nümüzdeki haftalar ve eski r de Mücadele | lerden biri olan ba portörler üzerinde işleri de le yürümektedir. Hâlen şehir nelerinde tifolular için ibtiyâ- ca kâfi yatak temin edilmiş ol üzüm görülürse dah; 2 da tedarik etmek ki olacaktır. Ve- kâlet mücadele ni kol m çin İstanbul villâyeti ve beledi- yesi sıhhi kadrolarındaki münhalleri doldurduğu gibi ayrıca iki emrazı sü» riye mütehassıs tabibi ve bir çok em- razı süriye sıhhat memurların da, İs- tanbula göndermiştir, Vilâyet hıfzıs- sıhha meclisi aldığı direktifler daire sinde mesaisine devam edecektir.» Doktor Asım Arar, buradaki tedki- katını bitirdiği için dün akşamki trenle Ankaraya gitmiştir. Son 24 saatte 21 tifo vakası Son yirdi dört saat içinde 21 tifo vakası tesbit edilmiştir. Şimdiye ka- dar günlük tifo vakaları 26 ve 27 ye kadar çıkıyordu. Son yirmi dört saat“ te vakaların azalması, alınan sıhhi tedbirlerin neticesidir. Dün Belediye tarafindan verilen emir üzerine mecburi aşıya tabi tu tulan seyyar ve sabit esnaftan aşılan” mıyanların çalışmasına ve dükkânlar rının açılmasına 8 ağustostan sonra müsaade edilmiyecektir, İş dairesi kadrosu İş dairesi üçüne inin kadrosu bugünlerde tebliğ edi- lecektir. Üçüncü mınlaka âmirliği- nin şimdiki kadrosu pek dar görük müştür. Çünkü üçüncü muntakada İstanbul ve mülhakatından başkâ Kocaeli, Zonguldak, Bursa ve Bolu vilâyetleri de dahildirler. İşçi ve de- Jayısile iş yerlerinin en çok kesafet peyda ettiği bu vilâyetlerde kanunu Jâyikile tatbik edebilmek için üçüncü mıntakaâmirliği teftiş kadrosunun gakviyesi icab etmiştir. Ayni zamanda yeni kadro ile m& mur ve kâtip adedi de arttırılmıştır. amk mii ŞİİRİNİ Dsi kn riikpközlikindii Mevlüdu nebevi Tüccaranı mutebereden merhum Sadık Zade Bay Küşen'in ruhuna İttihat edir mek üzere Temmuzun yirmi sekizinci Çar” şamba günü İstanbulda Yeni Camide Öğİ? namazihdan sonra mevlüdü nebevi okutu” lacağından merhumu seven akraba v9 doslarile arzu buyuran ihvanı dinin d© teşriflerini rieaederir. Sadık Zade merhum Bay Ruşen Ailesi Açık tesekkür Babamızın ölümü dolayısile bizi tasi?” ve teselli etmek nezaket ve hütufkârlığı da bulunan dostlarımıza bütün ajle9* duyduğumuz teşekkür ve minnottarlıkis” rimızi bildirmek için muhterem gazete zin tavassulunu rica ederiz. Süreyya Orhun « Orhan Seyfi Orbü?. HALK OPERETİ Bu akşam Beylerbeyi İskele Tiyatrosunda ENAİLER Opcret 2 perde 1—Tabl9