27 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

27 Temmuz 1937 AKŞAMDAN AKŞAMA “Küçük şimendifer,, — Keşke daha fazla verseydim. ordum., Fakat belki de bu hiasim günün Bu dilenci, matbuatın «en ileri ge leh şahsiyetlerindendi. O, vaktile mü- Yezzilerin en müdhişiydi. Halk, yan Yazana da, gazeteyi (o dağıtana da, Müştereken, agazeteci» adını takma Mi$ mudır? Ve bunda haklı değil mi. dir? Zira bu geniş ve çeşitli iş bölümü olmasaydı, matbuat, matbuat olur Miydi? Evet, müvezziler de, etle tur- hak gibi bize bağlı gazetecilerdir, Matbuat hadimidirler, İşte bu ihti- Yar vaktile onların en kodamanıydı! Lağabi «Küçük Şimendifer» di. Gazeteleri koltuğunun altına sıkıştı- YE, trenden evvel Yeşilköye varırdı. Gazetenin can damarı sürümdür. ©, sürümü teşvik etmiş, matbaa bi- Yalarının, makinelerin, muharrir şöh- Yetlerinin esasını teşkil etmişti: Solu- Bile, adalesile, toprağa çıplak basan tabanile, gırtlağını çatlatan haykır- 2 Ve, o günkü ekmeğini temin İşte şimdi bu haldedir. Başka tür- Nü olmasına imkân var mıydı? Var- Mudur? Olacak mıdır?, Yoktu, yoktur fakat belki olacak- Matbuat mensuplarının bir nevi İskildta gireceğinden, karşılıklı yar- esas üzerinden tekaüdiyelerinin in edileceğinden bahsedilmekte. (Fakat zavallı «Küçük Şimendi- *win böyle bir intizare mecali yok- bur, Hiç olmazsa, müvezzi meslektaş- mn manev$ borcumuzu ödemiş Sima ve onları sembolik bir tarzda koruduğumuzu göstermek için, tbuat cemiyeti, onların edâhisis üçük Şimenditeri himayesi altına Amalıdır, Bir fikir, cemiyette, münevverlerin İmağında doğar, başka dimağlara , umumi bir arzu halini alır. Yalbız memurların deği, bütün “Meslekler. erbabının da mitekabil Yardım esasları üzerine sandıklar ku- arak, ihtiyarlıklarını teminat altına Arkalıkla yük taşınacak yerler Belediye mıntakanın hududunu çizerek alâkadarlara bildirdi Belediyece verilen karar mucibince yarından itibaren Eminönü ve Fatih belediye şubeleri içinde sırt hamallı- ğanın kaldırılacağını yazmıştık. Bu hususta bütün hazırlıklar yapılmış» tır, Ancak belediye 1 eylül tarihine kar dar devam etmek üzere arkalıkla yük taşınmasına müsaade ettiği mınta- kayı da tayin etmiştir. ; Bu mıntaka şudur: Emiönünde Köprü kulübesinden başlıyarak de- niz kıyısını takiben Balıkhane, Tütün gümrüğü, Hasır İskelessi, Yemiş ve Xağ iskeleleri ve Hâlin karpuz sergi- sinin bulunduğu yan cepheden gire- rek Küçükpazar caddesi, Mahmutpa- şa yokuşu, Mimarsinan türbesi, Sü- leymaniyede İsmetiye sokağı ve Fin- cancılarla Uzunçarşı başının birleş- tiği nokta, buradaki Fincancılar yo- kuşunun alt başından Sultanhamar mına ve buradan da Mısırçarşısı ka» pisi önünden Yenicami kemerine ve buradan Eminönü kulübesine kadar olan saha. İşte şimdilik bu sahada arkalıkla yük taşınmasına müsaade edildiği hammaâl teşekküllerine bildirilmiştir. Festival eğlenceleri Balkan heyetleri 16 ağustosta İstanbula gelecekler Festival proğramının esaslarmı yazmıştık. Proğramdaki müsamere, balo vesair eğlencelerin teferruatına dair ayrı proğramlar hazırlanmıştır. Fesivale iştirak edecek Rumen ve diğer Balkan heyetlerinin 16 ağus- tosta şehrimize gelecekleri Festival komitesine bildirilmiştir. Festival oğ- lencelerine Artvin, Bayburt ve Kema- liyeden gelecek heyetler de iştirak edeceklerdir Festival münasebetile açılacak f0- toğraf müsabakasına işlirak edecek» lere 20 temmuza kadar verilen müh- let 1 ağustasa kadar uzatılmıştır, Sokakları yıkamak için hor- tum alınıyor Belediye, sokakların yıkanmasına bir kat daha ehemmiyet vermek için yeni hortumlar satın almağa karar vermiştir. 18 parça hortum bugünler. de satın alınacaktır. Bundan başka Belediye imalâthanesinde yaptırılan | 30 yıkama arabası da bugünlerde Be- | lediye şubelerine dağıtılacaktır. Bu hazırlıklar yapıldıktan sonra şehrin geceleri yıkanması ve gündüz- leri de caddelerin sulanması için bü- tün şehirde 12 heyet çalışacaktır. Bu heyetlerin şehri nasıl temizliyecekleri ayrıca kendilerine bildirilecektir, . Tuzlada samanlıkta yangın Evvelki gece Tuzla istasyonu civa- rında bir samanlıktan yangın çıkmış, Pendik itfaiyesi yetişerek ateşin bü- yümesine meydan vermeden söndür- ... Diyorlar ki «Mikrop naklettikle- rl için kedileri ortadan kaldırmak fik- ri güzeldiri.. ç vi ve Hamidiye suyu ve çöp sandığı İstanbul halkının en çok içtiği sulardan biri de muhakkak ki Ha- midiye suyudur. Nişantaşında Va- likonağı civarında, eski Harbiye mektebi yömekhanesi arkasında bir Hamidiye çeşmesi vardır. Bir çok sakalar ve o civar halkı Ha- midiye öuyunu bu çeşmeden alır- lar. Halbuki çeşmenin biraz ileri- sinde kocaman bir çöp sandığı vardır. Geçenlerde buradan geçer- kek birşey gözümüze çarptı: Bü yük bir çöp kamyonu gelmiş, bu göp sandığının önüne dayanmıştı. Çöpcüler kilrekle çöp sandığın- ve göpleri kamyona boşalıtıyor- ardı. Biraz ilerideki çeşmenin önünde sıralanan su tenekeleri de ağızları açık duruyorlar o Hava rüzgârle olduğu için Kamyona dökülen çöpler ve tozlar ağzı açık teneke- lere doğru küçük buluflar halin de uçuyorlar. Çeşmenin başında belediye me- muru bu içine mikrop dolan tene- keleri büyük bir itina ile mühür- yor. Bu manzara karşısında dü- şündük. Aklımıza bir günde 27 tifo vakası tesbit edildiği geldi, Bu sıralarda işleri başmdan aş- kın olan Belediyemizin dikkatini celbetmeği faydalı bulduk. Ölmüş beygirin etlerini satanlar Zabıta bunları şiddetle araştırıyor Zabıta; dün, bir at eti kaçakçılığı tahkikatına el koymuştur. Sabahle- yin erkenden Edirnekapı civarını kap- yan müthiş bir taaflun, o civarda oturanların nazarı dikkatini celbet- miş, nihayet kale dışarısına çıkan bir- kaç kişi, o civarda bir hendek içine bir at leşi atılmış olduğunu, fakat bu at leşinin de kol ve but tarafların- daki etlerin muntazam surette kesilip alınmış olduğunu görmüşlerdir. Bittabik derhal zabıta haberdar edilmiş ve ilk iş olarak bu at leşini bu- raya kimin attığı araştırılmıştır. Tah- kişt biraz derinleştirilince, Acıçeşme ivarında sakalık eden bir adamın, ölmüş beygi hayvan mezarlığına gömmiyerek gelişi güzel bir hendeğe atıverdiği tesbit edilmiş, bu şekilde hareket, bir suç olduğu cihetle de icap eden kanuni takibata girişilmiştir. Hâdisenin birinci şıkkı böylece bis tirildikten sonra, bu ölü beygirin et» lerinin kimin tarafından kesildiği ve nerelere satılmış olabileceği hususla» rının tabkikine girişilmiştir. Şimdi bu atı keserek satışa çıkaran adamlar da aranmaktadır. Fatih ve Şile kaymakamlari Açık bulunan Fatih kaymakamlı- ğına Şile kaymakamı B, İhsanın ta- yini takarrur etmiştir, Şile kaymar . kamlığına da Mülkiye mezunların dan B. Bedii tayin edilecektir. w. Fakat bu tedbir, köyü kedisiz bi- na meydan yi Eri DİN İstanbul çöpleride denize dökülecek Belediye Beyoğlu mıntaka- sı çöpleri için verdiği kara- rı İstanbulada teşmil etti Belediye, çöplerin tekrar denize dö- külmesine karar verdiği zaman bu kararı yalnız Beyoğlu ve Beşiktaş be- lediye şubeleri dahilinde toplanan çöplere hasretmiş, İstanbul semtinde toplanan çöpleri de Davutpsşa açık- larındaki çöplere dökmeğe devam et- mişti, Belediye bunun mahzurunu gör müş ve İstanbul tarafında biriken göpler için de ayni kararı vermiştir. Bunun için İstanbul semtinin de muhtelif sahillerinde iskeleler yapıla- caktır. Bu iskelelerin ve çöp toplama mahallerinin inşasına yakında başla» nâcaktır. Bunun için bütçede icab eden tahsisatın ayrılmasına başlanak caktır. İskeleler ve çöp toplama yerle- rinin inşası biter bitmez çöpler denize dökülmeğe başlanacaktır. Bundan başka şimdiye kadar etrafı açık bulunan Üsküdarda Balabanda- ki çöp İstasyonunun da açık bir saha- da bulunması doğru görülmemiş, iske- lenin üstünün ve etrafının kapat masına karar verilmiştir. Vapurda yangın Kızakta bulunan Italyan vapurunun mazotları Dün Azapkapısında kızakta Obu- lunan bir vapurda yangın çıkmıştır. İtalya bandıralı Margeriya gaz vapuru bazı aksamının perçin yapılması için kızağa çekilmiş ve perçin ameliyesi başlamıştır. Bu ameliye esnasında yakılan ateş- le gemide bulunan mazotlar tutuşmuş ve bir miktar mazot yandıktan sonra itfaiye tarafından alınan tertibatla ateş söndürülmüştür. Üsküdarda yangın Üsküdarda Selâmsızda Zarikyan na- mında bir kimseye sid bulunan ah- şap evden yangın çıkmış ve ev kısmen yandıktan sonra ateş söndürülmüş. tür. Hıfzıssıhha meclisi bugün toplanıyor Bugün Hıfzıssıhha meclisi toplana- rak vüâyetin sıhhi vaziyetini vedün Sıhhiye müdüriyetinde yapılan top- Jantı esnasında tifo hastalığının su- reti katiyede önüne geçmek için alı- nan tedbirlerin sureti tatbiki hakkın- da müzakerelerde bulunacaktır. Şehrimize gelecek seyahlar 30 temmuzda Roma transatlantik vapurile şehrimize 500 seyyah gelecek ve 24 srat kaldıktan sonra ertesi gü- nü Yunanistana gidecektir, Ayni za- manda $i temmuzda da Markopulo vapurile de ayrıca bir seyyah kafilesi daha gelecekir. Şimdiye kadar İstan- bula gelen seyyahlar, geçen seneki seyyahlardan fazladır. İstanbul Nafıa müdürü Münhal bulunan İstanbul Nafia müdürlüğüne Nafia Vekâleti memur- larından B. Bedri tayin edilmiştir. ... Başka bir salgının çıkmasına sebep olur!...> iv gk dar 33 İSTANBUL HAYATI Kedi değil, bankal — Madi be... Şimdi kaçıracaksın kuyruklu çeyreği, — Çabuk olsana oğlum. Yoksa ben atıyorum ha... Yan sokağın içinden gürültüler, te lâşlı bağrışmalar duyuluyordu. Sebebi» ni anlamak için köşeden başımı uza» den büyük bir kavis çizerek gürültü- lü sokağa girdim. Meğer burası sokali değil, bir av meydanı imiş, Yaya kal- dırımının üzerinde bir kaç uyuz kedi, duvarlardaki ciğerlere bakarak mun. dana murıldana yalanıyorlar. Ceket- siz, kolları sıvalı bir kaç delikanlı ile- rideki köşeyi tutmuşlar, Hepsinin ek Tm da hep birden atalım... — Hadi be aptal, Ona dokunmıya- lım, Görmüyor musun gebe... — Desene, kedi değil banka... Yarın beş yavru yaparsa birer çeyrekten yirmi beşlik hazır demektir. Bankaya nişan almaktan vazgeçti. ler. Elbirliğile beri taraftaki uyuz bo- yunlu sarı kediye nişan aldılar, Şid- detli bir şangırtı koptu, Kaldırımlara, dükkân kepenklerine çarpan taşlar caddeye doğru yuvarlandı. Uyuz kedi acı âcı bağırarak olduğu yerde bir kaç defa döndükten sonra yere yıkıl- dı ve çırpınmağa başladı. Aycı delikan- hlar sevinç naralarile koştular. Çır- pınan kediyi kuyruğundan yakaladı. Jar. Her kafadan bir ses çıkıyor: — Hey babam hey. Kuyruklu çey- rek buna derler işte... — Yüz parası benimdir ha. İlk de- fa benim attığım taş vurdu. — Dur oğlum. Bir kere belediyeden geyreği alalım da, sonra pay etmeyi düşünürüz... Uyuz kediyi sallıya sallıya gittiler, O zaman işin farkma vardım. Beledi- ye, temizlik tedbirleri meyanında $0- kaklardaki kedilerin de öldürülmesine karar verdi. ve her ölü kedi için bir çeyrek verileceğini ilân etti, Sokaklar- da kedi de bol taş ta, Ve lâkin; tedbir iyi amma, tatbik şekli, hele görüp te yazdığım şu manzara biraz çirkince gibi geliyor bana... —C.R. üm rank Polisler merkezce tayin edilecekler Vilâyete tebliğ edilen bir emre gö- re badema polisler vilâyetlerce değil, Emniyet umum müdürlüğünce tayin edileceklerdir, Ekmek narhi aynen kaldi Belediye Ekmak nath komisyonu toplanmış ve on beş gün müddetle ekmek fiatlerini değiştirmemeğe ka Tar vermiştir. Nişan merasimi Bay Rifat Zühtü Diker'in kızı Bas yan Samire Diker ile Dr. kaymakam B. İsmet oğlu Sümer Bank mensuca$ mühendisi Amerikada tahsilini ikmal Hakikaten böyle bir endişeye mahal var mıdersin?. o. B, A. — Eğe um kı