27 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

27 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

iz 1937 Palamut —. ihracatı kontrol edilecek Hazırlanan nizamname bitti, Devlet şürasına verildi Ankara 26 (Akşam) — Palamut alını kontrol için hazırlanan 8 bitmiş ve tedkik edilmek Üzere Devlet şürasına verilmiştir. Palamut ihracati şimdiye kadar trolsüz bir surette yapıldığı için Palamut ihracatcısının kendine Mahsus bir palamut tipi vardı. Yeni ile bu tipler- birleştirii- MİŞ ve esas tipler tesbit edilmiştir. İ edilen tiplerin kaliteleri ni- â&mede ayrı ayrı gösterilmiştir. Bü Kalitelere uygun olmıyacak pala- Mutların ihracına müsaade edilmiye- Cektir. Bu suretle palamut mahsulü her arım elinde ayrı birer matâ ol- Müktan Kurtarılmış oluyor. Diğer tar Talan palamut muayyen ihraç is Keleleinden çıkarılırken İktisad. Ve- *tinin tayin edeceği (kortolörler ndan kontrol edilecektir. Kon- ; İzmirde kabul edilen tiplere gö- İ& İzmir haricindeki ihraç iskelele- Yinde birinci ve ikinci nevi olarak kar Dul edilen esaslara göre yapılacaktır. Tipler ess itiharile şunlardır: Engin, Naturel, Busin, Erible. Bunlardan başka Furuk, Tırak, Rüfuz halinde ve Tahen esasi üzerine de ihraç yapılabilecektir. Bu tip ve esaslar dahilinde ihraç İzmire mün- hasır olacaktır. İzmir haricindeki iskelelerden yapı lacak ihracatta palamutlar şu kısım- lara ayrılmış olduğu halde kontrol edileceklerdir: Birinci nevi, ikinci nevi, tırnak, f0- ruk, rütuz. Yeni nizamnamede kontrole tabi ol- madan ihraç edilecek palamut nevi- leri ve miktarları da gösterlimiştir ki ! 1 — Palamut hülâsası, 2 — Öğütülmüş palamutlar. 3 — Kontrol memuru bulunmuıyan mahallerden beş yüz lira kıymete kar dar ihraç edilecek palamutlar. İzmir, Çanakkale, Bürhaniye veya Ayvalık, Dikili, İstanbul, Antalya ve Taşucu İskeleleri başılıca palamut kotrol merkezleri olacaklardır. Izmir spor işlerinde doğan ihtilâflı vaziyet İzmir vali ve parti başkanı Fazlı Gülecin gazetemize beyanatı İzmir 26 (Telefon) — Üçok spor kongresinde Altay, Altınordu ve Buca #bor klüpleri mensuplarının kongreyi laa i yüzünden İzmir spor iş- tinde doğan ihtilâfh vaziyet hakkın- da Vali ve Parti başkanı Fazlı Güleç le görüştüm. Spor işlerimizde hiç bir ihtilar ve anarşi kabul etmediğini ve #tmiyeceğini söyliyen Vali ve Parti kani şu beyanatta bulundu: — Spor işlerimizi mantık harici her türlü © zıddiyetlerden - kurtaracağız. Mun İçin mıntaka heyeti bir proje <ırlıyacaktır. Gayeye vusul için her Siğele karşı koyacağız. Bazı klüpler- Mevcut ihtilâfı fikiri mahdud hsiyeticer ekseriyet karşısında hiç kiç $Ye yapanuyacaklardır. Birleşen “iplerin, isim meselesi üzerinde ve sonraki iddialarını gülünç bu- Murum. Çünkü bu tali bir iştir, Spor atemişi Jarı Dee isimleri kaldırmak er ve buna muvaffak ta ol Müşlardır, yetim de iştirak ettiğim temiz gar Kale an nl mantık haricindeki yıkıcı yekabetleri ortadan © kaldırmaktır. Müaksadımızın esas hatları şudur; İzmiri mıntakavi saha ve klüpler #ttafında bütün gençliğe şamil bir spor teşkilâlına kavuşturmak, İzmirde kaç klüp olacağı hakkında şimdiden kati bir şey söylenemez, fa- kat şimdi mevcut klüplerde saha ve mıntakalar €sası dahilinde bazı de- Zişiklik yapılacak, ihtiyaca göre belki bazı klüpler daha ilâve olunacaktır. Bu hususta pek yakında karâr vere- ceğim. Eski spor kiüplerinin ihyası bizim için mevzuubahis olamaz. . Yakında hazırlanacak bir proje Parti vilâyet heyetinde tedkik edildikten sonra umumi kongre toplanacak ve kati şeklini alacaktır. Türk Milli takımı İzmirde beynelmilel bir maç yapacak ya bir ecnebi takımile veya Ankarş İstanbul muhtelitlerinden birisile kar- şılaşacaktır. j Bunun için de bir anlaşma yapıla- mazsa Üçüncü umumi müfettişlik mıntaka muhteliti İzmire getirilecek ve İzmir muhtelitile karşılaşacaktır. İzmirde bu müsabakalar için A ve B isimleri altında iki muhtelit yetişti. rilecektir. Bisiklet sır olmuş Küçük Necdet bisikleti iade etmeyince adliyeye verildi Enam Bünü Tuhtakalede bisikletçi Biderek bir bisiklet kiralamış ai Yaya gezmeğe gideceğini söylemiştir. Bisikletçi, Necdet bisikleti ahp git, r1sonra gece EPç Vakia kadar beklediği halde çocuğun dönmediğini merak etmiş ve Necdeti ey. tanıdığı için evine gitmiştir. Evde Necdet, Sırrının karşısına çık- v8 âAğlıyarak: — Ben senden bisikleti atınca Flor- dn Bittün. Orada tanımadığım baş- İT çoruğa kiraya verdim, O çocuk kleti alp kaçtı, Ben de orada tar m bir kaptandan ödünç bilet âsI alarak trenle eve döndüm. Başan vermiştir. Bu vaziyet kar- tek yı Siri Adliyeye milracant ede- sedetten davacı olduğunu söy- Şüpheli bir ölüm Doktora muayeneye giden İ © bir kadın bayıldı ve | hastanede öldü Cağaloğlunda bir doktorün mu- ayenehanesine dün Cahide adında bir kadın giderek hasta olduğunu ve muayene için geldiğini söylemiştir. Bu sırada birdenbire fenalaşmış ve kendini kaybetmiştir. Hadise müddei- umumiliğe ve zabıtaya bildirilerek bayan Cahide Haseki hastanesine kal- durılmıştır. Hastanede tedavi altına alınan kadın biraz sonra ölmüştür. Adliye doktoru B. Enver Karan tarar findan muayene edilmiş ve ölün şüp- heli görüldüğünden kadının cesedi Morga kaldırılmıştır. Ölüm hakkında müddelumumlilik tahkikat yapıyor. | mann miştir. Müddetumumilik çocuğun ifa | desini şüpheli görmüş ve emniyeti suiistimal suçundan hakkında, evrak tanzlm ederek muhakemesi yapılmak üzere asliye dördüncü ceza mahke- | mesine vermiştir. Terfi eden hâkimlerimiz AKŞAM Yy - Yeni listeye göre yapılan tayinler Ankara (Akşam) — Adliye mensupları arasında son yapılan terfi ve tazim bistesi- ne göre bulundukları vazifeleri değiştiri- lerek veya vazifelerinde ibka edilerek ma- aşları arttırmak o sürelile terfileri Yaj lan bâkimlerimizin” isimleri şunlardır: Muğla rolsi Süleyman Mesud, İçel reisi Mehmed Ali, Bürhaniye reisi İhsan, İçel âzası Mehmed Ein, Elmalı âzası Fehmi, Uşak izası Hüseyin, Tirebolu hâkimi Şev- ket, İçet âzası Ali Agâh, Çeşme hâkimi Hakkı, Menemen ceza hâkimi Kemal, İs- tanbul müddeğumumi myayini Rifat, An- kara müddelamumi omuavini OKemal, Alucra müddelumumi muavin! Hayrullah, kara müddelumumi muavini Zeki, İstanbul müdediumumi muavini Feridun, Salihli müddelumumisi Şemsi, Ankara müddel- umumi muavini (oTevfik, (o Kemalpa- a müddelumumisi Seyfullah, İstanbul âza musvinlerinden Necati, Niksar müddeli- mumisi Hüseyin Avni, Havza müddelu- mumisi Cevdet, Çatalca müddetumumisi Mehmed Ali, Adapâzarı âza muavini Ayşe Lutfiye, Etine sorgu hâkimi Rasim, Trab- zon sulh hâkimi Ati Riza, İçel za mua- vini Tahir, Adana hâkim muavini Hatice Elmalı âza muarini Yusuf Ziya, Uşşak 7e- isi blustafa, Elmalı reisi Ahmed Remzi. Yeni listeye göre terfi ve nakil süretile yapılan tayinler de şunlardır: İzmir müddelanumi beş muavini Maz- har $ üncü #nıf adiiye müfettişliğine, Yosgad sulh hâkimi İsmal Hakkı Samsun sulh bâkimliğine, Biga hukuk hâkimi Sabri Akhisar o Kükimiiğine, Bürhaniye | Azası Şemseddin Karaman Azalığına, Kuş- adası ceza hükmi Şemsi Ödemiş âzalığı- na, Gümüştüciköy hâkimi Nazif Anamu hüklmliğine, Emizdağ ceza hâkimi Ahmed Hamdi Çanakkale âzalığına, Geyve müd- delumumisi Cahid Zağrn müddelumumi- Liğine, Göksu müddelumumisi Alâeddin Kasıba müddelimumiliğne, Kasaba müd- delumumisi Riza Göksu müddelumumili- Bine, Kayseri salh hâkimi Ahmed Lütfi Biga hukuk hâkimliğine, Düzce sulh bâki- mi Mehmed Killa müddrtumumlliğine, İzmir âzası Âkil Ankara sulh , Çankırı müddelumumli MuaVİni İhsan Babaeski sorgu hâkimliğine, Diyadin sulh hâkimi Nihad İçel müddelumumi muavinliğine, Samsun sulh hâkimi Hamdi Serik hükim- Uiğime, Tire sorgu bökimi Necati Cihan- beyli sorgu hükimliğine, Nevşehir müd- delumumi muavini Hüseyin Niğde sulh hâkimliğine, Ödemiş müddeiümumi mua- vini Orhan İstanbulda yeniden ihdas olu- ran müddelumumi (omuavinliğine, Şile müddelumumisi Rasih Ankara sulh bâ- | kimliğine, Hüvan sulh bikimi İbsan Dad- ea sulh hâkimliğine, Ödemiş âzası Necati Ordu Azalığına, Mocldörü eskt müddelu- mumisi İsmail Hakkı Kars müddelumumi- liğine, Hukuk mozunlarından Sinan Van- da yeni ihdas olunan müddelumumiliğe, Hukuk mezunlarından Arif İstanbul âza muavinliğine, İstanbul hâkim namredle- rinden Abdi Karaköy âza musvinliğine, İstanbul hâkim namzedlerinden Seyfullah Bird müddelumumi muavinliğine, Muhar- rem Tercan müddelumumi muavinjiğine, Sürd kikim namzedi Süleyman Mazgird müddetomumi muavinliiğine, Bergama müd- delumumi muavini Hilmi İstanbul İcra memurluğuna, Anamur sorgu bikim Tevfik Antalya za muavinliğine, Bitlis Aza muavini Mehmed Çankırı müddetu- mumi muavinliğine, Gerze sorgu hâkimi vekilliğine terfi ve nakli suretile tayin edilmişlerdir. Yük arabaları Belediye, iki cins araba tipini muvafık gördü Sırt hamallığının kaldırılması üze- rilmesini İstemişii. Belediye bu mü» racaati tedkik etmiş ve yerinde göre- rek cemiyete iki cins araba tipi tek- Mf etmiştir, Hamallar tarafından çe- kilecek olan bu el arabalarının biri olacaktır, Dört tekerlekli arabalar 150 kiloya kadar yük taşıyabileceklerdir. Her iki “İttihad ve Terakki, Tefrika No. 16! Eski Levazım reisi Suikasdlar ve entrikalar Sahife 7 nin son devirlerinde Yazan: Muslafa Ragıb ES- Atk samanı İsmai Hakkı paşa Istanbuldan nasıl kaçmıştı? Sabancaya gitmek için bütün | tertibat alınmıştı | Bunun üzerine Baki bey ilâve ett: | — Hâkikaten hariçte birçok dedi- kodular var: Sizin Enver paşa ile arü- nızın açık olduğunu ve Talât paşa ile teşriki mesai ettiğinizi söyliyenler de yardır. Fakat ben inanmiyorum. En- ver paşayı bir tarafa bırakıp ta diğer arkadaşlarınızla beraber Avrupaya gi- decek olursanız, şimdiye kadar yapıcı ve ihya edici olarak tanılan sizin na- mınızı burada bir daha hiç kimse ağ-” zına almaz. Bunu size arzetmek vazi- femdir, Cemal paşa: — Tekrar ediyorum, dedi, müsterih ol. Ben Talâtla beraber hareket et- mem. Yalnız senden bir ricam var: Ben gideceğim, fakat eve bırakacak param yoktur. Baki bey, Cemal paşanın fazla söz söylemesine imkân bırakmadan İstedi- ği miktarı hemen vereceğini söyledi ve paşanın yaveri Balâhaddin beyi (şim- di mütekaidipyanına alarak sabık Bahriye nazırına veda ile yanından ayrıldı. Baki bey, o gün yaver Salâ- haddin bey vasıtasile Cemal paşaya bir miktar para göndermişti. Artık bu mülâkatlan sonra, Enver ve Cemal paşalar, istedikleri zaman Kuruçeşme önünde bekliyen yelken- Bye binip İstanbuldan ayrılacaklardı. Şiredi bü kararın tatbikine geçilece- ği için, Hakkı, Baki ve Mümtaz beyler, İzmit sahillerinde ve Sabancanın (Mahmudiye) köyünde icab eden ter- tibatı da almışlardı. Paşaların, bu su- retle, İstanbuldan ouzaklaşmalarına hiçbir mani kalmamıştı. İsmail Hakkı paşa, kaçmak için bütün tedbirlerini almıştı rinden evvel davranarak ve hiç kim- seye haber vermeksizin, İstanbuldan kaçması, «İttihad ve Terakki. lider- lerinin kaçmak hususundaki plânları- ismail Hakkı paşa nasıl kaçmıştı? O zaman günlerce dedikoduyu mü- cip olan ve tamamile İzzet paşa hükü- metinin malümatı haricinde kalan bu firar hâdisesini, en doğru memba» lara müracaat etmek ve son zaman- larda tekrar gelerek ölümüne kadar muhafaza edemiyeceğini an- yordu. Bunün için o, daha kabinenin istifaya karar verdiği günden itibaren bütün hazırlıklarını yapmış, azli em- rini beklemeği muvafık görmüştü. Filhakika İzzet paşa iktidar mevki- ine geldikten biraz sonra Harbiye ne- zareli müsteşarlığından — azledilince Sultanahmeddeki evine çekilmiş ve mümkün olduğu kadar hiç kimse ile temas etmemeğe başlamıştı. Bununla beraber, İsmali Hakkı paşa, işlerin fe na gitliklerini ve kendisi gibi bütün harp senelerinde mühim işlerin başın- da bulunanların Türkiyede kalamı- usulen bir de pasaport almıştı. Ancak sabık levazım relsi, hükümet istifa edince Enver ve Cemal paşaların mem» leketi terketmeğe, hiç olmassa bir ta» rafa saklanmak tedbirlerile uğraştık- larını ve kendisine hiç bir malümat için, bu kararını kolayca tatbik ede- miyeceğini de biliyordu; bundan baş- Ka kendi şahsi aleyhinde o kadar kuy- vetli bir gayız ve husumet vardı ki, İzzet paşa hükümetinin de buradan kaçmasına müsaade etmiyeceği mu- Binaenaleyh ayağındaki Arıza itibarile eşkâl ve kıyafetini istedi. ği gibi değiştirmek ve hüviyetini gizli- yebilmek de müşküldü. Şu halde gayet emin vasıtalarla ve hiç kimseye etmesi lâzımdı. İsmail Hakkı paşa, niyet ve tasavvurlarından hiç kimse- ye birşey bissettirmemek üzere en emin olduğu kimselerle bile görüşme- meği doğru buluyordu. Bu esnada bir- denbire -O sıralarda İstanbulda şid- detle hüküm süren- İspanyol nezlesi- ne (grip)de tutulmuştu. Vakâ bu hastalık, bir cihetten kendisinin ziyar retine gelenlerle görüşmemesine iyi bir vesile idi. Fakat diğer taraftan hastalığı uzayıp giderse kaçmak hür susundaki isticaline de mâni olacaktı. Bunun için İsmajl Hakkı paşa, müm» kün olduğu kadar, çabuk iyileşmeğe çalışıyordu, Sabık levazım Trelsini es ki arkadaşı ve bütün harp senelerinde askeri sıhhiye reisliğini yapan doktor Süleyman Numan paşa tedavi edi yordu. Ke Cağını Süleyman Numan paşaya da söylememişti. İsmall Hakkı paşa, yalnız üç kişiye bu sırrından bahsetmişti: Avusturya ordusunda ihtiyat zabitliği yapan ve harp zamanında Türkiyede bulunan Macar zenginlerinden M. Baver, İstan« bulun maruf Musevi zenginlerinden Kamhi efendi (bilâhare intihar etmiş- tir) ve Sabancalı Baki bey. j Tahvillerden ibaret bütün servetini Kamhi efendiye emanet etmişti İsmail Hakkı paşa, kaçmağa karat verir vermez bü üç eski mütemedinin. muhtelif tarzlarda yardımlarından ig tifade etmeği muvafık gördü. Sabık le vazım reisi, bekâr ve kimsesiz olduğu mişti. Bu tahviller, Şark Şimendifer. leri, Misir tahvili ve diğer bazı ecnebi tahvilâtı idi. Ancak İsmail Hakkı paşt, şahsi servetini teşkil eden bu tahville- ri bir bankada muhafaza etmeği de zâ rarlı görmüş, kendisine çok itimad et- tiği Kamhi efendiye teslim etmişti, İsmail Hakkı paşa, Türkiye hudu- du haricine çıktıktan sonra Kamhi efendiden bu tahvilleri yavaş yavaş çö» kebilecekti. M, Bavere gelince: Bu Ma» car, İsmail Hakkı paşadan bütün harp senelerinde büyük istifadeler temin eb miş, geniş mikyasta ticaret işlerine karışmıştı. Bu zat, ahvaldeki değişikli- ğin İsmail Hakkı paşanın İstanbulda rünce, paşayı İstanbuldan uzaklaştır. mak için icap eden her türlü yardıma yapmağa karar vermiş ve sabık levâ» am reisine müracaat etmişti, İsmail Hakkı paşayı M. Bave kaçıracaktı , 'M. Bayer aralarında verilen karara, göre İsmail Hakkı paşa, kaçacağın- dan bir gün evvel, kendisinin en yar kınlarına bile haber vermeksizin, si- vil kıyafetle Baverin otomobilile evin» den ayrılacak, Macar zenginin Bey- oğlundaki evinde bir gece kaldıktan sonra ertesi sabah erkenden vapura binecekti. M. Baver bu husustaki bü- tün firar plânını hazırlamıştı. İsmall Hakkı paşa, bu kararı ver