31 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Çin ordusu Japonla üzerine yürüyor B. Roosevelt vaziyeti çok endişeli görüyor Japonlar, Çin ordularına şimale yürümek emri verilmesi harbi tazammun eder, diyorlar, Tokyo kabinesi yeni şiddetli tedbirler alıyor Londra 31 (Akşam) — Çinden ge- Jen son haberlere göre Tiyen Çin şeh- rinin bir kısmı harabe halindedir. Ja- pon topçusu saat 177 de ateşi kesmiş- tir. Maamafih ik bir mesafe ayırıyor. Tokyo 31 — Japon matbuatı, Nan- kin hükümetinin Çin ordusuna şima- le doğru yürümek emrini verdiği hak- Kındaki haberleri uzun uzadıya tefsir | ediyorlar. Bu haberler üzerine Japon başvekili, harbiye, hariciye ve maliye nazırlarile birlikte şimali Çinde alına- cak yeni şiddetli tedbirleri müzakere ve tetkik etmiştir. B. Roozvelt vaziyeti endişeli görüyor *Vaşington 31 (Akşam) — Amerika — Uzak Şarkta vaziyet çok endişeli bir safhaya girmiştir. Vaziyetin inki- şafını azami dikkatle takib ediyorum. Tunkeo Japon garnizonu Londra 31 (Akşam) — Tokyodan bildirildiğine göre Japon harbiye na- ırı Tunkeodaki Çin jandarma Jivası- nın isyan ederek oradaki Japon gar- nizonunu muhasara ettiğini beyan et- miştir. Garnizon, tayyarelerin müda- halesile kurtarılmıştır. Japon topçu- ları 'Tunkeo üniversitesini bombardı- mana devam ediyorlar. Bir Japon tay- yaresi düşmüş ve rakipleri yanmışlar- dır. Ademi müdahale bir karar komitesi dün de veremedi Alman ve Sovyet delegeleri yekdiğerini ingiliz plânını torpillemekle itham ettiler Londra 31 (Akşam) —Ademi mü- dahale komitesi dün 3,5 saat müza- kerede bulunduğu halde hiç bir ka- rar verememiş, yalnız vaziyeti alâ- kadar hükümetlere bildirmekle ikti- | fa etmiştir. Önümüzdeki toplantının terihini komite reisi tayin edecektir. | Bu toplantı esnasında Alman ve Sovyet delegeleri yekdiğerini, İngiliz plânını torpillemekle itham etmişler- dir. Alman murahhası B. Ribbentrop, Sovyet Rusyanın anlaşmaya mâni olan hattı hareketine şaştığını söyle- miş, Rus sefiri B. Mayski gönüllüle- rin çekilmesinde ısrar etmiş, Franko- ya muhariplik sıfatının tanınması- na şiddetle itiraz etmiş ve şayet ko- mite böyle bir karar verirse bir mü- dahalede bulunmuş olacağını ilâve | etmiştir. Röyter ajansının diplomatik mu- habirine göre İngilterenin arzusu ye- ni. müzakerelere kapıyı açık bırak- maktır. Fakat, İngiliz plânmın mü- zakereye esâs kabul edileli *14 gün geçtiği halde hâlâ müzakeresine baş- lanmaması, bu plânın tatbik edilece- ğine ihtimal bırakmıyor. Petrol ve benzin! Iktisad vekâletinin fiat | hakkında tebliği İstanbul 30 (A.A) — İktisad Vekâ- letinden tebliğ edilmiştir: 2 Ağustos 997 tarihinden muteber olmak üzere benzin perakende ve pet- rolün toptan âzami satış fiatleri beş şehir için aşağıda gösterildiği gibi tesbit edilmiştir: İstanbul ve İzmirde depo fiatleri: Benzin çift teneke 537.25 kuruş. Petrol gift ter teneke 493.42 kuruştur. Yeni Türk - Japon anlaşması Ankara 31 (Telefon) — Yeni Tür- kiye - Japonya ticaret anlaşması im- İtalyanın bize ayırdığı 6 aylık liste Kontenjan listesinin en belli başlı maddeleri Ankara 31 (Telefonla) — İtalyanın ikinci altı aylık için Türkiyeye ayırdı- ğı kontenjan listesinin en mühim maddeleri şunlardır: Üç milyon Hiret- Hik tavuk yumurtasi, 3 milyon liretlik taze balık, 3,250,000 liretlik arpa,5 milyon liretlik kuru sebzeler, 1,750,000 Mretlik zeytinyağı, 3,500,000 liretlik ham pamuk, 1,500,000 liretlik kurşun, 1,250,000 liretlik afyon, 1,500,000 liret- lik kurşun mâden cevheri ve ham de- riler, 1,875,000 liretlik yulaf, 1,250,000 Miretlik kepek, 500,000 liretlik kuru üzüm, 87,500 liretlik mısır, 500,000 li- retlik yağlı tohumlar, 750,000 liretlik yıkanmış ve yıkanmamış yün, 500,000 liretlik boyalı ve taneli maddeler, 315,000 liretlik kuru meyva. Ankara Emniyet müdürü şehrimizde Ankara emniyet direktörü B. Sad- reddin dün şehrimize gelmiştir. B. Sadreddin, emniyet mum müdürü ve vali vekili B. Şükrüyü ziyaret et- miş ve emniyet işleri ve yeni emniyet teşkilâtı etrafında görüşmüştür. B, Sadreddin yarın Ankaraya dönecek- tir, rTürk-Mısır muahedesinin tasdiki münasebetile Mısır ve Türkiye Hariciye! Vekilleri arasında teati edilen telgraflar Ankara 30 (A.A.) — Türkiye ile Mı- sır arasında akdedilmiş olan mukave- lenamelerin Mısır mebusan ve âyân meclisleri tarafından tasdiki müna: betiyle aşağıdaki telgraflar teati edil- miştir: Hariciye Vekili Son Ekselans Dr. Tevfik Rüştü Aras Ankara Türkiye - Mısır muahedenameleri- nin mebusan ve âyân meclisleri tara- fından ittifakla kabul edilmiş olduğu- nu ekselansınıza iblâğ etmek benim için bilhassa bir zevktir. Parlâmento- nun bu muahedelere karşı gösterdiği kabul Mısır milletinin Türk milletine karşı olan müşterek hissiyatına tereü- man olmakta ve bu milletler arm mevcud olan kardeşçe münasebetler salâhiyetle ifade edilmiş bir delilini Ee kil etmektedir. Ekselânsınızın önü- müzdeki kış içinde Kahireyi ziyaretleri, Türkiye ve Mısırı yekdiğerine bağlı- yan ananevi dostluğun parlak bir te- zahürünü teşkil edecektir. Bundan do- layı her iki memleket namına sevinç duyuyor ve ekselansınızdan yüksek saygılarımın teminatını kabul buyur- malarını rica ediyorum, Vasıf Budoos Ghali Mısır Krallığı Hariciye Nazir Hariciye Nazırı Son Ekselans Vasıf Budros Ghali Kahire Mısır âyân ve mebüsan meclislerinin Türkiye - Mısır müukavelenamelerini ittifakla kabul etmiş olduğunu bildir- mek için eksalansınızın bana gönder- mek lütfünde bulunmuş oldukları dos- tane telgraftan pek mütehassis olarak ekselansınızdan en hararetli teşekkür- lerimi kabul etmelerini rica ederim. 'Türk ve Mısır milletlerini birbirine bağ- uyan dostluğun bu yeni tezahürü, ba- na bütün Mısırın sa majeste krai bi- rinci Faruk'un taç giyme merasimini sevinç içinde tesid etmekte olduğu bu- günde ekselansınıza cilmhuriyet hü- kümetinin en dostane hissiyatını ar- zetmek fırsatını bahşetmiştir. Önü müzdeki kış içinde dost memleketi zi- yaret ve Türkiyenin kardeş milletin saadet ve refahı hakkındaki temenni- yatını şifahen izhar etmekle bilhassa bahtiyar olacağım. Dr. Tevfik Rüştü Aras a ii Iktisad Vekili Dün Ipar kotrasile seyahate çıktı İktisad Vekili B. Celâl Bayar dün saat dörtte İpar kotrasile seya- hate çıkmıştır. İpar dün Moda Deniz klübü önünden ayrılırken B. Celâl Bayar husust surette teşyi edilmiştir. İktisad Vekili önce Fethiyeye gi- decek, maden işleri üzerinde esaslı tedkiklerde bulunacaktır. Celâl Ba- yar Fethiyeden sonra tedkik seyaha- tine devam ederek on beş gün sonra tekrar İstanbula dönecektir. Leyli meccani talebe Kabul imtihanları 2 eylülde icra edilecek Ankara 30 — Bu sene Maarif vekâ- letine bağlı lise ve orta mekteplere alı- nacak leyli meccani talebe için 2 ey- 1â1 Perşembe günü 62 vilâyet merkez- lerinde imtihan yapılacaktır. İmtihan sualleri her sımfa göre ve rilecektir. İmtihanlar 2 eylül perşem- be günü türkçe ve edebiyattan, 3 ey- lâl cuma günü riyaziyeden, 4 eylül cumartesi günü de tarih ve coğrafya- dan yapılacaktır. Hamidiye Gemlikte Gemlik (Akşam) — Mektep gemisi Hamidiye kruvazörü limanımıza gel- miş ve merasimle karşılanmıştır. İs- tikbal merasiminde Bursa valisi B. i Şefik Soyer hazır bulunmuştur, A mahallesi nkarada bir ziraatçiler kuruluyor Mahallenin küşad resmi Cümhuri- yet bayramında yapılacaktır Ankara 30 (A.A.) — Bugün saat 17'de Ziraat Veklli B. Şakir Kesebir yüksek ziraat enstitüsü kooperatifi ta- İ rafından enstitü ilim ve idare uzuvları İ için inşa edilecek mahallenin temelini | atmış ve merasimde Ziraat Vekâleti müsteşarları, enstitü rektörü ve profe- sörlerile daha bir çok davetliler hazır bulunmuştur. Mahalle dört buçuk hekatr bir saha Üzerinde ve enstitü yanında kurulmak- tadır. 38 evden teşekkül edecek olan mahallede bir mekteb, bir karakol, Cum- kuriyet Halk Partisi Çocukevi ve bah- çesi, umumi park, dükkânlar, umumi garaj inşa edilecek ve bu sene 20 ev yapılacaktır. -Mahalle o Cumhuriyet bayrâmından eyvel bitecek ve o bü- yük günde evlerin küşat resmi yapı- lacaktır. Ziraat Vekili ilk temel taşını atıa- dan evvel söylediği nutukta müteşeb- bisleri tebrik etmiş ve ev sahiplerine evlerinde neşeli bir hayat geçirmeleri- ni temenni eylemiştir. Ispanya asilerinin verdiği n son taarruzunun eticeler Asiler külliyetli ganaim aldıklarını iddia edi- yrolar topa tutulan kargodan 20 tayfa eksiktir Burgos 30 — Brunete muharebesi esnasında asiler 13 mliyon fişek, 500 sandık bomba, 50 tank ve hücum ara- bası ve birçok top almışlardır. Teruel cephesinde Albarracin mın- takasında asiler, yalmz hükümetçile- rin taarruzunu durdurmakla kalma- mışlar 800 kilometre arazi de zaptede- rek düşmana 2,000 zayiat verdirmiş- lerdir. Bu cephede cereyan eden mu- harebelerin verdiği en mühim netice, Madridin şimali şarkisinde Suguenza ve Teruel cephelerinin birleştiği ve Ara- gon ile Guadalajara arasında hükü- met kuvvetlerinin irtibatını kesmek ol- muştur. Guenca istikametinde ilerile- yiş de Madridin münakale ve muva- sale hatlarına karşı doğrudan doğru- ya bir tehdid teşkil eder. Meçhul tahtelbahirin taarru- zuna uğrıyan gemiler Marsilya 30 (A.A.) — Sete yakının- da Grau du Roi açıklarında İspanyol hükümetçilerinin ikisi gaz gemisi ve bi- ride Anduntzmendi adındaki bir kar- go olmak üzere - üç gemisi, sahile üç mil mesafede tabifyeti meçhul bir tah- telbahrin taarruzuna uğramıştır. Tah- telbahir, sürekli bir ateş açmıştır. Gâz gemileri, manevra yapmak suretiyle obüslerin isabetine mâni olmuşlarsa da Uydurma haber| İzmirdeki petrol şirketi müdürleri tevkif edilmemiştir Ankara 30 (A.A.) — 28-29 Haziran tarihli Nev York Times gazetesinde intişar eden bir İstanbul haberinde petrol üzerinde hükümetçe yapılan yüzde 50 gümrük vergisi tenzilâtını petrol fiatinden indirmediklerinden dolayı İzmirdeki İngiliz Amerikan ve Rumen petrol şirketleri müdürlerinin tevkif edildiği ve bilâhare salıveril- dikleri yazılmaktadır. Bu haberin esi! ve esası olmadığını ve bu yüzden kimsenin tevkif edilmediğini Anado- lu ajansı beyan eder. eder. Of Baltimore : vapurunda yananlar Nevyork 30 (A.A.) — City Of Balti- more gemisinde çıkan yangının kati bilânçösu: 2 ölü, 3 kayıp, 6 hafif ya- rahıdır, Telsiz kanunu yarın meriyete giriyor Ankara 3! — 'Telsiz kanunu yarın- dan itibaren mevkii meriyete girecek- tir. Bu kanun mucibince radyo sahip- leri, posta ve telgraf idaresinden ruh- satname almağa mecburdur. Ruhsat- nemesiz radyo kullananlar hakkında kanunda ağır cezalar vardır. (10) bin nüfustan aşağı şehirlerde ruhsatname harcı 5, on binden yuka- rı nüfuslu şehirlerde de 10 liradır, kıçından ağır surette rahnelenen kar- go, hemen ateş almıştır. 'Tahtelbahir, gaz gemilerine doğru beş defa daha ateş ettikten sonra kay- bolmuştur. Espiguette'deki fener muhafızı, is- timdad işareti vermiştir. Yanmakta olan geminin yolcularının yardımına koşmak üzere hemen yola tahlisiye ge mileri çıkarılmıştır. 20 tayfa eksik Nimes 30 (A.A.) — Fransız sahille- Ti açıklarında bombardıman edilmiş olan Andunizmendi kargosunun mü- rettebatını teşkil eden 34 kişiden 20 isi ortada yoktur. Kazadan kurtulanları İspanya vis konsolosu almıştır. Kargo, sahil boyunca alevler içinde suların cereyanına tabi olarak git- mektedir. Hükümetçilerin taarruzu püskürtüldü Bilbao 30 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Dün bütün gün hükü- metçiler, asilerin Castro Alen ve civa» rındaki mevzilere taarruz etmişlerdir. Bütün bu taarruzlar, tardedilmiştir. Milislerin muharebe meydanında 4000 maktul ve mecruh bırakmış oldukları tahmin edilmektedir. Mecburi aşı Ankarada bütün esnaf aşılanıyor Ankara 29 (Hususi muhabirimiz. den) — Ankarada tifo vakaları görül- düğü hakkında İstanbul gazetelerin- de bazı neşriyat görülmektedir. Yalnız son hafta içinde İstanbuldan gelen bazı yolcularda bir iki yakaya rastgelinmiştir. Bunun üzerine Anka- ra sıhhiye müdiriyeti ihtiyati bir ted- bir olarak bütün esnafın mecburi tifo aşısına tabi tutulmasını lüzumlu gür- müş ve bu kararını derhal tatbika baş- lamıştır. Yazıldığı gibi endişeyi mucib bir vaziyet yoktur. Muallim mektebi mezunları- nın köy hocalığı Ankara 29 (Hususi muhabirimiz. den) — Maarif Vekâletinin evvelce verdiği bir karara göre erkek ve kız muallim mektebi mezunları ikişer s6- ne köy mekteplerinde vazife görme- ğe mecburdurlar. Ancak bu mecburi vazifenin ifasın- dan sonra şehir mekteplerine tayin edilebilirler. Maarif müdürleri bu ka- Tara tevfikan 2 sene evvel köy mek- teplerine tayin edilerek bu vazifeyi yapan muallim mektebi mezunlarına birer mektup göndererek arzu ettik- leri takdirde bu ders senesi başından itibaren şehir mekteplerine tayin edi- .lebileceklerini bildirmiş ve bunu arzu edenlerin? isimlerinin vekâlete bildi- rilmesini istemiştir. Bunların yerine bu seneki mezunlar tayin edilecektir. ada” e Sİ v.dan