31 Temmuz 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

31 Temmuz 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

AKŞAM Vahşi ihtiyarlir ve medeni ihtiyarlar! Eski devirlerde, insan cemiyeti, çok güç bir hayat şeraiti ortasında yaşa- mak mecburiyetinde imiş. Mütemadi muharebeler, mütemadi taarruz tehli- keleri karşısındaymış. Geçinecek ka- dar gıda edinmek de ancak tibiatle pençeleşmek sayesinde olurmuş. Bu vaziyette bulunan bazı kabileler de şöyle bir usul doğmuş: İhtiyarlıyan bir adamı, bir ağaca Çi- karırlarmış, — Sıkı tutun!, derlermiş. Adam tutunur, ağacın altında bu- lunan çoluğu çocuğu da, bütün 'Kuv- vetlerile dalları silkerlermşi. “İhtiyar, aşağı düşmezse, hayat mücadelesine hâlâ kabiliyetli sayılırmış. Yok eğer tekerlenirse, evlâdı, ahfadı, başına üşü- şürler, mizrak, taş, balta, ne silâhları varsa olanca kuvvetlerile indirir, de- delerini gözle kaş urasında haklarlar- mış. Bu da, âdeta mükudües bir me- rasim sayılırmış: — Sürüneceğine ölsün!.. Düşünce bu (o Ve, vahşi görünmesi: ne rağmen insani bir düşünce Hem bugün dedelerini bu şekilde öldürenler, yarın kendilerinin de başına ayni âki- betin geleceğini bilerek ananeye de- vam ediyorlar. ... Sokaklarda dilenen ihtiyarları gö- rTünce hep bu eski tarih aklıma gelir. Geçen gün, altmışlık bir ihtiyar ka- pıma geldi: — Beni tanır mısınız, namuslu bir biliyetim var!. .. Hakiâ kabiliyeti de olmasa, altmışın- dan sonra, bir ferd, maişet vasıtaları» nı kaybetmişse, dilenmeğe yahud -ök- meğe ml mahkümdur? Bu satırları yazdığım odanın içinde sekiz on mu- harrir yar. Demin bir dükkâna uğra” mıştım, yirmi otuz tezgâhtar gördüm. Birazdan mürettipbaneye uğrayıp bir lokanyada yemek yemeğe çıkacağım. Buralarda mürettiplik, makinistlik, garsonluk gibi istikrar et lerin mensupları çilışmaktağırlar. İç» lerinde yirmi sene, otuz sehe, otuz beş sene, fasilasız emek vermişler vardır. Vcudleri sıhhatleyken, huriların ka- zançlarından ayda yüzde şu kadar 18 kaüdiye keserek, tapkı memurlar hak- kında yapıldığı gibi, “bir umumi san- dığa yatırmak kabildi. Bunu kanun 20 rile yapmak hülâ kabildir. Böylelikle, hiç olmazsa, cemiyetimi- zin geniş bir tabakası, memurlar gi- BI, ihtiyarlıklarını temin .€tmiş olur Yoksa: — Altmışını.geçtin iş veremeyiz. Yahud: — — AKŞAMDAN AKŞAMA »İ Bakırköy Son 24 saatte 79 tifo vakası : Artık hastalığın şiddetini kaybettiğine hükmediliyor Son 24'saat içinde “şehrimizde 19 tifovakası tespit edilmiştir. Bon Zar manlarda tifo ile mücadele için alı- nan yeni tedbirlerden sonra günlük tifo vakalarının, evvelce olduğu gibi, ü muhtemel görülmemekte- dir. İki gündenberi vakaların aynı mikdarı muhafaza. etmesi, hastalığın eski şiddetini kaybettiğine delil olar rak gösteriliyor, Dün de şehrin muhtelif aşı istas- yonlarında müracaat edenlere aşi tatbikatına devam edilmiş ve birkaç bin kişi aşılanmıştır. Sanayi'umum müdürü Ankâraya gitti Sanayi umum müdürü B. Reşad dün deri fabrikalarında tedkiklerde Tiler cinslerine göre tasnif edilecek ve bu tasnif sonunda her cins deri- ye.bir fiat konacaktır. Aynı zamanda derinin Borsaya if hal edileceği haber alınmıştır. Buna sebeb spekülâsyona mani olmaktır. Kadın çorapları Çoraplara € damga vurul- mağa karar verildi Çorapların standardize «edilmesi için alâkadar makamlarca uzun teğ- kikler yapılmış ve bazı kararlar alın- mıştı Bu arada ticaret odası sanayi şubesi de bazı formüller ortaya #üre- rek İktisad o Vekâletine bildirmişti. Bütün bunlardan hiç bir netice gık- madığı piyasadaki mamül kadın ço- raplarmın hâlâ çürük olmalarından dar, İktisad Vekili B. Celâl Bayar.bu Aşle şahsen alâkadar olmuş ve. alâka- darların nazarı dikkatlerini -celbet- miştir, Bulunan formüllerle bu işin önüne geçilemiyeceği nihayet anla“ şıldığından «damga meselesi en kestirme tedbir olarak düşünülmüş İ ve tatbikine geçilmesi 'kararlaştırıl- mıştır, Maçka istasyonunda korun- - ma yeri Maçkada son durak yeri olan Aag- ka istasyonu önünde üstü kapalı bir korunma yeri yapılması için tramvay şirketi tarafından yapılan proej bele- iye fen hk tarafından tasdik cell yim Nafia. “Vekâleti tarafından d tasdik edildikten sonra inşaata başlanacaktır. Ayni zamanda Fatihte durak yerinde.de bir.korun- ma yeri daha yapılması için şirkelye bir proje hazırlanmıştır. Bakırköy kaymakamı .ö Bir müddettenberi .hasta yatan kaymakamı B. Veli dün vefat etmiştir. Merhum, bir kaç sene- denibir göğsünden muztaripti, Evvel ce Fatih kaymakalığında hayli bü lunmuş, bilâhare Bakırköy .kayma- kamlığına tayin edilmiştir. Cenazesi bugün , Ailesine tazi- yetlerimizi bildiririz. ... Tabii bunlar kediler gibi toplana» bulunmuş vo akşam üzeri de Ankara» | ya gitmiştir. Öğrenildiğine göre de | aklı şikâyetli Kandillide bir kömür deposu Kanâilliden bir çok imza ile bize; Köyümüze gelenler veya vapuftla ge- çenler, Kandilli iskelesinin yanı ba- şında, yıkık bir arsa içinde kocaman bir kömür tozu dağının yükseldiğini hayretle “görürler. Bizim ve “herkesin bildiği bir.şey varsa o.da kömür de- polarının şimdiki halde ancak Kuru- çeşmede bulunmasına müsaade eğii- diğidir. Acaba, Kamdımi iskelesinin yanı başında “kömür deposu kurul duğundan alâkadar makamların ha- mıdır? Haberi varsa buna i-müsande etmiştir? “Kuruçeşme halkınm oradaki kümür.depo! sannnelmek E ür ki Kandili, Bo- #azın râsgürlarma en çök maraz “olan bir yerdir. .Bursda rüagâr eksik ol- maz. .Rüzgürm kaldırdığı kömür to2- ları bize pencere açtırmaz oldu. BU deponım “kaldırılması için alâkadar makamların nazarı dikkaline celbet- menizi rica ederi?. “Kandillili okuyucularımızın bu şikâyetlerinde yerden göğe kadar hakları varır. Kandili iskelesi- nin yanı başında kömür deposu- nun kurulmasına, nasil müsazde edildiğine biz de hayretteyiz. Be- leölye makamının ve âlâkadar 1i- | man mâkamslının öhemmiyetle nazarı dikaktini celbederiz, NOT Bugün 10 uncu sâhifemizde ka- filetimizin diğer şikâyet ve te- mennileri vardır, Ayvansaray faci- ası faili iyileşti çıkarılarak Adliyeye teslim ve tevkif edildi Bundan on gün evvel, Ayvansaray- da bir aşk faciası olmuş ve Bulgaris- tan muhaçirlerinden “Mehmed ismin- de'bir genç nişanlısı Halide ile Hüsa- meddin isminde bir genci tabanca ile vurmuş, kendisi de kazaen yara” Yanmışlır. O zaman her Üç yaralaı da Balat Hastanede yapilan amöliyatla Meh- med ve Hüsameddinin vücudlarında- ki kurşunlar çıkarılmıştır. Mehmed hastaneden çıkarak dün zabıtaya tes- im edilmiştir. Zabita memurları, Mehmedi mâhfuzan adliyeye teslim etmişlerdir. Helidenin sıhhi vaziyetine gelince; genç kızın tedavisi henüz bitmemiş" tir, Omuzundaki kurşun çıkarılarak yara tehlikesiz bir hile sokulmuşsa da.kamından yediği .kurşunun yap- tağı tahribat hâlâ vahametini muha- faza ediyor. Mehmed tevkifhaneye sevkolunmuştur, Çocuk kamplarını teftiş “Maarif “müdürü B, “Tevfik "bugün Florya ve Yeşilköydeki çocuk 'kamp- larını 'teftiş edecektir. Musevi hastanesine kaldırılmışlardı. | Gazi köprüsünün inşası için 600 potrelden 60 1 hazırlandı Almanyadan gelecektir. Ancak köp- rünün beton kısmının inşası betaat- le ilerlemektedir. Buna da sebeb, bu kısırın, bilhzssa -potrölletin “İhzar v6 inşasını Üzerine âlan ikinci müteah- Hidin ileri sürdüğü ihtirazi 'kayığlar- . dır. İkinci müteahhid, - evvelce yaz- diğımız gibi - potrellerin “uzunluğu hakkında ilk itirazlarında Israr <eöi- yor. Elektrik fiatleri ipka edildi Elektrik “iatlerini tespit eden ko- misyon toplanmış ve üç ay muteber olmak tizere elektrik fiatlerini 12 kuruş üzerinden ipka etmiştir. Havgazı Tistlerini tespit edecek komisyon da pazartesi günü, tram- vay tarife komisyonu da birkaç gün sonra toplanacaklarön Çocuk ölüsü Arsada bulunan çocuk ölüsü morga 'kaldırıidı Beşiktaşta ( Kılıçali -mahallesinde Salih sökağında bir arsada dün gece yeni doğmuş bir çocuk ölüsü bulun- muştur, Yavrucak gayet temiz bezler içine itina ile sarılmıştır, Keyfiyet müd- deinmumiliğe bildirilmiş, adliye doktoru B. Enver Karan tarafından muaye- nesi yapılmıştır. Fakat bu muayene- de.çocuğun ne-suretle ve ne zaman öldüğü anlaşıl z Yavrucağın öldürüldükten sonra mı arsaya bırakıldığı yoksa Darülâ- cezeye götürülsün diye canlı olarak sokağa. bırakılıp da orada mı öldüğü- nün tesbiti Jâzım geldiğinden “bu ci- hetin aydınlanması için çocuğun ce- sedi morga .kaldırılmıştır. Diğer.ta- raftan bu çocuğun ölü veya diri olar Tak kimler tarafından .sokağa bira kıldığının tesbiti için"de-müddelumu- millik vezabıta tahkikata girişmişler- dir. Ticaret odası meşheri Ticaret, odası sanayi şubesi odada da bir meşher vücude getireceği ci- hetle birçok nümüntler toplamıştı. Verilen malümata göre böyle birmeş- herin ticaret odasında kurulması “mü- nasib görülmemiştir. Bu münasebet- le toplanan nümuneler İzmir sergi- sine gönderilecektir. Diğer taraftan, mülli sanayi birliği daimi bir sergi meşheri yapmayı dü- şünmektedir.'Bu cihet yakında birlik idare heyetinde müzakere edilecektir. Kati karar verildiği takdirde derhal faaliyete geçilerek 'nümüneler top- lattırılmağa başlanacaktır, 300 seyyah geldi Dün İtâlyan bandırâlı Roma vapu- rile şehrimize 300 seyyah gelmiştir. Bugün de Markopulo “vapurile 200 seyyah gelecektir. e. İlk defa tutulan birdilenci meno- | (. İkinci defasında memleketine Sahife 3 göre bir şey düşünmüştür. Muhakkak ki tuvalet merâklısı kadınlar bu habe- ri okur okumaz; — Demek orada da hayat varmış... Acaba 'merih .katımları nasıl giyini- yorlar?.. diye düşünmüşlerdir. — Merihle yavaş yavaş mtinasebef peyda edeceğiz. Acaba Merihliler sis lâhlanıyor mu?. Ne dereceye kadar Diye konuşacaklar... Borsacılar: — Merih eshamı Merih tahvilâtı, Merih parası acaba kaça?. Telsiz mu- haheratı ilerlese de Merih borsasından haber alsak. diyerek heyecanla bekli- kadınları pek seven çapkın erkekler: 4 — Merih kadınlarının sexappeli dahamı fazladır dersin? diye biribir- lerinin kulaklarına fısıldıyacaklar., Yeryüzünde sıkı 'bir gümrük tahdi. datı olduğu için eilerinde stok mal bi- riken dünya tüccarları: — Acaba Merihe mal satamaz mi- yız?.. diye hayale kapılacaklar... Kendisine müstemleke arıyan dev- letler: — Mutlaka Merihte müstemlekelik yer olacakdır... diyecekler, — Festival şenlikleri için acaba Me- eee Ve bir müddet sonra da kadınlar km Rl Haliç şirketinin satılığa çika- rılan vapurları Eski Haliç şirketinin 3 ve 11 nümüe ralı vapurlarile küçük bir tenezzüh motörü, şirketin işlerine el koyan hü» kuk mahkemesi tarafından satılığa | Doktor Hafız Cemal B.A. —