29 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

ingiltere Japonyaya verdiği notada üç İstekt e bulundu Tarziye,tayyarecilerin cezalandırılması, bu gibi hadiselerin tekerrür etmemesi için teminat Londra 29 tAkşam) — İngiltere hükümeti Japonyaya bir nota vermiştir. Notada, İngilterenin Çin sefirinin uğradığı taarruz münasebetile şunlar iste- niyor: 1 — Japonya taralındah resmi tarziye, 2 — Mâdiseye sebep olan tayyarecilerin cezaya çarptırılması, 3 — Bu gibi hâdiselerin tekerrür etmiyeceğine dair teminat. Siyasi mahaflide söylendiğine göre notada Şanghay beynelmilel mıntaka- Sının bitaraflığı hakkında bir istek yoktur. Tokyo 29 — Japon mahafili İngilterenin vaziyeti daha vahim bir şekle sokmaktan çekineceği kanaatindedir. Maamafih bu kabil başka bir hâdise ol- ması ihtimalinden endişe ediliyor. Japon ordusunun Şanghayda çabuk bir mü- vaffakıyet elde ederek vaziyeti islâh eti meğe çalışacağı zennediliyor. Valenciada hükümete karşı isyan çıktı İçinde dört Ingiliz vapuru bulunan Gijon limanı şiddetle bombardıman edildi Paris 28 (A.A.) — Perpignandan Le Journal gazetesine bildiriliyor: «Kiz, İspanyadan gelen yolcular Valece'da bir isyan hareketinin baş- ladığını bildirmektedirler. Bu hareket Valence ve Barselonda komünistlerin hâkimiyetine karşı yapılmaktadır. İsyan hereketi Valence kıtalarının kumandanı miralay Odon tarafından çıkarılmıştır. Her iki şehrin sokakla- rında çarpışmalar olduğu söylenmek- tedir. Miralay Odeon, bilhassa komünist tarafdan olan general Miajanın ley hinde harekete geçmiştir, ; Gijon şehrinin bombardımanı | Bordeauz 28 (AA) — Ovledönün şimalinde kâin Gijon şehri dün şid- detle bombardıman edilmiştir. Bom- bardımandan bilhassa liman mütees- sir olmuştur. Limanda Hilda Moller, | African Trader, Atanbridge ve Stan- wood isimlerinde dört İngiliz yük ge- misi bulunmakta idi, Bilds Moller vapuru mürettebatın- dan iki kişi yaralanmıştır. Vapur teknesinde hasıl olan rahne- ye rağmen Stanwood vapurile birlikte Umanı terketmiştir. Makinelerine bir mermi isabet eden Satnbridge vapuru Gijonda kalmıştır. Haydudluk yapan iki aşiret reisi tepelendi Seyid Rizanın da yakalanması yakındır Elâziz 27 — 'Tunçelindeki şakiler- den Bahtiyar aşireti reisi Şahinle “amcası Alişan müsademe sonunda öl- dürülmüşlerdir. Seyid Rızanın izi Üzerinde yürünüyor. Yakalanması ya- kındır. Trabzon limani Ankara 28 (Telefon) — Trabzon liman şirketinin İstanbul liman ida- resince satın alındığı malâmdur. İs- tanbül liman idaresi bugünlerde Trab- 20n limanının işletilmesine bilfiil baş- hıyacaktır. Diğer taraftan Trabzonda- Ki gümrük, anbar ve antrepolarının devir muamelesine de bugünlerde baş- Janacaktır. Devir işi eylâi haftasına ,kadar bitirilecektir. Askeri terfi listesi Mütebaki isimleri 9 uncu okuyunuz. hifemizd İki İngiliz vapuru nerede bombardıman edildi Londra 28 (A.A.) — Gijon Umanın- da Hilda Moller ve African Trader va- purlarının bombardımanı hakkında selâhiyettar mahfiller bu vapurların İspanyol kara suları dâhilinde bom- bardıman edildiklerini ve ticaret ne- zaretinin üç millik hudud dahiline İngiliz gemilerinin kendi mesuliyetle- ri altında girebileceklerini ihtar etti- ğini söylemektedirler. Asilerin bir bozgunu Barselon 28 (A.A.) — Barselon rad- | yosunun bildirdiğine göre dün Burgo de Ebreda kaybettikleri mevzileri tek- rar ele geçirmek istiyen asiler, mühim bir bozguna uğramışlardır, Teruei ile Aragos arasmdaki muvasale yolları- nın tehdid edilmekte olduğu da bildi- rilmektedir. Asiler arasında isyan Valence 28 (A.A.) — Müdafaa Ne- zaretinin bir tebliğine göre cenub cephesinde Hoperada bulunan asi Me bir kısmı isyan etmiş- eli cenubunda asiler Argalla- ues, Sierra Pedregosa ve Sierra Laza- roda birbirlerile çarpışmışlardır. Ta- laverada şiddetli bir tüfek ateşi işidil- miştir. Üzüm fiati Geçen seneki fiatlerden daha sağlam ve yüksektir İzmir 28 (A.A) — Bugünkü gazete- lerde İstanbuldan gelen bir telgrafa istinaden İktisad Vekâleti müsteşarı- nın Berlinden avdet ettiği ve müzake- relerin muvakkaten inkıtaa uğradığı yazılıdır. Bu habere rağmen borsa Yaziyeti sağlamdır. 9 numaralı üzüm fiati ge- çen senenin bugünkü fiatine nazaran Üç buçuk kuruş fazlalik arzetmekte- dir, İncirde de geçen senenin bugünkü flatleritne nazaran yüksekcedir. Kaymakamlar arasında yapılacak değişiklikler . için proje Ankara 28 (Telefon) — Dehiliye Vekâleti kaymakamlar arasında yâ- pılacak değişikliklere dair yeni bir kararname projesi hazırlamış ve pro- jeyi tasdik edilmek üzere Başvekâlete vermiştir. Mussolini 10 eylülde Berline gidecek Cenevre 28 (A.A) — Sureti umu- miyede iyi haber alan Nouvelle Ga- zette de Zurich gazetesinin Roma mu- habiri Mussolini'nin 10 eylülde Berli- ne mi nani bu gen haber Koi Son dakika Amerika Çinde menfaat Bir ingiliz filosu | ve haklarını koruyacak Venediğe gidecek B. Mussolini Ingiliz amiralını kabul edecek Roma 29 Gülisami) — Bir İngiliz filosu Venediği ziya- ret edecektir. İngi z filosu- nu istikbal için büyük hazır- lık yapılıyor. B. Mussolini Ve- nediğe giderek İngiliz ami- ralını kabul edecektir. Küçük Antant konferansı Ruznamede üç mühim mesele var Bükreş 29 (Akşam) — Küçük İti- 14f konferansı pazartesi ve salı günle- ri Sinayada Romanya Başvekili B. Tatareskonun reisliği altında topla- nacaktır. Konferansta Habeşistanın İtalya tarafından ilhâkının tanınma- sı, Merkezi Avrupada iktisadi vaziyet, Macaristanın silâhlanması görüşüle- cektir. Küçük antant Macaristanın silâhlanmasına razı olacaktır. Yalnız muahedelerin bir taraflı olarak bo- zulmasını kabul etmiyecektir. Sovyetlerin Japonyadan bir isteği İki Japon konsoloshanesi- nin kapatılması talep ediliyor Moskova 29 — Sovyet hükümeti Japonyaya müracaatla Odesa ve Nuvosibirsk Japon konsoloshaneleri- nin 15 eylülden evvel kapatılmasını istemiştir. Hatayda yeni hadiseler Süveydiyede çarpışma- lar oldu Ankara 29 (Telefonla) — Suriye- den alınan malümata göre Süveydi- yede çok kanlı hadiseler olmuştur. Usabecılarla halk çarpışmıştır. Türk- lerden 3 yaralı 1 ölü vardır, Hadise yüzünden bütün şehir halkı Korku içindedir. Antakyada kısmen sükön vardır. Halk partisinin teminatı üze- rine bir kısım dükkânlar açılmıştır. Suriyede politika vaziyeti karışık Ankara 29 (Telefonla) — Suriyede politika vaziyeti karışıktır. Şamda yük- sek tahsil gençleri Vatanilere karşı muhalif bir. parti kuruyorler. Suriye Başvekili hastadır. Mareşal Fevzi Çakmak Ankara 29 (Telefonla) — Mareşal Fevzi Çakmak yarın buraya gelecek merasimle karşılanacaktır. Harbiye er 103 üncü yıldönüm Ankara 29 tg —; Harbiye mektebinin kuruluşunun 103 üncü yıldönümü yarın parlak merasimle kutlanacaktır, Bunun için bir program hazırlanmıştır. Malül gaziler kongresi Ankara 29 (Telefon) — Üç gün- denberi burada toplanan malül gazi- Jer kongresi bitmiş, yeni idare heyeti seçilmiştir. Merkez heyeti reisliğine Ferid ikin- ci reisliğe Sabri, umumi kâtipliğe Ce- nani, muhasebeciliğe Fahri, azalıklas orna a ki Kai, Sk ie Fransız gazeteleri de Çin sahillerinin abluka altına alınmasının aleyhinde bulunuyorlar Waşington 28 (A.A.) — Hariciye na- zırı Hull, matbuata beyanatta bulu- narak hükümetin Uzak Şarktaki men- faat ve haklarına riayet edilmesini istediğini bir nota İle Japonya ve Çine bildirmiş olduğunu söylemiştir. Waşington 28 (A-A.) — Çin hadise- leri hakkında salâhiyettar mahihler, Amerikanın evvelâ uzak şarktaki Ame- rTikan tebaâsını ve menfaatlerini ko- rumak istediğini fakat 1920 denberi imza edilen ve Çinde iktisadi sahada bütün milletlere müsavi haklar veren muahedelerin tatbikin! de taleb etti- ğini bildirmektedirler. Japonya Mançukuda bütün devlet- lerin iktisadi haklarına riayet edile- ceğini sık sık temin etmiş olmasına rTâğmen sözünü tutamamış ve Ameri- kan iş adamları işgal ettikleri arazi- den Japon kıtaları tarafından tedri- cen koğulmuşlardır. Amerika hükümeti bu hareketin tekerrürünü tecviz edemez, Pâriş 28 — Epogue gazetesi yazıyor: «Çin sahilinin Japon kuvvetleri ta- rafından abluks edilmesi» bu harekete «Münakalâtın kapanması» ismi veril- miş olmasına rağmen gayri kanuni- 'Tokio «Hüsnüniyets le hareket eden Zafer bayramı Havakuşunun bir filosu İstanbula geliyor Zafer bayramının 15 inci yıl dönü- mü münasebetile bu sene şehrimizde | yapılacak şenlikler ve geçid resmi programını neşretmiştik. Yarin sabah İstanbul Kumandan- Tığında kumandan vekili, ordu namı- na tebrik kabül edecektir. Bundan sonra Beyazıddan geçid resmine baş- lanacak ve merasim Taksimde Cum- huriyet meydanında nihayet bula- caktır. Yarin akşam şehir donanacak, 28- fer bayramı münasebetile şehrin mult- telif yerlerinde müsamereler verile- cektir. Yarin resmi “dairelerle mües- seseler kapalıdır. Hususi müesseseler- le yazıhane ve dükkânların kapali bulunmasında kanuni bir mecburiyet yoktur. Yarin aynı zamanda tayya- Te bayramı da olduğundan lokanta, kahvehane, gazino vesaire gibi mües- seseler bir günlük kazançlarını Hava kurumuna terkedeceklerdir. 30 ağustosta başlıyan Tayyare haf- tası münasebetile Türkkuşuna men- sup 6 tayyarelik bir filo 1 eylülde Ankaradan hareket ederek Eskişehi- Te gidecek ve ayni gün Eskişehirden de şehrimize gelecektir. Tayyareler şehir üzerinde uçuşlar yaparak halka propaganda kâğıtları atacak, nümayış yapacaktır. Dumlupınar merasiminde parti murahhası 30 ağustasta Dumlupınarda yapi- lacak olan merasimde Cumhuriyet halk partisi adına bulunmak üzere Parti umumi idare heyeti azasından B. Cevdet Kerim İncedayı dün 15,15 trenile Dumlupinara hareket etmiş- tir. B. Cevdet Kerim İncedayı merasim günü orada bir de hitabe ifad edecek- tir, Ankarada Gardenparti Ankara 28 (Telefon) — 30 ağustos Zafer bayramı dolayısile hava kuru- mu Keçiören şubesi tarafından Keçi- ören köy gazinosunda bir Gardenpar- ti verilecektir. Gardenpartiye kurtu- luş savaşının Baş kumandan mey- dan muharebesinde bulunanlar davet, edilmişlerdir. Eğlence sabaha kadar devam ei e milli oyunlar ecnebi gemilerini tevkif etmiyeceğini ne kadar söylerse söylesin gemileri araştırma tehdidi bakidir, Daha fazla beklemeden başlıca dev- letler Jâponya nezdinde teşebbüsde bulunarak kendisine Çine ilânı harb etmediği için bitaraf gemileri sraya- miyacağını hatırlatmışlardır.0 Echo de Paris, yaziyor: «Üç büyük demökrasinin diploma- tik sahada teşriki mesai etmeleri her zamandan ziyade lâzımdır. Japon reketinin İspanyol ihtilafından do- Zan güçlüklerle münasebeti olduğu- na insanın inahacağı geliyor. Bu retle doğan vahim tehlikelerin sul- hün son müdafaa duvarlarım teşkil eden sulhperver milletler arasındaki bağları kuvvetlendirmesi lâzımdır.» Le Joumal yazıyor: «Fransız hükümeti Çin meselesinin Milletler cemiyeti tarafından te! edilmesi neticsinde ortaya çıkö tehlikelerle daha şimdiden meşgul ol- maktadır. Delbos, bu vaziyet karşısında itti- haz edilecek-en iyi hareket tarzın Milletler cemiyeti ile Amerikanın müş- tereken Cordell Hullin son beyanalı dairesinde harekete geçmeleri olduğu kanaatindedir. Ingiliz filosu Bakırköy açıklarında tor- ha» 'pidolarımız karşılıyacaklar İngilterenin AKdehiz donanmasına mensub beş harb gemisinin 2 eylülde İ limanımıza geleceği dün şehrimiz İn- giliz baş konsolosluğu tarafından vi- lâyete resmen bildirilmiştir. İngiltere filosunun karşılanmasına ve gemilerin limânımızda misafir bu- lundukları zaman yapılacak merasime âid resmi program bugünlerde Harici- ye Vekületi tarafından tebliğ edilecek- tir. Mamafih şimdi verilen karara göre İngiliz filosu, Türk torbidoları tarafın dan Bakırköy açıklarında karşıjana- caklır. Filo limanımıza girince top at- mak suretile şehri selâmlıyacak ve Selimiyeden top atılmak suretile mu- kabele edilecekğir. O gün filo kumandanı resmi ziya- rellerde bulunacak ve bu ziyaretler vali ve kumandan tarafından iade e- dilecek, vali tarafından o günün ak- şamı Amiral ve filo zabitanı şerefine bir ziyaret verilecektir. İran ve Afgan askeri heyetleri dün gittiler Trakyadaki manevralara iştirak e- den dost İran Askeri heyeti dün saat 10 da İzmir vapurile şehrimizden İz- mire hareket etmiştir. Muhterem mi- safirlerimiz, teşyi merasiminde bir bö- lük asker tarafından © selâmlanmış, merkez kumandanı general İhsan ve- sair zevat tarafından teşyi edilmiştir. Bundan başka Afgan Askeri heyeti de dün akşamki ekspresle şehrimiz- den Ankaraya gitmişlerdir. Dost Af- gan heyeti de bir bölük asker tarafın. dan selâmlanmış ve merasimle teşyi edilmiştir. Afgan heyeti Ankara tari- kile memleketlerine dönecektir. Bir Yugoslav mebusuna | suikasd Belgrad 28 (A.A.) — Havas ajansi- nın muhabiri bildiriyor: Skepije civa- rında zevcesile birlikte bir araba ile geçen mebus Ramadanoviç'e bir kaç el silâh atılmıştır. Göğsünden ve b0- gazından yaralanan mebus ölmüştür. Sel felâketi Çorum 2 — İskilibin Behaddin naâ- hiyesi merkezi olan Bayatköyü” «el felâketine uğramış bâğ ve bahçeler yen almuştur Seller mahsulâtı Kı- ii sürüklemiştir. Zarar müe