29 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

29 Ağustos 1937 İki babalar, çocuklarına bakarak — Haydi, şöyle bir dolaşın!- dedi- ler, Gençler, me iyetle kalktı. Cad- debostanda, tenha İskelenin civarın- daki kayalıklara doğru yürüdüler, Galib, yirmi altı yaşındaydi. Kuzini Meliha ise on sekiz.. Henüz Sultan Hamid devriydi. Şayed İstanbulun başka bir yeri olsaydı böyle, bir genç kadınla bir genç erkeğin beraber gez- mesine imkân olmazdı. Hattâ akraba bile olsalar... Fakat burada kimkime?.. Nitekim işte, yalnız kalınca, deli- kanlı, kızın elini tuttu ve sımsıkı sıktı, Meliha kızardı. Başını önüne iğdi. Başka bir şey konuşmadılar. Fakat onlar için, bu, pek büyük hir hadise Altı ay sonra evlendiler, Pek mesud oldular. Bir gün genç kadın, âşık gibi sevdi- ği kocasına: — Hani şu İlk elimi sıktığın yer yok mu? Her sene oraya gidelim. Saadeti- mizin yıldönümünü orada tes'id ede- Mim. - dedi, Bu, artık onların aile ânanesi hali- ne gelmişti. Her yıl gün yaklaşınca: «— Aman Allah vere de hava İyi ol- 48...» diye önceden telâşlanırlardı. Sahil boyu, ilk günler gibi, daima tenhaydı. Denizin sakin çırpıntıların- dan, rüzgârın fısıltısından başka bir şey duyulmazdı. Bütün gün orada olu- rurlar, manzarayı seyrederlerdi. Seneler böylece geçti. Altı yıl sonra bir oğulları doğunca, onu da beraber gölürmeğe başladılar, Yavrucağız, kumlarda . yuvarlanır, Ayakkaplarını, çoraplarını çıkararak, dizlerine kadar suya girerdi. Karı kö- ca da, biribirlerini, aydınlık ortas#n- da daha iyi tedkik ederlerdi. Meliha, kocasına bakarâk, içinden şöyle düşünürdü: «— Hiç de değişmedi. Seneler geç- tiği halde saçları dökülmedi.» Erkek de karısını süzerek: «— Hâlâ gene beyaz... Tombul tom- bul... Ne güzel kendini muhafaza edi- yorlu Bu köşe artık onların hayatlarile alâkadar bir yuva olmuştu. Hattâ bir ağacın üzerine, isimlerinin baş harfi- hi bile yazmışlardı. Kahvaltı getirir. © ler, orada yerlerdi. Bir sefer bira şişe- | lerini denize düşürmüşlerdi. Başka bir zaman da oğulları Nejad, kayaların üzerinde sıçrarken kaymış, yüzünü yaralamıştı. Bunlar hep, küçük birer hatıra teşkil ediyordu. Hattâ bir sene, Galibin şiddetli bir nezlesi vardı. — Gitmesek... diye teklif etti. Kadın, başını sallıyarak — Olmaz! Eğer gitmezsek belki saa- detimize uğursuzluk olur... Fakat şimdi artık ihtiyarlamışlar- dı. Nejad, on dokuzuna basmıştı. An- nesine: — Een yarın sizinle gelemiyeceğim!- dedi.- Maç var. Oraya gitmek istiyo- rum. Karı koca, başbaşa aşk yerlerinin tavafına gittiler. Fakat zaten birkaç sene evvel farkına varmışlardı ki, © sahilde eski âsudelik kalmıyor; her gey bozuluyor. Tektük kahveler gö- rünmekteydi. Her sene artan kalaba- lik Suadiye yolunu dolduruyordu. Genç kızlar, genç erkekler, kolkola, çıplak bacaklarını, çiplak ayaklarını utanmadan göstererek, vücudlarını saran ince maâyolarla güneşin altında dolaşıyorlardı. Hele bu sene, onlar ilerledikçe kala- balık artıyor, sarı saçlı, Habeş renkli, bir sürü kızlar şarkı söyliyerek sahilde dolaşıyordu. Bir radyo, cıyak ciyak bağırıyordu. Onlar, yavaş yavaş, kılıklarından utanarak, yürüyorlardı. Erkek: — İşte yaklaştık... - Yerimiz!- dedi, Ve birden, her ikisi de, hayretle ba- fırdılar: —A.. Yerleri alınmıştı. Her sene, » bir çeyrek asırdanberi her sene « sadakatle geldikleri'bu nok- tada da başka bir çift oturuyordu! Yirmi beş yaşında bir delikanlı, en s6- kizinde bir geng kız... inin bir cuma günüydü. | den sonraiki anneler ve | “İkisi de mayol lak... Erkek otur uzanmış... Dudakları kıpkırm zel bir kız... Memeleri sipsivri... nı arkadaşının dizine koymuş... ir çöple onu gidikliyor. Kiz da, dişle- rile çöpü kapmağa çalışıyor... Sonra, etrafta bakanlardan utan- madan, gülüşerek, öpüştüler. Meliha, kaşlarını çattı: — Hiç sıkılmaları'da yok... Allah- tan hayâ etmiyorlar bari kuldan çe- kinseler... Fakat, âşıklar, civarla zerre kadar alâkadar olmıyorlardı. Keyiflerinde devam ediyorlardı. Galiple Meliha, yi- yecek sepetleri ellerinde, maziye dal- miş, düşünüyorlardı: O, otuz sene evvelki Melihanın meş- lâhımı, baş örtüsünü, Meliha ise, ko- casının sekiz santim yüksekliğindeki kolalı yakasını gözünün önüne geti- Tiyordu. Galib onun elini tuttu diye, iki ge- ce uykusu kaçmıştı! Erkek: —Başka yere oturalım bar!... - dedi. Fakat kadın, hışımla: —Hayır! Eve gidelim, daha iyi... Yavaş adımlarla geri döndüler. Ar- tık, Bu yerde, ne onlar için, ne hatı- raları için bir iz kalmamıştı... Âdeta halsiz mecalsiz ihtiyarlar gibi, güç Iükle ilerliyorlardı. Genç hayatın kovduğu, sürdüğü iki ihtiyar! Veli Nuri BAŞ ve DiŞ le 3 tekir W GRiPiN sizi günlerce iztirap çekmekten kurtarır. En şiddetli baş, diş adale ağrı- larını, üşütmekten mütevellid bü- tün sancı ve sızıları keser, Nezleye romatizmaya, kırıklığa karşı çok müessirdir. Mideyi bozmaz, kalbi ve böbrek- leri yormaz, İcabıma günde 3 kaşe alınabi- lir. 29 Ağustos 937 Pazar İstanbul — Öğ neşriyatı: 1230: Plğk- la 'Türk musikisi, 12,50: Havadis, 13: Bey- Oğlu © Halkevi gösterit kolu tarafından bir temsil, 14: SON. Akşam neşriyatı: 17: Taksim stadından naklen Fenerbahçe, Güneş muhleliti - Pire muhteliti futbol maçı, 1830: Plâkla dans musikisi, 1930: Konferans: Belim Birr Tarcan (Çocuklara öğütler), 20: Hik- met ve arkadaşlârı tarafından "Türk nin- sikisi ve halk şarkıları, 2030: Bay Ömer Rıza tarafından arabca söyler, 2045: Bs- yan Muzaffer ve arkadaşları tarafından Türk musikisi ve halk şarkıları (Sant aya- ri), 2115: ORKESTRA, 2215: Ajans ve borsa haberleri ve ertesi günün programı, > Madam Stangel: Piyano solo, 23: SON. , Ecnebi istasyonların en müntehap programı Viyana (sanat 1108) - 506 - Salzburg festivalinden naklen Rossini - Beetho- ven (6, senfonü, Berlin (saat 1130) - 35 - Bachın şarkılarından: No. 25, Saarbrnek (saat 16,50) 240 - Rachmaninov: Piyano konser, Münih (saat 2000) - 405 - Dört milletin operalarından, Hamburg (saat 20,00) - 332 - Mozart - Hayden - Beetho- Yen, Beremünsler (saat 2000) - 54) - Schubert - Weber, Londra (saat 21400) - 342 « Spigeti tarafından konser, Siras- burg (saat 21.00) - 349 - Pariste Alman sanatı gecesi. Dans müsikisi Paris (saat 23,09) - 432 -, Brüksel (saat 22.00) - 404 -, Paris - Radio (sagt 2300) » 1646 -, Roma (saat 2350) - 421 -, Milâno (saat 2355) - 300 -, Prag (nat 2235) - 470 -, Budapeşte (saat 28110) - 550 -. 30 Auğstos 937 Pazartesi İstanbul — Öğle neşriyatı: 1230: Plâk- In Türk musikisi, 1250: Havadis, 19,05: Muhtelif plâk neşriyatı, 14: SON, AKŞAM (Çinliler, Şanghayın garbine çekildiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) Konoye, hali hazırdaki vaziyetin Nankin ile diplomatik müzakerelere başlanılmasını emen imkânsız bir hale getirdiğini ve yapılacak en iyi İ- şin Çini ezerek mücadele edemiyecek bir hale getirmek olduğunu beyan et- miştir, İyi haber alan mahfiller, Ja- pon erkâmharbiyesinin seri bir zafer elde etmek için âzami geyret sarfet- meğe karar vermiş olmasına rağmen mücadelenin hiç olmazsa ilk bahara kadar ve belki de daha fazla sürece- ğini söylemektedirler. 20 mütekaid general fili hizmete davet edilmiş ve rılmıştır. Üçüncü bir devlet müdaha- le etmediği takdirde - ki bunun ihti- mali yoktur - mücadele Çin kuvvet- lerinin ezilmesile bitmeden evvel Ja- pon ordusunun kuvveti iki, hattâ üç misline çıkarılacağı tahmin edilebilir. Kalgan civarında Japon taarruzu Şanghay 28 (A.A) — Central News ajansının Padingden bildirdiğine gö Te, 5.000 kişilik bir Japon takviye kı- tası Kalgan civarındaki Çin mevzi- lerine şiddetli taarruz etmiştir. Mu- harebe devam etmektedir. Çinliler Nankeu geçidinin garbın- daki Mapaoçuen sırtını istirdad et- mişlerdir. Nenkeu 28 (A.A.) — Japon kıtala- rı Liangsingi geçmişler ve Hsinfang- daki Çin kuvvetlerini o mevzilerinden tardetmişlerdir. Japon mebuslarının bir takriri 'Tokio 28 (A.A.) — «Çin işlerile alâ- kadar mebuslar cemiyetiş nin mü- | messilleri dün öğleden sonra Başveki- li ziyaret ederek cemiyet tarafından hazırlanan takriri kendisine vermiş- lerdir. Takrirde Çin ile Japonya arasında- ki muallak meselelerin sureti katiye- de hali ve her şeyden evvel Nankin hükümetinin devrilmesi istenmekte- Ingiliz kralı (Baş tarafı 1 inci sahifede) İngiliz sefiri iyileşiyor Şanghay 28 — Japon tayyareleri tarafından yaralanan İngiliz sefiri Hugessesin ahvali sıhhiyesi iyileşiyor. 6-7 haftada yarasının iyileşeceği ü- mid ediliyor. Yaralı (o sefir, kendine ve bir çoklarına cevap vermiştir. Tokyo 28 Reuter ajansının muha- biri bildiriyor: İngiliz maslahatgüzarma hâdiseyi protesto etmek için henüz talimat ve- rilmemiştir. Bu mesele pazartesi gü- nünden evvel mevzuubahs olamıya- caktır, Kiliste bir orta mektep lâzım Kilis (Akşam) — Eski bir mües- sese olan Kilis orta okulu bugünkü ihtiyaca cevab vrememektedir. Bins- nın inşasında kasabanın nüfusu on beş bini tecavüz eylememekte idi. Halbuki bu mikdar sonradan süratle artmış ve yirmi altı bini bumuştur. Mektebin talebe alınacak yalnız daha açılması zarureti karşısında ka- lınmış, idareye tahsis edilen iki oda bu sebepten tahliye olunmuştu. Bu yıl müracaat iki misli fazla- dır. İlk mekteplerden çıkmış olan (97) çocuğun hemen hepsi orta oku- la müracaat edecektir, Yersizlik yü- zünden talebeden bir kısmı mektebe alımamıyacaktır, Selâmi İzzet TİYATRO KONUŞMALARI Her kitapçıda bulunur. Fiati: 50 kuruştur. İTİZAR Münderecatımızın çokluğu do- layısile «KUBİLÂY» tef. rikamız bugün dercedilemedi, binlerce ihtiyat efradı silâh altına çağ- gönderilen telgrafları bizzat okumuş | dört odası vardır. Geçen yıl iki şube | Sahife 9 Dün ikinci tabımızda askeri terfi listesini neşretmiştik. Dün akşam geç vakit aldığımız mütebaki terfiler şunlardır: Baytar binbaşılıktan yarbaylığa med Bursa. | Baytar yüzbaşılıktan binbaşılığa Zekâi Selânik, Seyfeddin İstanbul, Abdullah Dağıstan. Tabip yarbaylıktan albaylığa Sıtkı Sivas, Sıtkı Çankırı, Mustafa Hasanpaşa, Ahmed Sofular, Levazım yarbaylıktan albaylığa Sıtkı Kemaliye, Şükrü Üsküdar, Se- lim Babıâli, Hakkı Bursa, Hilmi Nev- şehir, Bedri Şam, Fahri Üsküdar, Levazım binbaşılıktan yarbaylığa Şevki Erzurum, Cemil Valdelatik, Salim Bolu, Tahir Mehmed Sinan, Ömer Sıvas, Ziya Hirkaişerif, Ruhi Sıvas, Tevfik Erzincan, Turgud Si- livri, Cevdet Girid,- Rıza Manastır, Ahmed İvrace, Adil Edirne, Kâmil Van, Abdülfettah — Diyarbekir, Nuri Manastır, Agâh Kartal, Kemal Edir- ne. Levazım yüzbaşılığından binbaşılığa Süleyman Halıcılar, Küdret Sari- güzel, İsmall İstanbul, Muhiddin Şi- ! Je, Neşet Kumkale, Emin Halıcıoğlu, İ İhsan Manastır, Bahri Selânik, Os- İ man Edirne, Naci Üsküdar, Celâl Fa- tih, Sami İstanbul, Fehmi Trabzon. Levazım teğmenliğinden - yüzbaşılığa Hilmi İstanbul, Nalm Çorum, Tur- İ han İsparta, Celâl Erzurum, Fazıl Fırat, Kemal Erzincan, Fevzi Balı- kesir, Arif Trablus, Cevad Koca Mus- tafapaşa, Mükerrem Beyazıd. Levazım asteğmenliğinden teğmenliğe İhsan o Cesirmustafapaşa, 'Tahir Üsküdar, İhsan İzmir, Lütfi Artvin, Salâhaddin Beyoğlu, İhsan Fatih, Mustafa Avanos, Sıdkı Ürgüp, . Nuri Çankırı, Cevdet İstanbul, Salâhad- din Üsküdar, Kemaleddin İstanbul, İlhami Erzincan, Tahsin Sıvas, Şev- ket Bursa, Muzaffer Bahkesir, Sırn Tavas, İ Askeri adli hâkimler İ o İkinei sınıf ri adli hâkimlikten birinciliğe: Hüsnü Kastamonu, Tev- fik, Üçüncü sınıf askeri adli hâkimlik- den ikinciliğe: Naci Bozkır, Cevdet Bafra. Dördüncü sınıftan üçüncülüğe: Na- fiz Kasımpaşa, Bilâl. Samsun, Yakup Bitlis, Şevki Manastır, Nazım İstan- bul, Hakkı Tophane, Suphi Antalya, Muzaffer Van. Askeri adli beşden dörde geçenler: Niyazi Serez, Muhsin Kütahya, Altıdan beşe geçenler: Cevad Kal- kandere, ! Büyük bir İngiliz filosu Yu- nan limanlarını ziyaret i edecek Atina 28 — Yunan Hariciye Nezare- ti sahil vilâyetlerine ve Adalara ağus- tos, eylül ve teşrinievvel aylarında büyük bir İngiliz filosunun Yunan Umanlarını ziyaret edeceğini bildir. miştir. İngiliz filosu, bazı Yunan ii- manlarına sahil civarında telimler yapmak için asker ihraç edecektir. İtalyan tayyarelerinin cenubi Amerikada uçuşu Roma 28 (A.A.) — Sonbaharda ce- nubi Amerika kıtasının etrafında al- tı hafta sürecek bir uçuşa başlıyacak olan on iki İtalyan avcı tayyaresinden ibaret bir filo Gloristella vapurile Na- poliden hareket etmiştir. Amerikada Japon ticaretha- neleri muhafaza altında cisco'nın Çin mahallesinde görülen Japon aleyhdarlığı dolayısile polis şefi Japon mağazalarının muhafaza altı- na alınmasını emretmiştir. Ziya Kütahya, Emin Tokat, Meh- | San-Francisco 28 (A.A.) — San-Fran- Askeri terfi listesi tanbul. İ Askeri muallimler İkinciden birinciye geçenler: Hakla | Dibaglar. | Üçüncüden ikiye: Hakkı Çengelköy, | Ömer Kütahya. Hesap memurları Beşten dördüncü sınıfa geçen he- sab memurları: Sadullah İstanbul, Gelip Ankara, Cemal Erzurum, Şükrü Bursa, Hazım İzmir, Süleyman İspar- ta, Sadettin Söğüt, Hakkı Manisa, Kâzım İçel, Tevfik Manastır, Meh- med Maraş, Ali Draç, Riza Kayseri, Eşref İzmit, Süleyman, Hakkı Gümül- cine, Ahmed Bağdad, Fevzi Van, Mustafa Burdur, Esad Konya. Altıdan beşe geçenler; Arif Cide, Şemseddin Tekin, Emin Boyabat, Mustafa Kastamonu, Avni Rumkale, Avi Konya, Zülfikar Elâziz, Rahmi Sezer, Hakkı Üsküp, İzzet Kerkük, Ruhi Keskin, Asaf İstanbul, Ali Aydın, Hızır Kerkük, Şevki Elâziz, Rıfat İs- tanbul, Lütfü Afyon Lütfi İzmir, Os- man Düzce, Ahmed Tokat, Talât Ak- saray, Avni Sandıklı, Yuşi: Ayıntab, İsmail İstanbul, Ahmed Kastamonu, Fehmi İstanbul, Şusib Çorum, Selâ- haddin İstagbul, Cemal Kütahya, Ni- yazi, Salih Kerkük, Suad Manastır, Fehim Milâs, Abdürrahman Kerkük, Nuri Kastamonu, Kadri Kütahya, Zühtü İzmir, Celâleddin Manastır, Rı- fat Aziziye, Etem Atina, Emin Söyüd, Yaşar Eskişehir, Ruhi, Remzi Ankara Ali Rıza Aydın, İrfan İstanbul, Ni- yazi Erzurum, Kemal Çerkeş, Abdul- lah, Servet Erzurum, Hayri Erzincan, Nuri Antep, Zühtü Eskişehir, İhsan Boyabet, Abidin Sıvas, Hamdi Trab- Zon, Nazmi Razik, Şükrü Edirne, Fev- zi Aydın, Emin Osmancık, Zühtü İs- tanbul, Hilmi Cumaibalâ, Nuri Akhi- sar, Lütfü Gerede, Avni Düzce, Cemil Haleb, Haydar Manisa, Nuri Erzurum Kâmil Van, Vehbi Sıvas, Rıfat Üsküp, Nuri Erzincan, Emin İzmir, Hayri Na- Zilli, Ahmed Edirne, Musa Diyanbe- kir, Etem Kerkük, Alıf Konya, Osman Ertuğrul, Behçet. Van, İsa Kalkande- re, Halil Kütahya, Vasıf Simav, Os- man Trabzon, İbrahim Üsküdar, Hil- mi Uzunköprü, Hilmi Elğziz, Ruhi İs- tanbul, Emin -Elâziz, Kadri Erzu- rum Şaban Antalya, Muhiddin Ek Aziz, Hasan İstanbul, Celâleddin Elâ- ziz, Ali Çeşme, Sadeddin Çanakkale, Hakkı Milâs, Halid Gümülcine, Zeki Sakız, Fehmi Kudüs, Hulüsi Çankırı, Hasan Çankırı, Hilmi Şarköy, Vehbi Çankırı, Abdülkerim Ertuğrul, Niyazi Bandırma, İbrahim Bilecik, Dursun Boyabad, Mustafa Balıkesir, Tevfik Mihaliç, Remzi Eskişehir, Hayri Edir- ne, Tahsin Kayseri, Nadir Zile, Hilmi Çerkeş, Mehmed Kayseri, Receb İs- parta, Halid Edremid, A. Vasfi Erzin- can, Haşmet Gerede, Sabri Kütahya, Nihad Erenköy; Hamdi Gerede, Fuad Gelibolu, Hakkı Araç, Rıza İzmir, Mevlüd Erzurum, Süleyman Malatya, Nuri Malatya, İhsan İstanbul, Hâsim Trabzon, Ragib Elbasan, Hakkı, Bürhaneddin Erzincan, Basri Tenez, 'Erders. ! Bir çocuk arkadaşını bıçakla ağır surette yaraladı Aksaray civarında Şaban ve Hasan adlarında iki çocuk dün sokakta oyun yüzünden kavga etmişlerdir. Bunlar dan Şaban eline geçirdiği bir bıçakla Hasanı karından tehlikeli surette yaralamıştır. Vakaya müddelumumi- lik el koymuş, 'yaralı çocuk Cerrah- paşa hastanesine kaldırılmıştır. Adliye doktoru B. Salih Haşim dün hastanede Hasanı muayene etmiştir. Şaban yakalanarak tahkikata giri- şilmiştir. * Suriye muahedesi bugün parlâmentoya veriliyor Adana 28 (Akşam) — Suriye mus. hedesi dün Fransız Hariciye encüme. ninde tedkik edilmiştir. Munhede bü- gün parâmentoya verilecektir. Yediden #iltiya geçenler: Münir İs. İ İ Prens Nikola Romanyaya dönmedi Bükreş 28 (A.A) — Rador üjansı prens Nikolanın Romanyaya döndüğü hakkında dolaşan şayıaları tekzib ete mektedir.