31 Ağustos 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

31 Ağustos 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Japon kuvvetleri bü cephelerde ilerliyorlar Gin, umumi seferberlik ilân etti, Gin tayyareleri bir Amerikan vapurunu bombaladılar Tokyo 30 (A.A.) — (Tebliğ) : Ara- sinin arızalı olması yüzünden Şang- hayın şimalinde karaya çıkarılan Ja- pon kıtaları 29 ağustos günü şehre doğru betaatle ilerlemeğe devam et- mişlerdir. Çinlilerin Kiangwan'da ve Suteen nehri uzunluğunca işgal ettikleri mev- siler 28 ağustosta öğle zamanı Japon bahriyesine mensup tayyareler tarafın- dan bir saat kadar bombardıman edil- miştir. Çinlilere ağır zayiat verdiril- miş ve siperleri tahrip edilmiştir. Kızihaç işaretini taşıyan bir Japon hastane gemisi Wangpoo nehrinden çıkarken Woosung'un karşısında Çin sahil bataryaları tarafından bombar- dıman edilmiştir. Hastane gemisinde birkaç kişi yaralanmıştır. Şimali Çinde Pekin - Suiyan hattı- | m takip ederek Şahar ile Hopol arasın-! da Çin seddini geçmiş olan Japon kı- taları 28 ağustosta saat 20,30 da Pe- kinin 29 kilometre şimali garbisinde kâin Sa-Şen kasabasını işgal etmişler- dir. Ayni zamanda Kalgan'ı işgal et- miş olan Kuantung ordusu 28 ağustos gecesi Kalgan'ın 30 kilometre cenubi şarkisinde kâin Sien-Ho'yı işgal etmiş- tir. Pekin - Suiyan şirmendifer hattına doğru ricat etmekte olan Çin kıtala- rının bir kısmı bu suretle Japon ordu- su tarafından muhasara edilmiştir. Pekin - Hankeu hattındaki harekât sahasında 382 rakımlı tepenin zaptın- danberi vaziyet sakindir. 'Tiençin- Tsinan hattındaki harekât sahasında Japon kıtaları düşmana ta- arruz ederek 29 ağustos saat 11 de Ti- ençin'in 45 kilometre cenubu şarki- sinde kâin Şenkuan - Ton şehrini iş- gal etmişlerdir. Çinde umumi seferberlik Nankin 30 — Hükümet, seferberlik kanununun üçüncü maddesi mucibin- ce 18 yaşından 45 yaşına kadar silâh taşımağa kadir bütün efradı silâh al- tına çağırmıştır. Çin tayyareleri bir Amerikan gemisine bombalar attılar Şanghay 31 — Dört Çin tayyaresi Yangtse nehrinin memibal civarında President Hoover namındaki Ameri- kan vapuruna bombalar atmışlardır. Vapura isabet vaki olmuş ve bir kaç kişi ölmüştür. Vapur imdad istediğin- den derhal bir İngiliz harp gemisi im- dadına koşmuştur. Vaşington 31 — Presiden Hoover vapuruna Çin tayyareleri tarafından atılan bombalardan ikisi sancak ta- rafına isbet etmiş, vapurun su kesimi: ne 25 bomba parçası saplanmış, ba- canın dibinde de bir kaç metre kut- runda büyük bir delik açılmıştır. 7 teyfa yaralanmış, üç yolcu da bere- lenmiştir. Vaşington 31 merika hüküme- ti, Nankindeki sefirine Presiden Hoover vapurunun Çin tayyareleri tarafın- dan bombalanmasını Çin hükümeti nezdinde prolesto etmek için emir vermiştir. Püskürtülen bir Japon taarruzu Şanghay 30 — Çin ajansı Central News'in bildiriyor: Japonlar Tiençin-Pukeu şimendifer hattı Üzerinde Maşaog civarında Çin- Yere taarruz etmişlerse de ağır zayi- atla geri püskürtülmüşlerdir. Yeni bir taarruz hazırlığı Şanghay 30 — Liuhe İle Vüsng arasındaki cephede bugün de sük net büküm rmek a beraber Japonların büyük bir taar- ruz hazırladıkları anlaşıtmaktadır. Çinliler müdafaa sistemlerini sağ- Jamlaştırmakla meşguldürler, Bayan Met tayyare ile Bükreşe gitti Havayolları idaresinin Bükreşe bu ilk seferi çok iyi geçti Türk tarih kurumu asbaşkanı ba- yan Afet dün yanında bayan Münire Gürer olduğu halde devlet hava yolla- rinin Can isimli tayyaresile Bükreşe gitmiş, Yeşiiköyde Riyaseticumhur başkâtibi B. Hasan Rıza, B. Ali Kılıç, 'B. Cevad Abbas ve hir çok zevat tara- fından teşyi edilmiştir. Bayan Afet 10,50 de Bükreşe muva» salat etmiştir. Bükreşte elçimiz B. Hamdullah Suphi, elçilik erkân, et nogrefi kongresi kâtibi umumisi Dr, Minoviç ve daha bir çok zatlerden mü- rekkep kalabalık bir grup kendisini , karşılamıştır. Havayolları idaresinin bu ilk Bük eş seyahati çok iyi geçmiştir. Antakyada vaziyet Tedhiş hareketi elân devam ediyor Adana 30 (Akşam) — Antakyada tedhiş hareketi devam ediyor. Ermeni ve Aleviler ticarethanelerini henüz açamamışlardır. Âli komiserliğin ka- rar ile (İskenderun Antakya) ismin- deki plâğın gramofonlarda çalınması ve satılması yasak edilmiştir. Antakyada zafer bayramı Antakya 30 (Hususi muhabirimiz- den) — bayramını coşkun tezahüratla kutla» mışlardır. Cezirede karışıklıklar Adana 30 (Akşam) — Cezirede dün gene krışıklıklar olmuştur. Anasır, Atraş paşanın muhafızlığa tayininde musirdir. Antakyallar 30 ağustos Zafer Yugoslavyada j7. . yeni bir hadise Gizli beyannameler bir manastırda basılıyordu Belgrad 30 — Köylüler, Papalıkla yapılan anlaşmadan svhra hükümet ile ortodoks kilisesi arasındaki mü- nasebetler hakkında nutuk iradına teşebbüs eden Orman Nâzırı B. Yan- koviç aleyhinde gene nümayişler yap- mışlardır. Polis, silâh kullanmağa mecbur kalmıştır. Bir çok yaralı var- dar. Köylüler, bir çok mıntakalarda nü- mayişler yapmakta, bugünkü hükü- metin İstifası, konkordetonun Teshi- ni istemektedirler, Belgrad 30 — Avala ajansı ediyor: Bir müddettenberi memleketteki si- yasi hadiseleri fena ve yanlış Dir su- | rette gösteren bir takım beyanname- lerin neşir ve tevzi edildiği görülü- yordu. Bu neşriyattan bir kısmının maalesef Srezki manastırı matbaası nın mahsulü olduğu meydana çıka- rılmıştır. Bazı rübanilerin hem hü- kümetin, hem kilisenin menafiine muzır olan bu faaliyete iştirâk ettik- leri tesbit edilmiştir. Matbaa müdü- rüile bu faaliyete iştirâk etmiş olan bazı eşhas tevkif © edilmişlerdir. Kâğıt £ fabrikası Izmiti tenvir etti İzmit 30 (Telefon) — İzmitliler 80 agüstos Zaler bayramını buğün c0ş- kun tezahüratla tesid ettiler. Resmi geçit çok muntazam oldu. | Akşam saat 10 da Vali B. Hamit | tarafından Kâğıt-fabrikasının şehre elektrik cereyanı vermesi o mürasimi yapıldı, Kâğıt fabrikası müdürü B Mehmed Ali Kâğıtaya İzmit. fahri hemşehriliği verildi. tebliğ - | Son dakika Küçük itilâfın mühim kararları ve Fransa ile beraber hareket edilecek Bükreş 31 Cakşam) — kşam) — Küçük İtaat konseyi dün iki içtima yapmıştır. İyi malümat alan mahafile göre konsey şu kararları vermiştir: 1 — Küçük İtilâf, Avrupa işlerinde İngiltere ve Fransa ile beraber hare- ket edecektir. 2—K İtilâf, Yransa gibi, şark emniyetinin garp emniyetinden ayrıl- maz olduğu fikrindedir. 3 — Küçük İtilâf, müzakere sureti- le ve lâzımgelen teminat verilmek şar- tile Macaristanın tekrar silâhlanma- sına muvafakat cektir. Sabiha. Gükçene merâ- simle diploma verildi Orgeneral “Fahreddin Altay ordu namına kah- raman layyarecimize teşekkür etti Eskişehir 30 (Telefon) — 30 ağus- tos Zafer bayramı fevkalâde parlak merasimle kutlandı. Orgeneral Fah- reddin Altay ve Atatürkün hemşiresi ile kahraman tayyarecimiz bayan Sabiha Gökçen merasimde hazır bu- lundular. General Abdurrahman Na- fiz, bir muallim ve liseden bir beyan talebe hararetli nutuklar söylediler. Bayan Sabiha Gökçen tarafından mi- safirler şerefine Orducvinde bir öğle ziyafeti verildi. Saat 16 da Tayyar di, Meklep kumandanı y burada Sabiha Gökçenin nasıl yetiş- tiğini anlattı. Sabiha Gökçen bir nu- tuk söyledi, Bundan sonra Orgeneral Fahreddin Altay bir nutuk söyliyerek kadın tayyarecimiz bayan Sabiha Gökçenin nasıl bir tayyareci olduğu- nu, neler yaptığını, nasıl çalıştığını anlattı. Ordu namına kahraman tay- yarecimize teşekkür etti. Nutukla, dan sonra bayan Sabiha Gökçene merasimle diploması verildi. Bunu müteakip misefirlere salonda p: çay ikram edildi. Bu gece bayan Sabiha Gökçen $9- retine Tayyare mektebi salonunda bir balo verildi ve sabaha kadar de- vam etti. Misafirler yarın (bugün) sa- bahileyin saat 10 da İstanbula döne- ceklerdir. Irakta vaziyet Parlâmento feshedildi, yeni intihabat yapılacak Bağdad 30 — — Irak parlâmentosu yapılacaktır. B. Hikmet Süleyman Irakın Ankara sefiri oldu Bağdad 30 — Geçenlerde istifa eden Irak başvekili Hikmet Süleyman bey Irakın Ankara elçiliğine tayin edil miştir. Irakın şimdiki Ankara elçisi B. Naci Şevket bey de kralın birinci sek- reterliğine tayin edilmiştir. Trakya manevralârında bulunmak üzere Türkiyeye giden general Hasan Fevzinin merhum Bekir Sıtkının ye- rine genel kurmay başkanlığına tayi- ni hakkındaki kral iradesi bugün çıkmıştır. General Hasan Fevzi henüz Ankâ- Tada bulünmaktadır. hasarat Merzifon 30 — Hacıköy seylâbının tevlid ettiği zarar bir milyon lira taht» min edilmektedir, 250 hane tamamen yıkılmış, kaza merkezinden sekiz, Cet- mi köyünden üç ölü tesbit edilmiş, tn 1000 kişi de yersiz kalmış feshedilmiştir. Yeni intihabat yakında ! Hacıköy seylâbının yaptığı Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler Santanderi Italyan kuvvetleri zaptetmiş Italya Ispanya işine Valensia 30 (A.A.) — Müdafaa Nanrı, neşrettiği bir tebliğde San- tanderin asller tarafından değil, İtal- yanlar tarafından zaptedilmiş oldu- guna ehemmiyetle işaret ettikten sonra şöyle devam ediyor: «Hürriyet için yapmakta olduğumuz muharebe, şimdi ecnebi istilâsına karşı bir is- tiklâl muharebesi haline gelmiştir.» Tebliğde İspanyolların harbin ala- cağı şekiller ve gireceği safahat ile manevi kuvvetlerini asla tezelzüle uğratmaksızın zulüm ve cebre karşı mücadeleye devam hususundaki sar- sılmaz azimlerinden bahsedilmekteğir. İtalyanın müdahalesine karşı Paris 31 (Akşam) — İspanya işle- rine İtalyanın müdahalesine karşı müşterek bir hattı hareket takib et- mek için Fransa İle İngiltere arasında müzakereler cereyan ediyor. İtalya- Ankara 30 — Deniz subaylarımıza ül terfi listeli şudur Deniz yarbaylığından deniz albaylığı- na terfi edenler Mustafa, Cevat, Talât, Mehmet Ali. İ Deniz binbaşılığından deniz yarbayhı- ğına terfi edenler İsmasl, Avni, Remzi, Nedim, Faruk, Ne- cati, Besli, Avni, Ali Rıza, Deniz yüzbaşılığından terfi edenler binbaşılığa Nejat, İhsan, Bilâl, Lütfi, E Tevfik, Mukadder, Fahreddin, Bürhane€ a- 'dedâin, Ce din, Teğmenlikten yüzbaşılığa terfi edenler | Ali, Rıza, Hakkı, Kemal, Şerafeddin, Vedat, Kâzım, Nejat, Adnan. Asteğmenlikten teğnemliğe Hüsnü Ziya, Hüsameddin, Saip, Faruk, Hürrem, Ziya, Adnan, Rüştü, Fuhir, Ce- ii, Hayri, Suphi, Mümtaz, Rauf, Hüseyi, Ahmet, Sabit, Pikret, Nejat, Şemseddin, | Haklı, Sadeddin. Rifkı, Halit Z'ya Hakkı, ismali. Diğer terfiler Sanayii harbiye yarbaylarından Nâzım albaylığa, binbaşı Mehmet, Tevfik, Hlik- met ve Cavit yarbalığa, binbaşı Hamdi, Büreyya güverte yarbaylığına, makine bi başılarından Kâşif Osman makine ya baylığına, makine yüybaşılarından Feh- mi makine binbaşılığına, makine teğmen- Yiğinden Bahaeddin, Şerafeddin, din, Asat, Fahir, Mümtaz, 5 Doğan, lerinden Mehmet, Medeni, Necmeddin, Muzaffer, Şadi, Muhiddin, Ertuğrul, Nec- meddin, Şeref, Edip, Nihat, Adn; İngiltere notasında ısrar edecek Japonya anlaşmaya yanaşmazsa sefirini geri çekecekmiş Londra 30 — Diplomatik mahfiller- de söylendiğine göre İngiltere, Japon- yaya verdiği notadaki isteklerinde 1s- | rar edecektir. İngiltere bu isteklerin İ asgari bir had dairesinde yapıldığı, İ Japonyanın (İngilterenin (itidalini takdir edeceği kanaatindedir. İngilterenin ecnebilerin himayesi ve imtiyazlı mıntakanın bitaraflaştı- rılması hususunda ısrar edeceği söy- leniyor. Kaydı ihtiyatla verilen bir habere göre Japonya anlaşmaya ya- mâşmazsa İngiltere Tokyodaki sefirini geri çekecektir. i B. Mussolininin Berlin seya- hati 17 teşrinievvelde yapılacakmış Roma 30 (A.A) — İyi malümat al- makta olan ve fakat gayri resmi bir membadan bildirildiğine göre B. Mus- solininin Berlin seyahatinin tarihi 17 müdahaleye devam Avrupa işlerinde Ingiltere| ederse Fransa da vaziyetini değiştirecek | nin bu müdahalesi Musolini ile Fran- | ko ârasında teati edilen telgraflardan sarahatle anlaşılmaktadır. Fransız siyasi mahafili, İtalyanın bu müda- halesi devam ederse Fransanın İspan- ya meselesini yeniden telkik edeceği ve hattı hareketini değiştireceğini be- yan ediyorlar. Bu hususta verilecek kararlar, İngiltere ile müştereken alı- nacaktır. Santanderin zaptı betile âyin Roma 30 (A.A) — Ecnebi memle- ketlerde oturan bir kaç bin çenç İtelyanın hâlen bulundukları B. Mus“ münase- solini kampında yapılan bir âyin- den sonra kardinal Marmaggi, San- tander zâferinden bahsederek, €z- Cümle İtalyanlarla İspanyolların din ve medeniyet davası için çarpıştıkla- rını söylemiştir. Bahriye terfi listesi Birer derece terfi eden bahriye su- baylarımızın isimlerini neşrediyoruz | kine yüzbaşılığına, tabıp binbaşılırdan Mesut, Agâh, yarbaylığı, tabip yüzbazıla- hsan, Nail binbaşılığa, Je len Mümtaz, Nuri, Mün 3 , Saip, Sabahaddin Te yüzbaşılığına, levazım asteğmenlerind Kenan, Cemil, Mehmet levazım te Bine terfi etmişlerdir. Deniz askeri hesap memurları Gnc sınıftan Ömer, Mehir 5 dan Arif, Mu? uha 1 yn En in haddin, Bürh neddin, Kemi 8 ineiye, 5 ine ân askeri muallimlerinden Necmeddin. 4 üncüye, Üç 'dden Talât ikinciye, be- sinciden askeri sanatkâr Hakkı, Meşe dördüncüye, allıncıdaa Hasan beşinciye, imizike inuallimi Ali ve 6 ncıdan ask Sa natkâr tü beşinciye terfi etmi: Yeni yarsubaylar Deniz barp Mektebini bitiren yarsubayları şunlardır. Hüsnü Kerim, Turgut, Şevket, Kimran, Sezai, Feridun, Daniş, Tutakan, N | Şehap, Şemsi iman, Cevat, İsmail, ver, Süleyman, Nejat, Mustafa, Nasu i, Nusret, Salim, Murat. subayları olani da şunlar- güverte Halük, Necati, Celâl, Sadık, Doğan, Ahmet, Abdürra binen, | Seyfi, Mlehmet, Mazhar, Feysi Zihni, Buat, Namık, Ayni, Askeri Sanat Mektebi mezunları Askeri labrikalar sanat o mektebinden tilfekçi, marangoz, kamacı, demirci ve mo“ türeü sınıflarından bu sene 38 genç mes zun olmuştur. Bu gençler bugün âbideye bir çelenk koymuşlardır. Öğleden sonra mektepte merasimle diplama dağıtılmıştır. Ortamekteplerde okutulacak kitaplar Maarif Vekâleti hangi kitapları kabul etti Ankara 30 — Kültür bakanlığı önü- deki ders yılında lise ve ortamek- tepidide okutulacak kitapların tesbi- tine devam etmektedir. Bakanlık An- | kara erkek lisesi tabilye muallimlerin- den B. Hayri Erdiç tarafından lisele- rin birinci sınıflarında okutulmak üzere yazılan biyoloji, Ankara erkek lisesi kimya muallimi B; İzzet Kemal tarafından ortamekteplerin üçüncü sınıflarında okutulmak üzere yazılan | kimya kitabını, Kültür müfettişlerin- den B. Refik ile Gazi Enstitüsü tabii- İ yemuallimi B. Cemil ve Balıkesir Kül tür direktörü B, Emin tarafından or- tamekteplerin birinci sınıflarında oku» tulmak üzere yazılmış olan tabii ilim- ler kitabım kabul etmiştir, Her üç ki- tap basılmak üzere Devlet matbaasına gönderilmiştir. Kitaplar derslere safi lanmadan evvel basılmış olacaktır. Unkapanı | köprüsü satılıyor Belediye eski Unkapanı köprüsünü Sütlücede kurmaktan vazgeçmiş ve satmağa karar vermiştir. | mi e, e