7 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

7 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 1 e ————— “Türk ordusu her türlü hayranlığa lâyıktır,, “Silâh, malzeme boldur ve en son #ekemmül derecesindedir,, Pariste çıkan Temps gazetesi yazdığı bir makalede böyle diyor Paris 6 (A.A.) — Anadolu ajansı- manın hususi muhabiri bildiriyor: Temps gazetesi, bir "Türki tubunda manevraları takib eyliyen selâhiyetli bir şahsiyetin intibalarını | meşrediyör: «Türkiye, davetlilerini takdire ve hayrete düşürmeğe tamamen muvaf- fak olmuştur, Türk ordusunun Bal kan orduları arasında birinci sayıla- | cağı apaçık görünüyor. Mükemmel bir kurmay heyetile, mesleğine ihti- | rasla bağlı ve bütün Alman, Fransız Askeri mecmualarını yutmuş birinci sınıf mümtaz genç unsurlar muvace- hesindeyiz. Asker hele piyade, darbı- mesel olmuş mukavemeti, hararet, sindelik, fevkalâde disiplin ve terbi- yelerile her türlü hayranlığa lâyiktir. Meriyette olan harp nazariyesi, Ak manlarınki gibi daima tecavüzdür. Bilâh, malzeme mebzuldur. En son tekemmül derecesindedir. Hiç hir ek- sik yok. Atatürk, kendisinin İnönü ile Türkiyeye verdiği takdire lâyik ordu ile öğünebilir. Davetli ecnebilerle ataşeler bu kud- retli ve aximkâr kuvveti görmekten şevku galeyan duydular.» Vremenin bir makalesi Belgrad 6 (Akşam) — Türk ordu- sunun Trakyadaki manevralarının bitmesi münasebetile Bel, kan Vreme gazetesi müh, İ kale yazmıştır. Verme diyor ki: «Sağlam ve modem bir tarzda or- ganize edilen Türk ordusu, mükem- mel surette silâlandırılmış, sağlam kulâde disipline maliktir. başardığı en iyi ve en muvaffakıyetli işlerden biridir. Bu ordu beynelmilel siyasette büyük ehemmiyeti haizdir. Türk askerleri mükemmel surette meldir, Askerlerin güneşten ve tozdan İ korunmak için gözlüğüne kadar her ! şeyi vardır. Sovyet Rusya Italyaya bir nota verdi Akdenizde Sovyet vapurlarının batı-! rılmasından Italyayı mesul tutuyor Londra 6 — Sovyet hükümeti İtalyaya bir nota vererek Akdenizde iki Sovyet vapurunun batırılmasından mütevel- | lid mesuliyeti İtalyaya yüklemiştir. İtalya verdiği cevapta Sovyet gemilerinin batırılmasile İtalyanın hiç bir alâkası olmadığını bildirmiş ve mesuliyeti şiddetle reddetmiştir. İtalya, Sovyetlerin bu hattı hareketi konferansı hakkında vereceği cevabı geri bırakmıştır. İtal- yanın bazı ihtirazi kayıtlar ileri süreceği anlaşılmaktadır. Roma 7 (Akşam) — Sovyetler hükümeti notasında batırılan 2 2 vapurdan dolayı İfalyadan tazminat istiyor. Bu sebeple İtalyan mahafili vaziyeti çok yahim görü ransını torpillemek için bir manevra addetmektedir, Frankonun bir gemisi bir İngiliz vapurunu zaptetti Zaptedilen vapur Venizelosun oğlunun malıdır Vapur 6,700 ton petrol yükile Batumdan Valânsa gidiyordu Londra 7 (Akşam) — İngiliz bay- Yağını taşıyan Burlington vapuru 6700 ton petrol yüklü olarak Batum- dan Valansa giderek Palma açıkların- da Frankoya mensup bir İspanyol kruvazörü tarafından #aptedilmiştir. İngiliz bahriyesi bu vapurun, İngi- Uz bayrağı çekmekle beraber Narsita adını taşıyan eski Yunan vapuru ol- duğunu ve Yenizelosun oğlunun malı bulunduğunu bildiriyor. Ankara, Trabzon, İzmir Emniyet müfettişleri 'Ankora 6 (Telefon) — Jandarma | ve topcu yüzbaşılıklarından müstâfa Halli ve Nedimin Ankara ve emekli yüzbaşılardan İsmetin de Trabzon Emniyet müfettişliklerine tayinleri Yüksek tasdika iktiran etmiştir. İzmir Emniyet müfettişi Haşmetin maaşı arttırılmak suretile bulunduğu muhtelif tabiiyeti yüzünden protesto işi güçleşmiştir. Almanyanın vaziyeti Londra 7 (Akşam) Berlinden bildirildiğine göre Almanya, Akdeniz konferansı hakkındaki davete İtalya İle anlaştıktan sonra cevap verecek- tir. Alman mahefili konferansı iyi karşılamamıştır. Ortada ademi mü- dahale komitesi varken böyle bir kon- ferans toplanmasını lüzumsuz görü- Vapurun İ yör, İzmirde üzüm ihracatı kon- trolüne başlandı İzmir 6 (Telefon) — İktisad Vel leti siyasi müsteşarı B. Ali Riza bu- rada bulunmaktadır, B, Ali Riza bu- gün Türkofis ve "Ticaret odasında &konomik işler ve üzüm ihracat kon- rolünün bugün tatbikine başlanması ile tetkikler yapti. - — e askeri ruhla talim görmüş ve hari | Türk ordusu, Atatürk Türkiyesinin İ | Başvekil bu gazinoda bir | gezmişler ve gece Sümer Pal: ki | nanma kumandanı Tüniamiral Şükrü | yetiştirilmişlerdir. Techizatı mükem- z üniamiral Ş | geç vakte kadar devam etmiştir. Başvekilimiz İsmet Inönü çarşamba günü Ankarada bulunacak İzmir 6 (Telefon) — Başvekil İsmet İnönü bugün öğleye kadar misafir bulundukları Atatürk konağında isti- rahat ettiler, Bu sırada İzmir beledi- ye relsi daktor Behçet Uzu kabul ede- rek şehir işleri etrafında izahat aldı- Jar, Başvekil saat 17 de refakatlerinde Maarif Vekili B. Saffet Arıkan, vali B. Fazlı Güleç, belediye reisi doktor Behçet Uz olduğu halde otomobiller. le Karşıyakaya gittiler ve oradan da Küçükyamaânlar gazinosuna geçtiler. müddet ©- turdukten sonra Atatürk konağına döndüler, Başvekilin çarşamba günü Anka- raya dönmesi muhtemeldir. Misafirlerimiz Amiral Şükrü Okan dün akşam bir ziyafet verdi Beş günden beri şehrimizde bulu- | nan misafir İngiliz filosu kumandan- ları dün şehrin görülecek yerlerini do- Okan tarafından verilen veda ziyafe- | tinde bulunmuşları Ziyafet çok samimi bir hava içinde Hâkimlerin maaşları arttırılacak Gelecek haziranda hâkimler birer derece terfi edecekler Ankara 6 — Adliye Vekâleti hâ- kimlerin maaşlarını arttırmağı ted kik ediyor. Yapılan hesaba göre hâ- kimlerimiz, diğer memleketlerdeki | hâkimlere nazaran yüzde kırk nok- san maaş alıyor. Adliye Vekâleti ha- zırlıyacağı lâyihayı Meclise verecek- | yüzünden Akdeniz | r. İtalyan mabafili Sovyetlerin bu teşebbüsünü Akdeniz konfe- | | | İ maral telefon hus İ buraya gelmiştir ve merasimle karşi- tir, Gelecek haziranda yeni teşkilât yapılması ve hâkimlerin birer derece terfi ettirilmesi muhtemeldir. Sovyet sporcuları Bu ayın sonunda 70 kişilik bir kafile gelecek Ankara 6 (Telefon) — Bu ayın son: | larına doğru Sovyet Rusyadan 70 ki- şilik bir sporcu kafilesi gelecektir. Ka- | #üede futbolcu, bisikletci, ıskrimci ve güreşçiler bulunmaktadır. o Sovyet sporcuları İstanbul, Ankara ve İzmir- de sporcu arımızla, karşılaşacaklardır. Türk Tarih Kurultayı İstanbul 6 (A.A.) — Türk tarih ku- rumundan: Davetlilerden başka kurul- taya ve sergiye gölecekler için evvelce yapılan tebliğe ald işlerde «44710» nu- santralına bağlı «l4» numar: mürâcaat edilmesi ri- cn olunur. Birinci umumi müfettiş bugün İzmirden şehrimize gelecek İzmir 6 (Telefon) — Birinci umumi müfettiş B. Abidin Özmen bugün enternasyonal Fuarı ve şehri gezdik- ten sonra İzmir vapurile İstanbula hareket etti. B. Abidin Özmen gazete- cilere beyanatında Fuarı çok güzel bulduğunu ve paviyonların birbirin- den üstün olduklarını söyledi, Fransanın yeni Hatay dele- gesi Antakyaya gitti “Antakya 6 (Hususi) — Fransanın yeni Hatay delegesi B. Roger bugün lanmıştır, Leylei Regaib İstanbul müftiliğinden: Eylülün yedinci salı günü Recebin iptidası ol- makla önümüzdeki perşembe günü akşamı (cuma gecesi) Leylei Regaib diz ilân olunur, nak | miştir. Ordu, öğle vakti, Şanghayın | Cho mevzilerini işgal etmiştir i Japonya nihayet İngiliz notasına cevab verdi "Sefire ateş eden tayyarenin Japon tayyaresi olduğunu isbat bal. edin, deniyor Londra 6 (A.A.) — Diplomasi mâ hafi), Tokyodaki İngiliz sefiri Sir Ro- | beri Cralgle'nin müteaddit defalar | Japon Hariciye Nazırı İle görüşmüş olduğunu bildirmişlerdir. Bu görüş- melerde Japonyanın İngiliz notasına sür'atle cevap vermek lüzumuna ha | zarı dikkati celbedilmişti: Maamafih Tokyodaki İngiliz sefiri | ne muvakkat bir cevap verilmiş oldu- una dair Tokyodan gelen haberler teyid edilmemektedir. Tokyo 6 (AA) Çindeki İn- giliz sefirine karşı yapılmış olan Sui- kasd hakkındaki İngiliz notasına ha- aırladığı cevap bugün tevdi edilmiştir. Cevabın muvakkat bir cevap mahiye- " tinde olduğu tahmin edilmektedir. Cevap menfi Tokyo 6 (A.A.) — Herne kadar Japonyanın İngiltereye verdiği ceva- bın teferrüatı gizli tutulmakta ise de bu notanın nfi mahiyette olduğu- na da şüphe yoktur. Çünkü Hariciye Nazırı, Diyette şu beyanatta bulun- muştur: ltere sefirinin bulunduğu oto- mobilin Japon tayyarelerinin taarru- zuna uğramış olduğu isbat edilmedik- çe Hariciye nezareti, Japonların kas“ den gayri muhariplere taarruz etmiş olduklarına inanmaktan kat'i surete te imtina edecektir.» Diğer taraftan Bahriye nazırı, şünü ilâve etmşitir: «İmparatorluk donanması erkâni- nin ne gibi ahval ve şerait dahilinde olursa olsun gayri Insani bir hareket- te bulunmuş olmalarını tasavvur et- mek kabil değildir.» Londra 6 (A.A.) — Daily Herald ga- sine göre Gindeki İngiliz sefirinin uğradığı sulkasd hakkında çarşamba- dan evvel Japonyadan tatmin edici bir İ haber almamadığı takdirde İngiliz ka- binesi, yeni bir takım tedbirler alma- ğı görüşecektir. Bu gazete, henüz hiç'bir karar itti- haz edilmemiş olduğunu, yalnız İngil- tere 'Tokyodaki yeni sefiri sir Ro- bert Craig'e'nin hemen geri çağrılma- sı mümkün bulunduğunu ilâve et- mektedir. Japonlar Şanghayda büyük bir taarruza Şehrin şimaline geçtiler çıkarılan asker- ler bazı mevkileri zail — Japon ordu, donan- Şanghayda müş ve büyük bir taarruza başlamışlardır. uyvetleri ilerlemektedir. Top- losu çok şiddetlidir. Japon ge- | milerile Çin bataryalarının ateşinden şehir sarsılmaktadır. 20 kadar Japon | tayyaresi harekâta iştirak ediyor. Tokyo 6 (A.A) — «Tebliğ» Şang- hayın şimaline çıkarılmış olan Japon ordusu, 5 eylül sabahi taarruza geç- Şanghay 6 10 kilometre şimalindeki Yin - chia - Esrarıengiz bir vapur Şanghay 8 (A.A.) — Domei ajansın. dan: Birkaç zamandanberi Japonlar Şanghay yakınında ne zaman ihraç ameliyesi yapmağa kıyam etseler ec- nebi bayrağını hamil esrarengiz bir ti- caret vapuru meydana çıkmaktadır. Dün de ayni vapur, Japon kıtaatı- nın ihraç edilmekte olduğu noktanın yakınında bulunmakta idi ve işaret- zin bataryalarının endahtını ida- re eder gibi görünüyordu. Japonya neden harbe mecbur olmus? Tokyo 6 (A.A) — B. Hirota, Almanya ile ticaret Ihracat tacirleri iş yapmağa hazırlanıyorlâr dün | Türk - Ahnan ticari müzakerele- rinin herikitaralın lehine olarak müsait şarilar altında imzalandığı. haberleri şehrimizde memnuniyetle karşılanmıştır. Yeni anlaşma hakkında pek tabii olarak henüz bütün teferrüatile ma- Iümat alınamamasına rağmen ihra- eatçılar emniyetle iş yapmağa hayır-, | r. İktisad Vekilinin Anado- asıtasile efkârı umumiye- 7 râkâmlar ve umumi İze- hat piyasayı kâfi derecede tatmin ve tenvir elmiştir. Alman piyasaları da Türk ihracat ve ithalâtçılarile muhabere suretile temasa geçmek arzusunu göstermek» tedirler, i bi. m Şanghaydaki general kon- I, müşterek bir plân vermiş- Bu plânda Japonya ile Çin'in ın ihtilâf haline gelmesine mâ- ni olmak için doğrudan doğruya mü- zakerelere gi neleri teklif edilmek» te idi. İngiltere . Fransa - Amerika tek- Wlerinin metni, Tokyora 13 ağustas- İ ta gece yarısı gelmiştir. Fakat ayni günde öğleden sonra Şanghay mta kasına yayılmış olan Çin kıtaatı, ta- arruza geçmişler ve 14 ağustosta tay- yareleri, yalnız kara kuvvetlerimizin umumi karargâhını değil, ayni zaman» manda harp gemilerimizi ve general konsolosluk binamızı ve bütün imti- yazlı mıntakaları bombardıman etmiş- lerdir. Bunun üzerine Şanghaydaki 30 bin tebaayı himaye için mücadeleye giriş- mek mecburiyetinde kaldık. Alâkadar devletlerin ibtil muslihane bir su- rette halli maksadiyle sarfetmiş Ool- dukları ciddi mesainin Çinlilerin şid- det hareketleri yüzünden akamete uğramış olmasına müteessifim, Iktisad Vekili Zonguldakta törenle kar- şılandı, kömür ocaklârını geziyor Zonguldak 6 (A.A.) — Ekonomi bas kanı B. Celâl Bayar yanında İş banka” #1 genel direktörü bulunduğu halde dün şehrimize gelmişlerdir. Vali va parti başkanı vilâyet erkânı, maden müesseseleri direktörleri tarafından karşılanmıştır. Misafirler Eti kömür ocağındadırlar. l Vekil eski Fransız şirketinden Eti Bank namına satın alndn meler o tedkik etmekti edir. Vekli yarin, bütün kömür made: ri mütahassıslarının içtimamda bâ ar bulunacaktır.