7 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

7 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

ma e m la e Bahife 4 AKŞAM 7 Evlü Okutulacak çağda bir | milyon 150 bin çocuk var Maarif vekili muhabirimize mühim beyanatta bulundu Orta mektep talebe sayısı artıyor - - Muallim! ve mektep ihtiyacını karşılamak için tedbirler Yeni tip muallim yetiştirilecek alındı - İzmir 6 (Telefon) — İzmir kültür işlerini tedkik eden Maarif Vekili B. Saffet Arıkan muhtelif maarif işleri hakkında gazetemize şu beyanatta bulunmuştur: — Memleketin öğretmen ihtiyacını tedkik ederken okulmak mecburi- yetinde olduğumuz çocukların nere- lerde bulunduklarını düşünmek lâ- zımdın. Şehir ve kasâbalarımızda okutulması lâzımgelen 130-150 bin kadar uk vardır. Buna mukabil köylerde okutulması gereken çocuk sayısı bir milyonu bulmaktadır. Bu rakamlar ilk okullara öğretmen ye- tiştirmek meselesinde bizi açık bir ş$6- kilde aydınlatan bir tablo göstermek- tedir. Nüfusları 400 den fazla köyle- rimizle şehir ve kasabalarımız için bugün çalışmakta olanlardan başka 12 bin öğretmene daha ihtiyaç vardır. Yeni tip öğretmenler Maarif Vekili, öğretmen okulla- rında öğrelmen yetiştirilmesine de- yam edilirken ileride köylerde çalışa- cak yeni tip öğretmenler yetiştirmek için tedbirler alındığını, bu maksatla | bu ders yılı başında İzmir civarın- da Kızılçolluda eski Amerikan kolleji binasında ve Eskişehir civarında Çif- | teler çifliğinde ilk öğretmen okulları açılacağını söylemiş ve demiştir ki: — Bu okullara Mekiyeliir ve İzmire civar illerden 3 ve 5 sınıflı köy mek- teplerini bitirmiş müstalt köy çocuk- ları alınacaktır. Bu yeni müessöseler- de ayni zamanda köy hayatında lü- zumlu bilgilerle ziraat derslerine ve işlerine önemi verilecektir. Bu mü- esseselerde yetiştirilecek çocuklardan en müstaitleri orta okul sınıflarını bitirdikten sonra liselere ve diğerleri de bu okulların öğretmen okulu kıs- mma devam edeceklerdir. Bu mües- seselerde köy inşaatcılığı, köy demir- ciliği ve tamirciliği, köy kooperatifci- liği ve kâtipliği şubeleri bulunacaktır. Bu suretle köy hayatının inkişafı için gereken en mühim unsurlar yetiştiril- miş olacaktır. İzmirin Kızılçullu oku- unda bir de köy eğitmeni kursu açı- Jacaktır. Orta okul ihtiyacı Vekil, orta okul ih hakkın- da da şu sözleri söylemiş — Memleketin her tarafında orta okullarımızın talebe sayısı sevinile- Maarif Vekili B. Saffet Arıkan cek derecede artmaktadır. Memleke- tin her yerinde okul binası yaptır- mak için halkımız iftihare değer bir hareket göstermektedir, Ağrı, Tur- gutlu, Nazilli ve Divriği gibi yerlerde yeni orta okul binaları halkın him- metile yapılmıştır. Bu okullara öğ- retmen yetiştirmek hususunda ted- birler aldık. Bu tedbirler sayesinde Ankarada Gazi terbiye enstitüsünden önümüzdeki ders yılında 200 - 250 orta okul öğretmeni alınabilecektir. Bu elemanlar bilhassa ort okul bina- sı yeptırmış şehirlerin öğretmen ihti- yacını karşılamağa tahsis edilecektir. İzmirde mecburi tahsil çağındaki ço- ğunu memnuniyetle gördüm. İzmirin çok mütekâsif olan Eşrefpaşa ve Til- kilik semtlerinde iki orta okul binası inşa ettirmeği muvafik gördük. Bu yeni okul binaları inşa edilinceye ka- mektep ittihaz edilecek binalarda çif- te tedrisat usulü tatbik edilmek sure- tile orta okul ihtiyacını karşılamağa | çalışacağız. İlk ve orta okul kitapları Devlet matbaasında basılmaktadır. İlk okullara müsabaka açmak sureti- le temin edilen yeni kitaplar talebe için çok istifadelidir. Ders yılı başlan- | gıcında talebeler ders kitaplarını ellerinde bulunduracaklardır.> Denizde heyecanlı bir gezinti Üç genç bütün gece dalgalarla çarpıştı, sabaha karşı sandal sahile düştü Fethi, Kemal ve Savaştayen adla- rında üç arkadaş denizde bir gezinti yapmak üzere dün gece saat on bir raddelerinde Kumkapı sahilinde bir sandala binerek denize açılmışlardır. Gezinti esnasında birdenbire hava değişmiş, deniz hafif hafif dalgalan- mağa başlamıştır. Üç arkadaş sahile dönmek istemişlerse de bütün gayret- lerine rağmen yinvatiai olamamış- lardır. Bu sırada fırtına şiddetlenmiş, dal- galar sandalı sürüklemeğe başlamış- | tır. Üç arkadaş sandal; idare edeme- yeceklerini anlayınca kendilerini tali ye, kader re. bırakmışlardır. : Sandal bütün gece deniz üstünde "çalkanmış ve sürüklenmiştir. İçinde- kiler bir aralık kurtulmaktan ümidi | xesmişlerdir. Nihayet sabaha karşı sandal Hayırsızada sahillerini bulk muştur. Bitap bir halde kalan san daldakiler sahile yanaşarak açlıkla- | mek suretile giderdikten sonra Kaşık İ adasına geçmişler ve oradan İstan- bula gelmişlerdir. Kâbil Büyük elçilij elçiliği baş kâtipliği Ankara 6 (Telefon) Moskova büyük elçiliğinde ikinci kâtip Hilmi Kâmll, Kâbü büyük elçiliği başkâtip- liğine tayin e: edilmiştir. Vakıflar umum müdürlüğü inşaat müdürlüğü Ankara 6 (Telefon) İstanbul vakıflar başmüdürlüğü mimarı B. Nihad vakıflar umum müdürlüğü in- saatı Mal kk edilmiştir. Hmniydi bir adam karısını » ye 'Karisinin aşıkını yaraladı İzmir 6 (Telefon) — Büğün Alsan- cakta bir yaralanma vakası oldu. Lâsik kaynakcılığı yapan bir adam kendisini aldatan karısını âşıkı ile cürmümiğşhut halinde yakaladı ve her ikisini de yaraladı. Yaralılar te davi altına alındılar. Carih yakalandı. çukların yüzde ekseninin okutuldu- | dar mevcut okul binalarında ve yeni | Orta Anadolu ağaçlandırılacak | | Köylerdeki bağların inkişafı temin edilecek Ankara 6 (Telefon) — Ziraat Ve- kâleti Orta Anadolunun âğaçlandı- İ nlması işini ehemmiyetle ele sl tır. Çifci mebuslarla, ziraat m tehassısları, Ziraat Vekili B. Şakir Kesebirin riyasetinde bugün bir top- Jantı yapmışlardır. Toplantıda Orta Anadolunun ağaçlandırılması görü şülmüş, geç vakta kadar bu iş üze- rinde müzakere cereyan etmiştir. Bu arada Orta Anadolu köylerinde bağcılığın inkişafı meselesi de müza- Toplantıya iştirak eden çifci me buslar ve zirdat mütehassısları şere- fine gece Ziraat Vekili B. Şakir tarâ- fından Çiflik bahçesinde 30 kişilik bir ziyafet verilmiştir. Gerek Orta Ana- dolunun ağaçlandırılması ve gerekse köylerdeki bağların inkişafını temin edecek kararlar ittihaz edilmek üzere müzakerelere devam edilecek Ka Orman müdürleri arasında değişiklikler Ankara 6 (Telefon) Orman umumi müdürlüğü memurları arasın- da değişiklikler yapılmıştır. Bu arada İstanbul orman müdürü B. Emin Konya orman müdürlüğüne, İzmir orman müdürü B. Hasan Maraş or- man müdürlüğüne, Bursa orman mü- dürü B. Zühtü Çıtacik orman baş mühendis muavinliğine, Muğla or- man müdürü B. Fuat Çanakkale or- man müdürlüğüne, İçel orman mü- dürü B. Feyzi İstanbul orman mü- dürlüğüne tayin edilmişlerdir. Kan davası Kardeşinin katilini öldüren Gülizarın muhakemesi Vaktile memleketinde © Ali adında birini öldüren Kürt Kâzım adında biri bir kaç sene evvel İstanbula gel- miş ve maktul Alinin buruda bulunan kız kardeşi Gülüzar adındaki kadın da bir gün tophanede bir sokak içinde kardeşinin intikamını almak maksa- dile tabanca ile Kâzumı öldürmüştü. Ağır ceza mahkenlesinde yapılan muhakemede iddia makamı Gülüza- rın idamını istemiş fakat bu cinayeti şedid bir elemin tesiri altında işledi- ğinin de gözönünde bulundurulması- nı taleb etmişti. Ağır ceza mahkemesi evvelce Kâzım tarafından öldürülen Alinin, Gülüzarın kardeşi olduğunu resmi vesikalarla tesbit için kararını geri bırakmıştı. Dün bu muhakemeye devam edilmiş, Gülüzarın vekili söz a- | larak Kâzım tarafından öldürülen A- linin, Gülüzarın kardeşi olduğunu is- bat için altıncı hukuk mahkentesinde açtıkları davâda bu ciheti resmi vesi- | kalarla isbat ettiklerini ve mahkeme- nin karar vermek üzere bulunduğunu bildirmiştir. Ağır ceza mahkemesi de hukuk mahkemesinin vereceği bu Ka- rarı beklemek üzere katil Gülüzar hak- kındaki kararını başka bir güne bırak- mıştır. Prof. Bayan Afet (Baş tarafı 1 inci sahifede) Bayan Afet dün saat üç buçukta Can adındaki tayyare ile Bükreşten hareket etmiş ve tayyare altı buçuk- ta Yeşilköy tayyare meydanına in- miştir. Bayan Afeti, Yeşilköy tayyare mey- danında Atatürk karşılamışlar ve Nafia Vekili OB. Ali çetinkaya İle, mebuslarımızdan B. Salih Bozöyük Cavad Abbas da bulunmuşlardır. Atatürk, tayyare yolculuğunun nasıl geçtiğini sormuşlar ve bayan Atatürk, bay: otomobillerle Xx lardır. Nafia Vekili müddet hava Y mış tedkiklerde bulunmuştur Atatürk kızı bayan Sabiha Gökçen Yeşilköy üzerinde bir çeyrek saat ka- dar uçmuş ve bayan Afetin tayyare- sini Yeşilköy üzerinde karşılamıştır. Türkiyenin Milletler Cemiyeti konseyindeki | feyizli çalışması devam etmelidir (Baş tarafı 1 inci sahifede) . Bunlar her devrenin sonunda ek seçili Lehis- anya 928 denberi kon- seyde azadır. Üçüncü kısım azalık seçimledir. Müddet bittikten sonra yeniden inti- bap yapılır. Seçimle olan azalık için azalar muhtelif gruplara ayrılmışlar- dır. Cenubi Amerika devletleri için Küçük antant için 1, umumi bitaraf kalan devletler için 1, İngil Dominyonları için 1, Asya devletleri tü, Türkiye ayni zamanda hem Avru- pa, hem Asya hükümetidir. Dost ve kardeş İran, bu dostluğu ve kardeş- liği hakkile göstererek Türkiye lehine namzedlikten vaz geçmişti. Bunun ü- zerine konsey azalığımna (seçilmiştik. Şimdi bu azalığa İranın namzedliği pek tabii bir şeydir. Fakat diğer taraftan Türkiye Mil letler Cemiyeti konseyinde çok mühim ve çok faal bir Tol oynamıştır. Birçok meselelerde delegelerimiz umumi ba- riş ve anlaşma noktasından mühim muvaffakıyetler elde etmişlerdir. Bu kıymetli çalışmanın fasılasızca de- vam etmesi lâzımdır, Bunun için en muvafık yol Türkiyeye yarı daimi aza» hk temin edilmesidir. Yarı daimi aza olan İsuanyada bugün vaziyet kari- gıktır. Ve ortada iki hükümet vardır. Miiletler Cer mı, bugün konseye murahhas gönde- ren Valence hükümetini tanımamak- ta, Franko hükümetile münasebatta bulunmak nın konseyde esaslı bir surette çalış- masına mânidir, Türkiyenin Milletler Cemiyeti kon- seyinde çalışmasına devam etmesini bütün barış ve anlaşma dostlarının büyük bir memnuniyetle karşılıyacak- Yarına eminiz. İzmirde paraşütle atlamalar | İzmir 6 (Telefon) ilot ve Buradaki Türk: paraşütcüleri . bugün ki paraşüt kulesinden atlama- lar yapmışlardır. Halk paraşütcülerimizl çök alkışla” mıştır. Kiralık konforlu apartıman Şişlide Hastane Tramvay istasyo- 774 numaralı apartımanda bes odalı bir daire bosalmışlır. Kalorifer, sıcak suyu ve fevkalâde nezareti var- dır, Kirası elli liradır. YARIN AKŞAM i azasından bir kıs- | 'Akdeniz va (Baş tarafı İ İnel sahifede) çabuk ve ei hale komitesi yeniden ve başka kilde canlandırılmış oluyor. Frans İngilt, in İtalya ile karşı karşıya görüşmelerine medar olacak bir Ak- deniz konferansı artık mevzuu bahis değildir. Almanya ve Sovyet Rusya nın işe karıştırılmaları yüzünden an laşma ihtimali de azalmıştır.» Ordre gazetesi diyor ki: «Fransa ve İngilterenin Akdenizdeki faaliyete Al mete güzel kozlar kazandırmıştır. Dün irtikâp edilen beceriksizliğin yakın bir ide ağır neticeler verm ardır.> Petit Pari ğa anın Sn izne ullbiaüğabğ söylüs İtalya konferansa iştiraki kabul edecek Roma 6 (AA.) — ltalyanın Akde- niz konferansına iştiraki kabul edece- ği tahmin olunmaktadır. Roma 8 (A.A) — Fransız ve İngi- liz maslahatgüzarları, bugün Akdeniz konferansına davet notasını kont Ci- anoya tevdi etmişlerdir. Kont Ciano İtalyanın cevabını bilâhara vereceği- ni bildirmiştir. Konferansa B. Eden iştirak edecek Londra 6 (A.A) —B. Eden, Cuma günü Cenevre civarmda - toplanacak olan Akdeniz konferansına bizzat iş- tirake karar vermiştir. Şimal devleti Hariciye Nazırlarının konferansı Stokholm 6 (A.A.) — Dört şimal dey- leti hariciye nazırları, Cenevrede tü- tacakları hattı harekti kararlaştır mak üzere, yarın burada toplünacak- lardır. Nota Alman sefirine tevdi edildi Berlin 6 (A.A.) — Fransız m halgüzarı bugün saat 17 de Akdeniz konferansına davet hakkındaki Fran sız - İngiliz notasını, baron Neuratba vekâlet eden B. Pruefere tevdi et- miştir. İngiliz büyük elçisi de saat 17,30 da Prueferi aynı mesele hak- kında görmüştür, iy Çorluda 71 çocuk sünnet edildi Tekirdağ 6 (A A.) —Dün akşam Çorluda kolordu tarafindan askeri mahfilde yetmiş bir çocuk sünnet edilmiştir. Bu fakir çocuklara bele- diye birer kat elbise yaptırmıştır. BU GECE Suadiye PLAJ Tiyatrosunda Büyük müsamors KAPILARINI MELEK isenbulun Kibar Halkına SİNEMASI AÇIYOR Birinci Program: NEŞ'E - ZEVK - EĞLENCE DOLU NEFİS BİR FRANSIZ KOMEDİ ŞAHESERİ AZGIN SEVDALILAR Baş rollerde: GABY MORLEY - MARİE GLORY - ANDRE LUGUET Ayıca: TÜRKİYEDE İLK DEFA OLARAK ŞANLI ORDUMUZUN TRAKYA MANEVRALARI TÜRKÇE SÖZLÜ BÜYÜK FİLM ve Paramount dünya havadisleri gazetesi. Yarın geceki suvare için numaralı biletler bugünden uhnabilir, Telefon: 40868 Büyük Alman muganniyesi GİTTA ALPAR En yüksek Fransız komediyeni JULES BERRY SARAY SiNEMASININ Yeni kiş mevsimini 9 eylül Perşembe akşami CASUS AŞKI Büyük Fransız filmi ile açıyorlar. Aşk ve Musiki: BÜYÜK CASUSLARIN emrinde...... İlâveten: Trakya Manevraları Türkçe sözlü film, FOX JURNAL