7 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

7 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Domates Kış için saklamanın iki usulü Yazın en fazla yenilen sebze hiç şüphesiz domatestir. Domates her yemeğe konduktan başka çiğ olarak salata halinde de yenir, Bundan baş- ka domatesin en fazla vitaminli ve bu suretle vücude faydalı sebze Ol duğu anlaşıldıktan sonra sıkıp suyu- Nu içmek bile Amerikada taanımüm etmiştir. Bir kaç senedenberi bu moda Av- rupaya da sirayet ederek her tarafta aperitif yerine bilhassa hazırlanmış domates sulari İçilmeğe ve doma- tesli kokteyller yapılmağa basla- mıştır. Bu mevsimde domatesten kış konserve yapılmalıdır. yunu Şişe- lerde sal nın usulünü ve peltesi- ni yapmasını hemen berkes Domatesleri bütün oi pek o kadar umumileş Bu iki suretle, tuzlu su ve tuzsuz su içerisinde olur: 1 — İri, fakat fazla olgun olmıyan çürüksüz, beneksiz domatesleri seç- meli. Bunların tepelerinde yeşil sap- ları bulunmalidır. Domatesleri kü- çük gaz tenekelerine istif etmeli, üze- Tini örtünceye Kadar kuyu suyu ile yapılı salamura ile doldurmalı. 'Te- nekelerin ağzımı lehimleterek ancak kışta açmal. Bu domatesler kulalmlacağı Zza- man İki saat kadar tatlı suda dur- malı ve bu su bir kaç defa değiştiril- melidir. Bu suretle içine aldığı tuz çıkarılmış olur. 2 — iri, faka için fazla olgun olmıyan çürüksüz ve bene bi- rer birer bezle sildikten sonra cam turşu kavanozu içine dizmeli. Üzeri. ne bir kaç saat evvel fıkır fıkır kay- natılmış ve soğutulmuş su dökerek kavanozu ağzından iki parmak aşa- Basına kadar doldurmalı. Üzerini iki parmak zeytinyağı ile örtmeli. Ağ- sını sıkı sıkı kapayarak serin ve rü- tubetsiz yerde muhafaza etmeli Bu tarz salamura, konserveden da- ha iyi olur. Çorbanın fazla tuzu nasıl alınır? Fazla tuzlu olan her hangi bir çorbanın tuzunu gidermek için gâ- yet basit bir usul: Çorbanın mikda- rna göre bir veya iki patatesi soy- malı, dörde bölerek çorba içine at- malı, Bir iki taşım kaynatmalı, tuzu patates hemen çeker, Kepçe ile pa- tates alındıktan sonra çorba az tuzlu olarak kalır ve sofraya çıkarılır. (AKŞAM) ın edebi romani K ZA Mevsimlik yünlü elbiseleri kadife | İle süslemek modası çok rağbet gör- mektedir. Ayni renk kadife ile süs- lendiği gibi başka renkle aplikasyon da yapılmaktadır. Bir kaç model dercediyoruz: 1 — Açık bej rengi yünlü elbise, Etek, kol ve yaka etrafı ve kemer kahve rengi kadifedendir. Omuzun- da kadifeden bir kelebek vardır, Şap- Elbisenin parlaklığı nasıl giderilir? Elbiselerdeki parlaklığı gidermek, yakalardaki kir ve lekeleri temizle- mek için birer fincan benzin, amon- yak ve suyu karıştırmalı. Bir bez ve- ya pamuk parçasını bu mahlüta batırarak manto veya elbiseyi silmeli, Kuruduktan sonra tülbent koyarak ütülemeli Elbise yeni gibi olur, !I Nezlenin önüne geçmek için Rütubetli havalarda nezle olmak ihtimalı başgösterdiği zaman gece yatarken bir çay fincanı kaynar su içerisine üç şeker, yuvarlak kesilmiş bir parça limon ve iki çorba kaşığı rom (rhum) atılır ve sıcak sıcak içi- İirse nezlenin önüne geçilmiş olur. 'Tefrika No. 38 Mektep arkadaşları — Hayır! Doktor Naci geri çekildi. Genç kızın yüzüne bakıyordu: — Kriz geldiği zaman bir doktor muayene etti mi? — Hayır efendim. Bu defa Cevvaleye döndü. Ağır bir sesle; — Ben bir iz bulamadım. Kriz za- manındaki ârazı bilmek lâzım. Böb- reklerden şikâyetiniz yok mu? Fakat bir kere de böbrekleri kontrol edelim. Yardım ediniz de bir daha muayene edelim. Cevvalenin yardımı ile Süheylâ bu defa yüzükoyun yattı. Cevvale onun bugün için bilhassa ipek çamaşırları- nın en yenilerini giydiğini farketmişti. Doktor Nacinin parmakları bu defa genç kızın beli ile kalçaları arasındaki asiyesinde dolaşmağa başla- dalgın, elleri meşgul Cev- akarak konuşuyordu: Zaten maşallah gporcu bir vücud.. ve mutadı olmıyan bir teklifsizlikle gülümseyerek ilâve etti: çe <> Böyle bir vücude hastalık gel Bürhan Cahid mek için çok düşünür. Cevvale giyinmesine yardım ettiği Süheylâyı hafifçe dürttü, Doktor Naci içeri giren bir hasta bakıcıya birinci dahiliyedeki taburcu hastanın tabelâ- sını getirmesini emrettikten sonra Cevvaleye bakarak devam etti: — Hanımefendide ben ne apandisit ne de böbrek ârazı görmedim. Her ih- timale karşı bir de tahlil yaptırınız ve bana neticeyi haber veriniz. .Cevvale bunu yapacaklarını söyler- ken Süheylâ da doktora teşekkür edi- ti. Onları dahiliye servisinin mer Yyenlerine kadar getirirken Cevvale ile | bir kaç gün evvel bel kemiğinden su aldıkları hastaya dair konuşuyordu. Doktor 'Turhanın radyoloji servisi- ne ayrılan yerde bir daha vedalaşlılar, Sokağa çıktıkları zaman Cevvale sor- du: — Nasıl buldun doktoru? — Süheylâ tereddüt etmeden cevap verdi; — Hiç fena değil! — O halde mesele yok! yordu. Doktor Naci bugün pek nazik- ON NN > ME kası kahve rengi kadifedendir. 2 — Mavi yünlü elbise. Blüzu mavi yünlü danteldir. Tâcivert kadifeden göğsüne bağlanmıştır. Şapkası lâci- vert kadifedendir. 3 — İnce yeşil yünlüden elbise. Blüzunda nervürlerle haneler yapıl mıştır. Yakası, kemeri ve haneler içine aplikasyon yapılan çiçekler si- yah kadifedendir. Şapkası siyah ka- Gikolatalı dondurma Fevkalâde nefis olan bu dondur- manın tertibi şudur; Bir kilo sütü 300 gram şekerle ate- şe koymalı, yâr yarıya kalıncaya kadar kaynatmalı, Makineden geç- miş 250 gram çikolata ve az sütle ezilmiş 3 çorba kaşığı kakaoyu karış- tırmalı. Ateşten indirmeli, hafif ılık olunca altı yumurtanın yalnız sarısı- ni telle köpürterek süte yavaş yavaş akıtarak karıştırmalı, Soğuduğu zaman 300 gram krem karıştırmalı, büz dolabının dondur- ma yapmağa mahsus kabına doldur- malı, Ahizeyi en son numarasına çe. virerek soğumağa bırakmalı, — Ne gibi? — Herhalde doktor da seni beğen- miş olacak? — Nereden hissettin? — Doktor Naci kimseyi merdiven başına kadar geçirmez. Süheylâ şüpheli, fakat neşeli bir du- dak büküşle: — Ne malüm, dedi, O seninle meş- gul görünüyor. — Benimle arkadaş olmuştur artık. Süheylâ bu bahis üzerinde arkada- şını söyletmek, doktor Naci hakkın- da malümat almak için onu kurcala- mak istiyordu. Cevvale farkında idi. Sabredemedi — Acele etme canım, dedi. Bugün- lük bu kadar. Bakalım apandisit kâfi | gelmezse başka hastalıklar da icad | ederiz. Sen bugünkü gibi hazırlandık. tan sonra... Süheylâ kulaklarma kadar kızardı ve cevap veremedi İ .. Eafit bir rahatsızlık geçirdiği için bir hafta kadar evden çıkmıyân Cev- vale hastaneye gittiği gün tanıdığı doktorlar alâka ile sordular: — Geçmiş olsun, neniz oldu? Rahatsızlığını haber almışlardı. Ha- ber almak için de meşgul oldukları vardı. Ne NN difedendir 4 — Siyah elbise üzerine siyah ka- difeden biyeler konmuştur. Yakası ve kemeri ayni kadifedendir. Şapka- siyah fötrdür. 5 — Gri ince krepten elbise. Eteği- nin bir yanında pliseler vardır. Beli- ne yakın pliselerin üzerine Jâcivert kadifeden bir gül aplikasyon yapıl- mıştır. Şapkası lâcivert kadifedendir. Kibrit masrafından tasarruf Evlerde kibrit masrafı mühim bir yekün tutar. Bilhassa havagazı ocaği- le yemek pişirilen evlerde söndürülen bir ocağı yakmak için sık sık kibrite ihtiyaç hasıl olur. Kibritten tasarruf için patates ve portakal kabuklarını fırında, yahut güneşte kurutmalıdır. Bunlar iyice kuruyunca çıra gibi yanar. Bu suret- le bir ocaktan diğer ocağı masrafsızca yakmak kabil olur. Bu dondurmaya konulacak krem pastacılarda ve sütçülerde bulunur. Dövülmüş krem yani krem şantiyi rüne memnun oluyordu. O artık fu- kültenin talebesi değil, âdeta hastane- nin doktoru gibiydi. Her yerde kendini sevdiren ve hür- mete mecbur eden genç kızın bu bir haftalık ayrılığı hastanede âdeta bir hâdise olmuştu. Bir fakülte talebesine verilen bu ehemmiyet genç kızın kol- tuklarını kabartmakla beraber guru- runu da kaybettirmiyordu. İltifat ve ni muhafaza etmesini bildiği için- doktorlar, doçentler, hattâ profesör- ler ona dalma ayni hürmeti ve sami- miyeti gösteriyorlardı. O gün asabiye nunda epey meşgul oları Cevvale en son dahiliye servisine uğradığı zaman doktor Naciyi pek sinirli gördü. Baş asistan gene bir hasta bakıcıya kız- mış, haşlamışlı. Fakat Cevvaleyi görünce günün ye- di buçuk saatinde çatık duran kaşları gevşedi. Sık sık açılıp kapanan burun delikleri rahatladı ve iri siyah göz be- beklerine tatlı bir kadife yumuşaklığı geldi, — Geçmiş olsun Cevvale hanıme- fendi. Rahatsızlığınızı arkadaşlarınız söylediler. Yoksa kendi kendinizi teda- vi için mi hasta oldunuz? Anlaşılıyordu. Genç kız meslektaşlık hislerinin bu samimi ve canlı tezahü» | Genç kız bu sürekli lâtife ve alâka- ya teşekkür ettikten sonra? alâka ile şımarmadığını, dalma vazi- | i kendinden derece rerece yüksek | ve nisaiye paviyo- | Moda haberleri ve” dadır. Kış şapkalarını çiçek, tüy üslemek yakaları, kemerleri çok kullan: yor. * Kiş antolara yaka yapıl- mıyor. Ekseriyetle kürkten geniş reverler kâfi görülüyor. Cepler de kürkten yaptlıyor. 4 Kolların omuz üzeri hafijçe yüksek yapılıyor. X Gece elbiselerinin etekleri fekalâde geniş, yere kadar uzu yapılıyor. X Gü elbiselerinin etekle- ri kısa ve pek hafif kloştur. 4k Erkek gömleği şeklinde ön- den düğme ilik ile kapanan devrik yakalı, bluz, öğleden sonra elbi sinde hâlâ rağbet görmekledir. 4 Aynt şekilde yapılan gömlekleri ile pijamaların ön kısmı fil tire ile işleniyor. gece Limon ve kahve likörleri Kişi azı H, 3 tertibi şudu: 1 — Beş rendeleven kabı ispirto içerisine bir gram karanfil, ve ediniz; Tdmo: ici imonu rendeleyiniz larını bir Mtre 90 derceo yarak bir gram tarçin, yarım gram safran ilâ- kavanozun ağzını kapayınız. 48 saat sonra ince bir tülbentten süze- rek dört bardak sıcak su içerisinde eri- tilmiş yarım kilo şekere ilâve ederek tek- rar şişeye doldurup muhafaza ediniz. 2 — Kahve Tikörü için 50 gram kızarmış çekirdek halinde kahveyi havanda örf parça olarak dövünüz. Sırlı toprak bir kap içine koyunuz, beş tanc ncı bademi dövüp ilâve ediniz. #0 derecelik 750 gram ispirto koyarak ağzını kapayıp on beş gün biras Sanra tülbentten süzerek 500 gram şeker ve bir bardak su ile yapılmış şuru- bu ilâve ile karıştırınız. Şişelere taksim ederek ağızlarını sıkı kapayınız. Tüyleri balmumu ile düşürmek usulü Fenerbahçe, Ayla: Kollarda ve bacak- lardaki tüyleri Avrupada şimdi kullanılan n Sü usul bizim bildiğimiz ağda benzer. Bunun için satılan bal“ mumu ve ilâcı vardır. Bunu siz evde de yapabilirsiniz. Bir vaporizatör içerisine 50 gram ko ie 5 gram İteinture de he) karıştırıp kol veya bacaklara vas porize etmeli Kalem şeklinde alman Saf balmumunü hafifçe ısıtarak tüylerin üzerine yapıştır- malı ve kuvvetle çekmeli Balmumuna üyler kökünden çıkar. Eer halde bunu küçük tertip tecrübe ete ten sonra devam ediniz. — Hafif bir anjin geçirdim doktor bey, dedi, Fakat müstakbel meslek“ larımı yormamak için ihtiyat ete tim, Bir kaç gün de istirahat ettim. * — İyi bir doktor olacağınız bun- dan da belli, Ya meraklı arkadaşını ne âlemde? — Yeni bir şey yok doktor bey. İkin- ci bir kriz gelmedi. ğ — Tahlil yaptırdınız mı? ö — Bir şey çıkmadı. i Doktor Naci hafif bir tebessümle: — Arkadaşınız biraz evhamlı galibö- | fakat sempatik bir kız.. galiba lisede beraberdiniz? — Hayır. O İstanbul iisesinde oku muştur. Arkadaşlığımız komşulukla başladı. Ve genç kız dokter Nacinin kendi hakkında yaptırdığı araştırma kana lının yabancısı kalmadığını anlatmak için ilâve etti; — Arkadaşım ailenize yabancı de ğildir. Bize yakın bir apartıman yap” tıran akrabanızla iyi görüşüyorlar. Doktor Naci hafifçe kızardı. Cevva* lenin büyük yeşil gözleri şeytanca par* lıyordu. Onun her şeyi öğrendiğini anlatan bu ifadesi karşısında o bahsi tazelemekten çekindi. Ehemmiyet ver mez görünerek; — Ya, öyle mi, değdi. 1 İ z * (Arkası var), j YA YE e