7 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

7 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

İeket Bu sene Gerzenin ihracatı geçen seneden fazladır Kasabanın su işi halledildi, elektrik işile uğraşılıyor İ Sinobda bu sene tütün az fakat çok nefistir Meyvacılığa çok müsait olan Sinobda | meyvacılığı uyandırmak lözımdır | Gerze iskelesi Sinopta kale haricinde Bele diye parkından bir görünüş Gerze (Akşam) — Gerze köy beraber 40,000 nüfuskudur. Belediye sınırı içinde 4,500 e yakın nüfus var- dır. 835 ev 343 dükkân, 2 hamam, 2 ilk mektep, 6 değirmen, 2 otel, 1 himmetile mıştır. Halkevi son zamanda makinesi getirmiş ve Sinop (Akşâm) — Sinop tabiatin bir çok güzelliklerini sinesinde top- lamış olmakla beraber bir çok maâh- rümiyetler. içinde kıvranıyor. Hin- çök güzel | vadeli belediyeler bi bir şekil ak lira istikraz için teşebbüsata girişi miştir. Kanalizasyon işi hemen hemen ik- mal edilmşitir. Çarşı caddelerini g& bir sinema halka güzel Terli ük ha kkmem li ideinceki mezbaha, 22 kahve ve gazino vardır, Belediye sınırı üç mahâlleden mü- rekkeptir. Bunlardan ikisinin on üç yıl önce birer krokisi yapılmıştır. Bu yıl bu plân tatbik edilecekken beledi- ye rüsumundan 3,500 lira kadar te- nezzül husule geldiğinden şimdilik tatbii nkân kalmamıştır. Çeşme suları hemen hemen demir | borular içine alınmıştır. Elektrik için | muktezi proje yaptırılmış, beş sene | nişletmek için pek çok dükkün yıkıl- mıştır. Gerze geçen senelere nazaran bu sene daha fazla ihracatta bulunmak- tadır. Bu yılın ağustos nihayetine kadar Gerze iskelesinden 50 ton tü- tün ve 100 ton deri, 500 ton pirinç, 400 ton muhtelif eşya, 1,000 sandık yumurta, 6,000 davar ihraç edilmiş- tir. Buna en büyük sebep te iskele- den alınan belediye rüsumundan ten- zilât yapılması gösterilmektidir. Kastamonuda belediye faaliyeti arttı 941 senesine kadar bir çok işler ikmal edilecek Kastamonu deresini ıslah Kastamonu (Akşam) — Kastamo- nunun 4l bin lira sarfedilerek vücude getirilmiş bir belediyesi ve yanıbaşın- da çam ve akasya ağaçları ile güzel bir manzara teşkil ed: çesi vardır. Bundan bâşka şehri telif yerlerinde olmak üzere beş büyük havuzu bulunuyor. Gazi stadı deni- len spor sahası yanında her türlü ev- safı haiz bir de yüzme havuzu vardır, 936 senesi içinde başlanılan mezba- nşaai da ikmal edilmek üzeredir. ırin hali hazır plânıgöz önüne alı- narak mütehassıs Bürhgi Arifle bir mukavele akdedilmiştir. Şehir plânı 4800 liraya yaptırılmakta ve ikmali de neticet karibeye gelmiş bulunmakta» dir. Önde kiymetli val' Avni Doğan ol- mak üzere çok çalışkan Belediye reisi Adil Yücebiyık hümmali bir faaliyetle şehri güzelleşlirmeğ çalışmaktadır. Ezcümle Ötedenberi çıplâklığile şehre kötü bir manzara veren ve Kayıplar ı yüksek bir tepenin üs- hususta halkın ihtiyacını te- şekilde 200 tonluk bir su ettirmekle beraber muh- danlarla sösliyerek Doğan- emiş ve bu sürelle halkın gisini kazanmıştır. onu belediyesinin ihzar ede- takdim ettiği beş k programa göre 937 senesinden ni edecek komisyon âzaları başlıyarak 941 senesine kadar şehrin imarı, su ve elektrik işleri, mezbaha in- şaatı, kanalizasyon, umumi kaldırım» lar, şehrin tam ortasından geçen sü- yun kenarlarında esaslı bir rıhtım in- satı ikmai edilmiş bulunacaktır. Bu n başarılması için de Iki yüz bin liralık bir keşif ve bütçe yapılmıs bulu- muyor. Göndrdığım resim Dere komisyon heyetini gösteriyor, Huysuz öküz Sahibini karnını deşerek yaraladı Balıkesir 4 — Bigadiçte garip bir vaka olmuştur. Bigadiçte Aziz isminde bir köylü- nün eksi, huysuz bir öküzü vardır. Aziz ne zaman öküzünü arabasına koşmak istese hayvan huysuzlanır miş. “ Geçen gün gene Aziz bu hayvanı arabasına koşmak istemiştir. Lâkin azgın öküz birdenbire sahibinin Üş- tüne atılmış, onu bir hamlede altı na alarak üzerinde tepinmeğe baş- lamıştar, Hayvan biçare köylünün karını deşmiştir. Aziz ağır yaralı olduğu hah de hastaneye kaldırılmıştır, Mütehassıs B. Romanof İzmir paraşüt kulesinden kendini atarken İzmir (Akşam) — Türkiyede ilk defa İzmirde kurulan paraşüt kulesi, gençlerimizin istifadesine açılmıştır. Her gün bir çok gençler, paraşütle atlamağa başlamışlardır. Yerden kırk beş metre yüksekten geniş bir şemsiye gibi açılan paraşü- tün iplerine tutunarak bir kuş gibi yere inmek hakikaten zevkli bir şey oluyor. Gençler arasında paraşüt sporuna büyük bir heves vardır. He- veskârlar, evvelâ doktor muayenesin- den geçirilmekte ve sağlam oldukları anlaşıldıktan sonra : paraşütle atla- malarına müsaade edilmektedir. Paraşüt kulesini en üst kısmındaki çelik direkten yere çelik bir tel indi- rilmiştir. Paraşüt, bu çelik tele bağlı vaziyettedir ve aşağıya doğru kayâ- rak paraşüte bağlı genci, selâmetle yere indirmektedir. Kızlarımız arasında da paraşütle atlama sporuna büyük bir alâka var- dır. Yakında kulenin tepesinden aşağıya ikinci bir tel daha sarkıfıla- cak ve İki paraşütün birden bu tel- lerden sıyrılarak gençleri, 45 metre yükseklikten yere indirmesi temin edilecektir. 45 - 80 kilo ağırlığında olanların Dâraşütle atlamalarına mü- saade olunuyor. Daha ağır veya ha- fif olanların âtlamalarına, ancak rüzgürsız havalarda o müsaade edile- bilecektir. Kulenin âsânsörü henüz İzmire gelmemiştir. Yakında gelecek ve ay- rıca kurulacak 220 - 380 voltluk elek- trik motörile İşletilmeğe başlanacak- tır. Şimdi, atlama heveskârları, bu en yüksek minareden daha yüksek kulenin üzerine yüzlerce merdiveni tırmanmak suretile çıkmaktadırlar. Paraşütle atlama sporu, yakında İz- mirde geniş bir şekilde inkişaf ede- cektir. Midi 11 yaşında bir kız dağa kaçmış! Bandırma 5 — Bandırmanın Edencik nahiyesinde Eşref isminde otuz ya- şında bir adam ll yaşında Asiye adında bir kızla dağa kaçmıştır. Asi- ye 11 yaşında olmasına rağmen İri yarı bir kızdır. Uzun bir araştırmadan sonra Eşrefle Asiye yakalanmıştır. “Asiye Eşrefin bu hadiseden mesul tutula» cağını anlayınca: — Eşrefle dağa gitmeği ben iste- dim. Ben kendim kaçtım. Onun hiç bir kabahati yoktur. Demiş ve memurlara: — Bizi evlendirik... diye rica oet- miştir. 3 terlandı yalnız Boyabada inhisar edi- yor. Ticaret çok geridir. İktisadi fa- aliyet azdır. Erazisi, meyvacılığa çok müsait olduğu halde bu yolda hiç bir adım atılmamıştır. Başlıca mah- sulü tütün ve balıktır. 936 senesi tütün rekoltesi 750,000 kilo olup hemen hepsi inhisar amban- na teslim edilmiş ve yarısından faz- Tası satılmıştır. Sinopta maalesef bir satış koope- ratifi veya buna benzer bâşka bir te- şekkül yoktur. Tütün zürrat eksper- lerin koydukları fiatlerden müşteki- dirler. İnhisarlar idaresinin bu kâyetlerin yerinde olup olmadığını tahkik etmesi lâzımdır, 937 senesi tütün rekoltesi uncak 250,000 kiloyu bulacaktır. Aylarda yağmur yağmaması diğer ihracat metal olan musir mahsulüne de çok tesir yapmıştır. Böyle olmakla bera- ber bu seneki tütün, cins itibarile geçen senekinin fevkindedir. Sinop tütüncülüğü propaganda ve reklâm yapılm ndan alıcı ceibe- demiyor. atış üzerinde fena tesir- ler yapa nen mühim de budur. Balıkçılık gene teşkilâlsızlık, vası- tasızlık yüzünden çok sönükt P ık avcılığına Sinop limanı kadar m sait ve geniş bir saha Karadenizde başka bir yer yoktur. Bu saha teşki- lâtlandırılır, üzerinde çalışılırsa çok terakki ve inkişaf edeceği muhak- kaktır. Bu hususlarda atılacak adımlarda mutlaka hükümet teşkilâtının yardı- mına ihtiyaç vardır. Sinop halkı bu- gün gelmiş olan yeni valisinden bü- yük ümit bekli; it bir hal dedir. y ğından ve belediye işlerinden şikâyetçidir. Ayni yerlerden mübayaat yapan ve ayni mezbaha resimleri veren Sinop Gerze kasaplarının satış fiatleri ara- sında mühim bir fark vardır. Gerze- de koyun etinin Kilosu 20 kuruş ol- duğu halde Sinopta 27 kuruştur. Sa- de yağının beher kilosunda 20 kuru- şa yakın bir fark vardır. Yaş meyva ve kuru meyvalar ta- mamen açık satılmakta, sıhhi şeraite riayet edilmemektedir. Temizliğe pek müsait olan Sinop maalesef temiz değildir. Belediye sokaklarda bir vi- lâyet merkezi olması itibarile başıboş dolaşan hayvanları bile menetmeğt hatırlamamıştır. İtfaiye teşklâltı canlı ve iyidir. Ku- mandanı bay Ali çok çalışkan iş bilir bir şahsiyettir. Yeni yapılan itfaiye kışlasının karşısındaki Cumhuriyet meydanını güzel bir bahçe haline getirerek ağaçlandırmış ve 1854 Sİ- nop muharebesi şehidleri Abidesinin bulunduğu bu meydan, bu zatın filimler göstermeğe başlamıştır Umumi hapishı nin mevcudu 700 rTaddesindedi Mahpuslar içinde sa- natkârlâr varı Bunlardan âzamt istifade kabildir. Kale haricinde, sahilde oldukça muntazam ve zengin Sinoplu bif yurdsever tarafından vakfedilmiş bif kütüphane ve Halkevi tarafından vü- cude getirilmiş bir de okuma orast vardır. Bunlardan muhit gençleri Aze mi istifade ediyorlar. Boyabaddan avdelim esnasında kamyon şoförleri tarafından kayıp” lara karıştırılan bavulumu * şikâye- tim üzerine bir çı zarfında mey- dana çıkarmak gibi bir vazifeperver- lik gösteren iskele polis memurları- İ nın faaliyetini bilhassa şükranla yar detmek isterim. Gaziantepte sihhat işleri Memleket hastanesi ihtiyaca kâfi gelmiyor Gaziantep 1928 de memleket hastanesi adını alan ve eski başhekim operatör Nuri | Aktan- erin himmetile oldukça mükemmel bir müessese haline gelen yetmiş beş yataklı Sağlık yurdu ihtiyaca kâfi Gaziantep al niş bir vilâyet darı kendisine bağlı lerle birlikte yüz kırk bine baliğ olur. Buna Islahiye, Nizip ve Pazarcık gi” bi hastaneden mahrum kazalar d8 s çokluğu karşısında yetmiş beş yatağın hiç bir sey ifade etmiyeceğinde şüphe yok- tur. rkezidir, Nüfus mik- köy ve nahiyo- itekim her müracaata cevap lememek (o zaruretinde (o kalın" yor. Çünkü, boşalan bir yatağı bir değil, iki üç kişi beklemektedir. Mem- leket hastanesinin nümune hastane si haline ifrağı çok münasip ve ye rinde bir hareket olacaktır. Yanıbar şındaki Amerikan hastanesinin $8 tılmak istendiği söyleniyor, Bu çok mükemmel binaların eskilere ilâvesi suretile bu çok önemli ihtiyacı b hemehal sağlamak lâzımdır. Trahom hastanesinin de on bef yataktan ibaret bulunuşu ve birden ser olmayışı, nisbeti €0 70 olan hastalığın şiddetle devamıns oluyor. şkilâtına merkez ola8 yette hiç olmazsa elli yataki! bir hastane ile 2 - 3 dispansere ihti” yaç olduğunu söylemek bile zalddir: teşkilâ da noksandıf