16 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

16 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 AKŞAM Fransa iğtişaşçı ecnebileri kovuyor B. Şotan, son suikastler yüzünden ecnebilere karşı siyasetini diğiştireceğini söylüyor Paris 16 Akşam) — Fransız basvekili B. Kamil Şotan, hükümetin Fransada yaşıyan ecnebilere karşı şiddetli ted- birler almağa karar verdiğini beyan etmiş ve demiştir ki: — Hükümetin Fransada yaşıyan ecnebi unsurların tahrib- kâr faaliyeti yüzünden bu tedbirleri almağa lüzum görmüş- tür. Zira bazı ecnebi unsurlar, Fransanın dahili sükün ve hu- zurunu ihlâl için her türlü suikastlerden çekinmemekte ve iz ransanın aleyhine de hasmane manevralar çevirmektedir- ler. Son zamanlarda ecnebi unsurların cebir ve şiddet hareket- | leri şiddetlenmiş, trenlere, hava üslerine, istasyonlara bom- balar konmuş, siyasi suikastler irtikâb edilmiş ve binnetice Fransa hükümeti ecnebilere karşı siyasetini değiştirmeğe mecbur kalmıştır. Bundan sonra ancak namuskâr ve ciddi | ecnebilere misafirperverlik göstereceğiz. Fransanın misafir- | perverliğine gayrilâyık bütün ecnebiler, hudud haricine çı- karılacaktır. Paris 16 (Akşam) — Paristeki son suikastler ile alâkadar olmak üzere Fransanın bir çok şehirlerinde araştırmalar ve tevkifler yapılmıştır. Toulouse, Mont Albe, Arme ve sairede bir çok anarşistler ve buna benzer şahıslar tevkif edi. dir. işler- Nyon anlaşması ve Sovyet gazeteleri İzvestiya: “Akdenizde mühim İngiliz ve Fransız harb gemilerinin toplanması, İtalyanın bahri hâkimiyet rüyasını gülünç bir hale koymuştur,, diyor Moskova 15 — Tas ajansı bil- diriyor: İzvestiya güzetesi o Nyon'da imzalanan Akdeniz anlaşmasına tah- sis ettiği baş makalesinde diyor ki «Nyob mtkavelesi, sulh seven dev- Jetlerin, faşist mütecavizlerin korsan- lik hareketlerine karşı mücadelesin- 'de mühim bir merhale teşkil eylemek- tedir. Fransa ve İngilterenin teşebbü- sü ile toplanan bu konferans, Sovyet diplomasisinin dürüstlüğü ve faaliyeti sayesindedir ki, bugünkü müsbet ne- ticelere varmıştır. Sovyet hükümeti de Nyon'da varılan bu neticeleri ilk projeye ve bu konferanstan evvel mev- cut vaziyete nazaran mühim bir ileri adım telâkki eylediğinden, mukavele- nameyi tasvip etmiş ve imzalamıştır. Bu mukavelenamedeki hükümler, tecavüzlerin ve korsanlıkların faşist organizatörlerine ağır bir darbe caktır. İtalya ve Almanya, son deki- kaya kader, Akdenizde korsanlığa kar- $ı beynelmilel kollektif tedbirlerin alın- masına mâni olmağa çalışmışlardır. Fakat bu sefer mütecavizlerin entrika- ları muvaffakıyetle tetevvüç etmemiş ve bunlar infirat halinde kalmışlardır. Bu anlaşma, ayni zamanda, İtalyan faşizmi mübalâğacılarının ileri sürdük- leri iddialara da verilmiş kat'i bir cevap teşkil etmektedir. Ak- denizde mühim miktarda İngiliz ve Fransız harp gemilerinin toplanması, İtalyanın Akdeniz havzasında askeri ve bahri hakimiyeti hakkında rüyası- ni tamamile gülünç bir hale koymuş- tur» Japon ordusu bütün cephelerde ilerliyor Çin delegesi Milletler Cemiyetin- de heyecanlı bir nutuk söyledi Tokyo 15 (A.A) — «Tebliğ» 14 ey- Jül günü, Şanghayın şimaline çıkarıl- mış olan Japon ordusunun sol cena- hı, önüne gelen Çinlileri püskürtmek suretile ve sağ cenah ile ayni zamanda, Şanghaya doğru ilerilemiştir. Beynel- | milel imtiyazlı mıntakanın hududunu işgal etmekte olan Japon babriyelileri de Kiangwan, Chapel ve Tchang İsti- kametinde ilerilemişler ve Çinlileri ağır zaylala uğratmışlardır. Şimali Çinde Japon tayyareleri, 14 eylülde saat 10/30 da, Çin ordusunun mühim sevkülceyşi noktası olan ve Pe. kinin 250 kilometre cenubü garbisin- de bulunan Su-Chla-Siang'ın etrafın- da Çinlilerin tahşidatlarını bombardı- man etmişlerdir. Tiyençin - Sian de- miryolu üzerinde Japonlar, Tiyençinin 80 kilometre cenubu garbisinde ve Tsing - Hslen'in cenubunda kâin bulu- nan Hing-Tsi şehrini işgal etmişlerdir. Tsing-Hsin mevkii ise daha evvelce 12 eylülde Japon ordusu tarafından İş- gal edilmişti, Cenubi Çinde Japon filosu, 14 ey- Jülde sabahleyin saat 5 te Canton ya kınındaki Humen kalesini bombardı- man etmiştir, Cenevre 15 — Milletler Cemiyeti asambilesi, silâhların tahdidi ile meş- gul olacak üçüncü komisyonun mü- zakeresini görüşmüştür, Bu münase- betle Çin delegesi, Üzak Şark vakayi- inden bahsederek demiştir ki: 4— Japon ordusu Çin içinde ilerili- yor. Japon donanması sahilleri abluka etti, tayyareler şehirlerimizi bombar- dıman ediyor. Çin, kendi toprağını müdafaaya çalışıyor. Bu karışık vazi- yet devam ederse, sulhün ve emniyetin tensiki için sarfedilen bütün gayretler boşa gidecektir, Şu halde ne yapmalı? Taârrüz ve Abluka alenen takbih edilmelidir. Av- rTupanın bugünkü vaziyetile Uzak Şark vaziyeti arasında münasebetler vardır. Uzak Şarktaki vaziyet Milletler cemiyeti prensiplerine göre halledilir- se bunun Avrupa vakayii üzerinde de iyi tesirleri görünecektir. Acele tedbir ittihazı lâzımdır.» Hatip çok alkışlanmıştır. Konsey, Çinin yaptığı resmi mürücaati tedkik etmektedir. Bu müracaati asambleye Son dakika Hava korsanlığına karşı tedbirler Vapurlara karşı hücum eden korsan tayyareler de imha edilecek Paris 16 (Akşam) — Amiraller, Amiral Godiruanın riy de top- lanarak Akdenizde ecnebi icaret gemilerine hücum eden korsan tay- yarelere karşı alın tedbirleri kararlaştırmıştır. o Fransa meçhul tayyareleri iakib ve imhaya biri bombardıman, öteki avcı olmak üze- re iki tayyare filosunu memur ettiği cihetle, . Akdenizde bir. tayyare gemisinde bulunan uçaklar bu işe tahsis edileceklerdir. Londra 15 (A.A.) — Bahriye Nezare- tinden bildirildiğine göre, bir deniz tayyaresi filosu perşembe günü Malta- ya gidecektir. İkinci bir filo da bir müddet sonra Maltaya hareket edecektir. Bu iki filo Akdenizin kontrolüne donanma ile birlikte iştirak edetektir. Seyid Rıza Iki arkaşile dün Elaziz mahkemesine teslim edildiler Ankara 15 (Telefonla) — Elâziz- den buraya gelen haberlere göre, hü- kümetimize teslim olan Tuncelinin son sergerdelerinden Seyid Riza ve iki arkadaşı bugün Elâziz adliyesine teslim edilmiştir, Seyid Rıza ve ki | arkadaşı çok yorgun olduklarından bugün isticvab edilmemişlerdir. Mu- hakemelerine bü hafta içinde başla- nacaktır. Elektrik şirketi Nafia vekâleti ile delege- ler arasında konuşmalara devam ediliyor Ankara 15 (Telefonla) — Nafia Vekâleti ile İstabul Elektrik şirketi delegeleri arasında konuşmalara de- vam ediliyor. Nafıa müsteşarı B. Ari- fin riyasetinde hukuk müşaviri Av- ni, İmtiyazlı şirketler müdür mua- vini B, Abbastan müteşekkil komis- yon bugün de Şirket delegelerile ko- nuşmalara devam etmişlerdir. Yugoslav güreşçileri İzmir 15 (Telefon) — Bugün şehri- mize gelen Yugoslav güreşçileri büyük bir kalabalık tarafından istikbal edil- diler. İzmir güreşlerine İştirak etmek üze- re yarın da (bugün) Romanya ve Yu- nanistan güreşçileri gelecektir. Türkiye yüzme birincilikleri İzmir 15 (Telefon) — Şehrimizde yapılacak yüzme birincilikleri müsa- bakalarına yarın (bugün) saat onda Karşıyakada başlanacaktır. Muhtelif vilâyetlerimizden yüz ka- dar yüzücü müsahakalara iştirak et- mek için İzmire gelmişlerdir, Hatayda ıslahata başlandı Antakya 15 (Hususi) — Hatayın ye- ni Fransız delegesi B. Roge ıslâhata baş- lanmıştır. İlk iş olarak memurlar ve jandarmalar arasında değişiklikler yapmıştır. Karakollar kaldırılmıştır. Yeni delege halka itimadı olduğunu izhar ediyor. B. Roge anarşiye tevessül edenlerin ağır cezalara çarptirılacağı- nı bildirmiştir, Karacabey harası ve Merinos çiftlikleri mütehassıslığı Ankara 15 (Telefon) — Uzun müd- det Avrupada bulunan doktor baytar 'B. Hikmet Karacabey harası ve me- Aydın ve havalisinde : yapılacak manevralar Harekâtta Büyük ve Küçük Menderes nehirleri arasın- da sahil kısmında bir ihracın vukuu itibar edilecektir 15 (Telefon) — Sonbahar ma: ının Söke ve Aydın havalisin- | racı v alarda sahillerimize asker ih- ifesini uhdelerine #lacak as- âcağı haberi Ege mıntakasın- | keri kıtalar, ş ve ilerileyişi kolay- da herkes tarafından büyük bir mem- | laştıracak imkânlar üzerinde çalış- nüniyet ve sevinçle karşlanmıştır. o | maktadırlar, Bu suretle mümkün, Halk, kahraman ordumuzun mo- törlü ve her türlü modern levazım: ha- | iz kıtalarını büyük resmi geçidde gö- rerek alkışlamak fırsatını bulacaktır Trakya manevralarına nisbetle a$- keri bakımdan daha geniş tutulan ve | | | muhtemel bütün müdafaa ve mukabe- | le imkânlarını meflüc ve imkânsız bir hale getirebilmek yolunu, endirekt araştırmaktadırlar. Yani bir taarruz esası vardır. Bir de bu taarruzu akim bırakıp mütearrızı denize dökmek .. Ordumuz disiplin, intizam, harp ka- biliyeti, komutanlarına itaat sevgisi, talim terbiyesi, modern teçhizatı, yeni teknik vasıtaları, modernize şekillerile bugün birçok müiletler seviyesini çok- tân-aşmış, hattâ Trakya manevrala- rında gıpta ve takdirle karşılanmıştı. Bu seferki manevralar da asri ordumu- zun bu mmtakadaki ikinei ve büyük bir muvaffakıyetini gösterecektir. büyük ehemmiyet verilen bu manevra hakkında resmi kaynaklardan şu esâs- lı malümatı aldım y çük Mnderes | nehirleri arasında sahi! kısmında bir | ibracın vukuu kabul ve itibar edilerek | yapılacaktır. Harekât neticesinde mu- | kaddes topraklarımıza sokulma fırsa- | ta elde edildiği takdirde mütearrızın || nasıl mahvedilerek denize döküleceği | esasları üzerinde durulacaktır. : dersler nası Ankara 15 (Telefonla) — Bu yıl li- selerin ikinci devresinde dersler aşa- da gösterilen şekilde okutulacaktır: 1 — Derslere aid olan saatlerde de- gişiklik yoktur. 2 — Edebiyat, filozofi, sosyoloji, ta- rih, coğrafya, yabancı dil, jimnastik ve askerlik derslerinin müfredatında | değişiklik yoktur. 3 — Liselerin birinci sınıfında riya- ziye, tabii ilimler, fizik, kimya dersle- ri bu yıl Maarif Vekâleti tarafından hazırlattırılan yeni kitaplardan oku- tulacaktır. Liselerin ikinci ve üçüncü sınıfların- da halen mevcud olan program ve ki- taplar takib olunacaktır. Orta mekteplerde Bu yıl orta mekteplerde de dersler şu şekilde okutulacaktır: 1 — Riyaziye dersleri: Orta mektep- lerin birinci, ikinci sınıflarında, bu yıl Maarif Vekâleti tarafından hazırlat- tırılan riyaziye kitabından okutula- caktır. 2 — Pen biligisi ve kimya: Birinci, ikinei sınıflarda fen bilgisi okutulmı- yacak, üçüncü sınıfta bu sınıfa mah- sus olan fen bilgisi ile birlikte bu yıl Yunan başvekilinin Ankaraya seyahati B. Metaksas 18 teşriniev- velde Ankaraya geliyor Yunan başvekili B, Metaksâs, Baş- vekilimizin ziyaretini iade için 18 veya 19 teşrinlevvelde Ankarayı ziyaret et- mesi kuvvetle muhtemeldir. Yunan ve hükümetimizin misafiri olacaktır, Senelik mezuniyetini İstanbulda ge- çirmekte olan Atina sefirimiz B. Ru- şen Eşref teşrinievvel bidayetinde Ati- naya gidecek ve B. Metaksasa Anka- ra seyahatinde refakat edecektir. Dost ve müttefik Yurlan başvekili nin Ankarayı ziyareti, iki memleket arasında mevcut olan sıkı ve samimi teşriki mesaiyi bir kat daha kuvvet- Jendirecektir, Yunanistan Nyon itilâfını tasdik etti Atina 16 (Akşam) — Yunan hüküs meti Nyan itilâfını tasdik etmiştir. Kararname bu sabahki resmi gazete- de intişar etmiştir, iii İİ ei daa Bu yıl Tiselerle orta mekteplerde | okutulacak Proğram hazırlandı, kızlara askerlik dersi okutulması için emir verilmek üzeredir ilâve edilen kimya dersi üç saat için- de okutulacaktır. 3 — Fizik: Bu yıl yalnız ikinci sı mıfta üç saat okutulacaktır. (Lâbora- tuar saati buna dahildir). 4 — Biyoloji, hıfzıssıhha: Eski pro- grama göre ikinci sınıfta iki saat, üçüncü sınıfta üç saat okutulacaktır. 5 — Tabii ilimler; Maarif Vekâle- tince hazırlanan yeni kilaba göre, bu sene yalnız birinci sınıfta üç sant oku- tulacaktır. (Lâboratuar saati buna dahildir). 6 — Elyazısı: Kız ve erkek talebe için müşterek olarak birinci sınıfta iki sa- | at okutulacaktır. (Notları türkçeden ayrılmıştır). 7 — Askerlik dersleri: İkinci ve 4 üçüncü sınıflarda ikişer saat okutula- | caktır, Kızlar için emir verilmek üze- redir, İ 8 — Kız talebe birinci sinifta iki saat biçki dersi göreceklerdir. Bu sa- atler esnasında erkek talebe mektep idaresinin münasib göreceği şekilde meşgul edileceklerdir. İkinci ve üçün- cü sınıflarda kızlara birer saat biçki ve dikiş gösterilecektir. Bu saatler de erkeklerin askerlik dersi saatlerinden alınacaktır, Ispartada 3 kişi elektrik cere- i yanından öldü Bu facia karşısında bir kişi aklını kaybetti Isparta 15 (Akşam) — Bugün bu- rada bir alle faciası oldu. Bu tüyler örpertici facla etrafında elde ettiğim malümatı bildiriyorum: Şadan oğullarından Ali adında bir genç bahçede oturmak istemiş ve U- zun bir kordona bağlı elektrik lâmba- sını bahçeye çıkarırken cereyana ka- | Pılmış ve hemen kömür haline girmiş- tir. Alinin annesi ve hizmetcisi bu va- ziyet karşısında derhal bahçeye fır- Jamiışlar ve Aliye yaklaşacakları sıra» da bu iki kadın da cereyana kapıla- Tak kömür olmuşlardır. Evin bir odasında oturan Alinin babası Halil bahçeye çıkanların dön- mediklerini görünce meraka düşmüş ve bahçeye çıkmıştır. Zavallı adam karısı, oğlu ve hizmetcisi bahçede boylu boyuna kömür halinde uzanıb kaldıklarını görünce tecennün etmiş» tir, Vakadan derhal” polise li malümat ma 9 İLA ee