19 Eylül 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Eylül 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 — AKŞAM Dün Geceki ve Pariste, posta binasına | bir bomba bırakıldı Bütün Fransız polisleri seferber edildi, tahkikata şiddetle devam ediliyor Paris 18 (Akşam) — Paris posta- nelerinden birinde, içinde bomba bu- Yunan bir paket bulunmuştur. Bu bombalı paket müsadere edilmiştir. Son suikasdler münasebetile tahki- kat ve tahriyata devam edilmektedir. Bu hususta bütün Fransız polis kuv- wetleri seferber edilmiş, bir çok yeni tedkikat yapılmıştır. Fransız Dahiliye nezaretinde, toplantılar temadi ediyor. Silâh kaçakçılığı hakkında, Fran- sız emniyeti umumiyesinden verilen müâlümata göre 1937 şubatında Li Je şehrinde, Bâle ile Fransa arasında yapılan ve ihtilâflı bir merkeze gön- derilen silâh ticaretine sid bir takım vesikalar . Diğer taraf- tan Belçikada vuku bulan bir otomo- bil kazası neticesinde, geçen gün Pa- riste keşfedilen Cagoulard namında- ki gizli cemiyet erkânından Maurice Juifin yaptığı silâh kaçakçılığı mey- dana çıkarılmıştı. O tarihten beri Cagoulard namın- daki gizli cemiyet mensupları, sıkı bir tarassud altına alınmışlardı. Bu müddet zarfında Maurice Jujf, İtal- yada San Remo şehrine giderek ora- da yerleşmiş ve bir müddet sonra €s- rarengiz bir surette, takip edilmiş ve geçen şubatta bu adamın cesedi San Remo civarında bulunmuştur. Cagoulard gizli cemiyetin faaliye- ti ile alâkadar olarak tevkif edilen dört şahıs demirhaç teşkilâtile alâ- kadar değillerdir. Milletler Gemiyetinde dünya meseleleri görüşüldü Muhtelif delegeler söz alarak cihanı işgal eden meselelere temas ettiler Cenevre 18 — Milletler cemiyeti asamblesi bu sabah saat 10,05 de top- Janmıştir. Evvelâ söz alan Macar mu- rahhası Milletler cemiyetinin siyasi faaliyetinin teksifi ve cemiyetin ısla- hi lüzumundan bahsetmiştir. Müteakiben Mısır Hariciye Nazir Vasıf Gali paşa söz alarak Filistinin taksimi projesini şiddetle tenkid et- miş, İngilterenin diğer Arab memle- ketleri ile olduğu gibi Filistinle de bir muahede yapmak suretile meselenin hallini ileri sürmüş ve böyle bir mua- hede Yahudilerin hukukuna hizmet edecektir demiştir. Nörveç Hariciye Nazırı Milletler öe- miyetinin zaafina ve silik rolüne işaret elmiş İspanyada bir mütareke akdi için yapılacak her teşebbüse yar- dım edeceğini söyledikten sonra silâh- sızlanma meselesine de temas ederek silâhları bırakma meselesinin ruzna- mede ibkasındaki ehemmiyeti kaydet- Gümüşhacıköy selinin yaptığı zarar 9 insan, 22 hayvan öldü 90 ev yıkıldı Ankara 18 (Telefon) — Gümüşha- cıköy seli hakkında Dahiliye Vekâle- tine resmi malümat gelmiştir. Bu ma» Jümata göre selde 9 kişi boğulmuş, 22 hayvan ölmüş, 34 ev yıkılmıştır. 56 ev de tahrip neticesi belediye tarafın- dan yıktırılmıştır. Kasabaya ald. bağlar, tütün, bos tan, kenevir ve diğer ekili tarlalardan | büyük bir kısmı selden zarar görmüş- lerdir, | Kımlay, yersiz kalanlara yardım ettiği gibi İnhisarlar idaresi de tütün- den zarar görenlerin vaziyetini tedkik ettirmektedir. İdare yardımlarda bu- Munacaktır. Belediye kasabanın için- den geçmekte olan derenin her iki ta- şTafında onar metre açıklığında rıhtım yaptıracaktır. Viyanada yangın Sergi binasında sebebi meçhul bir yangın çıktı Viyana 18 (MA) — Viyananın ötedenberi bütün sergi ve fuarlarının kurulduğu binada yangın çıkmış ve büyük hol yanmıştır. 4 Ateş civardaki binaları da tehdit etmektedir. İnsan zayiatı olup olma» dığı belli değildir. Yangının sebebi 'de henüz tesbit olunamamışlır. “$ * Yanan bina, 1873 de ilk beynelmi- İ lenmiş ve müşteriye miştir. Müteskiben İspanya Başvekili B. Negrin kürsüye çıkarak: «İtalyanın İspanyaya şimdi orada bulunmakta olan iki misli bir ordu göndermek üze- Te olduğunu beyan ediyoruz» demiş- | tir. Fransız Hariciye Nazırı B. Delbos Milletler cemiyetine olan imanından bahsettikten sonra demiştir ki: — «Sulhü tensik etmek lâzımdır. Fransa bütün milletler arasında sul- hün teessüsünü hararetle temenni eder. Fakat herkesin sulhü istemesi kâfi değildir. Harbi imkânsız kılan şartları da istemek lâzımdır. Harbi imkânsız kılmanın ilk şartı, harbin #iyasi tehlikelerinin önüne geçmek- tir» 'B. Delbos, Akdeniz konferansının mesuğ neticelerinden bahsetmiş si- MAhlanma yarışının cihanşümul bir harabi teşkil ettiğini söylemiştir. Sahte yüz liralık Zabıta tahkikata şiddetle davam ediyor Zabita, meydana çıkarılan sahte bir yüz liralığın tahkikstile meşguldür. Evvelki gün Aşirefendi sokağındaki bir manifaturacıya Ahmed namında| biri giderek kumaş almış ve yüz liralık | bir banknot uzatmıştır. Yüz liralik banknot biraz kabaca olduğu cihetle, dükkân sahibi sahte olmasından şüphe: | farkettirmeden civardaki Alman bankasına göndermiş- tir, Banka veznedarı yüz liralığı ted- kik edince sahte olduğunu anlamış ve zabıtaya haber verilmiştir. Zabıta derhal işe el koymuş, Ahme- din bu işte hiç bir alâkası olmadığını ve bilmiyerek bu yüz liralığı kullandığı ni tesbit etmiştir. Sahte para çök ma- hirane basılmış olmakla beraber biraz dikkat edilince sahteliği meydan çı- kıyor. Zabıta kalpazanları şiddetle aramaktadır. Lübnanla faşistler 250 kişi gizli bir içtima esnasında yakâlandılar Şam 18 (Akşam) — Dün Lübnanda 250 kişilik bir faşist grupu gizli içtima halinde iken Lübnan polisi tarafın. dan yapılan baskınla mlanak tey- kif edildiler, — Ma da bir faşist iski b olduğu meydana çıkmıştır. Bunların Wderlerinden Beytilâdimin cebinde Stefani ajansının Kahire muhabirinin lel Viyana panayınnın kurulması esrarengiz ifadeli bir mektubu bulun- münasebetile yapılmıştır. 2. muştur, Son dakika Başvekilimizin nutku Pariste takdirle karşılandı Hariciye vekilimiz B. Delbosla görüştü Paris 19 (Akşam) — Türkiye Başve- kili İsmet İnönünün dün Nyon itilâfı- nın tasdiki münasebetile, Büyük Mil let Meclisinde irad ettiği mühim nu- tuk, bura siyasi mahafilinde büyük takdirler ile karşılanmıştır. Cenevrede bulunan Türkiye Harici- ye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras, Fran- sa Hariciye Nazırı B. Delbosla uzun bir mülâkat yapmıştır. Emir Abdullahın Atatürke hediyesi Emir iki ipek seccade ve bir altın kupa hediye etti Ankara 18 (Telefon) — Geçenlerde memleketimizi ziyaret eden Emir Abdullah Atatürke iki ipek seccade e altın bir tepsi içinde bulunan gene altından mamül büyük bir kupa he- diye etmiştir. Hediyeler bugünlerde şehrimize getirilecektir. Ankaraya temiz ve ucuz süt temini için Ankara 18 (Telefonla) — Ankara- da 500 inek alabilecek bir inekhane kurulacaktır. İnekler devlete geçen orman çifliğindeki bira fabrikasının arpa küspelerile besleneceklerdir. Bu müessesesinin tesisinde takib edilen maksad Ankaraya ucuz ve temiz süt teminidir. Dahiliye Vekâletinin çalışma- sını gösteren bir sergi Ankara 18 (Telefonla) — Matbuat umum müdürlüğü Dahiliye Vekâleti içtima salonunda “Dahiliye Vekâleti- nin Cumhuriyte dervindeki çalışma- sını belirtecek bir sergi açmaya karar vermiştir. Sergide Vekâletin mühtelif şubelerinin çalışmaları resim ve gra- fiklerle tespit edilecek! Tarih kurultayı Bu sabah beş ecnebi profesör daha geldi Dolmabahçe sarayında toplanacak olan tarih kurultayına iştirak etmek üzere İsveçli profesör B. Person, Avus- turyalı profesör B, Kaffers, İngiliz pro- fesörleri B. V. Gordon Ghilde ve Hyres ile profesör B. Sara ve refikası bu sa- bah şehrimize gelmişler ve tarih kuru- mu azaları tarafından karşılanarak To- Katliyan oteline misafir edilmişlerdir. Tarih kongresi hekkında bir tebliğ İstanbul 18 (AA) — Türk Tarih kurumundan: 1 — İkinci Türk tarih kongresi 20 eylül 1937 pazartesi günü saat 15 de Dolmabahçe sarayında toplanacaktır. 2 — Kongreye iştirak edenler ken- dilerine gönderilen kartlardaki gün ve saatlerde Türk Tarih sergisini de zi- yaret edeceklerdir. : Memurlarin adedi tespit ediliyor Ankara 18 (Telefonla) — Meclis bütçe encümeninin tatilden evvel iz- har ettiği arzu üzerine hükümet muh- telif devlet teşkilâtında çalışan me- murların mikdarlarıni tespit etmekte- dirler. Toplanacak malümat umumi mülhak bütçeli dairelere, hususi ida- xe ve belediyelere teşmil edilecektir. Marmara havzasında eşya İ nakli serbes Ankara 18 (Telefonla) — Önümüz- deki ay başından itibaren Marmara havzasında dahili ticaret eşyası nak- İyatında kullanılan beyanname ve- salre kaldırılmıştır. Eşyanın nakli ta- mamen serbes hale konmuştur; Bu Sahbahki Elaberler 150,000 Çin askeri Japon çenberi içinde bulunuyor Çinliler esaretten kurtulmak için dağlara kaçıyorlar, nehir sedlerini yıkıyorlar Hong Kong 18 — Buraya gelen ha berlere göre Japon kuvvetleri dün Chuma geçidini aşarak Chichor şi- mendifer hattını tuttuklarından bu mıntakada bulunan 50,000 Çin aske- rinin hattı ricatırı kesmişlerdir. Çin- Hler, esaretten kurtulmak için civâr- daki dağlara kaçıyorlar. Çinliler sedleri yıkıyorlar Tokyo 18 (A.A.) — Pekiriden bildi- riliyor: Çinliler, Japonların ileri hareketle- rine mani olmak ve ihata edilmiş elli bin Çin askerini kurtarmak için Peki- nin cenubu garbisindeki kanal ve ne- hirlerin sedlerini yıkmaktadırlar. Çin orduşu ricatte Pekin 18 (A.A) — Çin kıtaatı, Pe- kinin cenubu garbisinde tam bir ri- cat halindedir. Chocbow'deki Çin gar- nizonu ya teslim olmak veya tama- men mahvolmak tehlikesine maruz | bulunmaktadır. Bir Japon torpitosu batırıldı Londra 18 — Nankinden gelen bir tebliğe göre Çin tayyareleri Souan- 'Touda bir Japon muhribini bombalar ile batırmışlardır. Japon donanmasının zayiatı Tokyo 18 (A.A.) — Amirallık dal resi, bu ayın on altısına kadar Çinde telef olan Japon bahriye - silâhendaz- ları mikdarının 1014'e baliğ olmakta bulunduğunu bildirmektedir. Japon donanmasının kaybettiği tayyarelerin adedi 23 dür. Hitler ile Mussolini Berlinde cihana hitaben iki nutuk söyliyecekler Berlin 18 — İtalyan Başvekili B. Mussolininin Berlini ziyareti, büyük teze- hürlere sebebiyet verecektir. B. Mussolini ile B, Hitler Olimpiyad stadında yüz bin küsür kişi önünde nutuklar irad edeceklerdir. Bu nutuklar radyo ile bütün dünyaya bildirilecektir. B. Mussolini Almanca nutuk söyliyecektir. B, Mussolini ile B. Hitler için hazırlanan zafer güzergâhı, Olimpiyad stadyo- mundan eski İmparatorluk sarayma kadar uzanıyor. İtalyan Başvekiline Ber- lin seyahatinde Hariciye Nazırı kont Ciano, faşist partisi umumi kâitbi Sta- race, harbiye, bahriye ve bava müsteşarları refakat edeceklerdir. Bundan başka mereşal Rlomberg, mareşal Badoğliyoyu, - Alman ordusunun büyük manevralarına davet etmiştir. tantanalı olması için her çareye baş Beyoğlu Halkevinin musiki şenliği Dün gece Taksim stadyo- | munda muvaffakıyetle başarıldı Beyoğlu Halkevinin tertib ettiği musiki şenliği dün gece Taksim stad- yomunda kalabalık bir halk kütlesi önünde yapılmıştır. Merasime Beyoğlu Halkevi reisi B. 'Ekremin bir nutkile başlandı. Bundan sonra Halkevi âzaları hep beraber İs- tiklâl marşını söylediler. Ve progra- ma geçildi. Muhtelif parçalar çalındı. Halkev! âzaları koru halinde söyledik- leri parçalarda çok muvaffak oldular. Mini Daladier'nin nutku İngiliz - Fransız ittihadı sayesinde dünya sulhu müemmendir diyor Alençon (Fransa) 18 — İngiliz Har- biye Nazırının huzurunda yapılan Fransadaki büyük manevraların bit- mesi münasebetile Fransız milli mü- dafaa nazırı B, Daladler bir nutuk irad ederek demiştir ki: — «Fransa kendi hürriyetine ve menfaatlerine hürmet ettirmek için icab eden vasıtalara maliktir. İngilte- re ile Fransa müttehid oldukça, dün- ya sulhünün. muhafaza ve idamesi müemmendir, » İtalyan vapurlarının Rus i limanlarına uğraması ** meselesi w Roma 18 (AA) — İtalyan deniz kumpanyalarına Karadenize olan 5€- ferlerini tatil etmeleri için talimat verilmiş olduğu haberi teeyyüd etme- miştir. Nevyork belediye reisliğine kim intihab edilecek? Nev « York 18 (A.A.) — 2 Teştini- sanide yapılacak olan belediye inti- habatında namzed gösterilecek zatı irae etmek Üzere dün ilk seçimler ya» pılmıştır. Resmi yekünlara nazaran ekseriyet, demokratlardan, Ruzveli siyaseti muakkiplerinden ve eyer sistem» taraftarlarından Mahoney'in lehindedir, Mussolininin Almanyayı ziyaretinin vurulmaktadır. TE , Sipikor dağında bir amyon devrildi 6 kişi öldü, 3 kişi de ağır yaralandı Erzincan 18 (Akşam) — Dün Trab- İ zona gitmekte olan Kilisli 34 numa- rah şoför Hüseyinin idaresindeki kam- yönet Sipikor dağında Kolgeçmez karakolu civarında devrilmiştir. Şo- förle beraber altı yolcu ölmüş, dört yolcu da ağır surette yaralanmışlar» dır. Müddelumumi, tahkikat için ma» halli yakaya gitmiştir. Emniyet müdürleri arasında Ankara 18 (Telefonla) — Emniyet umum müdürlüğü emniyet müdürleri arasında yeniden bazı nakil ve beca- yişler için bir liste hazırlıyarak tasdi- ka arzetmiştir. Ispanya kontrolü Kontrolün kalkmasını Almanlar fena ena karşıladılar Berlin 16 (A.A) — Havas ajansı muhabirinden: Fransa ile İngilterenin İspanya sahillerinde bahri kontrole devam elmemek kararlarını Alman efkârı umumiyesi pek fena karşıla mıştır, Siyasi mahatil, Almanyanın bu bah” Tİ kontrolün müessiriyetine hiç bir za- man inanmış olmadığını beyan ederek lâkayd görlinmektedirler. Gazeteler, daha açık surette fikir. lerini söylemekte ve Fransa ile İngil- terenin diğer büyük devletlerin ve bilhassa İtalyanın menafi ve nüfüzu- nu hesaba katmaksızın bahri hege- monya tesis etmek arzusunda olduk» larını yazmaktadırlar, Çok acıklı bir ölüm (Baş tarafı 1 inci sahifede) i lm