12 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

12 TTeşrinisani 1937 Japonlar Nantaoyu da zaptettiler ve binlerce Japonların eline düşmeyen Çin askerleri de Fransız mıntakasına kaçtılar Şanghay 12 — Japonlar kanlı bir muharebeden sonra Nantaoyu zap- tetmişler, binlerce Çinli askeri esir al- mışlardır. Diğer Çinli askerler Fran- sız mıntakasına kaçmışlardır. Tokyo 1i (A.A) — Şanghay cep- hesinde Hangehow körfezi şimalinde karaya çıkarılmış olan Japon ordusu, ileri hareketine devam ederek cenu- bu garbiye doğru gitmekte olan Çin ordusunun hattı ricatini tamamiyle kesmiş ve 10 Teşrinisanide Sungki- | Angın şarkında Şanghayda icrayı ha- rTeket eden Jâpon ordusu ile Mtisakı- nı temin etmiştir. Nanhslangehen'in şimâlinde bulu- nan Çin ordusu, şimali garbi İstika- metinde ricate ; Şanghay 11 (A.A.) — Nankinden buraya gelen haberlere göre Çin hü- kümeti Şanghayın düşmesine rağ- men şiddetle mücadeleye devam az- mindedir. Çin askeri makamatı Har- ,bin daha şimdi başlamış olduğu mü- talâasındadır. Çinde vazife kurbanı | Alman ve /talyan bir gazeteci Bir Ingiliz muhabiri kurşun isabetile öldü Şanghay il (A.A) — Deyli Telgraf gazetesi muhabiri Pembroke - Stevens, bir Fransız doktoru ve diğer altı şahıs ile birlikte Siccawei koyu yakininde bir binanın taraçasında bu- Tunmakta olduğu sırada bir Japon Mmitralyözü bunların üzerine ateş aç- mıştır. Hepsi derhal yere yatmışlarsa da Stevense iki kurşun isabet etmiş ve ölmüne sebebiyet vermiştir. Arkadaş- larından iki İngiliz gazetecisi yaralan- mıştır. Türkiye Lituanya ve Dani- marka arasında ticari müzakereler Ankara 11 (Telefonla) — Hüküme- #imizle, Danimarka ve Lituanya hü- kümetleri arasında ticaret anlaşma- ları akdedilecektir. Danimarka ve Li- tuanya ticaret mümessilleri ile hükü- metimiz mümessilleri arasında müza- kerelere bugünden itibaren başlan- “rnştar. kdenizde kontrol 40 İtalyan gemisi kontrole iştirâke başladı Londra 11 (A.A) — Nyon itilâfı- nın derpiş etmekte olduğu kontrol işine İtalyanın iştiraki bu sabah baş- lamıştır. Kırk kadar İtalyan gemisi- nin bu kontrola iştirak etmekte oldu- ğu zannedilmektedir. Türkiye - Romanya ticaret anlaşması müzakeresi Ankara 11 (A.A) — İktisad Vekâ- leti müsteşarı Faik Kurdoğlu Roman- ya ile aramızda ticaret anlaşmalarını müzakere etmek üzere bugün Bük- Teşe hareket etmiştir. Garp musikisine aid notalar Ankara 11 (Telefonla) — Denizli mebusu B. Necib Ali tarafından 936 *genesinde Meclise verilen, gümrük 4nhisarlar ve maliye encümenleri ta- Tafından kabul edildikten sonra büt- encümeni ruzmamesine alınan bir (kanun Jâyihası vardır. Garp musiki- #ine âid notaların memleketimize ük resminden muafen ithali bu lâyihanın bütçe encü- meninde müzakeresine başlanmak üzeredir, Sarıyerde bir mektep yandı esir aldılar Fransız omıntakasina gülleler düşüyor Şanghay 11 (A.A.) — Fransız mın- takasında bir obüs patlıyarak bir çok | kişinin ölümüne sebebiyet vermiştir. Nantaoda mültecilerin bulunduğu mıntakaya bir çok Japon obüsleri | “düşmüştür. Fransız mıntakasındaki gönüllü- ! ler, öğle vakti seferber edilmiştir. İmtiyazlı mıntaka © etrafındaki muharebe, bu mıntakanın iaşe işleri- | ni son derece müşkülleştirmektedir. Fiatler, süratle yükselmektedir. Japon piyadesi, saat 11,30 da Fran- sız mıntakası hududunda dumandan bir perdenin himayesi altında Sikwi- ang nehrini geçmiştir. Çinliler, Fransız mıntakası hudu- dunda bir binaya tahassun etmişler- dir. Buradan Japonlara ateş açarak onların ilerlemesine mani olmakta- dırlar. askerleri Terhis edilmiyerek silâh altında alıkonulacakları doğru değil Roma ii — Almanya ile İtalyanın 55 terhisleri lâzım gelen askeri sınıfı silâh altında tutacakları- na dair bir ecnebi membaından bir ha- ber verilmiştir. İyi malümat alan ma- hafil, bunun aslı olmadığını bildiriyor. Bu mahafil, son defa terhis edilen ef- I GÜNÜN HADİSELERİ Fransanın Afrika hava manevraları Fransa bugünlerde Şimali Afrika müs- temlekelerinde büyük hava manevraları yapmakla meşguldür. Bunun birçok sebep- leri var: İtalyanlar, Afrikadaki Libya'ya, yani es- ki Trablusgarp müstemlekesine mütema- | diyen asker yığıyorlar, Diğer taraftan da, | radyolarile Arap dün; cek arapça konferan; Fransanın Şimel Kinde de son zamanlarda epeyce kargaşa: hklar olmuştur. İspanyol Fasında A ların da âmali olduğu iddia Gerçi Libya'daki sebebi, ki Mısırı bir tazyik gibi görünüyorsa da, Fransızlar, Akdenizin karşı yakasındı mülklerinin masüniyetini - dahili ve hari- ci bütün bu melhuz tehlikelere karşı - havadan müdafansım sağlamlaştırmak istiyorlar. Türkiyeden idam cezası kalkacak mı? Evvelki gün, Büyük Millet Meclisind» bazı idam mahıkümlarının cezaları tasdik edildi. Fakat, daha evvel söz alan Eskişi- hir mebusu Emir Sazak: «Sabıkalı olmıyan- ların islahi hal etmeleri için evvelâ yirmi yıla mahküm edilmelerini, cürmün teker- rüründe idam edilmelerini; söyledi. Adliye Vekili: «Bu teklif Cora kanunu- nun tadili mahiyetindedir. Karun tadi edilmedikçe ölüm cezalarından — feragate imküm yoktur. Fakat adli siyasetimizin başlıra hedefi ölüm cezalarını mümkün mertebe azaltmaktır!» cevabım verdi, Katillerin behemehal idam edildikleri İn- giüterede cinayetin az; ve canilerin gev- gek hlikümler giydikleri Fransada ise öldürme vakalarının çok olduğu tec- rübeyle sabittir. Buna rağmen insanla- rın müşfik gönlü, bir insanın velev katil olsun, idam edilmesine razı olamıyor. Ad- Mye Vekilile Eskişehir mebusunun temcu- nileri bu sebeplerle kulağa hoş geliyor. Maamsfih, hükümetin yeni programı tahakkuk eder de, mahkümlar hapleha- nelerin bugünkü tembel muhitinden çı- karlar ve maden ocaklarına gönderllirler- 8e, o zaman, elbette haleti, ruhiye değişe- cektir. Bir tabanca patlatıp yirmi sene maden ocağında kazma sallamak kimse- nin işine gelmiyecektir. Adliyenin süratli hükümler vermesi de cürümlerin. azalma- sında müessir olacaktır. F.T. Son dakika Tadın eylül sonunda terhis edildiğini, bundan sonraki terhisin nisanda yapı- Jacağını beyan etmektedir. Berlin 11 (A.A) — 15 teğrinisanide terhisleri lâzım gelen askeri sınıfı altı ay silâh altında tutmak niyetinde bu- Yunduğuna dair olan haberler dolayı- sile Alman askeri mahafili, bu tarihte hiçbir terhisin mutasavver olmadığı: nı beyan etmektedir. Bu muahafil, terhis edilmesi lâzım gelen sınıfın Almanyanın askeri kanu- nu ahkâmına tevfikan 12 teşrinievvel- de terhis edilmiş ve aileleri nezdine çoktan dönmüş olduklarını ilâve et- mektedirler. İzmirde üç ticarethane hakkında adli takibat Bu ticarethanelerin anor- mal tekliflerle piyasayı düşürdükleri tesbit edildi İzmir ILXA.A.) — İzmirde üç fir- manın çok düşkün fiatlarla girişmiş oldukları bayı taahhütleri kapatabil- mek emeliyle anormal şekillerde ha- Tiç piyasalara teklifler yaparak piya- sayı düşürmeğe çalıştıkları tesbit edilmiş ve bunlar hakkında derhal adli takibat yapılması İktisad Vekâ- letince İzmir vilâyetine bildirilmiştir. © Öteden beri bu kabil hareketleri itiyad edindikleri hakkındaki malü- mat ta tevsik edildiği takdirde bu üç ticarethanenin ellerindeki ihracatçı vesikaları vekâletçe istirdad edilecek ve bir dahâ Türkiyede ihracat ticare- ti yapamıyacak bir hale getirilecek- lerdir. Vergi tahsilâtında hizmeti görülenleri takdir Ankara 12 — (Telefonla) — Dahili- ye Vekâleti 1936 mali yılı içinde erazi ve bina vergisi ile iktisadi buhran vergilerinin tahsilâtında gösterdikle- Dün gece saat biri çeyrek geçe Sö- ri faaliyetten dolayı Kastamonu, Dublinde bomba Hükümet konağının kapısı önünde bir bomba patladı Londra 12 (Akşam) -# İrlândadan gelen haberlere göre Dublin şehrinde de bir çok hükümet daitelerinin bu- Junduğu şatonun kapısı önünde bir bomba pâtlamıştır. Maddi hasarat mühimdir. Nüfusça zayiat yoktur. Belfastta iki suikasd daha Londra 12 (Akşam) — Belfasttan bildirildiğine göre mezkür şehirde iki suikasd daha vukubulmuştur. Bun- lardan biri gece, diğeri de dün karbi umumi mütarekesinin yildönümü münasebetile yapılan İki dakikalık süküt esnasında olmuştur. Yeni Brezilya kanını esasisinin hiikümleri Londra 12 (Akşam) — Riode Ja- neirodan bildirildiğine göre Brezilya- da rejim değişikliği cebirsiz vukubul- muş, yeni kanunu. esasi ilân edilmiş- | tir, Yeni kanunu esaside bugünkü fe- deral teşkilât ve cumhuriyet siste. | mi muhafaza edilmektedir, i Yeni parlâmento, bilvasıta intihap edilecek bir mebusan meclisinden iba- ret olacak, milli bir iktisad meclisi de kurulacaktır. Reisicumhurun müd- deti altı sene olacaktır. Yeni kanunu esasi reylâme arzolunacaklır. Ver- gas reyiâmın neticesine kadar riya- seti muhafaza edecektir. Deveran eden ve gazetelerde de yer bulan rivayetlere göre Brezilya hükü- meti harici borçların tediyesini mu- vakkaten tatil edecektir. Kompanys Pariste Paris 12 (Akşam) — Katalonya hükümeti reisi Kompanys buraya gel- miştir. Brüksele de gidecektir. Seya- hatinin gayesi belli değildir. Hâkim ve müddeiumumiler arasında değişiklik Ankara 12 (Telefonla) — Adliye Vekâleti hâkim ve müddelumumiler arasında yeniden bazı değişikikiler | yapacaktır. Bakanlık bu hususta ha- ara başlamıştır. - | mada iLehistanda Faşist bir hü- kümet darbesi bekleniyor (Belgrad resmi mahafili, Yugoslavyanın Antikomünist pakta gireceğini katiyetle tekzib ediyorlar Londra 12 (Akşam) — News Chrenicle gazetesine göre yakında Lehis- | tanda faşist bir darbei hükümet vukuu beklenmektedir. Belgrad 12 (Akşam) — Yarı resmi Vreme ve Samuprava gazeteleri Ro- edeceğini katiyetle tekzip ediyorlar. imzalanmış olan antikomünist paktı hareketle selâmladıklarından İ Yugoslavyann da bu pakta iltihak edeceğine dair bir takım rivayetler dolaş- İ mağa başlamıştır. Resmi mahafil, Yugoslayyanın antikomünist pakta iltihak Atina 11 (A.A.) — Başvekil Metaksasın Patrasda söylediği nutukta anti- komünist paktından da bahsettiğine dair bir ecnebi radyo istasyonu tarafın- dan verilen haber salâhiyettar makamatca tekzip edilmektedir. Londrada bir hâdise Harpte ölenlerin hatıraları febcil edilirken bir adam “Bütün bunlar riyadır,, diye bağırdı Londra 11 (A.A.) — Krsi, berabe- rinde Dük de Gloucester ve Dük de Kent olduğu halde bu sabah White- hall makberesinde büyük harb mak- tüllerinin hatıralarını tebcil için ya- pılan merasimde hazır bulunmuş ve iki dakikalık ananevi süküt muhafaza, edildiği sırada âbideye çelenk koymuş- tur, Kral, bundan sonra Whitehall bo- yunca ilerlemiş ve mareşal Haigin statüsüne de bir çelenk koymuştur. “Whitehalldeki sükütu, adamın biri- nin şu suretle haykırması ihiği etmiş- tir: «Bütün bunlar, Yiyadan başka bir şey değildir.» Bu adamın etrafını derhal polisler almıştır, Bu adamın: «Siz kati surette har- bi hi ıyorsunuz.> diye haykırdığı iş şlir, Polis omemurları, bu adamın üzerine atılmışlar ve kendisi- ni yere düşürmüşlerdir. Bir polis me- muru, bu adamı susturmak”için elile ağzını kapatmıştır, Bu anda adam, Krala yirmi metre mesafade bulunmakta idi ve doğruca hükümdara doğru yürümek istiyordu. Süküttan sonra, sükütu ihlâl eden şahıs polisler tarafından götürülürken halk tehdid nidaları çıkarıyordu. Po- Mis memurları, halkın (sükütu ihlâl eden şahsa bir fenalık yapınasına mani olmak için kuvvet istimaline mecbur olmuşlardır. Adam timarhane kaçağı imiş Londrall (AA) — Bu sabah Whiteballde kral da hazır olduğu halde yapılan merasimde iki dakika- lık sükütu bozan ve bundan dolayı teykif edilen adamın Stanley adında biri olduğu anlaşılmıştır. Bu adam geçen şubatta tımarhaneye konul- muş fakat eylülde tumarhaneden kaç- mıştı. Kral saraya döndükten sonra bu hadise hakkında tahkikat yapılması- nı ve neticenin de kendisine bildiril- mesini emretmiştir. Diğer taraftan gerek Londra ge- rek mülhakatta da bazı nümayişler vukubuldüğu bildirilmektedir, 5 aylık tahsilât 121 milyon lira Geçen senenin ayni aylar tahsilâtından 19 milyon lira fazladır Ankara 12 (Telefonla) Maliye Ve- kâleti 1037 mali senesinin birinci teşrin ayı sonuna kadar beş aylık dev- let tahsilâtını tesbit etmiştir. Beş Sıvas - Erzurum hattı tahvilleri Dördüncü tertip tahviller bu ayın 20 sinde ihraç edilecek gelirli Sıvas - Erzurum demiryolu is- tikrazı tahvillerinin dört buçuk mil- yon liralık dördüncü tertibinin emis- . 20 nci günü başlıyacak aylık tahsilâtın 8,452,420 lirası sa. | yonubuayın ga bıka, 112,901,420 lirası haliye olmak | Ve Ukkânunun beşinci günü akşamı. İ üzere 131,393,840 liradır. Geçen senenin ayni aylarına göre 937 yılının beş aylık tahsilâtı 19,044,998 lira bir fazlalık göstermektedir. Eski Osmanlı tahvillerinin kuponları müruru zamana uğruyor Ankara 11 (Telefonla) — Eski Os- manlı tahvilâtına ald kuponlarbu ayın 29 unda müruru zamana uğrı- yacaktır, Hamiller ellerindeki kupan- ları mezkür tarihe kadar, kuponları tediye ile mükellef müesseselere ibraz etmelidirler. Askerlik dersi Kız mekteplerinde dünden itibaren derslere başlandı Bu seneden İtibaren kız liselerin- de nazari ve ameli olarak askerlik dersi verilmesi kararlaştırılmıştı. Her mektebe birer askerlik dersi muallimi tayin edildiği içindünden itibaren mekteplerde filen derslere başlan- miştar. Dersler haftada bir saattir. Yeni vapurlar gelinceye ka- dar gemi kiralanacak Almanyada inşa edilmekte olan ge- miler gellreiye kadar kullanılmak ü- zere Pireden muvakkaten gemi kira: na kadar devam edecektir. Alman askeri heyeti Ankara 12 (Telefonla) — Askeri mekteplerimizin ve Türk ordusunun terakki ve ihkişafı seyrini yakından tetkik maksadile memleketimizi ziya- Tet arzusunu gösteren Alman ordusu kurmaylarından albay Fredper Pipo ile topçu binbaşısı Hepper dün sabah- ki ekspresle Ankaraya gelmişler ve karşılanmışlardır. Ayın 17 sinde İs- tanbula dönecek olan misafirler atış mekteplerini, harp akademisini, deniz lisesini ziyaret ederek 23 teşrinisani- de memleketlerine döneceklerdir. lu — gis .. Windsor dükü İngilizrahibininricası üzeri- ne kilise âyinine gidemedi Pariş 12 (AA) — Mütarekenin yildönümü münasebetile Paristeki Anglikân kilisesinde yapılan âyine Windsor Dükünün gelmemesi rahip tarafından rica edilmiş olduğundan İngiliz büyük elçilik erkânı, eski mu- haripler ve Pâristeki İngilizlerin iş- tirak ettikleri bu âyine Dük gelme miştir. Rahibin bu talebine sebep Dükün bayan Simpsonla kilise kai- deleri hilâfına olarak evlenmiş bulun- mesir. öt