14 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 4 Tegrinisani 3, Dün Geceki ve Bu Sahahki Haberler İngiltere ile Italya arasın- da başlıyan müzakere Italya ile anlaşmak için Ingilterenin ileri “süreceği teklifler nelermiş ? Roma 13 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Alâkadar mahfiller Chamberlainin beyanatı ile İnformazione diplomati- canın notları *neticesinde İtalya- İle İngiltere arasında bir yakınlık Yaştan: | gıcı belirmeğe başladığını teyid etmek- teğirler, İki memleket Başvekâletleri arasın- da temas hasıl olduğu itiraf edilmek- 1e beraber, bu temasın bir itilâf akdi için lâzımgelen şartların mevcud olup olmadığım tayin etmek üzere yapıl- diği tasrih edilmekte ve mevsimsiz bir nikbinliğe karşı ihtiyatsız bulunul- masının önüne geçmek istenilmekte- dir. Roma 13 (A.A.) — Giornale d'İtalia, Londra muhabirinin aşağıdaki tel grafını neşretmektedir. Chamberlain, Guildhall'daki nut- kunda söylediği veçhile, Almanya ve İtalya ile sıkı bir anlaşma yapılması- nı cidden arzu etmektedir. Maamafih, müsbet neticeler islikametinde fazla nikbinlik göstermek, daha zamanaz- dır. Londra siyasi mahafilinde bir fikir değişikliği vukua gelmiş olduğu doğ- ru değildir. — © Londra 13 (Akşam) — Evening News galetesi; İngilterenin * İtalyan İmpa- ratorluğuylu tânımak için şu şartları B. Menemencioğlu | Beyrutta hastalandı Müsteşar tedavi edilmek üzere Ankaraya dönüyor Ankara 13 (A.A) — Hariciye siya- si müsteşarı B, Numan Menemencioğ- Yu Fransanın. Suriye fevkalâde komi- seri kont de Martel'i Beyrutta ziyeret etmiş ve fakat bunu müteakib hasta- lanması üzerine seyahat, programının alt tarafını tamamlıyamamıştır. Boy- Tutla temas ederek aldığımız malüma- ta göre sıhhi ahvalinde endişeye mey- dan verecek bir cihet yoktur. B. Menemencioğlu bu akşam refa- katinde bir doktor olduğu halde tren- le Ankaraya müleveceihen Trabulus Şamdan hareket etmiştir. Rahatsız- ığının eski ameliyat yerinde harici bir iltihaptan ileri geldiği zannolun- maktadır, Profesör Nisson, tedavisine bakmak üzere İstanbuldan Ankaraya gelecektir. Adana hava yolu açılıyor Önümüzdeki hafta Ada- naya posta tayyareleri işlemeğe başlıyacak Adana 13 (Akşam) — Hava seler- leri hakkında tedkikatta bulunmak Üzere hava yolları umum müdürü B. Sabri bugün öğleden sonra buraya gelmiştir. “Tecrübe seferleri önümüzdeki haf- ta içinde şimdilik posta müraselâtı ile başlıyacak, bir müddet sonrada yolcu nakline başlanacaktır. © Hava yolları umum müdürü burâa- İtfaiyeler kuvve kuvyetlendirilecek Ankara 13 — İtfaiyeler hakkında talimatname hazırlanmıştır. çö ad koşacağını yazmaktadır: 1 — İtalya Mısır ve Filistinde İngil- tere aleyhindeki propagandalardan vazgeçmelidir. 2 — 'Trablusda almakia olduğu bir takım tedbirlere nihayet vermelidir. 3 — Afrikadaki bazı hudud mesele- leri hakkında uyuşulmalıdır. 4 — İngiltere Akdenizde serbesce geçmek hakkını muhafaza eylemeli- dir. İngiltere İtalya ile yapacağı bütün müzakerelerde. Fransa ile sıkı sıkıya teşriki mesai edecektir. Londra 1$ (A.A.) — Yorkshire Post gazetesi lord Halifax'ın Berline yapa- cağı seyahat hakkında Jüzumundan fazla nikbin davranmamak lâzımgel- diğini kaydederek diyor ki: «Mülâkat istikşaf mahiyetini iktis sab etmektedir. Führer ile hüküme- tinin hakiki siyaseti bu mülâkat ne- ticesinde anlaşılabilirse (beklenilen gaye elde edilmiş olur.» Londra 13 (A.A) — Ewening Stan- dard gazeleşinin, . yazdığına güre, B Eden yarın Brükselden döner dönmez lord Halifax'la temas edecek ve lor- dun Berline götüreceği son talimatı tesbit, edecektir, Lord Halifax'ın Ber- dinden sonra Romaya gideceğine dair çıkan haberler esassız olduğu selâ- hiyettar mahafilde beyan edilmekte- dir, Tekirdağının kur- #uluş yıldönümü Dün bütün halkın iştirakile kutlandı Tekirdağ 13 (Akşam) — Tekirda- ının on beşinci kurtuluş yıldönümü binlerce yurttaşın coşkun “sevinci ve tezahüratile kutlandı. Saat 9,30 da bütün Tekirdağlılar Muradlı yolu üze- rinde bulunan tak yanında toplan- mışlar ve şehre giren kıtayı karşıla- mışlardır. Saat 10 da kıtanın kol ba- şında gelen tümen komutanı yolu kapıyan kordelâyı kesmiş ve takın al- tında şarbay kendilerine bir buket sunmuştur, Bundan sonra memur ve teşekkül ler mümessilleri belediyede toplans- | rak kutlama yapmışlar, oradan tü- men karargâhma gidilerek şehrin şükranını komutana bildirmişlerdir. Gece vali konağında bir balo verilmiş fener alayları ve muhtelif eğlenceler pılrmaştar. Bursa plânı Profesör Vandenberg şehir plânını yapacak Bursa 13 (Akşam) — Bu sabah be- lediyede valinin riyasetinde yapılan toplantıda Bursa şehir plânının pro- | GÜNÜN HADİSELERİ İspanya, silâh tecrübe poligonu! İspanyada, general altında olan kısımda Pampelun şehrin evvelki gün on tayyare bömardıman ef- miş, bir çok ölü, yaralı var. Rivayet muhtelif: İtalyan ve Alman mahafiline göre bu tayyareler Fransız tayyareleri imiş. Fran- sadan gelen haberler ise bu tayyarelerin | İspanya Cümhuriyet hükümetine aid 0i- duğunu. bildiriyor. İspanyada harbeden her Iki farafa da Yardım edilmemesine “yeniden karar v3- rildiği sırada bu hadise bir çok dedikodu- lara dan verecek Öbür taraf eMadem ki Fransız tayya- releri işe karıştı, biz de tayyare gönderip hükümetçilerin elindeki şehirleri bomar- dıman, edelim!e diyecekler. İspanyanın bol silâhı #aten- yoktu. Ne Frankonuh, ne hükümet kuvvetlerinin. töyyareleri. İspanyada yapılmış değildir, hep dışardan geliyor. Büyük devletler vE- Mi yeni yaptıkları topları, tankları, tı Teleri İspanyada tecrübe ediyorlar, Hiç piz askeri tecrübe veya smancvra İspanya harb sahaları kadar, silâh yapan devlet- lerin işine yaramamıştır. Mesel, yeni muharebelerde tankların hiç İşe yüruma- dığı, en basit tayyarelerle hareketten atıl kaldığı İspanya tecrübelerinde anlaşl- muş. Bu bombardıman hadisesi de diğerleri gibi, en çok bir pfotestodan sonra kapa- hıp gidecektir. Lord Halifaksın Berlin seyahati B. Edenin gazetesi mühim bir makale yazdı Londra 14 £ çakşam) — BE Edenin fikirlerini neşreden Yorkshcir Post. gazetesi, Lord Halifaksın Berline ya” pacağı seyahat münasebetile yazdığı bir makalede diyor ki: «Fazla, nikbinliğe kapılmak doğru değildir. Bu seyahat vaziyeti aydın- Yatmak için bir istikşaf mahiyetin- dedir. Müstemleke meselesi görüşü- lürse Lord Halifaks İngilterenin noktel nazanmı açıkça anlatacaktır. Bu noktai nazar B. Eden tarafından geçende söylenilen ve bütün siyasi fırkalar tarafından kabul edilen fi- kirdir. Bu fikre göre Almanya teh- ditle müstemleke ele geçirmek ister- se devamlı sulh ilamaz.» Beytüllahim'de bir evin duva- rr içinde silâhlar bulundu Londra 14 (Akşam) -—- Kudüsten bildirildiğine göre polis Beytüllahim'de bir evin duvarı içinde birçok silâh, ro- velver, fişek, barut, bomba yapmağa mahsus levazım bulmuştur, Evin sahi- bi ve kardeşi tevkif edilmişlerdir, Bun- arım ikisi de hiristiyan -Araplır, yaponyaya verilecek cevap “Japonya 9 devlet misakını| yanlış tefsir ediyor,, deniliyor fesör Vandenberge verilmesi kabul | (Londra 14 (Akşam) — Brükselde, edildi. 975 hektarlık sahayı ihtiya eden plân bir yılda bitecek, beher hektar için dokuz lira üc ücret ret verilecektir. Bursa fabrikaları gece çalışmıyacak RK Bursa 13 (Akşam) — Bir kısım halkın şikâyeti üzerine şehir içinde- Kİ fabrikaların ikinci bir ekiple çalış- maları menedilmiştir, Fabrikalar bu yüzden işsiz kalacak olan gece amelelerine iş buluncıya ka- name mucibince itfeiyeler, harpte ken- Mpa yale ai müdürlüğü Ankara 13 — Ankara imar müdür- Jüğüne Ankara şehir meclisi azasından mühendis Muhlis tayin edilmiştir, R Stoyadinoviç Romaya gidecek Fransa ve Amerika tarafından teklif edilen metinde hülâseten deniliyor ki: «Japonya 9 devlet misakını yanlış tefsir eder. Japonya, komünizmin önü- 'ne geçmek için Çinde harekette bulun- duğunu söylüyor, Siyasi ve içtimai fi- kirleri, kendi toprağından başka mem- leketlerde müdafaa için kuvvet istima- Hi caiz değildir. Japonya ve Çin yalnız bırakılırsa aralarında anlaşamazlar.» Bu metin devletlere bildirilmiştir. Pazartesi günü cevaplar tedkik edile- cektir. İtalyada bazı sınıflar silâh altına çağrıldı Roma 14 — Resmi gazetede çıkan 'bir emirnameye göre 927, 28, 29 sınıf- Jarından bazı efrad silâh altına çağrıl- maktadır. 935 sınıfından bazı müte- Bassıslar slâh altında, tutulacaklardır. İzmir valisi İzmire dönüyor Berlin 15 — Yugolar Başbakanı | Bir hafaanberi mezanen ehri B. Stayadinoriç bu ayın sonunda Ro-:İ|, mizde bulman İzmir valisi B. Fazlı | Prankonun işgali | Japon ordusu iki şehir daha işgal etti karmakarışık dağılmağa başladı Şanghay 13 (A.A.) — Japon ordu- su namına söz söylemeğe salâhiyettar bir zat matbusta beyanatta, buluna- rak, Japon kıtalarının sant 9 da Kis- ting'e girdiklerini bildirmiştir. Sukiang'dan gelen Japon kuvvet- leri, Şanghay - Nankin şimendifer hattında Anting'in garbinde ilk is- tasyon olan Tienfuan'ı işgal etmişler- dir. tiyaz mıntakasında öenler 16 kişidir. İ Tokyo »13-(A-A.) «—. Şanghayda | Bunların içinde Daily Telegraph ge- Hangşov körfezinin şimalinde karaya | zetesinin Ingiliz muhabiri, Fransız çıkarılan Japon kıtaları 11 sönteşrin- | polis idaresinde çalışan Çinli polis de öğleden sonra Paihokang civarm- | hafiyesi ve gayri muharib . 14 Çimi da küin: Şoşov nelirini geçmişler. ve |. bulunmaktadır.” Yaralananların ade- şimal istikametinde ilerlemeğe devam | di 20 Çinli ve bir Fransız olmak üz&- ederek akşam Antingşen'i işgal et | re 21 kişidir. mişlerdir. Paris - Soir gazetesinin muhabiri Bu kıtalar Nanhslangşen ile Kiating | Laurens, yüzünden hafifçe yaralan- arasındaki Çin mevzilerinin gerilerini | mıştır. Fransız askeri müfrezesinden tehdid etmektedir. Diğer taraftan bu | ve ihraç edilen bölükten kimseye bir mıntakada Çinlilere taarruz etmekle ! şey olmamıştır. Üçler paktı ve | Devlet sermayesile Yugoslavya kurulan bankalar Yugoslavya bu pakta Mali, idari, hukuki rejimi iştirak etmek niyetinde hakkında lâyiha 11: değildir hazırlanıyor Belgrad 13 (A.A.) — Hükümet partisinin gazetesi olan yarı resmi Slovenec gazetesi, antikomünist pak- tı karşısında Yugoslavya hükümeti- nin vaziyetini şöyle tarif etmektedir: Yugoslavyanın Sovyetler birliği İle hiç bir münasebeti yoktür “ve bolşe- vikliği nizam ve sulhün ölümü Oola- rak telâkki eder, Binacntleyh * Üçler paktını komünistliğin genişlemesine karşı müessir bir vasıta addeder. Bu pakt dolayısile Yugoslavyayı kömü- nistliğe karşı himaye etmektir. Ancak Yugoslavya devletler arasın- daki türlü ihtilâflara ne doğrudan doğruya ne de dolayısile karışmak 1s- temiyor. Yugoslavya büyük devletler ve kabil olursa bütün memleketlerle iyi siyasi ve iktisadi münasebetler idame etmek arzusundadır. İdeolojik hiç bir bloka iştirik etmek fikrinde değildir, Binaenaleyh Berlin - Roma « Tokyo paktını Avrupa medeniyetinin korun-| ması yolunda methedlimeğe değer bir eser olarak telâkki etmekle berâber bu pakta âkid taraf sıfatile iltihak elmek arzusunda değildir. Keza, bu Üçler ttifakına karşı koymak ihda- sına teşebbüs edilebilecek her hangi bir mukabil bloka girmesi yolunda kendisine davet yapılmasına" da mü- saade etmiyecektir. Hususile ki, Bel- olan Japon kuvvetleri 12 sonteşrinde sabahleyin saat 5 de Nanhsiangşeni işgal etmişlerdir. Nanhslangşen'de bulunan 16, 90, 96 ve 105 inci Çin fırkaları karmak rışık bir halde ricat ederken mağa başlamışlardır. Fransız mıntakasında ölenler Şanghay 13 (A.A.) — Fransız im- Ankâra 14 (Telefonla) — İktishd Vekâleti devlet sermayesile” kurulan bankaların ve bü bankalar idaresi altımda bulunan teşekküllerin tâbi olacakları mali, idari ve hukuki re- jimi tesbit ederek bu bapta bir ka- İsmun projesi hazırlamak üzere tedkik- lere girişmiştir. Bütün dünyada evolüsyon halinde bulunan, bu itibarla uzun tedkiklere ihtiyaç gösteren bu mühim mesele- nin bir an evvel başarılabilmesi için Vekâlette hususi bir komisyon teş- kil edilmiştir. Komisyon, projenin bu içtima dev- resine yetiştirilmesine çalışacaktır. Sıhhiye Vekâletinle yeni ti tayinler bildiriyoruz Ankara 14 (Akşam) — Sıhhiye Ve- kâletinde yeni bazı tayin ve nakiller yapılmıştır. Bunlardan İstanbula ait olanları bildiriyorum: ş Heybeliada verem sanatoryomu asistanı Fehmi Haydarpaşa Nümune hastanesi dahiliye asistanlığına, Gü- reba hastanesi röntgen asistanı Ce- gradın selâhiyettar makamatı bu | Jâl Muğla memleket hastanesine, paktı olduğu gibi yani gizli siyasi ve Beyoğlu hastanesinden Celâl Gureba İ askeri hükümleri ibtiva etmiyor su, | Dastanesi asistanlığına, açıkta rönte retinde tefsir edebilecek malümata | £en mütehassıs Saadet Kâmil İs mâlik bulunuyorlar, tanbul emram sariye hastanesi rönt“ —— —— — gen mütehassıslığına, Çocuk hasta- nesi asistanı Kâzım Ankara Nümurgç hastaneşi o dahiliye o muallimliğine, Haseki asistani Çifçilere toprak ye mn Hususi bir kömisyon bu | Medeni Aydın hastanesi operatörlü. tedkik Büne, Haydarpaşa hastanesinden Ek- meseleyi tedkik ediyor | Keder memleket hastanesi de Ankara 14 (Telefonla) — Gerek | bhiliye asistanlığına tayin olunmuş- m e gerek hü- | lardır. kümet programında mühim alan çifçilerin mia 107 Mütekaid mareşallara yaver, na müteferri meseleleri tesbit etmek | generallere emirber verilecek üzere Ziraat Vekâletinde hususi bir Mütekald mareşallara bir subay ya» komisyon teşkil edilmiştir. ver, generallerede emirber olarak Komisyon tedkiklerinde Partice | rütbelerine göre çavuş, onbaşı veer. hazırlanan toprak kanun projesini | tahsisi hakkında bir âyiha hazırlan. €sas tutacak ve bu proje, Jüzüm | yaştır. Lâyiha meclise verilmiştir. | a yn Balkan matbuat kongresi toplanacak Bütçede varidat fazlasi -.. | © Maps eynda sana Balan Ankara 13 — 937 bütçesinde haziran | matbuat kongresi toplanacaktır. Kon- tahmine mazaran | greye başka memleketlerden demurah | © iptidasındanberi 22 milyon lira fazlalık görüldüğü bil. | haslar gelecek, bu suretle içtima bey» dirilmişti, Bu sene bütçe varidatının | nelmilel bir mahiyet alacaktır. Kongre Haini tayin e e ea ınscaktı iRicat halinde bulunan 4 Çin fırkası dağı * k