14 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

Cât İndirmesinin yeniden istihlâkin ço- “fabrikalar teşkilâtmın da tevsli-lüzu- , geçenlerin üst ve başlarının kirlen- i memesi için - bunun menini muvafık .ancak lenha zamanlarda yapılacak- Sahife $ İnhisar maddeleri fiatlerinde -tenzilât Peyderpey tenzilât yapıl- ması prensip itibarile kabul edildi Bir müddetten beri Ankarada bulu- dan İnhisarlar umum müdürü B. Mithat dün şehrimize dö 5 Umum müdür Gümrük ve İnhis Vekâletile muhtelif inhisar işleri etra- fında temaslarda bulunmuş ve direk- tlfler almıştır. Ankaradaki görüşmeler bilhassa ba zi inhisar maddeleri üzerinde yapıla- Cak tenzilâtla alâkadardır. Bir kısım inhisar maddelerinde geçen yıllar ya- Pılmış olan tenzjlâttan iyi neticeler a- lınmış, sürüm artmış ve binnetice kar- Şılıklı istifade temin olunmuştur. Bu bakımdan imkân görüldükce inhisar maddelerinde peyderpey tenzilât icrası prensip olarak kabul edilmiştir. Yapılmış olan tenzii$t sürümü art- tırdığına göre, kabul edilecek olan fi- Balmasını temin edeceği düşünülerek mlu görülmüştür, Hangi inhisar mad- delerinde ve ne nisbette tenzilât ka- | bul edileceği yapılacak olan tetkikat- tan sonra belli olacaktır. Bu itibarla fabrikalar teşkilâtının genişletilmesi- de yeni tenzilâttan elde edilecek tec- Tübelere göre ele alınacaktır. Dükkân ve apartımanların temizlenmesi Dükkün, mağaza, apartıman gibi binaların sokağa “bakan yüzleri sa» hipleri - tarafından yıkanup temiz- lenmektedir. Belediye, günün kal” balık saatlerinde sokaklardan gelin görmüştür. Bu gibi temizleme işleri tır. Hilâfında, hareket - edenlerden para cezası alınac alınacaktır. Istanbulun su işleri Eyüp tarafında 70 çeşme yapılacak, Kadıköy suyu ıslah edilecek Kırkçeşme suları 15 kânunuevvel- den itibaren kesileceği ilân edilmişti. Belediye, bu suyu kullanan alâkadar resmi dairelere de tebligat yapmış, karar kati olduğu için hiç bir itirazın varıd olmadığını bildirmiştir. Kesilecek Kırkçeşme suyu yerine yapılacak Terkos çeşmelerinin mik- tarı da tesbit edilmiştir. Esasen son zamanlarda yeniden 80 Terkos çeş- mesi açılmıştı. Görülen lüzum üzerine yelmiş çeşme daha açılması münasip görülmüştür... Bu çeşmeler, bilhassa Eyüp kazasında tesis edilecektir. Bun- ların tesisatı 15 kânunuevvele kadar ikmal edilecektir. Beyoğlu ve civarına akan Terkos su miktarını artırmak için bir müd- dettenberi Feriköyünde yapılan 7500 metremükâbı istiabındaki su hazi- Desi bitmiştir. Bu süretle Beyoğlunun en yüksek binalarına kadar su çıka- bilecektir. - “Törkos su idaresi, tesisatı bedava olmak üzere ayda 63 kuruş sarfiyat parası verilmek suretile birer mus- Tuklu Terkos süyu vermeğe karar vermiştir. Şimdiye kadar bu şekilde Su alanların miktarı 100 kadardır. Su- Tar idaresi, Kadıköy su şebekesinin ıslahile ayrıca meşgul olmağa başla” ai bunun için İki proje hazırlamış- e Projelerden biri üâcil ihtiyaçları derhal karşılıyacak tesisata, diğer proje de 938 mali senesinde tatbik edilecek kısma alddir. Bu ikinci pro- Je bütün Elmalı su şebekesinin baştan başa ıslahını ve su miktarının artırıl. masını temin edecektir. Bu iki proje alâkadar makamlar tarafından - tet- kik edilecektir. Sokaklarda tasmasız köpek gezdirilmiyecek Şehrin yol ve meydanlarında sürü halinde hayvan dolaştırılmasi; sokak- ' Müşküllerini hal Tüccara kelaylık | için direktif verildi İktisad Vekâleti eti ihracat ve ithalât tacirlerinin her türlü müşküllerini imkân dahilinde hal için alâkadar- lara yeni direktifler vermişlir. iktisad o Vekâleti çok hassas dav- randığı bu meselede Türkofis teşki- lâtının rolü mühimdir. Ofis müdür- lükleri, kendilerine müracaat eden her tacirin sorgularına mufassal ve tatmin edici cevaplar vermekle yel kellef tutulmuşlardır. İktisad Vekâletinden sorulması icab eden meselelere gelince: Bunlar Sürat- le Vekâlete “bildirilecektir. Bu gibi. meseleleri süratle halletmek için Ve- kâlette de icab öden tedbirler esasen alınmış bulunduğundan netice en kı- sa zamanda Ofise bildirilecek ve Ofis de bunları bekletmeden tacirlere gön“ derecektir. Ayrıca Merkez bankası da ihracat ve ithalât tacirlerinin her öğrenmek istediği mesele ile yakın- dan alâkadar olub icab eden izahatı verecektir. Bu cihet pek yakmda Merkez bankasına tebliğ edilecektir. Iş yerleri İç talimatnamelerini vermiyenler takip edilecek İş kanunu mucibince iş yerlerinin hazırlamağa mecbur oldukları dahili talimatnameler için verilen mühlet yarın bitmektedir. Son bir kaç gün zarfında bir çok müesseseler talimat- namelerini- hazırlıyarak iş dairesi ü- çüncü mıntaka âmirliğine vermişler- dir. Arada vakit kalmamasına rağmen halâ talimatname vermiyen müesse- seler de çoktur. Bölge âmirliği bunlar hakkında kanuni takibat yapılması | için müddeiumumiliğe müracaat ede- cektir. Sanayi birliğinin, birliğe ka- yıdlı sanayiciler için hazırladığı dahi- Mi talimatname örnekleri dün tama- “men dağılmış ve sanayiciler de bu ör- neklere göre talimatnamelerini ha- zırlayıp dün bölge âmirliğine vermiş- lerdir. Diğer taraftan haftada 48 saatlik mesai zamanı hakkındaki nizamna- meye göre, 48 saatin günlere taksimi- ni gösteren cedvellerin hazırlanması için verilen mühlet de bitmek üzere- dir. Bu cedvelleri de ayın yirmisine ka- kar bölge âmirliğine teslim etmiyenler müddelumumiliğe yerileceklerdir, Döviz kaçakçılığı Bir sarraf, cürmümeşhud halinde yakalandı Kaçakçılık takibatile meşgul me- murlar; bir döviz kaçakçılığı meydana çıkarmışlardır. Memurlar, Galatada sarraflık eden bir adamın döviz kaçakçılığı yaptığı- nı habpr almışlar ve bir kadına para vererek ingiliz lirasına tahvil etmek “için furnk göndermişlerdir. Sarraf ka- | dına verilen paraları İngiliz lirası ile | değiştirirken cürmümeşhud halinde yakalanmıştır. Manol ismindeki bu adam memurlar tarafından mahkemeye tevdi- edilmiş ve tahtı tevkife alinmıştır. Tahkikat ilerlemektedir. Çukura düştü Altmış yaşlarında Ahsavet isminde bi ermeni kadını Nişantaşından geç- mekte iken bir çukura düşmüş ve teh- Jikeli surette yaralanmıştır. Polis, ya- ralı kadını hastaneye kaldırmıştır. Bir zincir yüzünden cerh Sanat mektebi hademelerinden Sıt- kı ile ayni mektebte Hüsameddin, kay- larda yularsız, ağızlıksız köpek gez- dirilmesi, sinema, tiyatro, park gibi umumi yerlere tasmalı da olsun kö- pek götülülmesi Belediye tarafından menedilmiştir. Bu Karar, alâkadarlas #a bildirilmiştir. bolan bir zincir yüzünden birbirlerile kavga etmişler, Sıtkı, - Hüsameddini sopa ile tehlikeli surette yaralamıştır. İşe el koyan polis; Hüsameddini Cer- rahpaşa hastanesine kaldırmış, Sıtkı. yı da yakalamıştır. Haklı şikâyetler Anadoluda “ mahrukat sıkıntısı var Anadolunun muhtelif yerlerin- de mührukat müşkülü çekildiği- ne dair haberler gelmektedir. Bu sıkıntının önüne geçmek için ted- birlere ihtiyaç olduğu anlâşil yor. Gazelemize naki olan şikâ- yellerden birini dercediyoruz : Düzce ve köylerinde odun buhranı vardır. Yeni orman kanunu munibin- ce odun ihtiyaci için tesbit edilecek bir mıntaka köylüye gösterilecek. ve ancak buradan odun kesilebilecektir. Fakat kanun tatbikatına (geçildiği hazirandan beri elin böyle bir or- man parçası . gösterilmemiş ve bun- dan ötürü odun sıkıntısı da bütün şiddetile başlamıştır. Evvelce 60 ku- Tüşa kadar alınan bir araba odunun geçen gün Düzcede 300 kuruşa s4- tıldığını söylersem. sıkıntının derecesi hakkında bir fikir e edinebilirsin Yağmurlar başladı. Yollar çatar iinde. Şimdiden sonra yer gösterilip katiyata İzin verse dahi sağlam öküzler bile bu çamurda odun çeke- mez. Yolları daha düzgün olan köy- Jüler ise ekimle meşgul olduğu İçin hayvanlarını odun taşımağn ayıra- maz. Velhasıl öyle bir vaziyet ki De yapacağımızı şaşırdık. Alâkadar max kumın bu vaziyet üzerine nazarı dik- katin! çekmenizi rica ederiz. İmza: Düzcede Taşköprü köyünde #abık ziraat memuru Süleyman aci Nişantaşı mektebi Gelecek seneden itibaren lisye çevrilecek Nişantaşında kız orlâ mektebinin bütün ihtiyaçları Karşılıyamadığı gö- rülmüş ve binaya ilâveler yapılması- na Kârar verilmişti, Bu ilâve inşaatın mühim bir kısmı bitmiştir. Diğer kıs- mı da önümüzdeki yaz içinde ikmal edilecektir, Nişantaşı, Maçks ve civarı nüfusu günden güne ârimaktadır. Bilhassa Beyoğlu taraflarında resmi bir kız lisesi olmadığındar lisb tahsilini yap- mak istiyenler İstanbul tarafına geç- meğe mecbur oluyorlar, Maarif vekâleti bu zarureti göz önüne alarak «Beyoğlu ve civarının kız lisesi ihtiyacını karşılamak üzere binası genişliyen Nişantaşı orta mek- tebinin gelecek seneden itibaren bir kız lisesi heline konulmasına “karar vermiştir. Kadıköyünde Atatürk heykeli Kadıköy meydanına Atatürkün heykel veya büstünün konmasına esas itibarile karar verilmiştir. Bu hususta tedkikat yapılacaktır. Büs- tün açılacak müsabakada bir sanat- kâra yaptırılması düşünülüyor. Açık göz müşteri Suçlu beş lirayı ve şekeri aldığını reddediyor İsmail Hakkı adında biri Küçükpa- zar civarında, Şemseddinin o bakkal dükkânına gitmiş, dükkün - sahibi o esnada dükkânda bulunmadığı için çırağı on bir yaşındaki Fethiye; — Bana bir kilo şeker ver. Fakat bütün bir beş lira vereceğim, bunun da üzerini ver. Demişlir. Ustası dükkânda olmadığı için küçük Fethi komşu dükkâncıya giderek, sonra iade etmek üzere beş lira ufak para almış ve getirib şeker. parasını ayırdıktan sonra beş liranın üzerini İsmail Hakkıya vermiştir. İsmail Hakkı beş liranın üzerini al- mış fakat beş lirayı vermeden çocuğa: — Şu rafdaki konservelerden de bir kutu ver, diyerek çocuğu tezgâh ba- şından uzaklaştırmıştır. Fethi raftan konserveyi indirip geriye döndüğü za- man İsmail Hakkının şekerle beş lira- yıda alıp savuşmuş olduğunu tür, Küçük Fethi polise mm raz sonra İsmail Hakkı yakalanarak mahkemeye verilmiştir. Dün asliye döndüncüceza mahke- mesinde yapılan muhakemede İsmail Hakkı suçunu inkâr etmiştir, Şahidle- rin çağrılması için muhakeme başka güne bırakılmıştır. j iskân hakkı Serbes iskân vesikaları kaldırıldı İskân muamelelerinin tasfiye edil- mesine rağmen evvelce tamamen ve ya kısmen iskân haklarından istifade edemiyenlerin hakları büsbütün Zi- yaa uğramamak için İstanbul ve İz- mir vilâyetleri müstesna olarak diğer vilâyetlerde alâkadarlara serbest is- kân vesikası veriliyordu. Dün Sıhhat ve İçtimai 'muayenet vekâletinden gelen bir emir üzerine dünden itibaren bu'tarzda vesika ver- mek usulüne nihayöt verilmiştir. Evvelce bu tarzda vesika alıpta henüz istifade edemiyenlerin nasl bir muameleye tabi olacakları henüz belli değildir. Vekâlet; bü hususta gâ- yetesaslı surette tedkikler yapacak, bundan sonra bu vesikaların ne Su- retle muteber olacağı ayrica bildirile- cektir, Fidan hırsızı Şehremininde arabâcılık öden Meh- med, Yenibahçede evkafa ald fında- lıktan fidan çalmakta iken memurlar tarafından görülerek yakalanmıştır. 3 yangın Ateş büyümeden her üç yerde de söndürüldü Dün üç yerde yanığın büşlangıcı ok muş ve itfalyenin gayretile söndürül- müştür: I— Üsküdarda Hâkimiyeti Milliye caddesinin Kanaat lokantasının bacası tutuşmuş ve genişletilmesine meydan verilmemiştir. 2 — Çarşıkapıda Gedikpaşa cadde- sinde: yeni inşa edilmekte olan bir a- partımanın alt'katında kaynatılmak- ta olan zift kazanı patlamış, alevler ahşap kısma sirayet etmişse de tevsi- inin önüne geçilmiştir. 3 — Büyükadada Çınar caddesinde Fransuvanın ahşap evinde mutbakta yakılan ateşten sıçırıyan kıvılcımlarla döşeme tutuşmuş, bir mıkdar yandık- tan-sonra söndürülmüştür. Evin si- gortalı olduğu anlaşılmış, tahkikat ge- nişletilmektedir. Tramvay, can kurtaran otomobilins çarptı Sirkeci - Yedikule hattında sefer ya- pan vatman Şabanın idaresindeki tram- vay arabası, Etyemezde şoför Râşi- din idaresinde bulunan Cankurtaran İ otomobiline çarpmış ve Hasara uğrat- muştır. Vatman Şaban yakalanarak Jâzım gelen takibata girişilmiştir, Asmaaltında cerh Çorapçı Yusuf, arkadaşı : Kanberi bıçakla vurdu Dün sabah Asmallında iki İranlı çuvalcı arasında bir yaralama vakası olmuştur. Bunlar Yusuf ve Kanber isimlerin- dedir, Bu iki çuvalcı bir gün evvel, bir alışveriş meslesinden kavga etmişler, münaazayi müteakib de barışmışlar- dır. Dün sabah ; bu iki meslekdaştan Kanber; evinden gelmekte iken, Yu- Sufla karşılaşmış Yusuf, bir gün &v- velki münazaayi tekrar tazeliyerek bıçağını çekmiş ve Kanberi arkâsın- dan yaralamıştır, Zabıta memurları vaka yerine gele- rek Kanberi Haydarpaşa hastanesine göndermişler, Yusufu da yakalıyarak hakkında takibata girişmişlerdir. , Belediye emirlerini dinlemiyenler Dün Eminönü mıntakasında 23, Fatih mıntakasında 19, Beyoğlu mun- takasında da 45 kişi belediye suçu iş- lediğinden para cezasına çarptırılmış- lardır. Beyoğlunda tartısı noksan 53 ek- mek ve 36 firancala, Eminânünde de 85 ekmek müstdere edilmiştir. İSTANBUL HAYATI Hem konser, hem temsil! Kapının iki tarafında renk renk bo- yalarla, kalınlı inceli, kargacık burga- cık yazılarla doldurulmuş, köşelerine fotograflar yapıştırılmış bir sütü lev- ha asılı, «Dünyanın en tanınmış şar- kıcısı bayan (R...) ile sesinin her tit- reyişi yürekler parçalıyan bayan (M...) bu gece büyük bir konser vere- ceklerdir.» Öteki levhada: «En meş- hur Sazcıları dinliyerek hoş bir rama- zan gecesi geçirmek istiyenler derhal bu akşam gazinomuza koşmalıdır! Diğer birinde: «İnsan yüreği daya mıyacak kadar acıklı kukla temsilleri. mizi bir defa görünüz.» İç kapının önüne kadar iki tarafk koridor duvarlarını dolduran levhaları seyrederek bu, bin bir çeşid eğlence yerine girdim. Zemini toprak döşeli, üzeri örtülmüş, geniş bir meydanlık. Masalar, iskemleler sık sık dizilmiş ve hemen hepsi de dolmuş. Sigara du- alkış başladı. Biri yeşil, öteki pembe ipekten, uzun entariler giyinmiş meş- hur şarkıcılar etrafı selâmlıyarak sah- nenin önüne dikildiler. Arkadan ses- Jer duyuluyor: — Ulan, çabuk olsana, Kızlar çık- tılar, sen hâlâ kemanını bulamadın mı? » — Sus be, Ne bağırıyorsun? Müşte- riler patlamadılar ya. Biraz beklesin. ler. Bağrışmalar, küfürler arasindâ ke- mancı, utcu, defci de birer birer gelip oturdular. Gene şiddetli alkışlarla konser başladı, Meğer hakikaten ne meşhur artistlermiş de, benim habe- rim yokmuş! Şarkılar, türküler, nâ- ralar, alafranga, alaturka havalar biribirine karıştı. Müşteriler, alkışla hızlarını alamayınca o parmaklarını ağızlarına sokup olanca kuvvetlerile ıslıklar çalıyorlar. Meşhur şarkıcılar coşuyorlar, etrafın gürültüsünden da- | ha baskın çıkmak için ağızlarını bi- Ter karış açıp tepine tepine haykır yorlar... Islıklar, alkışlar, nâralar çın çın çınladı. Bereket versin, konser ile kukla temsili arasında fasıla verildi de biraz dinlendik. İkinci bir çıngırak zırıltısile ve gene kukla temsili başladı. Birer karış boy- Ju Leylâ ile Mecnun, kırmızı fistanla- rile kırıta kırıta çıktılar. Seviştiler, rıldılar, Fakat Leylânın ailesi, kızları- ni bir türlü Mecnuna vermiyorlardı. Onların inadı, etraftaki müşterileri de fena halde hiddetlendirdi. Mecnun, Leylânın aşkile dağlara çıkarak tees- ken; Leylânın anası, etraftaki müşte- “rilerin savurdukları küfürleri duysay- a irili SAÇAN kanape yağan © ine b EMME İDİ çı bir uyku bastı Oyunun sonunu bekliyemedim. > Cemal Refik aaa Bir apartıman hırsızı yı Emniyet direktörlüğü ikinci şube niyet direktörlüğü ikinci şube sirkat masası memurları dün bu işin failini