15 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

15 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

- 15 Tegrinisani 1937 Dün Geceki ve Bu Sakhahki Haberler Çini, Japonya, Almanya ve İtalya paylaşıyor mu ? Bir Fransız gazetesi bundan bahsediyor ve protestonun para etmiyeceğini söylüyor! Paris 14 — Epogue gazetesi diyor ki; «Çin bir Alman - İtalyan - Japon müstemlekesi olacaktır. Böyle bir ha- rTeket Rusya ve Çinin şiddetli bir mu- kavemetine maruz kalacaktır. Ame- rika, Fransa ve İngiltereye gelince, onlar da protesto edeceklerdir. Fakat yeni ittifakın futuhat arzusu protss- tolarla durdurulamaz. Bunu ancak kuvvet yapabilir. Fakat Avrupa bizi daha ziyade alâkadar eder. Bizi Şarka çekmek istemeleri Garpta serbest kal- mak için değil midir? Fakat biz ihti- | yatlı hareket edeceğiz.» Şanghayda vaziyet Şanghay 14 (A.A) — Havas ajansı muhabiri, son günlerde Japon kur- vetlerinin yıldırım süratile ilerleşiş- lerine sahne olan Şanghayın garp mıntakasını ziyaret etmiştir. Bu ha- valide ecnebilere aid binaların bir ço- ğu harpten zarar görmüştür. Mes- kenleri harap olan ve yolların kena- rında çadır kurmuş olan köylüler müstesna olmak üzere sivil ahali kâ- milen tahliye edilmiştir, Köylerde bir kaç fedai kalmıştır. Bunların arasıra silâh attıkları işitilmektedir. Asker ve sivil olmak üzere Çinlilere aid bir çok cesedler, yolların boyunca Belçika kralı neler teklif edecek ? Lokarno devletlerinin bir. toplantı yapmalarını istiyor Londra 14 (A-A.) — Peuple gazete- sinin siyasi muhabirine göre Kral Leopold İngiltereye Locamo misakını imza eden devletlerin bir konferans akdetmesini teklif edecek ve hiniha- cette kendisinin bu konferansa riya- set edeceğini bildirecektir. Bu gazete, şu sözleri ilâve etmektedir: «Alakadar devletler arasındaki ko- nuşmalar, bir itilâf zemini bulmak ümidini kuvvetlendirdiği takdirde bu konferans, noelden evvel toplanabile- cektir.» Mussolininin oğlu Ispanyadan döndü Moma 15 (Akşam) — B. Mussolini- in oğlu Vitlorlo Mussolini İspanya- deki tedkik seyahatinden dönmüş ve dün Romada yapılan bir spor şeni- ğinde hazır bulunmuştur. Istanbulun imarı Proste'un avanprojesi şubatta Şehir meclisine verilecek 3 Şehircilik mütehassısı B. Proste'.8 şehrin imar plânına sid hazırladığı avanprojenin Şehir meclisinin şubat içtimamda, müzakere edilmesi karar» Jaştırılmıştır. Avanproje, İstanbul ve Beyoğlu semtlerinin alacağı müstakbel şeklin esaslarını, şehrin kültür, sanayi, ti- caret vesaire mıntakalarını, açılacak va edecek, tarihi âbidelerin nasıl tan- Şehrin avanprojesi, projenin ihti ettiği esaslara ald bir izahname mw birlikte Şehir meclisi azasına ve diğer alâkadarlara verilecektir. Şehirellik mütehassısı, projesinde şehrin umumi plânını göstermektedir. Önümüzdeki martta tekrar şehrimi- 2e geldiği zaman bu umumi esaslar dairesinde şehrin muhtelif semtlerinin ettiklerini gösteren deliller çoktur. Her tarafta terkedilen toplar, obüs ve her nevi cephane sandıkları ve mü- him miktarda malzeme göze çarp- | maktadır. Hunğjso tayyare meydanı, hakiki bir kale şekline ifrağ edilmiştir. Hakikatte zırhlı levhalardan ibaret olan duvarların arkasında bir çok mitralyöz yuvaları tesis edilmiştir. Şanghaydaki Japonlar Şanghay 14 (AA) — Şanghay is- mindeki Japon gazetesi yazıyor: | < Şanghayda oturan Japonlar, mai- | larının ve hayatlarının tehlikeye gir- mesinden bizzat kendileri mesuldür. Çünkü bunlar, serahaten şehrin ida- resine yabancı kalmışlardır. Bu işin halli için beynelmilel imtiyaz mınta- kasının umumi hayatını Japonların da İngiliz ve Amerikalılar kadar id- râk etmeleri lâzımdır. Ölen İngiliz gazetecisinin cenaze merasimi yapıldı Şanghay 14 (AA) — Bugün sunt 16/30 da Şanghayda 11 ikinciteşrinde öldürülmüş olan İngiliz gazetecisi Stephans Penbroke'nin cenaze mera- simi yapılmıştır. Mrükzelleki sö müzakereler iDokuz devlet konferansın- da nasıl anlaşma oldu? | Brüksel lâ (&A.) — Brüksel kon- feransı celsesinin bidayetinde İtalya murahhası, teklif edilen metni, ev- velce düşünmeden kabul edemiye- ceğini bildirmiştir. e Meksikg İle Por- tekiz de ayni fikirde olduklasını beyan etmişlerdir. Bundan sonra Avustralya murah- hası, Amerika murahhası tarafından yapılan müdahalenin birçok hokta- larda müsbet bir fikir ifade etmediği- ni söylemiştir. Kanada murahhası, İtalya murah- hası tarafından ileri sürülen delili cerhedecek mahiyette beyanalta bu- Yunmuştur. Bolivya ve Norveç murahhasları projeyi esas itibarile tasvib etmişlerdir. İtalya murahhası, Japon cevabının | bir fıkrası hakkında konferansın na- zarı dikkatini celbetmiştir. Bu fıkra- da Japonya, devletler hakikaten uy- gun bir şekilde Şarki Asyada istikra- rın teminine yardım ettikleri takdir- de Toklo'nuri memnun olacağını bil dirmektedir. e İtalya murahhası, Japonyadan bu fıkra hakkında izahat istenebileceğini söylemiştir. Fakat Eden ile Norman Davis ve Kanada murahhasi bu nok- tai nazara iştirak etmemişlerdir. Komisyon reisi Spaak, teklif edilen Izahatı istemekten ve metni fıkra fık- ra münakaşa etmekten bir fayda ha- sıl olamıyacağı kanaatini izhar etmiş- tir. Saat 19,30 da Delbos Parise avdet etmek üzere konferanstan ayrılmıştır. | Nazır, gazetecilere itilâfın elde enilmek üzere bulunduğunu beyan etmiştir. Saat 19,45 te beyanname projesinin metnini heyeti umumiyesile kabul et- tikten sonra konferans mesaisine ni- Arnavudluk kralı nişanlan- | yatmaktadır. Çinlilerin alelacele hicret! Sancakta anarşi anarşi var işe Demirgömlekliler de karıştırıldı Antakya 14 (Hususi) niş mikyasta intihab propagandasına başlanmış ve işe Demirgömlekliler karıştırılmıştır. Sancak bir anarşi içindedir. Sanıldığına göre anayasa- nın meriyet mevkiine girmesi müna- sebetile yapılması (kararlaştırılan bayram yapılamıyacaktır. Mahilli hükümet son zamanlarda bir lâkaydi hareketine başlamıştır. İntihabın birincikânunda başlaması da şüphelidir Adana 14 (Hususi —- Kırıkhan kay- makamı Beylanda halkın şikâyetle- rine mani olmak istemiş, fakat Mil- letler cemiyeti heyeti reisi kendisine ihtarda bulunmuştur.” B. Menemencioğlu-Adanadan Ankaraya hareket etti Aadana 14 (Hususi) — B. Menc- mencioğlu Beyrutlan dönmüş ve bu- gün Toros ekspresile Adanadan Ar- “ karaya hareket etmiştir. İskenderun konsolosu B. Mene- mencioğluna refakat etmektedir. He- yet Beyrutta kalmıştır. Türk - İtalyan ticaret anlaş- masındaki kontenjan tevziatı kaldırılıyor Ankara 14 (Telefonla) — Türk - İtal- yan ticaret anlaşmasına bağlı bir nu- maralı cedvelde kontenjan tevziatının ilgasile, bu tevzlatın yekünu olan 148 ton kontenjanın nota teatisi suretile bir yekün olarak 102 wumaralı pozisyo- na tahsisi Vekiller heyetince kararlaş- tarılmıştar. Rumen kabinesi B. Tataresco geniş bir siyasi esas üzerinden kabineyi kurmağa memur edildi Bükreş 14 (A.A) — B. Michalache, gazetecilere şu beyanatta bulunmuş- tur: «Kral, kabineyi kurmaklığım için elzem şart olarak Rumen cephesi şefi Vaida Voevode ile işbirliği yapılması- nı ileri sürmüş olduğundan, kabineyi kurmak vazifesini göri vermek mec- buriyetinde kaldım. Bu kararımı, nas- yonal - Köylü partisi ile tam bir an- laşma halinde almış bulunmaktayım. Bükreş 14 (AA) —B. Tataresco, İ geniş bir siyasi esas üzerinden yeni kabineyi kurmaya memur edilmiştir. Bükreş 14 (A.A.) — B. Tataresco, gazetecilere beyanatla bulunarak ye- ni kabineyi mümkün olduğu kadar çabuk bir-surette kurabileceğini bil. dirmiştir. i g5 Bükreş 14 (A.A) —B. Talaresco; Yiberalleri ve muhtemel olarak müs- takil liberalleri ve radikal köylü par- tisini cami bir kabine teşkiline çalışa- caktır. Nasyonal - Köylü partisinin bir kararı Bükreş li (A.A) — Nasyonal- köylü partisi Ooparlâmento grupu, mebusan meclisinin, kanunu esa- si mucibince mümkün olmadığı fikrinde bulunduğu beşinci adi içti- ma. devresinin açılışma ve mütcakib toplantılarına iştirak etmiyeceğini bildirmiştir. Bükreş 14 (A.A) — Müstakil Jibe- ral partisi şefi Georges Bratianu libe- ral parti ile birleşmek için müzakere- lerin başlamış olduğunu teyid etmiş- tir, miyor Tiran 14 (A.A.) — Arnavudluk mat- buat bürosu, Kral Zogunun yakında nişanlanacağı hakkında ecnebi mem- leketlerde dolaşan şaylaları tekzib etmeğe mezun olduğunu bildirmek- tedir. Paris sergisi kapanıyor Paris 14 — Beynelmilel Paris sey. Giy m piya, ticaret sefer şerefine bir zi. L Bir motör battı Karadenizde bir kaç gündür yıldız karayel fırtınası hüküm sürmekle- dir. Bu fırtına tesirile dün Şile açık- larında 8 tonluk kömür yüklü bir motör parçalanmıştır. Zonguldak limanına bağlı bulu nan ve «Kasap Tarla» ismini taşıyan bu metr ürtlebeti tamamen İ | — Hatayda ge- Hatayda ir intihap Lord Halifaks gunu Derli çarşamba Berline gidiyor Londra mahafili, yakın istikbalde Italya ile müzakereye başlanmıya- cağını tavzih ediyorlar Londra 15 (Akşam) — B. Eden Brükselden buraya dönmüş ve başvekil Çemberlayn ve Lord Halifaks ile görüşerek kendilerine izahat vermiştir. Lord Halifaksın çarşamba günü Berline gitmesi kararlaştırılmıştır. Diğer taraftan * Londra siyasi mahafili, Romada Kont Çiano ile İngiliz sefiri ve Londrada Italya sefiri B. Grandi ile hariciye nezareti daimi müsteşarı Vansitar arasındaki vuku bulan mülâkatlara verilen tefsirlere İtalya ile İngik tere arasında pek yakın bir istikbalde müzakereye başlanmak mevzuu bahsol- madığını beyan ediyor. İtalya ile Akdeniz işinde ve iki memleketi alâkadar eden diğer meseleler hakkında bir anlaşmaya varılması istenmekle beraber müzakerelere başlan- mazdan evvel İspanyada vaziyetin aydınlanması ve gönüllüler meselesinin halli teab eder. —— Leh sosyalistleri Almanya ile dostluk istemiyorlar Sosyalistler namına bir heyet Reisicumhuru ziyaret etti ve bir muhtıra verdi Varşova 14 (A A.) — Reisicumhur Mosciki, öğleden sonra sosyalist par- tisinin şeflerini kabul etmiştir. Bunlar kendisine siyasi talebleri bir muhtıra vermişlerdir. Şefler, dahili siyaset sahasında in- tihabatta demokrasi prensiplerine uy- gun ıslahat yapılmasını ve intihaba- tın tecdidini istemişlerdir. .Ordunun siyasi mücadelelerden uzak kalması arzusunu izhar etmişlerdir. zemesi fabrikalarının millileştirilmesi işinde direktifi ekonomi tarâftarı ol- | duklarını beyan etmişlerdir. Harici siyaset. sahasında Polonys- hakkında | edilen ve intikam almaktan başka bir şey düşünmeyen memleketlerle olan rabıtalarını idame etmemesi lâ- zımgeldiğini söylemişlerdir. Reisicumhurun verdiği cevabda s0s- yalist partisinin orduya karşı tarzı hareketini memnuniyetle kaydettiği ve partinin taleblerini pek iyi anladı- ğını beyan ettiği haber verilmektedir. Reisicumhurun omutlakıyeti idare aleyhdarı olduğu temin edilmektedir. Siyasi mahfeller, bu ziyarete büyük bir ehemmiyet atfetmektedirler. Bu mahfellere göre, ziyaret, dahili siya- set sahasında vaziyetin ileride inkişaf rın, Almanya gibi mutlakıyetle idare | edeceğine bir delil teşkil etmektedir. a Kudüste suikastler devam ediyor Bir günde i 7 kişi öldü, kişi yaral: yaralandı Kudüs 14 (AA) — Bu pazar gü- nü, yahudi - arap buhranımın en şid- detli günlerini hatırlatan vakalarla dolu olarak geçmiştir. Gerek arap, gerek yahudi, İkisi kadın olmak Üze- ve on kâdar kim- » Arap ve yahudi r arasında hakiki bir döğüşme vukua gelmiş ve üç kişinin ölümüne sebep olmuştur. Polis, her tütlü İhtimaller önliye- bilmek üzere, şehrin medhallerine ağır makineli tüfekler yerleştirmiş- tir. Mühim mikdarda devriye, gece sokaklarda dolaşmaktadır. Kudüs 14 (A.A) — Bir Arab oto- büsüne bir bomba atılmış, bir kadın Ml yaralamış- aha aiye kamyoneti bir kaza yaptı Ma; bir kişi öldü Bu sabah dokuz buçuğa doğru bir kaza olmuştur. Kuruçeşmedeki bir kulübe yangınından dönmekte olan itfaiye kamyoneti, bir ârıza netice- sinde, Galatada Domuz sökağında, bir manifatura mağazasına çarpmış, vitrinleri kırmış ve bir kişinin ölü- müne sebep olmuştur. Altıncı şube müdürü B. Faik bizsat tahkikat ya- pıyor, Ölünün hüviyeti henüz tesbit eğilememiştir..... Alman Mısıra Evy ordusu e e İİ, me Zoyd Corca hücum Bir İtalyan gazetesi “İtalyanın vaziyeti zayıf değildir, diyor Roma 14 — Loyd Carç yazdızi bir makalede İtalyan kuvvetlerinin Afrika şimalinde Trablusda, şarkında Habe: $istanda, Akdenizde ve Hint Okyanu- sunda dağınık bir halde bulunduğun- dan bahisle bu dağınıklık yüzünden kolaylıkla bozguna uğriyabileceğini iddia etmiştir, 'Tevere gazetesi buna cevaben Loyd Corca hücüm ile İngilterenin mev- zilerine nazaran İtalyanın askerlik bakımından iyi mevkide bulunduğu- nu söylüyor ve diyor ki: Seyre ümldsizliğe düşürülürse Af- rika Akdenizindeki üslerinden ge- çebilir. İtalyan İmparatorluğu Alp- Tardan Hint Okyanusuna kadar sar- sılmaz bir blok teşkil edecek bütün sev- külceyşi ve asker! vesaite malik bu- Yunmaktadır, İtalya, halihazırda Akdenizde yep- Vitrinleri karıldı| yeni bürük bir devlet vaziyetine mar lik bulunmaktadır. Ve bu vaziyeti ha- va kuvvetleri sayesinde temin etı#fiştir, Halihazırda İtalya, filosunun faali- yet dairesinin mahdudiyeti sebebile birinci mevkii işgal etmekte ve İngil- terenin haddinden fazla (teslihatını arttırmasına rağmen, onun tedafüi va« sıtalarının fevkinde tedafüi vasıtalara malik bulunmaktadır, İtalyan tayyarecileri Tok- yoya gidecekler Roma 14 (A.A) — Geçenlerde bir Japon tayyaresinin Romaya yaptığı ziyareti, İtalyan tayyarelerinin ya- kında Tokyaya iade edeceklerini İtal. genini geçirik senn Çenüvadari e m tmistir,. bildirmiştir.