15 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

15 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SİYASI İCMAL: Belçika kralı Londrada neler görüşecek ? Belçika Kralı üçüncü Leopald Lon» raya resmi surette seyahat etmek ü- geredir. Malâmdur ki diğer Kralların Londrayı ziyaretleri gayri resmi idi. Belçika Kralının bu ziyaretine bütün dünya ehemmiyet vermektedir. Çün- kü son zamanlarda dünya polilikası- nın merkezi âdetâ Brüksel oldu. Kral Leopald Lokarno misakına son darbeyi bizzat indirmiş ve Belçi- kayı İngiltere ve Fransa ittijakmdan ayırmıştır. Belçikanın mutlak suret- de bitarajlığa avdeti | ve bu itibarla Avrupadaki memleketinin istiklâl ve aramak vazijesi de İngiltere ve Fran- 3a tarafından Belçikaya (verilmişti. Amerika da bunu tanımıştır. muhafaza maksadile davet olunan konferans da Belçikanın payitah- Ünda toplanmış ve bunun idaresi Belçika Hariciye Nazırıma tevdi edil miştir. Diğer tarajtan Almanyanın müs- Temlekeler istemekte ısrar etmesi ve bu davada müttefiklerin . kendisine her suretle (o yardımda bulunmaları Belçikayı Oendişeye (düşürmüştür. Çünkü eski Alman müstemlekelerin- den kıymettar bir parça Belçikanın Kongo müstemlekesine ülhak edil- miştir. İngilterenin Alınanyayi mem» nun etmek için bu yeri ve üzerine de Belçikaya çok göreceği âzim Kango havzasının bir kısmını peşkeş çekece- ği Belçıkada zannolunuyor. Belçika Garbi Avrupada Fransa, Almanya, İngiltere ve İtalyanın ara- sında henüz kati anlaşma yapmadık- larını kendi vaziyeti için emniyet ve- rici saymamaktadır. Dünya iktisadi iş- leri de düzelmekten çok uzaktır. Japonya müttefiklerine ve Çinde kazandığı son muvajfakiyellere ve bilhassa Şanghayı tamamile ele ge- çirip Nankini tehdid etmesine daya- narak Brüksel konjerdnsı ile işbirliği yapmak teklifini ikinci ve son defa reddetmiştir. Bu suretle konferansın iflâsa sürüklemesinden Belçika çok müleessirdir. Avrupadaki yerlerinin hilâfına olarak müstemlekesinin ta- mamiyeti hiç bir devlet tarafından teminat alına alınmamış olması Bel- çikalılar: son derecede muztarip edi- yor. İşte bu dört mesele hakkında Bek çika Krak İngiltere devlet adamları Ze kati olarak konuşmağı ve bu 8 Tetle Belçikanın vaziyeti tavazzuh €y- Temesini tasmim etmiştir. in Nüfussuz Merkez l Bir kaç sene sonra yeryüzünde tek Insan oturmıyan modern bir şehir bulunacak Avustralyanın merkezi neresidir?, Bu suali üç kişiye sorunuz, üçü de size başka bir şehir adı söyliyecektir. Biri Sidney, diğeri Melburn, üçüncüsü Adelaid diyecektir. Üçünün de söyliyeceği yanlıştır. İralyanın merkezi Kanberra'dır. Bu şehir çok garip bir şehirdir. Yer- yüzünün en yeni şehridir. 50,000 kişi- nin oturması için yeni kuruları bu şe hirde evler, apartımanlar, sokaklar, bulvarlar, su, elektrik, kanalizasyon, herşey vardır... Ancak insani yoktur. Böyle şey olmaz! diyeceksiniz. Pilva- ki bugünlük sözümüz lâtifeden ibaret- tir amma, birkaç sene sonra hakikat olacaktır, Kambetra'ya yerleşen Avustralyalı- lar bir ay sonra şehirden kaçmağa baş- Jadılar, bir ay içinde sekiz bin kişi baş- ka şehirlere hicret etti, Bu hicret de- vam ederse birkaç sene içinde Kamber- ra'da kimse kalmıyacak!- Hüviyet küpeleri İngilterede Ramsgate balıkçıları kulaklarına birer hüviyet küpeleri takarak geziyorlar ve balığa çıkıyor- lar. Bu küpelerde balıkçınm ismin. den başka adresi de yazılıdır. Deniz. de bir kaza olduğu takdirde bu kü- pe sayesinde kazazedenin hüviyeti tespit olunuyor ve evine de haber veriliyor, İhtiyarlar köyü Alp dağlarında Selyo köyünde ge çen hafta elli köylünün yüzüncü se nel devriyeleri kutlandı. Bu köy, yer- yüzünün havası sıhhate yorıyan en meşhur köyü imiş. Köylü henüz sine- ma, radyo bilmiyor. Bir İtalyan doktoruna göre, bu köy halkı az uyuduğu, yalnız sebzs yediği, &lkol ve sigara içmediği için çok yaşı- yormuş... Acaba?.. Avrupa gazeteleri yazıyor: Mesina- da Sanlo Stefano dö Briga'da Bay Dominiko di Pietro şerefine büyük bir kutlama merasimi yapılmıştır. Bu zat 38 çocuk babasıdır. Mücevherler Pırlanta, Bresilyada, Rio'da, Kap'ta, Şarki Hindistanda bulunur. za Zümrüd Kolumbiyada, Sibiryada, biraz da Seylanda vardır. Yakut Hindistan ve Siyam mahsu- Tüdür, Mısırla İranda zebercet çıkar. İnci Japon ve Hindistan denizlerinde av- lanır, Karım burada... Lord Kuriney, kalabakk dinleyici- lerine İngiliz kanunlarma dair kon- ferans veriyordu. Söz dul kalan bir er- keği baldızına varmaktan meneden addeye geldi, Bir ses duyuldu: — Kannız ölecek olsa karınızın kardeştle evlenir miydiniz? Lord Kurtney cevap vermeden ön- ce sordu; — Evli misiniz? — Evet. — Kanınız burada, dinleyiciler ard- sında mı? — Hayır. — Benim karım burada, dinleyici- ler arasında; onun için izin veriniz de bu sualinize cevap vermiyeyim... Asyada yeni bir hükümet kuruldu bu hükümetin başında Cengizin ahfadından prens Teh bulunuyor Çin - Japon harbi geçen temmuz- da Pekin ve Tlençin şehirleri civa- rında gece manevrası yapan Japon küvvetlerile mahalli âsayişi muhafa- zaya memur Çinli milisjer arasında vukubulan çarpışma İle başlamıştır. Japonya bu çarpışma üzerine ağır taleplerde bulundu ve bu iki şehir. deki kuvvetlerini arttırdı. Bir müd- det sonra cenuba ve görbe doğru geniş mikyasta harekâta başladı. Bu iki hareket te mühim muvaf fakıyetlerle neticelendi. Japonlar bu- gün Şimali Çinin büyük bir kısmı. nı ele geçirmiş bulunuyorlar. Cenuba doğru ilerliyen kuvvetler de bir çok mühim merkezleri işgal ettiler. Her iki Japon ordusunun ilerleme- sine asıl yardım eden dahili Moğo- Ustanın yerlilerinden teşkil edilen Moğol süvarisi olmuştur. Moğol sü- vari kolları heriki Japon ordusu önünde ilerliyerek zemini yoklamış ve Çin kuvvetlerini hırpalamıştır. Japonlar dahili Moğolistanı Moğol süvarilerinin yardımı ile zaptettik- ten sonra burasının muhafaza ve idaresini angela bırakmışlardır. Memleketin” idare ve muhafazası için Moğolların bir devlet kurması icap ediyordu. İngiliz gazetelerinin verdiği malümata göre bu devleti teşkil etmek ve kânunu esasisini ha- zırlamak üzere Cöngiz hanın doğdu- ğu yılın yedi yüz yirmi birinci yıl dö- nümünde Sulyuan eyaletinin mer- kezinde bir kurultay davet edil miştir. Kurultaya dört buçuk milyon Mo- Epi ile Moğolistanda yerleşmiş beş yüz bin Çinli muhacirin murahhaş- ları iştirak etmiştir. Beş gün devam eden müzakerelerde Cengiz han dev- Tetinin ihyası kararlaştırılmış ve bu- pun tarih! yasası esası üzerine ye- ni teşkilât vücude getirilmiştir. Devletin riyasetine eski Moğol sancak beylerinden prens Yun ve Başvekâlete de prens Teh getirilmiş- tir. Evvelki prens bülün Moğolis- tanda nüfuz sahibi olmakla beraber gayet ihtiyardır. Binaenaleyh yeni Moğol devletinde asıl faal rolü yapa- cak Cengiz han neslinden prens Yeni hükümetin adı Mongolikuo yani Moğol imparatorluğudur. Bu hükümet Cengizin ta- rihi yasası üzerine teş- kilât vücuda getirmiş ve Cengiz devletinin ihya- sını kararlaştırmıştır. 'Teh'dir. Bu prens daha bir kaç sene evvel Moğolistanın Çin hükmetinden ayrıldığını, siyasi ve idari muhtar riyetini aldığını ân etmiştir. Bu de- dir, Bu ananeyi yaşatmak için yeni devlet merkezine bu ad verilmiştir. Yeni devletin adı Moğol impara- torluğu mânasinı İfade eden Mon- golikuo'dur. Mançu imparatorluğu mânasını ifade eden Mançukuo'nun yanıbaşında Asyalı ikinci bir impa- ratorluk kurulmuş olması bu kıta- nın tarihinde mühim bir dönmü noktası teşkil etmektedir. 23,000,000 nüfusu bulunan Mançu imparatorluğu yanında Mogol impa- ratorluğunun şimdilik 5,000,000 nii- fuslu olması ehemmiyetini azalla- maz. Moğolistanın coğrafi vaziyeti gayet mühim olup burası bütün As- i ya kıtasınn anahtardır. Cengir han devletinin cihangir olmasını te- min eden sevkulceyş cihetinden Aş- Beş milyon nüfuslu bir Moğol im. paraforluğunun kurulması Japonya» nın siyasi ve askeri harekâtın ko- Taylaştırmıştır. * Evvelâ Moğolların kendi kendile- rini idare etmeleri ve büyük bir sü- vellerinin Şimali Çine ve dahili Mo- ğolistana ilerlemelerine çok yardım etmiş ve sağlam bir üssülhareke teş- kil eylemiştir. İstiklâlini ilân eden yeni Moğol imparatorluğunun idare sahasını yalnız dahili Moğolistan teşkil et mektedir. Harici Moğolistan halk hü- kümeti nam altında Sovyet Rusyası ile müttefik bulunuyor. Burada Sop- yetler bir kolordu bulundurmakta, dırlar, Bunun civarında 450,000 meye cutlu müstakil ve daimi Uzak Şark kızıl ordusu bulunuyor. Moğolların bir kısmı Sibiryada olup muhtari- yetli mıntakalarda yaşıyorlar. — F, zmir esma DOE ee ay İzmir valisi dün gitti Birkaç gündenberi mezunen şehri- mizde bulunan İzmir valisi B, Pazlı Güleç, dün İzmire hareket etmiştir, Bekçiye hakaretin cezasi Mercan civarında Nazım adında bi- ri sarhoş olarak evine gitmiş, babası Vek ile kavgaya başlamıştır, Gürültü- yü duyan mahalle bekçisi eve giderek Nazımı karakola götürmek isteyince Nazımın kardeşi Zülfikar işe karışarak bekçiye hakaret ve küfür etmiştir. Zabıta, Zültikarı yakalayıp malike- meye vermiş, dördüncüceza mahkeme sinde yapılan muhakemede Zülfikar, * bekçiye hakaret suçundan on beş gün hapse ve yirmi fira para corasına uae Küm edilmiştir. Moğolistanda bir kale Bir otomobil, çivili yerden geçmekte olan birine çarptı Dün öğlede nsonra Köprünün Eminönü tarafında yolcuların karşi- dan karşıya geçmelerine mahsus çivi- li yol üzerinde bir kaza olmuş, şoför Mustafanm idaresindeki otomobil, bu yoldan geçmekte olan Süleyman is- minde birine çarparak ağır surette MAVİ JİLET OYUKLU TRAŞ ll) OLİN