20 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

20 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu “Sahahki Eiaberler Faşizme karşı demokrat devletler cephesi Ingiltere ile Amerika arasında ticari anlaşmayı siyasi hadiseler takip edecekmiş Ottava (Kanadada) 19 — Amerika ile İngiltere arasında yeni bir ticaret Londra 19 (A.A) — İngiltere ile Amerika arasında pek yakında ticaret müzakerelerine başlanacağına dair yapılan beyanat, gazteleri şiddetle meşgul etmektedir. Gazeteler bu mü- sakerelerin önümüzdeki sene ortala- rma doğru nihayetleneceği kanaafin- dedir, Times gazetesi, bu husustaki beya- natın Avam kamarasında derin bir memnuniyetle karşılandığını kaydet- tikten sonra müzakerelerin ancak bir kaç hafta sonra başlıyabileceğini yaz- maktadır, Daily Telegraph, dominionların da, bu müzakerelere müzahir olduğunu yazıyor ve diyor ki: «İşin diğer bir mühim cephesi de bu ticaret muahe- desinin akdini çok mühim siyasi ha- diselerin takib edeceğidir. Amerika ile yapılacak sıkı ve devamlı bir siyasi teşriki mesaiye ekonomik istifadeler- den ziyade ehemmiyet verilmektedir. Maamafih heriki tarafın da daha izale etmek mecburiyetinde ene 'bir çok müşküller vârdır, i sa devamlı hiç bir kıymeti olmıyacak- tır. Japonyanın alâkası Tokyo 19 (A.A.) — Japon mahafili, -. Amerikan müzakerelerine karşı büyük bir alâka göstermekte. dirler, Japon gözeteleri, teklif edilmiş olan ticari misakı komünizm aleyhin- deki misakı İmza etmiş olan devletle- rin tazyiki dolayısile demokrasi blo- kunun bir sıkılaşması gibi tavsif et- mektedirler. Lord Halitax Hitlerle dört Saat konuşup Berline gitti Le Temps gazetesi bu anlaşma teşebbüs- lerinin çürüklüğüne dair Ingilizleri ikaz ediyor Berlin 19 — Lord Halifax ve Al man Hariciye Nazırı bu sabah saat 9,40 da Berchtesgradene vasıl olmuş- landuğu Berghofa gitmişlerdir. B. Hitler kendilerini kapının eşiğinde karşılamış ve lorda samimiyetle «Hoş geldiniz» demiştir. Dairesini gezdir dikten sonra çalışma odasına götür- müş, orada konuşmalar başlamıştır. Birçok İngiliz, Amerikan ve Fransız gazetecileri Berehtesgadene gitmiştir. Halifax Münih yolile Berline gitti Berlin 20 (Hususi) — Lord Hali- fax Almanya ile İngiltereyi alâkadar eden bütün meseleler hakkında Hit- ler ve baron von Neurath'le dört saat görüştükten sonra, Münih yolile Ber- Mine gelmiştir. bes bırakmanın İngiltere için akıllıca bir hareket olmıyacağını zannediyor. İngiliz siyasetinde Alman siyasetine karşı mevcud tereddüdlerin sebebi bu- dur.» * Petit Journal diyor ki: «Lord Hali- fax müstemleke meselesini de görü- şecektir. Afrikada eski Alman müs- temlekelerinden başka yerler de var- dır. Belçika kralı Avrupanın iktisa- di vaziyetinden ziyade Belçika kongo- sunun müdafaası için Londraya giti, Portekizin Afrika müstemlekeleri- nin peşkeş çekilmesi de birkaç defa ortaya. atılmıştır. Portekizin İngilte- reye yaklaşmasının sebebi budur. Fransaya gelince, Fransanın zararı na Almanyanın memnun edilmesine kimse taraftar olamaz.» Le Temps İngilizleri ikaz iyor Fransız gazeteleri ne diyorlar?| (Paris 20 (Hususi) — Le Temps ga- Paris 19 — Exelsior gazetesi, lord Halifax'ın Almanyaya seyahati mü- nasebetile diyor ki: #Lord Halifax'ın B. Hitlere yapar zetesi, Lord Halifax'ın Berlini ziyareti münasebetile İngilterenin nazarı dik- kâtini celbedecek neşriyatta bulun- makta ve İngilizlerin bu temaslardan cağı konuşma esnasında İngiliz - Fran-| büyük hayallere kapılmamalarını tev- ız - Sovyet münasebatı tedkik edile- cektir, Sovyet hükümeti İngiliz siya- #i mahafilinde pek az sempati uyan- dırmiştir. Fakat bazı müdekkik İngi- izler Almanyayı şarkta tamamen ser- siye etmektedir. Le Temps: «Sulh cephesini teşkil eden Fransız - İngiliz anlaşması lâa- kal Roma - Berlin mihveri derecesin- de kuvvetlidir.» demektedir. B. Karski Sovyetlerin Ankara sefiri Berline tayin ediliyor Londra 20 (Hususi) — Moskoya- dan bildirildiğine göre, Ankara sefi- de, bay Karski'nin Troçkietlik töhme- tile levkif edildiğini yazıyorlardı. Yu- karıki haberle, bu iddia çürütülmüş Mühim hir seyahat Hitlerin yaveri Amerikaya'gidiyor Berlin 19 (AA) — B, Hitlerin en samimi mesai arkadaşlarından yave- TI yüzbaşı Fritz Weldemenn, bugün Amerikaya gitmek üzere vapura bin- i İ Ziraatte sığır yerine at i , kullanılacak , “Ankâra 19 (Telefon) — Ziraat Ve- Mn nema GÜNÜN HADİSELERİ Ispanyol faşistleri de Ital- yanlar gibi büyük iddialara| kalkacak mı? General Franko'nun İspanyada gals- | be çalmağa başlamasının hemen akabin- de Rio de J'anelro'da faşizm ân edilmesi dikkati calibtir. Orta ve Cenubi Amerika'da pek çok İspanyol vardır. Brezilya'da da ekseriyet Portekizli olmakla beraber İspanyol çok- tür. Binaenaleyh OBresilya hadiselerile Pranko İhtilâli arasında manevi müna- sebetler aramak icabeder. Faşizm, İtalya'da eski Roma imparator- Yuğunun hayal ve idealini uyandırdığı gi- bi, şayed İspanya'da da galebe çalarsa, orada da eski debdebeli devrin ihyası ar- su olunacağı şüphesizdir. «Na mağlüp Armada» nıh dirilmesi düşünülecektir. 1820 lerdeki sönük İtsiya, şimdi nasl geniş idenllerie ortaya çıkmış bulunuyor- #a, ayni hamlelerin İspanya'da da zuhu- Tuna intizar olunmalıdır. Esasen İspan- Yolları İyi tanıyanlar, onların ekseriyetle, mazideki ihtişama hasret çeken Yoman- tik insanlar olduğunu söylerler. Yeni İtalya, İngiliz imparalorluğuna | göz dikmiştir. Yeni İspanyol dünyası da, Amerikadaki Anglo Sakson - Alemin hü- kümranlığını ele almak istiyecektir diye bir tahmin yürütülemez mi? Fikakiks, Amerika, Şimalde Anglo Sankon, Cenup- ta Lâtin diye iki kısma ayrılmıştır. Ve «Paşizm Amerikaya ayak atin diye Birle- şik Cumhuriyellerde telâş uyandığı haber veriliyor. İspanya içindeki ve (dışındaki İspanyollağı» yeni üsül üzere bir «mihver» kurarak Yeni Dünyada yeni siyasetler çe- Yirmeğe kalkmıyacuklar mıdır? lâkin bunlar hep onların İehine tah- minler. Bir de aleyhinesi var” Dimyattaki priree giderken evdeki bul- gürdan olak; yani İtalya ile Almanya- Bın bir yarı müstemlekesi haline düşmek! Her halde bu ikincisi daha varid olsz gerek. b Esasen keskin sirke daima kabına 78- Far verir. İspanyol misali do bunda istls- na teşkil etmiyecektir. F.T. Kocaeli saylavlığı Orgeneral neral Ali Said namzed gösterildi ) (A.A) — Kocaâli saylavı B. Nedim Bozatık'n ölümü üzerine boşalan Kocaeli saylavlığına emekli Orgeneral Ali Salt Akbaytuğ parti gen- başkurunca parti namzedi olarak onay- lanmıştır. rn seçicilere bildirir ve Ankara 19 (Telefonla) Balkan antantı müdürleri Pazartesi günü burada Merkez bankasında umum müdür B. Salâhaddinin riyasetinde toplanacak- lardır. Bir hafta kadar devam edecek olan toplantılarda Balkan antantına dahil devletlerle iktisadi münasebatı- de bu toplantılarda müzakere edile- cektir, Musiki notaları tabı tesisati kuracağız Musiki notaları için her sene Tür- kiyeden dışarıya külliyetli para gitti- ği anlaşıldığından bunun önüne geç- mek düşünülmüş ve Devlet matbaa- sında bir nota basısı kısmı tesisine Tüzum görülmüştür. Maarif vekâletin- de bu gayenin tahakkuku için bir pro- je hazırlanmıştır. Yugoslavya ve Polonya Frankoyu tanıyanlar * rn 5 “ Tokyo 20 (Hususi) — Frankonun mümessillerile Japon hariciyesi 'Tok- yoda temas etmektedirler. Japonya 25 teşrinisanide Franko hükümetini tanıyacaktır. Salamangue 20 (Hususi) — Po- Tonya ve Yugoslavya ile Franko hü- kümeti mütekabilen mümessiller gön- çe Cenubi Amerika dev- re önlem Merkez bankaları umum | Alınanya Japonyaya itidal tavsiye etmiş Maamafih Japon kuvvetlerinin ileri hareketi Berlin 19 (A.A.) — Avusturya ile Macaristanın Frankist hükümetini flilen tanımış olduklarını bildiren gazete haberleri, Berlinin siyasi ma- hafilinde memnuniyet hissi tevlid et- Pâris 19 (A.A.) — Oeuvre gazete- sinde madam Genevieve Tabouis im- zasile şu satırlar okunmaktadır: «Bu ayın altısında . Hitler şahsen Tokyo hükümetini şimali Çinin zaptı e iktifg etmesi ve sulhü mümkün olduğu kadar çabuk imzalaması için tazyik etmiştir. askeri ve iktisadi Al- man mahfilleri pek geniş olanÇin erazisini zaptetmekle oJaponyanın Zayıflamasından korkmaktadır. Bu- nunla beraber Japon askeri mahfille- rinin Hitlerin nasihatımı tutmıyarak Kanton'a ihracat yapmak şuretile bir cenüb cephesi tesis etmeleri muh- temeldir. Avrupanın siyasi mahfillerinde Çin kahramanlığının zayıflamıyacağı ve Çinlilerin Japonya İle itilâf etmeği kabul etmiyecekleri zannedilmekte- dir, Brüksel konferansının gelecek 56- fer son defa olarak toplanması ve her iki tarafın emrine âmade bulundu- rulmak üzere Fransız, İngiliz, Ame- Tika ve Belçika o murahhaslarndan mürekep bir komitenin teşkil edilme- si ihtimali uzak değildir. Japon tebliği Tokyo 19 (A.A.) — Tebliğ: Şang- hayda Çin ordusunun Soşov ciyarın- da bataklık ve göller .mıntakasında devam ediyor etmekte olduğu mukavemet Japon kıtalarının yıldırım süratile ilerleme- leri yüzünden hiç bir netice verme- miştir. Japon kıtaları 18 sonteştin saat 10 da Kashig'i işgal etmişlerdir. Nankin hükümeti Hankew'a taşın- mağa e Sivil ahali şehri Çinliler yeni merkezlerine Mareşal Şan-Kay-Şek'in de bugün 'Nankin'i terkedeceği anlaşılmak- tadır. Çin hükümet adamları, Çi- nin yeni herkezi “olarak seçilen Hankeu'ya gidiyorlar, İngiliz ve Fransız sefirleri de ayni suretle Hankeu'ya gitmektedirler. Şanghay 19 (A.A) — Japon kıta- ları bu sabah yeni Çin hatlının şimal cenahi üzerinde kâin Şang - Su miev- kiini işgal etmişlerdir. Şanghay 19 ( A.A) — Şanghay - Nankin. demiryolu boyunca garba doğru ilerlemekete olan Japon kuv- vetleri, şimdi Soochow'a beş mil me- safeden aşağı bir noktada? bulunmak- tadırlar. Çinlilerin mukabil taarruzlarının, ilk bir muvaffakiyetten sonra, aka- mete uğramış olduğu zannçlunmak- Japon ei O karşı tertib | tadır. Macar Başvekili Hitlerle görüşmek üzere bugün Almanyaya hareket ediyor Budapeşte 20 (A.A) — Başvekil 'B. Dranyi ile refikası ve Hariciye na- zırı B. de Kanya, maliyetlerindeki 20 vat ile birlikte, bugün öğle üzeri, Berline gitmek üzere, trenle ve Vi- yana yolu ile Passauya bareket ede- .ceklerdir. Orada, Alman hükümeti tarafından gönderilen hususi bir tre- ne binerek yollarına devam edecek olan Macar devlet adamları, pazar günü saat on bire doğru Berline vâ- racaklar ve tezahürle karşılanacak- Yardır. Macar devlel adamları, perşembe günü, B. Hitler tarafından kabul olu- nacaklardır. İtalyada 24 kişilik bir komünist grupu daha yakalandı Roma 19 (A.A.) — Hususi mahke- me 24 kişlik bir komünisi grupunu daha muhakeme etmiştir. Brükselde- ki komünist merkez bürosu ile temas- ta bulunan grup şefi on sene ağır hap- se ve diğerleri de dört seneden bir seneye kadar muhtelif ha Ankara 20 (Hususi) — Ankara ci- varında Karaoğlan köyünde sondaj- lar yapılmaktadır. Neticede Eti bi- e eş van pi, sühü deki di Fansadaki suikasd tahkikatı Yeniden bir çok silâh depoları bulundu Pariş 19 — Kukuletalılar cemiyeti tarafından devletin emniyetine karşı hazırlanan sulkasd müdhiş bir vüsat almaktadır. Polis her gün yeni yeni gizli silâh depoları meydana çıkar- maktadır. Bilhassa dün Rotrou cad- desinde bir antikacı nezdinde ve Jean Beauwsire caddesinde bir bakkal dükkânında yeni silâh depoları keşi- etmiştir. Garip bir hadise olarak bak- kal dükkânında silâh deposuna du- varda gizli bir merdiveni saklıyan bir eren ame giriliyordu. Polis memleketin birçak yerlerinde ve bilhassa sahillerde yeni yeni er- zak, mühimmat, techizat depoları, el bombaları, mitralyözler, yer altın- da sığmaklar, küçük istihkâmlar, blokhavzlar, siperler vesaire meydana çıkarmaktadır. Bu hazırlıklar için sarfı lâzım gelen büyük paranın hangi taraftan gelen paralarla karşı- Jandığı suali akla gelmektedir. Paris 19 (AA) —lille şehrinde domuz paçacısı Seys - kardeşlere alt bir kamyonda birçok tüfenk parabel- Iom tabancaları bulunmuştur. Paris 20 (Akşam) — Bir istasyon- da, 15 bomba, Pariste de bir çok in- #ilâk fişekleri bulunmuştur. — Mualli ii a Ankara 20 (Hususi) — Musiki mu- muallimliğine Cibali orta mektep ta- biye muallimi Hurisar, Osmani. ye orta mektep mualimliğine açıktan Halil Atay, Cibali orta mektep tabii- ye muallimliğine Düzceden Arif tas Yin edilmişlerdir... Bu sabahki sis , Bu sabah saat altıdan itibaren li- manı sis kaplamış ve bir saatten faz- la devam etmiştir, Sis yüzünden Şirketi Hayriye ve Ha- Hiç vapurları ilk postalarından bir ka» 20 Teşrinisani 1937 m