22 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

22 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Bam. — Berlin konuşması Londra- da iyi tesir bıraktı Fransız gazetelerine göre Almanya garb hududunu emniyet altına almak istiyormuş Londra 21 — Alman Hariciye na- zınının Londrayı ziyaret edeceği ha- beri burada alâka ile karşılanmıştır. Mindeki konuşmalarının Alman politi- kasının bazı noktalarını aydınlattığı kanaatindedir. Berlin konuşması Te3- mi olmadığından Lord Halifax Alman Hariciye nazırını Londraya davet et- miştir, Müzakere hakkında etraflı malü- Alman uyandırdığına delil sayılıyor, Bu hal memnuniyetle karşılanmıştır. Lord Halifax'in beyanatı Berlin 21 (A.A) — Lord Halifax, | ganetecilere. aşağıdaki beyanatta bu- | Yunmuştur: «B. Bitler, Göring ve Von Neurath ile olan görüşmelerim, serbes, açık, gayri kati ve hususi mahiyette olmuş- tur. Ümit ederim Ki görüşmelerimin neticesi olarak, İngiltere ile Almanya arasındaki havanın iyileşmesi ve da- ba iyi bir İngiliz - Alman anlaşması için, kapı biraz açılmıştır.» B. Von Neurath'a Londrayı ziyaret hakkında yapılan gayri kati davet hak- kındaki bir suale, Lord Halifax aşa- ğıdaki cevabı vermiştir. «Bu görüşmelerin neicesi olarak vu- kusa gelecek şeyler Berlinde ve Londra- da bu görüşmeler üzerinde yapılacak müzakerelere bağlı bulunmaktadır.» Fransız gazeteleri ne diyorlar? Paris 21 — Petit Parislen, Lord Halifaxın Berlin konuşmaları - hak- kında diyor ki; «Almanya herşeyden evvel, yeni bir Lokarno ile garp hu- dudunu emniyet altına almak istiyor. 'Bu yeni misak Belçikanın bitaraflığı- nı da kabul edecektir, Buna mukabil Almanyanın cenup ve şark komşula- İ rile münasebetlerinin ne olacağına İ dair alâmet yoktur; Oeuvre gazetesi diyor ki: «B. Hitler lord Halifaxa, Almanyanın merkezi ve şarki Avrupa ile Balkanlarda İngil- tere ile çatışmasına hiç bir sebeb ol- madığını söylemiştir. B. Hitler Çe- koslovakyada Almanlar için muhta- riyet fikrinde ısrar etmiştir, Avustur- yaya gelince, burada halkın reyine müracaati düşünmek için daha vakıt olduğunu ihsas etmiştir.» Amerikanın deniz kuvvetleri Balkan antantı devlet bankaları a— — —- —— Amerika ikinci denizci |Murahhaslardün Ankarada devlet olarak kalıyor Washington 21 (A.A.) — Bahriye Nazırı Swansom tarafından hazırla- nan rapordan anlaşıldığına göre bahri inşaat sahasında İngiltereden geri kalmakla beraber Amerika dün- yanın ikinci deniz devleti olarak kal mıştır. Amerikanın ceman 1,083,330ton hacminde 325 gemisi vardır. İngilte- renin ise 1,216,398 ton hacminde 285 gemisi mevcuttur. Japonyanın 745,594 ton hacminde 200 gemisi vardır. Amerikanın yaş haddine tabi ol- mıyan gemilerinin . adedi 113 tür. Bunların mecmu tonilâtosu 969 bin 398 dir. İngilizlerin yaş haddine tabi olmı- yan 181 gemisinin mecmu tonilâto- su 1,042,000, Japonların ceman 708 bin 158 ton hacminde 171 gemileri vardır. Swanson, kongreden yaş haddine tabi olan gemilerin yerine iki yeni gemi inşası için tahsisat istiyecektir. Nazır, büyük hacimde kruvazörlerin inşasına halel gelmeden torpido ve denizaltı inşa edilmesini arzu etmek- tedir. Italya - Yugoslavya B. Stoyadinoviç 5 ilk- kânunda Romaya gidecek Roma 21 (AA) — Stoyadinoviç İtalyan - Yugoslav muahedesinin Amzası esnasında Kont Ciano tarafın- dan yapılan ziyareti iade etmek üzere 5 likkânunda Romaya gidecektir, Bu seyahat İtalyan - Yugoslav uz- laşımasını teyld edecektir. teyid edecektir. İ Fransadaki suikast Yeniden birçok tevkifler yapıldı Paris 21 — Bulkasd hakkında tah- kikata devam ediliyor. Yeniden tey- kifler yapılmıştır. Suikasd işinin be- gında Lankuz adında biri bulunduğu söyleniyor, Kaçanların başka mem- leketlere ilticalarına mani olmak üzere polis otomobilleri yollarda dolaşarak üpbeli kimselerden evrak ve vesaik merasimle karşılandılar Ankara 21 (A.A.) — 22 teşrinisani- de toplanacak olan Balkan antantı devlet bankaları konferansına iştirâk edecek Elen, Rumen ve Yugoslav heyetleri, devlet bankaları genel di- rektörlerinin riyasetinde olarak, bu- günkü ekspresle Ankaraya gelmişler ve istasyonda Cümhuriyet merkez bankası genel direktörü Salâhaddin Çam, Merkez bankasının bütün er- 'kâni ve diğer banka direktörleri ile Balkan antantı devletleri elçileri ta- rafından karşılanmışlardır. Ankarapalasta misafir edilen he- yetler azası, pazar gününü hususi su- rette geçirmişlerdir. Spor lâyihası hazırlanıyor Ankara 21 (Akşam) — Kabinenin programında spor işleri için tanzim edileceği haber verilmiş olan kanun lâyihasının hazırlanmasına başlan- muştır. Lâyihada sporun devlet himayesin- de süratle inkişafı için ittihazı lâ- ım gelen tedbirler nazarı dikkate alınmaktadır. Meçhul bir tayyare Fransada memnu mıntaka | üzerinde uçtu Bayonne 21 (A4A) —| — Milliyeti bel- H olmıyan bir askeri tayyare Fransiz hududunda memnu mıntaka üzerin- den uçmuş ve derhal hava müdafaa bataryaları faaliyete geçerek üç ihtar topu armışlardır. - a aa garb istikametinde Belçika buhranı B, Janson da kabineyi teşkil etmekten vaz geçti Brüksel 21 — Kabineyi teşkile me- mur edilen B. Jansonbu vazifede muvaffak olamamıştır. Sosyalistlerin, Adliye Nezaretine getirilmesi düşünü- len B. Jasparı fırkadan çıkarmaları Üzerine B. Janson kralı ziyaretle ken- dine Se A ME GÜNÜN HADİSELERİ Habeşistanın hazmı bati olacak gibi görünüyor Bir taraftan Haile Selâsiye'nin İngilte- | rede Sefalet içinde yaşadığına dair ha- berler gelirken, diğer taraftan da, İtal- bulundukları bil or. Yer yer isyanlar oluyormuş. Hattâ, dahası da var: İstlâ harbinin kahramanı mareşal Oraziani Habeşistan umumi valiliğinden geri atm- miş; yerine İtalyan kralmın yeğeni dük d'Aceste tayin edilmiş; kabinede imüs- temlekât nazırlığını bizzat Mussolini ya- pacakmış. «Bir fikir için ölmek kolay,. yaşamak güç!» diye Meşhur bir söz vardır. Onun gibi, bir memleketi yutmaktan onu haz- metmek daha güçtür. "Tarihte buna dair misaller pek güktur. Graziani misali de onlara yeni bir nümune ilâve etmiş oluyor, Maamafih, buna bakıp ta İtalyanların Habeşistanda ebediyen. muvaffak olamı- Yacaklarına dair derhal kati hükümler Şıkarmak doğru değildir. Müstemlekeler hayatını iyi bilen Pierre “Mille ismindeki muharririn Le Temps gazetesinde anlat- tağına nazaran, İtalyanlar, topraksızlık- tan iztırap çeken üç eyaletlerinden behe- rine Habeşistanın en münbitmiş Kanaa- tini veren ve eski imparatorlar ailesine alt üç eyaletini tahsis etmişler. Gegine- cok kadar toprakları olmaktan başka bir emelleri mevcut bulunmiyan bu fakir ve basit İtalyanlar şimdi Habeşistanın ken- dinlerine hasredilen eyaletlerme yavaş yavaş laşımmaktayınışlar. Pierre Mille, Fransızların - hem de baş- larında pek o kadar Eaileler olmadığı asırlarda - Şimali Afrıkâ ve Asya müstem- lekelerin teshir için yirmi, yirmi beş sene uğraştıklarını, mukayes? muksadile, mi- Anlaşılıyor ki Habeşislanı iyice hazm için İtalyanlara uzun gayretler sarfet- mek düşecek. Hem de yorganları altında ayaklarını pek fazla uzattıkları bu asırda.... F.T. Orgeneral Ali Said İttifakla Kocaeli saylavı seçildi Ankara 21 (A.A) — Boş olan Ko- caeli saylavlığı için 21/11/9371 pazar günü yapılan seçimde Cümhuriyet Halk partisi namzedi emekli orgeneral Ali Said Akbaytugan ittifakla seçil- miştir. Hariciye Vekili Ankaraya gitti Dişlerinin tedavisi için bir kaç gündenberi şehrimizde bulunân Ha- riciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras dün de 7 kadar Perapalas ot&- İ linde istirahat etmiş ve akşam tre- nile Ankaraya gitmiştir. Ziraat mekteplerine ameliyat muallim muavinleri tayin edildi Ankara 21 (Akşam) — Ziraat Ve- kâleti, ziraat mekteplerini takviye etmek Üzere bu mekteplerde ameli- yat muallimlikleri ihdas etmişti, Ba- kanlık, şimdiye kadar alınan müs- bet neticelere bakarak bu mektepler- de bir de ameliyat muallim muavin- Yikleri ihdas etmişlir. Ameliyat mual- lim muavinliklerine bu yıl yüksek ziraat enstitüsünden mezun olan gençler tayin edilmiştir. # Ziraat Vekâleti zirai kalkınma s&- ferberliğinde ziraat mekleplerine de mühim vazifeler verecektir. Ziraat o mekteplelinin lise haline getirilmesi ve sayılarının arttırılma. sı yolundaki tedkiklere devam edili- yor. Rusyadaki bazı İtalyan kon- soloslukları kapanıyor Moskova 21 Nuka: — Sovyet hüküme- ti ile İtalya hükümeti arasında bir müd- dettenberi devam edip dün biten mü- zakereler neticesinde İtalya hüküme- meti, nihayet 8 ikincikânun 1938 ta- rihine kadar Kiefdeki başkonsoloslu- ğunu, Tiflisteki konsolosluklarını ve Novorossisk ile Batumdaki viskonso- losluklarını kapıyacaktır, Londrada kalın sis Londra 21 (AA.) — Londraile civarı kalın bir sis tabskası altında ken.| kalmıştır. Biraf pek az görülmekte. dir Yolları çiğ kaplamıştır. Seyrü- sefer temin edilmektedir. güçlük! Dün Geceki ve Bu Sabahki Elfaberler | (Çok çocuklu ailelere yar- dım talimatnamesi bitirildi | Kanunun birinci maddesinin mükellefiyetin hangi yanların Habeşistanda müşkülât içinde | hâkimler tahi tutulacak, hangileri tabi tutulmıyacak Ankara 22 (Telefonla) — Adliye vekâleti Maliye vekâleti ile birlikte çok çocuklu ailelere yapılacak yardım hakkındaki kanunun tatbik şeklini gösterir talimetnamenin hazırlığını bitirmiştir. Talimatnameye göre vazife başında bulunan hâkimlerle bu sınıftan sayı- lan memurlar ve adli taliplerden 25 ya- şını doldurmuş bulunan bekârlarla 28 yaşını bitirenlerden bir, otuz üç ya- şını bitirenlerden iki, 37 yaşını bitir. miş olanlardan 3 çocuklu olmıyanlar kanunun birinci maddesinde yanlı Şanghay 2 — Mülhiş yağmura rağmen Japon askerinin ileri hare- keti devam ediyor, Japonlar, Nanki- ni müdafaa eden Çin ordusunun $ol cenahını tazyik ediyorlar, Çin ordu- sunun merkezi yıkılmıştır. Japonlar Soçcoyu ele geçirmişlerdir. Japon ordusu düşmanı Nankin is- ikametinde takibe devam etmekte- dir. Müdhiş zayiat Tokio 21 — Bir tebliğe göre Çin harbinde zaylat şimdiye kadar 554 bini bulmuştur. Yalnız Şanghay ha- valisinde 300 bin kişi kaybolmuştur. Romada bir hâdise Italyan - Fransız anlaşması lehinde yazı yazan Tribüna gazetesi toplattırıldı Paris 21 — Romada çıkan Tribuna gazetesi, Paris muhabirinden aldığı bir mektubu neşretmiştir. Mektubta deniliyor ki: «Bazı Fransız mahafilinde İtalya- nm Fransız - İngiliz anlaşmasını boz- mak istediği hakkında bir kanaat var- dır. Bu kanaat yanlıştır. İtalya, Fran- sa ile İngilterenin arasını açmak şöy- Je dursun bilâkis F'ransa ile anlaşmak arzusundadır. Bu Iki hükümet pek â- lâ anlaşabilir ve dost olarak yaşıyabi- lir. Çünkü arasında ihtilâf olması ken- dileri için zararlılır, Ve bir muharebe- den ikisi de pek çok şeyler kaybeder. Jer. Fransa ilk fırsattan istifade ede- rek yeniden dostluk münasebatleri te- sisi yolunu hazırlıyacak harekette bu- Tunmalıdır.» Trlbunanın bu nüshası, dağıtıldık- tan bir müddet sonra polis marifetile toplallırılmıştır. Çıkan yazı faşist er- kânının düşüncesine muvafıktı. Bu- (Devamı 4 üncü sahifede) DÜNKÜ SPOR HAREKETLERİ : Beşiktaşla Galatasaray 4-4 berabere kaldılar Tekirdağlı Hindliyi tutar tutmaz yere vurdu (Tafsilât spor sahifemizde) mükellefiyetlere tâbi olacaklardır. Yirmi beş yaşını doldurmuş bulu nanların evli olanlarile 28 yaşını biti- renlerden 1, oluz üç yaşını bitirenler- den 2, 37 yaşını bitirmiş olanlardan 3 çocuklu olanlar mükellefiyetten ha- riç tutulacaklardır. 28 yaşını bitirip te birden, 30 yaşı- mı bitirmiş olup ta 2 den, 37 yaşını bi- tirenlerden 3 den, 42 yaşını bitirmiş olanlardan dörtten fazla çocuğu olan hâkim ve bu sınıftan sayılan memur- lar ve adli talipler fazla çocaklarının sayısına göre toplanacak olan paralar- dan yardım göreceklerdir. Japonlar Nankin üzerine yürüyorlar Japonlar imtiyazlı mın- taka için bir nota verdiler Gin teşekküllerinin lâğvini, Gin memurlarının azlini Japon askerlerinin serbestii mürurunu istediler Amerikan beynelmilel imtiyazlı mun- taka konseyi genel sekreterine ve Fran- sız imtiyazlı mıntakası için de Fran- sız baş konsolosuna Japon talepleri- ni havi birer nota vermişlerdir. Japonya, Japon aleyhtarı hareke- tin önüne geçilmesini, Koumintan- gın büroları da dahil olmak Üzere Japon aleyhtarı harekete dahil bu- Tunan bütün Çin teşekküllerinin da- gıtilmasını, Japon aleyhtarı mahi- yette her türlü afişlerin, neşriyatın, sinema Kördelilarının, tiyatro piyes- lerinin, radyo önünde nutukların ve röportajların menedilmesini ve niha- yet: «Japon dostu sözde casuslar ve hainler» hakkındaki takibata niha- yet verilmesini taleb etmektedir. (Devamı 4 üncü sahifede) Haile Selâsie hâlâ imparator mu? Yüksek Ingiliz mahkemesi bu hususta karar verecek Londra 21 (AA) — İngiliz yüksek mahkemesi, Haile Selasie'nin halen Habeş imparatoru olup olmadığı hak- kında Karar vermek mecburiyetinde kalacaktır. Haile Selasie hakkında bundan iki sene evvci maliyecilerden mürekkep bir grup ile Habeş hükümeti arasın- da Habeş madenlerinin işletilmesi için yapılan müzakereler neticesinde ken- disine 25 bin İngiliz lirası avans vers miş olan Amerikalı yahudi banker. lerden Leo Chertok tarafından taki- bat yapılmaktadır. Chertok, 1935 senesinde takriben 15 bin mil murabbamdaki madenle- rin işletilmesine aid bütün hukuku bir milyon İngiliz lirası mukabilinde satın almış ve beynelmilel ibtilâflara sebebiyet vermemek için projesinden vazgeçmiş idi. Necaşi, ya mahkeme huzuruna çıkmaktan imtina edecek ve gıyaben mahküm olacak veyahut kendisini müdafaa etmek istiyecektir. İkinci halde İngiliz kanunu, hükümdarla- rın adli masuniyetini natık olmasına binaen mahkemenin Haile Selasle'niri halen hükümdar olup olmadığı hsk- kında bir karar vermesi lâzımgelecek- tir, İspanyadaki gönüllüler | Londra 21 — Röyter Ajansının bes yanına göre Franko hükümeti gönül. lilerin geri çekilmesi meselesini tede kik için İspanyaya bir komisyon gön»