21 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

21 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM Çanakkale Boğazında iki varpur çarpıştı Ikiside mühim surette yaralandı nüfusça zayiat yoktur Çanakkale 20 (Akşam) —'The Near Easte vapur kumpanyasına mensup İngiliz bandıralı 6751 tonluk Hanne vapurile 5590 tonluk Yunan bandıralı Teodor Theraki adında diğer bir vapur dün gece Nara burnu civarında çarpış- mışlardır. Hânne, kaptan Janleka'nın idaresin- de boş olarak Hayfadan Köstenceye gi- diyordu. Teodor Teraki ise demir madeni yüklü olarak Romanyaya git mekte idi. Çarpışma Nara feneri ile Boğalı arasında, sahile bir buçuk mil mesafede olmuştur. Hanne vapurunda 15 yolcu vardı. Hâdise akşam 18,20 de olmuştur. Ha- va rüzgürli ve yağmurlu idi. Theraki, Rumeli sahilini takiben Nara burnunu döndüğü sırada elektriklerinde husu- le gelen kontakt yüzünden fenerleri GÜNÜN HADİSELERİ B. Cemil Mardamın Ankarayı ziyareti Suriye Başvekili B. Cemil Mardam, ga anda Türkiyenin misafiridir. Kendisi büyük bir vatanperver olmakla beraber, yatanmın menafli ve bize karşı sempati- #i sebebile, büyük bir Türk dostudur. Onun Için bu muhterem siyasiyi aramızda göt- mekle bahtiyarlık duyuyoruz. Cemil Mar- sönmüştür. Anadolu sahilini takiben | damın Ankara seyahati, iki komgu milet arkasından gelmekte olan gemi 200 | beynindeki geçici ihtlan halletmeğe metre yaklaşınca bu vapuru görerek | matuf olduğundan, bu ziyaret nazarımız- müsademenin önünü almak için düdük | da bilhassa kutlu ve mutludur. çalarak manevra yapmışsa da mesa- fenin azlığı yüzünden çarpışmaya mâ- ni olamamıştır. Hanne vapurunun kıç Sürtye ile aramızda bunca tarih bera- berliği, mukadderat kardeşliği var. Biz, Cenup komşumuzun hür ve mesud olma- iskele tarafı Theraki vapurunun baş | Sini ötedenberi istedik. Esasen Lozan mu- tarafına şiddetle çarpmıştır. Hanne- nin 3 numaralı ambarından beş met- Te uzunluğunda bir saç içeriye çök- müş, güvertesinin üst kısmında rahne olmuştur. Tharaki'nin baş tara- fında da on metrelik saç parçalanmış- tar. Nüfusça zayiat yoktur. Liman idare- si ve müddelumumilik tahkikata baş- Jamıştır. İki vapur da manda demirli bulunuyor, Thraki vapurunun yarası, hareketine imkân bırakmıyacak ka- dar mühimdir, Orta Avrupada vaziyet Son zamanlarda Alman ve İtalyan nüfuzu azalmış Londra 20 — Fransa Hariciye Na- zırı B. Delbosun seyahati Londrada büyük alâka ile takib edilmiştir. Bu Avrupa meselesi halledilmedikçe İngiltere müstemle- ke meselelerini tedkik etmeğe yanaş- Lehistan, Almanya ile Sovyet ara- sında bir müvazene siyaseti takib et- mektedir. Maamafih dış politikasının mihveri Fransa - Leh ittifakıdır. 'bebler ve iktisadi menfaatler yüzün- dendir. İngiltere mahafiline göre Almanya ve İtalyanın Orta Avrupadaki nüfuz- ları son aylar zarfında azalmış, Fran- 8ız - İngiliz nüfuzu artmıştır. Bu nü- fuzun kuvvetlenmesi Fransız ve İngi- liz kuvvetinin artmasına ve bu iki hükümetin iktisad sahasında yapa- Budapeşte toplantısı Üç devlet hangi mesele- leri görüşecek? Püdapeşte 20 (A.A) — Reggeli Uf- sag gazetesi, Roma protokollarını im- sa etmiş olan devletler konferansı- nın aşağıdaki meselelerle meşgul ola- cağını yazmaktadır: « İ - Duçenin Berlin seyahati, 2 - B. Sto- yadinoviçin Roma seyahati, 3 - B. Del- bosun seyahati, 4 - Alman - Leh müna- ticari 5 B. Ciano ile B. Sehusehniçg'in 9 Sonkânunda buraya gelecekleri söy- lenmektedir. Kamyon tramvaya çarptı Belediyenin sü kariyonlarından biri; dün akşam geç vakit Şehzade. başında Letafet apartımanı yanında» ki sokaktan tramvay yoluna çıkmak- ta iken vatman Hüseyinin idaresin- deki Edirnekapı - Sirkeci tramvayi- le çarpışmış, tramvayın bütün cam- Jarı kırılmış, yolcular büyük bir he- yecan geçirmişlerdir. Tramvay ara- bası içinde oturulamıyacak bir hale , geldiğinden memurlar tarafından depoya alınmış, şoför ve vatman ya kulanarak haklarında tahkikata baş, nmristi Trabzun - Iran yolculuğu Nizamname vekiller heye- tince tasdik edilerek meriyete girdi Ankara 20 (Telefonla) — Trabzon- İran yolu üzerinde Devlet demiryol- ları idaresince otobüs, kamyon ve otomobil işletilmesi hakkında hazır- lanan nizamname Vekiller heyetince tasdik edilerek meriyete konmuştur. Bu nizamnameye göre mezkür yol Üzerinde muntazam seferden başka her vakıt munzam seferler yapılabile- cektir. Otobüslerde kullamlan bilet- lerin üzerinde yolcunun isim ve hü- viyeti yazılacak ve bu biletler başka- larına devrolunamıyacaktır. Münhasıran öileleri efradının ku- caklarında bulunmak şartile 3 yaşını doldurmamış çocuklar ücretsiz seya- hat edeceklerdir. 3 yaşından 7 yaşıma kadar çocuklardan yarım ücret alma- caktır. Hariciye Vekili dün İtalyan sefirini kabul etti Ankara 20 (Telefonla) — Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras bugün öğleden sonra İtalyan sefirini kabul etmiştir. - Köprüde hir kaza Bir bakkal, kamyon altında ağır surette yaralandı Dün akşam geç vakit köprü üzerin- de çivili geçid yanında feci bir kaza olmuştur. Tuzlada bakkallık eden Sabri, piyasadan öteberi almak üzere dün İstanbula gelmiştir. Bakkal Sabri işini bitirdikten son- ra âkşam üzeri köprü üzerinde yaya kaldırımın “aşağısında vapura bin- mek için yürürken şoför Ahmedin idaresindeki kamyon yanından geç- miş, kamyonun ön kısmı kendisine dokunmadığı halde bir aralık her na- sılsa arka tekerleğin sadmesine uğra- mış ve kamyonun altına düşerek bir müddet sürüklenmiştir. Bu sürükle- şoförü ikaz ederek dürdurmuşlar. Ha- yatı tehlikede görülen bakkal hasta- neye kaldırılmıştır. : Sovyet Rusyada yeni idam kararları Moskova 20 (A.A.) — Sovyetler birliği yüksek mahkemesinin askeri koleji, hiyanet, tedhişçilik ve casus- luk cürümlerinden dolayı 8 kişiyi ida- ma mahkâm etmiş ve idam hükmü infaz olunmuştur. Tas ajansının bildirdiğine göre, mâznunlar cürümlerini itiraf etmiş- ahedesinde de Buriyeyi ora halkına terk etmeği tebarüz ettirdik. Suriyenin müs- takil olmasını nihal şart olarak dalma İli | arzu ettik ve hâlâ da etmekteyir. Buna karşılık, Cenup komşumuz da Hatay Türklerinin hakkını ergeç tabii ve mu- hik bulacak, teslim edecekti ve edecek- fir de.. Bu meselenin haellinden sonra, Türkiye ve Suriye diğer milletlere örnek Iki komşu haline geleceklerdir. Muhterem misafirimiz ve büyük Türk dostu B. Cemil Mardam'ın Ankarayı zi- yaretini - Bizleri bu güzel neticeye ulaş- tarıcı bir adım olduğu için - sevinçle kar- glıyoruz ve könuşmaların tam bir mu- vaffakiyete ulaşmasını bütün günlümüzle ve her iki milletin mengfli noktasından aniyoruz. F. Tanur Buhran ve müvazene vergilerinde tenzilât Yapılması düşünüleri ten- zilât haziranda başlıyacak , Ankara 21 (Akşam) — Vergilerde yapılacak tenzilâtı tetkik etmekte olan komisyon dün de maliyede top- lanmıştır. Buhran ve Muvazene ver. gilerinde yapılacak tenzilât hakkında bir kanun lâyihası yapılarak Meclise yerilecek ve önümüzdeki hazirandan itibaren meriyete girecektir. Buhran ve Muvazene vergilerinin yarı yarıya indirilmesi ve bu tenzilâtın dert senede tedrici bir şekilde tatbik edil- mesi düşünülmektedir. Adliye Vekâleti binasının inşasına başlanıyor Ankara 20 (Telefonla) — Devlet mahallesinde Gümrük ve İnhisarlar Vekâleti ile Emniyet âbidesi arasın- daki saha üzerinde yapılacak Adliye Vekâleti binası inşasına önümüzdeki ay İçinde başlanacaktır. Bina için 550 bin lira harcanacaktır. - Son dakika Japonlar Hankeuya taarruz ediyorlar Amerika, Japonyadan kati teminat istemekte musirdir Londra 21 (Akşam) — Şanghay- dan bildirildiğine . göre Japohlar, Hankeu istikametinde taarruza baş Jamışlardır. sualine cevap verirken Amerikanın Panay hadisesinin tekerrür etmiye- ceğine dair ve Çinde bulunan Ame- rikan, tebeasının hukuk ve menfaaf- lerile mülklerine Japonlar tarafın- Amiral Horti diktatör olmayacak . Budapeşte 21 (Akşam) — Hükü- met naibi amiral Horti, kral Nikola u Sahahki Elfabe rler i 21 Kânunuevvel 1937 mem a - Ispanyada hükümetçiler bir muvaffakıyet kazandı Teruel cephesinde bir çok mevkileri ele geçirdiler ve şehri muhasara eltiler Barcelonne 20 (A.A.) — Cumhuri- yet hükümetinin tebliği: Teruelin muahasarası muayyen bir sistem da- hilinde devam etmektedir. 'Tarafımızdan mühim mıktarda harp malzemesi iğtinam edilmiştir. Bu meyanda birkaç tane de top var- dır, birkaç yüz esir alınmıştır. Frankistler tarafından yapılan mu- kabil hücumlarla hava akınları ge ri püskürtülmüştür. Muharebe €sna- sında iki tayyaremiz ziyaa uğramış- tır, Havas muhabirinin bir telgrafı Teruel cephesi 20 (A.A) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: Cum- riyetçilerin Teruel şehrine karşı dün saat 18 de başladıkları taarruz mu- vatfakiyetle neticelenmiştir. Bütün gün milisler şehri müdafan eden Frankocuların mevzilerine taarruz etmişlerdir. Cumhuriyetçiler, Escan- don kâlesi ile mevzilerini ve Castrel- lon sırtlarını zaptettikten sonra şeh- rin mezarlığına girerek Teruelin ilk evlerinin önüne kadar gelmişlerdir. Her tafata anudane ve pek şiddetli çarpışmalar olmuştur. Gecenin ilk saatlerinde kuvvetli oprojektörlerin ışığı ve bombardıman neticesinde çi- kan yangınların alevleri içinde şeh- rin surları önünde muharebeler ol- Amerika yeni gemiler yaptırıyor Her bir zırhlı 60 milyon dolara malolacak Vaşington 20 (A.A.) — Bahriye ne- sareti kongreden, evvelce inşasına me- guniyet verilmiş olan iki zırhlıdan baş- ka her biri 60 milyon dolara malola- cak iki zırhlı, iki hafif kruvazör, 6 de- nizaltı gemisi, 8 torpido muhribi, bir mayn tarak gemisi, bir denizaltı mu- avin gemisi, bir petrol gemisi ve bir ro- morkör filotillası inşası için tahsisatın arttırılmasını istemiştir. Erzincanda iki makinist ölü olarak bulundular Erzitican 20 (Hususi) — Şehre iki saat mesafede demiryolu köprüle- rinde çalışan iki makinist bugün çar lıştıkları yerde ölü olarak bulunmuş- lardır. Tahkikata başlanmıştır. Mecliste dün kabul edilen lâyıhalar Ankara 20 (A'A.) — Kamutay bu- gün Hilmi Uranın reisliğinde toplan- mıştır, İhtiyat zabitleri ve ihtiyat as- keri.memurları kanununün üçüncü maddesinin değiştirilmesine ve bu kanuna bir madde eklenmesine dair kanun Iâyihası kabul edilmiş ve sa- nayi müesseselerinde, sigorta şirket- lerinde kullanılan ecnebilerin yerini dolduracak Türk memur ve müte- hassıs yetiştirilmesine, vakfa aid his- seli mahlül yerlerin hissedarlarına ne suretle satılacağına dair Kanun âyihalarının birinci müzakereleri yapılmıştır. Kamutay, çarşamba günü toplana- caktır, Ankarada Tıp fakültesinin inşası için 180 ev istimlâk edilecek Ankara 20 (Telefonla) — Ankarada yeniden yapılacak Tıp fakültesi bina- sının sahası dahilinde bulunan ev lecek ve evler mart içinde yıkılacak» tır, İstimlâk edilecek binalar arasın- da Ankara erkek lisesi de vardır. Bu bina için 50'bin küsur lira istimlâk muştur, Hükümetçilerin, şehrin tah- Myesi için sivi ahaliye mühlet-ver- miş oldukları ralümdur. Frankocuların bir tebliği Salamanca 20 (A.A) — Frankist tebliği: Teruel havalisinde Cumhuri- yetçilerin şiddetli hücumları geri püs- kürtülmüştür. 10 Cumhuriyet tayya- resi düşürülmüştür. İspanyol Fasında isyan mı çıktı? Seville 20 (A.A.) — General Gucip de Llans, İspanyol Fasında yerli aha- inin isyan ettiği hakkındaki haberi tekzip etmiştir. General demiştir ki: «Bilâkis ahali general Francoya karşı sempati ve sadakstini ızhar et- meğe devâm etmektedir. Tayyare hücumları Barcelonne 20 — Asilerin tayyâ- releri, ay aydınlığından istifade ede- rek gece Barcelonne üzerinde uçmuş, bombalar etmıştır. Aheliden ölenler vardır, Birçok evler, hastahane bins- sı hasara uğramıştır. Barcelonne 20 (A.A) — Evvelki gece asilerin tayyareleri, Barcelonne'u bombardınan etmiştir. 20 kişi ölmüş” tür. 30 kadar yaralı vardır, Frânsız ve Amerikan konsoloshaneleri yakı- nına iki bomba düşmüşse de patla- mamışıtır.. . Bir kaza atlatıldı Sirkeci - Topkapı tramvayı kızak yaptı, atlıyan iki yolcu yaralandı Dün akşam Lâlelide mühim bir tramvay kazası atlatılmıştır, Vatman Hüsamın idaresindeki Topkapı - Sirke- ci tramvayı Beyazıddan Aksaraya hâ- reket ettiği sırada, elektrik freninin tutmaması yüzünden kızak yapmış- tır. Korkuya tutulan yolculardan bir kısmı stlamışlardır. Bu sırada Tıb fakültesinden Enver, ikinci şube ko- miserlerinden Mehmed atlarlarken muvazenelerini o kaybederek düşüp » Tramvay arabası aksaray düzlüğünde durabilmiştir. Araba zabıta tarafından muhafaza al- tına alınmış, lâzım gelen. tahkikata başlanmıştır. Suriye Başvekili (Baş tarafı 1 inci sahlfede) B. Cemil Mardam saat 11 de Riya- seticumhur köşküne gidetek defteri mahsusu imzalıyacak, müteakıbel Başvekil B. Celâl Bayarı, Hariciye Vekili B, Rüştü Arası ve Büyük Mil- let Meclisi Reisi B. Abdülhalik Ren- dayı ziyaret edecektir. Bu ziyaretler * kendisine, misafir bulunduğu Anka» ra Palasta iade olunacaktır. Hariciye Vekili B, Rüştü Aras, saat 20,30 da Ankara Palaste misafir Baş- vekli şerefine bir ziyafet verecektir. B. Cemil Mardam yarın orman çif- liğini, Gazi ve İsmet İnönü enstitüle- * rini gezecektir. Öğleyin Dahiliye Ve- kili ve Parti Genel Sekreteri B. Şük- rü Kaya tarafından B, Cemil Mar- dam şerefine Anadolu klübünde bir Suriye Bağvekili akşam yemeğini Ankara Palasta hususi olarak yiye- cek ve ayni gece Toros ekspresine bağ“ lanacak vagonla Su-iyeye hareket edecektir. Fransız askeri heyeti Anka“ radan Suriyeye hareket etti Ankara 20 (Telefonla) — Beş gün” denberi şehrimizde bulunan Fransı$ askeri heyeti bu akşamki Toros eks- presile Suriyeye hareket etmiştir. He- yet istasyonda Genel Kurmay İkinci Başkanı Asım Gündüz, Ankara me ki kumandanı Mustafa Kemal v0 Genel Kurmay Erkin tarafında