21 Aralık 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Aralık 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

21 Kânı 1937 Sahife 3 AKSAMDAN AKSAMA. Eş bulamıyan kadınlar «Gülmez imzalı bir bayandan mektup aldım. «Kadın - Erkek mf- Savatı» hakkındaki fikirlerime itiraz ediyor; «Erkekler, kendilerine eş bulmak için beğendiklerine talib çıkabiliyorlar. Biz zavallı kadınlar ise bu haktan mahrumus. Mat şahıs tayin ederek değil, (Şu tipte, Şu çağda bir arkadaşa ihtiyacımız vari) diya ilân da edemiyoruz. Buna hicabımız Tnahidir. Pısırık, mağmum bir halde, kö- #elrde, bucaklarda yaşıyoruz. Meselâ ben, orta yaşlı bir kadınım. İki kinin evlidir. Evleri de ayri Bense bir hizmetçi kadınla baş başa dertleşip küs- kün bir ömür sürüyorum. Bu hayatı ney- Jeyim? Soruyorum: Kadın - Erkek müsariliği ilerliye ilerliye kadınlar da bir gün talib Y8 müteşebbis mevkiine girebilecekler mi?, ... Acaba talih ve müteşebbis mevklin- de bulunmak hususunda, kadınlar, erkeklere nisbetle hukuksuz mevki- de midirler? Galiba değil, Yok hayır, şunu demek istemiyo- rum: «— Asrilik ilerledi. Hattâ «Hoşu- ma gidiyorsun delikanlı!» demek ce Saretini kendinde bulan kadınlar tü- Tedi, üredi, Ötekilerde bunlara ben- zeyince mesele kendiliğinden hallo- Nur!» Bu tarz erkekleri müteşebbis ka- dınlar, nazarımda, müfrit alâgarson İstisnalar kadar gayri tabiidir. Mükemmel bil tavuk en fazla horo- za benziyen değildir. Onun gibi, öt- mek nasıl horozun, erkek kanarya- nın cinsiyeti iktizasıysa, «Seni be “emdim, bana var!» demek de erke in ötmesidir. Tavuğun ve dişi ku- şun bambaşka çağırışları, cazibeleri olsa kerek. Kadınlarınkiler nelerdir? Kendine itina mı, yani temizlik, Şıklık? o (Ne pasaklıları beğenenler Var!) Renkleri ve kokuları tenine yar kıştırmak mı? (Bunlar taba göre de ğişirmiş!) Güzellik mi? (Gönül kimi severse güzel oymuş!) Cinsi cazibe? (O da asri bir anka!) Kalben iyilik, müşfiklik, ruh yüksekliği, fedakâr lık? (Diyeceksiniz ki ne şeytani ka- dınlar ne melek gibi erkekleri cehen- neme sokmuş!) Kadınlar erkekler gibi sözle değilse gözle mi cer betsinler? (Ne yere bakıp yürek ya kanlar var!) (Biliyorsunuz: Zihnen sizi düşünüyor; fakat bakmaz yüzü- müze! Başını öte yana çevirir! Ve Asıl erkeği böyle pür hareket tuzağa düşürür, (Öyleyse muamma!) Tevek- keli değil, klâsik olmuş bir IM varı «Kadın muammadır!» derler, Bu sözlerle zaten mütereddid olan Sizi büsbütün şaşırttığımı sanırım, muhterem kariem. Diyeceksiniz ki; «O değil, bu değil, ya ne Bir tek kelimelik cevabım var: — Küfür. Yani, kendinizi romantik ölçülerle Ölçmemeniz... Denginizi bulmanız. Muvafık birini seçerek onun şahsiye- ti üzerinde çalışmanız... Her baliğin her alığın ve hattâ her akıllının ayrı Çeşit bir oltası vardır. Kiminin saçma, kiminin paraket, kiminin ciddiyet, kiminin şefkat, muhabbet ve samimiyet! Adamına gö- Te bunlardan bir kaçını kullanın. Menizdir: Ciddiyete, şefkate, muhab- bete, samimiyete... Ve neşeye... Bunun için size «Gülmez» İmzası Mı attıran haleti ruhiyeyi değiştirin. Çünkü hayatınızın yolunda aradığı e e amma — İnsan her şeyden evvel dan 37 tane yaptırılacaktır, ram) Kızılay 60 ıncı yıldönümü Istanbulda nasıl kutlanacak? Kızılayın 60 ncı yıldönümü müna- sebetile cumartesi günü yapılacak merasim için bir program hazırlan- mıştır. Programa göre cumartesi günü bir Kızılay geçid resmi yapılacaktır. Bu maksadla saat 14 de Beyazıt mey- danında bir toplantı yapılacaktır. Alay Beyazıt, Divanyolu, Ankara cağ- desi, Köprü, Galata, Beyoğlu yolile Taksime gidece, fAbideye çelenk kon- duktan sonra nutuklar söylenerek merasime nihayet verilecektir. i Alaya askeri bir bando, milli ve Ki- € zılay bayrakları, yedek subay okulu ile Kuleli ve Maltepe askeri liseleri talebesi, şehir bandosu, Kızılayı tem- sil eden bir kamyon, Kızılay hemşire okulu talebesi, Kızılay teşekküllerini temsil eden kamyonlar, esnaf cemi- yetleri iştirak edecektir. Akşam radyoda konferanslar veri- lecek, Taksim ve Beyazıt meydanla- rında bando çalacak, Kızılay merkez ve şubeleri gece donatılacaklar, Hal- kevlerinde Kızılay mevzuu etrafında müsamereler ve Konferanslar verile- cektir. .. .. - Kömür geliyor Bulgaristandan daha 10 milyon kilo kömür ithaline izin verildi Havalar iyi geçmekte olduğu halde mangal kömürü bir türlü ucuzlama- mıştır. Perakende fiatler günlerdenbe- ri altı kuruştur. Havalar biraz soğu- yunca her sene olduğu gibi kömürcü- lerin 7,55 kuruşa nazlanacaklarından şüphe edilmiyor. Bulgaristandan 15 milyon kilo man- gal kömürü ithaline evvelce müsaade edilmişti. Şimdi 10 mliyon kilo daha getirtilmesi kararlaştırılmıştır. Bu hu- susta Türk ve Bulgar hükümetleri ara- sında nota teatisi yapılmış ve anlaş- ma hasıl olmuştur. Hükümetimiz yeni bir kararname ile on milyon kilo kömü- rün memlekete girmesine müsaade et- mektedir. Yeni çöp arabaları yapılacak Şehrimizde gürültü çıkaran âmil- lerin başında çöp arabaları olduğunu göz önüne alan Belediye, arabaların gürültüsüne mâni olmak üzere yeni bir tip çöp arabası numunesi yaptır. mıştır. Bu çöp arabaları yaylı, fakat tekerlekleri lâstiksiz olacak, her biri 40 liraya mal olacaktır. Bu arabalar- nız arkadaş belirse bile sadece bu s0- murtkan haleti ruhiye onu kaçırır... Sualinizi gene anladım: «Kısmeti. me umduğum gibisi gelmiyorsa?» Öyleyse «Bulduğunuz gibisini!» Ve bulduğunuz gibisinin islahiyle uğra- şacaksınız... Cehdeden her kadın, serseri bir erkeği evelmenâ yapmak, yalancıyı doğrucu kılmak, tepbeli çalışkan eylemek, kendine ve cemi- yete bir insan kazandırmak İktida- , (VA-NO) Bay Amcaya göre... YA Haklı şikâyetler Stadyomda ihtikâr Bu pazar günü yapılan maçlar için sladyomda 25 yerine 50, 50 yerine 100 kuruş, bir lira yerine de bir buçuk fira duhuliye alın maştar. Halbuki lig maçlarında duhu- liyeler 25 - 50 ve balkon için 100 kuruş olmak lâzımdır. Avrupa dan masraf mukabili takım geti- ridiği zaman bu flat yüksekliği belki makul görünebilir; lâkin sarf «ahali rağbet edecektir?» diye biletlere böyle karakuşt zamlar yapmak ihtikârdir. Spor mıntakası reisi olan vali Muhiddin Üstündağdan rica ede- riz: Bu gibi yolsuzlukların, bun- dan sonra, katiyetle önüne geçsin! Tramvaylar 3 ayda 18 milyon yolcu taşımış Bu müddet zarfında varidat 627 bin lirayı buluyor Belediye tarafından yapılan bir istatistiğe göre geğen ağustos, eylül, teşrinlevvel ayları içinde İstanbul tramvay şirketi 18,022,183 yolcu taş mış ve 627,031 lira varıdat temin et- miştir. Şehrimizde otobüs hatları bu ta- rihten sonra artmış olduğundan otobüs rekabeti karşısında İrimvay şirekelinin yolcu miktarından ne kaybettiği ancak bundan sonraki yolcu adedinin mukayesesinden belli olacaktır. Hava vaziyeti Dün şehrimizde (hava “kismen bulutlu geçmiş ve zaman zaman yağ- mur yağmıştır. Rüzgür garpten sani- yede 4 - 5 metre süratle esmiştir. Saat 14 de hava tazyiki 7568 mili. metre, en fazla sıcaklık 13,2, en as 9,6 santıgrad olarak kaydedilmiştir, Memleketimizde hava umumiyetle bulutlu, Kayseri, Konya, Zonguldak, Çorlu ve İlazıkta yağmurlu, Diyarba- kır havalisinde sisli geçmişür. Rüz gârlar Kayseride cenuptan, Sinupta garpten kuvvetli, Marmara havzasın- da cenub istikametinden kuvvetlice, yurdun diğer yerlerinde orta kuvvette €smiş, Şarki Anadoluda sakin kak mıştır. Süngercilik şirketi Bodrum şubesini lâğvetti Süngercilik şirketi Bodrumdaki şu- besini lâğvetmiştir. Buna sebeb Bod- rum şubesinin senenin mahdud ayla» rında çalışıp çok zaman atıl kalması- dır. Şirket Marmaris mıhtakasına çok ehemmiyet vermektedir. Bu mıntaka- da istihsalât daha çok olmaktadır. Bu maksadla orada bir teşkilât meydana getirilmesi kararlaştırılmıştır. Bod- rumda da acentelik ihdas edilecektir. Bu şubeden açıkta kalan müdür, ambar memuru muhasebe kâtibi ve bir de hademeye tazminat verilecektir. Şirketin muhasebecisi ile ambar me mur vekili ayni maaşla İstanbula ta- yin edilmişlerdir. ilân kuleleri Alt kısmı çöp vesaiti deposu olacak tir. Bir çoğu otomatik olan bu vesaif ayni zamanda eskiden fazladır. Be- lediye bu vesaiti caddelerin köşebaş- larında tesis edeceği birer depoda mü- hafaza etmeğe karar vermiştir. Bu depoların, alt kısmı çöp vesaiti deposu olarak kullanılacak, Üst kımi da ilân yapıştırmağa mahsus kürevi bir şekilde olacaktır, Belediye bu su- retle her sokak başında İlân asamağa mahsus birer yer bulacaktır. Üsküdarda bir ev yandı Dün saat on dört buçukta Üsküdar- da bir yangın olmuştur. Selimeyede cami sokağında kahveci Arifin sahip bulunduğu üç katlı ahşap binanın alt katında çamaşır yıkamak üzere ateş yakılmıştır. Çamaşırı yıkayan kadınlar bir aralık ateşi bırakarak sokağa Çık mışlardır. Bu sırada siçriyan bir kıvılcım bağ- .dadiler arasına girmiş, ateş âz zaman» da büyümüş, itfaiyeye haber verilip yetişilinceye kadar bütün ev tamamen yanmıştır. Maarif eminliği Yeniden ihdas edileceğine dair şehrimizde malümat yok Dün bir gazete orta mektep adedi- nin arttırılmasına veorta teğrisa) kadrosunun genişletilmesine ihtiyaş Maarif eminliklerinin yeniden ib- dası için bir karar verildiğine dair şehrimizde malümat yoktur. Ancak yeniden orta mektepler açıldığından ve gelecek sene de mevcuda İlâveler yapılacağından maarif müdürlükle- rinin bugünkü kadroları ihtiyaca kâfl gelmemektedir. Bunun için İstanbul maarif müfettişlerinin adedide on beşden yirmiye çıkarılacaktır. —m nan : İnşaat kalfa ve işçilerinin imtihanları İnşaat ile meşgul olan mimarlarla mühendislerin vazife ve mesuliyetle- fen heyeti tarafından hazırlanan ter limatname Belediye hukuk işleri ta rafından tedkik edilmektedir. Bu ta» limatname, Şehir meclisi tarafından da tedkik edilecektir. Bundan başka inşaat ve tamirat İş- lerinde çalışan kalfa ve işçilerin im- tihanlarını yapmak ve kendilerini po- lis tahkikatına tabi tuttuktan sonra ellerine ehliyet vesikası vermek üzere bir talimatname daha hazırlanmıştır. Bu talimatname tatbik edildikten sonra Belediye, imtihandan geçme miş ve ehliyetname almamış hiç bir işçi kullanmıyacaktır. ISTANBUL HAYATI Bir türlü benziyemediler! Konuşarak, gülüşerek fotografha- heye girdiler. Ellerindeki çantaları, açtılar. Bir sürü kartlar, firketeleğ çıkardılar, aynanın karşısına geçti. ler. Biri, şapkasını çıkarak öndüleli saçlarını dağıttı ve firketeleri arka, ! i ği z # 1 wi li al # ş i ; il Lİ İN Tİ | Şoför otomobili, Üsküdar çarşısından yayı geçmekte olan Fevzi isminde bir ara- bodrumunda bulunan 1000 kile kun şun bundan bir müddet evvel meçhuj şüphelenilen Sıdkı adımda biri daimi bir takib ve tam rTassud altına alınmıştı. Sıdkı, dün, bu 1000 kilo kurşunu Eminönünde hur dacı Mihale satmakta iken cürmümeş« hud halinde yakalanmıştır. '