14 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

14 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Eski dünyadan yenı dunyaya 6 Dünyanın en büyük hay vanat bahçesinde iki saat Büyük ayı yanımıza yaklaştı ve ize “ingilizce
 Ticaret mektebi yerinde büyük bir âbide yapılacak Âbide 140 metre yüksekliğinde olacak ve her taraftan görülecek Yeni Vilâyet
 - MDikkatler — - 550 liraya bir aylık Türkiye turizmi Frnasız gazetelerinde ilânlar var: $ Mısır'a 28 günlük bir. seyahat »
 B.Sabur Sami ve Recai Nüzhetin davaları ç ——— ae eee — Ahmed Emin Yalman: «Ben ne kimseye dayandım, ne de bunu ima ettim....
 Paris 14 (Akşam) — Fransız Baştekili B, Chautemps, dün gece gabaha karşı saat 3,5 da istifa ettiğini meclise habef vermiştir.

Hesap defterleri En iyi kâğıda basılmış, hakiki İngiliz prese kartonu ile c'ldlenmiş sağlam, zarif ve ucus Yevmiye, kasa defterleri - delteri kebirler - muavin defterler *90, 300, 400 sahifeli: 140, 175 ve 250 kuruş KUÇÜK ILÂNLAR En ucuz ve en tesirli ilân vasıtasıdır 4 defası; 125 kuruş Li Akşam matbaatı — Telefon: 24240 Akşam ilân servisi, telefon 24240 — ——— Sene 20 — No. 6913 — Fiati her yerde 5 kuruş CUMA 14 Künunusani 1938 Ticaret mektebi yerinde | bir âbide yapılacak büyük Âbide 140 metre yüksekliğinde olacak ve her taraftan görülece Yeni Vilâyet ve Belediye binaları için düşünülüyor? EN Sağ nasıl bir şekil e Yeni bir şekil alacak olan Sultanahmed meydanından bir görünüş İstanbulun imar plânını hazırla- makta olan B. Proste'un Sultanah- med meydanının bir Devlet mahallesi haline konulmasını muvafık gördüğü- nü, bu hususta bir plân ve maketler hazırladığını yazmıştık. Aldığımız mâlümata göre B. Proste İ adliye sarayının yapılacağı hapishane binasından bâşka Tapu dairesinin, yanındaki elbise ambarınin, Sanayi, Yüksek. Ticaret mekteplerinin (eski Ticaret ve Zirânt nezareti) v6 mieydâ- na bakan bütün evlerin kaldırılma- sını muvafık görmüştür. Burada yal B. Sabur Sami ve Recai Nüzhetin davaları İL LL mn çalmak 2 Ahmed Emin Yalman: «Ben ne kimseye dayandım, ne de büz nu ima ettim. Yolsuzluklara karşı neşriyati gazeteciliğin tabii vazifesi sayıyorum» cevabın verdi Olebüs münakaşası etrafında Tan | gazetesinde yapılan nesriyat arasın- | da bu gazetenin 2i birincikânun ta- rihli nüshasında «Üç humaralı mas- keli kimdir?» ve «Tahkikalın selâme- ti için Belediye reisinin mezuniyet ak ması lâzmdır» başlıkları altında ya- zılan yazılarla kendisini halkın haka- ret ve husumetine maruz bırakacak şekilde hakaretâmiz neşriyat yapıldı- | ğını ileri sürerek B. Sabur Sami ta- rafından B, Ahmed Emin Yalman ve Tan gazetesi neşriyat müdürü B. Sab- ri Balim wieyhlerine açılan davaya dün birinci cezada başlanmıştır. Akşam üzeri saat beş buçukta mah- keme açıldı, Sabur Saminin yerine vekili Sadi Riza ile Ahmed Emin Yal- man, Sabri Salim ve avukatları Naz-. | mi Nuri Yerlerine geçtiler. | Suçluların hüviyetleri tesbit edil- dikten sonra müddelumumiliğin iddi- anamesi okundu. İddianamede, Tan gazelesinin.yukarıda yazdığımız nüs- İ hasımdaki yazılardan «Üç numarali maskeli kimdir?» başlıklı yazıda Sa- bur Sami şleyhinde sarahaten, diğer | yazda da imsen hakarette bulunul- duğu kaydedilerek Ahmed Emin Yal- manla Sabri Salimin ceza kanunu- nun 480 inci maddesi mucibince tec- ziyeleri istenlliyordu. Bundan sonra Sabur Saminin şah- si dava arzuhali okundu. Bu aryuhal- de de Ermeni mezarlığındaki yolsuz- luktan bahsedilen yazıda kendisi aley- hinde hakarette bulunulmuş ve yine neşriyat vasıtasile suça devam edil- miş olduğu iddin edilerek şahsi hak- kının göz önünde bulundurulması ve suçluların cezalandırılmaları, mah> kemenin vereceği kararın da hem di- ğer gazeteleri neşri ve hem de Jan gazetesinin birinci sahifesinde neşri- nin temini isteniliyordu. Reis B. Sadeddinin suali üzerine Ahmed Emin Yalman şu cevabı verdi: (Devamı 6 ncı sahifede) | | (Modern hastalıklard. X Yaz mövsiminde zuhur eden ve say- fiyelerde tahribat yapan bir hasta- uktari.. 5 Hastalık ansızın ve terlemekle baş- dari... | niz Sullanâhmed camii ile bir yüzü tramvay caddesine bakan ve bugünkü hapishane binası sırasında bulunan Firuzağa camii kalacaktır. B. Proste şimdiki Tapu müdürlüğü arasında Vilâyet ve Belediye binalar (Devamı 4 üncü sahifede) 550 liraya bir aylık Türkiye turizmi Frnasız gözetelerinde ilânlar var; $ Mısır'a 28 günlük bir seyahat - bütün masraf dahil - 11500 frank. (Frangı beş kuruştan hesaplarsak 575 Hira.) $ İran'a 28 günlük bir seyahat. On dört şehir görillecek: Beyrut, Şam, | Balebek, Bağdad, Babi, Germanşah, Hemedan, Tahran, Trablusşşam bu meyanda, bütün masarif dahi, fiat 16800 fran. (Takribem 840 lira.) Rusya, Yunanistan ve diğer komşu memilekeller için de ayni reklâmlar sik sık göze çarpar. “e. Biz de bir kombinezon yapsak! Tür- kiye daha m: az alâka uyandırır? Fes- #val mevsimine kadar bunu şimdiden düşünmeliyiz. Marmara havzamızı, tarihi âbidelerle dolu sahil ve demir- yolu şehirlerimizi de ğezmeğe gelirler elbette... ÇOCUK DÜNYASI Birincikinun bilmecemizi hal- ledenlerin isimleri bugün 8 inci sahifemizdedir.' 5 Gramofon sesleri, çocuk viyaklamak iariçyemek kokuları arasında - mev- kiin letatetius göre « bir hadta,-bir. sürer!... Ki - sık çarpıntı geliri. BİLİ ANS ARA e mİ ———— an: 5) Misafirlik Baik — ——— Telefon: 24240 (İdare) — 24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Eski dünyadan yeni dünyaya: 6 ——— Dünyanın en büyük hay - vanat bahçesinde iki saat Büyük ayı yanımıza yaklaştı ve k bize “ingilizce konuşurum... dedi Dünyanın en büyük hayvanat bahçesinde boz ayılar (Hikmet Feridun Es'in yazısını yedinci sahifemizde okuyunuz.) sabah i Fransız kabinesi bu stifa etti Buhran, kambiyo ve mali meselelerden çıktı, meclis çelseleri bir çok defalar tatil edildi Fransız frangı, dolaşan heyecanlı şayialardan dolayı Paris.borsasında düşmeğe başladı Paris 14 (Akşam) — Fransız Baş- Vekili B, Chautemps, dün gece saba» ha karşı saat 3,5 da istifa “ettiğini meclise habef vermiştir. Meclisin dün akşamki içtimnındi hükümet kambiyo meselesi hakkın- da meclisten salâhiyet istemiş, bu yüzden şiddetli müzakereler ve mü- nakaşalar olmuştur. Mebusan meclisi reisi, sosyalistler- le komünistlerin. çıkardıkları. .şid- detli hadiselerden dolayı, bir kaç de- fa celseyi tatile mecbur kalmıştır. Komünistler, bilhassa kabine; hücum etmişlerdir. Başvekil, komü- nistlerin bu şiddetli hücumlarına kar- şi kendilerine istedikleri gibi bareket- | te. serbest olduklarını söylemiş ve meclisten çıkarak Matignon oteline gitmiş, cumhürreisine kabinenin isti- fasını göndermiştir. Frank düşüyor Paris 14 (Akşam) — Dün borsada Fransız frangı bir çok. temevvücler | kaydetmiş, sonunda bir İngiliz lirası 153 frankta — kapanmıştır. Üç aylık teslimat için 11 franklık bir iskonto kabul edilmiştir. Bu iskonto, hakikat Hastalığın seyri esnasında borç yükseldikçe yükselir, er sahiplerine te İngiliz lirasının fiatini 164 franga çıkarmaktadır, Başvekil B. Chautemps dün üç saat süren kabine içtimaından sonra neş- rettiği bir beyannamede milleti içti- mai sulhur' ve vahdetin muhafazası- na davet etmiş ve Fransada yakında bir ihtilâl çıkacak diye dolaşan şayla- lardan dolayı, mali vaziyetin bozuldu- | gunu ve frangın tekrar düşmeğe baş- ladığını bildirmiştir. İstifadan evvel Paris 13 (A-A.) — B. Bonnet, Ma- liye nezaretine döndüğü zaman gaze- tecilere şu beyanatta bulunmuştur: Hükümet, kambiyoların kontrol e dilmesini mütiefikan reddetmiş, büt: çe muvazenesinin her zamandan ziya- de elzem olduğunu kabul eylemiştir. B, Chautemps, bu ciheti bu akşam mebusan meclisinde beyan ve ilân ede- cektir. Başvekil, ayni zamanda her türlü İ tahrikâta karşı nizamı immeyi ve ka- nuniyeti muhafaza etmeğe azmetmiş bulunduğunu beyan edecektir. | Tedavisi: Sayfiyede olurmamak, oturulduğu takdirde adresi gizli tut maktarl... amaa Aa a mam