14 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

14 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

aslen İİ Bahife 2 Ingiltere ile irlanda anlaşıyor mu? Irlanda Başvekili müzakere için ayın on yedisinde Londraya gidecek Londra 13 — İrlanda Başvekili B. | mütalâalar nikbinanedir ve gerginli- de Valera bir çok arkadâşlarile bir- likte 17 ikincikânunda Tondraya gelecek ve Başvekil B. Chamberlain He görüşecektir. Bu toplantıya büyük bir ehemmiyet alfedilmektedir. “Toplantı, 1982 senesi İlkteşrininde akdedilen ve akamete uğramış olan İngiltere İrlanda konferansından- beri akdedilecek olan ilk konferans- tır. B. de Valeranın bir takım istek- lerde bulunmak için mi, yoksa İngil- tere ile bir tesviye sureti araştırmak Jinmiyor. İngiltere hükümeti, Ulster- n İrlanda ile birleşmesini kabul . et- miyecektir. Müzakerelerin mevzuları her halde aşağıdaki hususta olacak- tır; Senelik erazi taksitleri, Ücari mü- nasebeller, imparatorluğunu müda- Yansı, Yi ikincikânun konferansından kati neticeler obeklenilmemekle beraber bu konferans hakkında serdedilen ğin izalesi için ihtimal diplomasi yo- Mile yapılmış olan hazırlıkların yö kında semere vermesi muhtemel ol- duğu beyan olunmaktadır. B. de Valera, Dublinde sorulan bir Süale cevaben, londrada, ve Cenev- rede İngiliz nazırlarından B. Malcolm Mac Donald ile geçen ay müteaddid defalar görüşmüş olduğunu hatırlat- 17 ikincikânun konferansı, bizzat B. de Valera tarafindan teklif edil- miş olmakla beraber bu yapılar gö- rTüşmelerin mantiki neticesidir. B. de Valera İriandanın İki parçadan mürekkep olması meselesinin tetkiki mal olduğunu söylemiştir. İrlanda Başvekilinin Londraya gi- deceği hakkındaki haber Dublinde de memnuniyetle karşılanmıştır. Orada- ki siyasi mahafll ile iş adamları bu görüşmenin İngiltere ile İrlanda ara- sındaki uzun süren Iktisadi mücadeleye nihayet vereceğini ümid etmektedir. Lehistan Madagaskara muhacir gönderecek Leh Hariciye Nazırı ekalliyetler, ekonomik meseleler ve Milletler cemiyeti hakkında beyanatta bulundu Varşova 13.-— Diyet meclisi ha- riciye (Okomisyonunda ( İstihzalara cevap veren Hariciye Nazırı Bek, ekal- Myetler, muhaceret, Milletler cemiyeti ve Danzig meseleleri hakkında uzun beyanatta bulunmuştur. Nazır, Çekoslovakyadaki Lehler hak- kında şu sözleri söylemiştir: «Çekoslo- vak hükümetinin hattı hareketini bü- yük bir dikkatle takib etmek lâzımdır. Zira bu memleketin azlığımıza karşı takih ettiği siyasetin dostane olmıyan mahyieti bizi Prag hükümetine karşi büyük bir ihtiyatla hareket etmeğe mecbur etmektedir. Sovyetler birliğindeki Leh azlığına gelince, Moskoyanın Sovyetler birli- gindeki mili azlıklara hususi bir kü türel mevcudiyet hakkı tanınmaması bu hükümetle münasebellerimizi ko- laylaştıracak mahiyette değildir.» 'B. Bek, muhacerel meselesine geçe- rek, Lehistanın, Lehistan nüfusunun fazlasını Fransız müstemlegelerinden birine, Madagaskara yerleştirmek için Fransa ile müzakere cereyan etmekte olduğunu ve pek yakında bu hususta müsbet neticeler alınacağı ümidinde bulunduğunu söylemiştir. Milletler meclisine gelince, B. Bek, bu hususta pek yakmda bütün devlet adamlarile İlkir teati etmek istediğini, şimdilik politik vaziyeti Lehistanın zararına inkişaf etmekte olmadığını bildirmiştir. Leh Hariciye nazırı Berlinde Berlin 13 (A.A) — B, Von Neurathı, bu sabah Leh Hariciye nazırı B. Beki kabul etmiş ve bu kabul esnasında Po- lonyanın Berlin sefiri B. Joseph Lipski de hazir bulunmuştur. sö. .7: Türk - Ingiliz ys .. teşriki mesaisi İki İngiliz maliyecisi dün geldi ve Ankaraya gitti Eski İngiliz müstemlekât nazını sir John Maffey ile maliye nezareti mütehassıslarından B. Clark, Türk - İngiliz teşriki mesaisi hakkında ted- kiklerde bulunmak üzere dünkü | ekspresle Londradan şehrimize gel mişler ve akşam Ankaraya gitmiş- lerâir. Sabık İngiliz müstemlekât nazırı şubal sonunda Londraya gidecek olan mili bankalarımız direktörleri. le temaslarda bulunacak ve Londra- da yapılacak olan müzakerelerin esaslarını tesbit edecektir. Sir Maffey ile B, Clark Ankarada hir hafta kadar kaldıktan sonra Ka- rabüke gidecekler, Anadoluda bazı tedkiklerde bulunacaklardır. Galatada bir terzihane yandı Galatada Necatibey caddesinde Moiz isminde birine ait üç katlı, kâ- gir kadın Çamaşırları imalâthane- sinden dün gece yarısından sonra yangın çıkmış, imalâthenedeki eşya ile binanın ahşap kısmı tamamen yanmıştır. “Yangının, akşamdan bırakılmış bir ütüden çıktığı tahmin edilmekte ise de sebep henüz kati şekilde tas- bit edilmemiştir. Bina ve eşyanın si- çe Sp cüzi da araştır. RM YENİ ie asi eme çizime ini Eminönü meydanı nasıl | açılacak? Meclis encümenlerinden geçen kanun lâyihasının esasları Ankara 13 (Akşam) — Tramvay şirketinden alınacak 1,700,000 liranın Eminönü meydanının açılmasına tah- sisi için hükümetçe tanzim edilen ka- nun lâyihasının Meclis Dahiliye encü- menlerinden geçtiğini dün bildirmiş tim. Bu kanun hükümlerinin esasları şunlardır: Eminönü meydanı açılır- ken yapılacak istimlâklerine maliye, belediye ve hususi idarelere âit yerler, bedelsiz istimlâk edileceklerdir. Mukataalı ve icareteynli evkaf bi- nalarının kıymetleri takdir edilerek sahiblerine verilecek, zeminleri cami- in avlu ve meydanına tahsis edilecek» tir. işleri Naha Vekâletinin kontrolü altında belediye istimlâk ka- nununa göre yapılacaktır. Yalnız bis nalara kiymet takdiri komisyonların- da birer mühendis veya mimar bulu- nacak ve fiatler senenin inşaat rayic- lerine ve binanın eski ve yeni kıymetis ne göre takdir edilecektir. Pars arttığı takdirde Eminöni Eyüp istikametinde açılacak yol üze- rinde bulunan binaların istimlâkine tahsis edilecektir. İstimlâk muamelesi bittikten sonra binaların yıkılması ve Eminönü meydanının tanzimi bele- diye bütçesile bea ii AKŞAM GÜNÜN HADİSELERİ İtalyada Yahudi aleyhtarlıği | Diğer faşist devletlerin zıddına olarak, İtalya'da yahudi aleyhdarı cereyan yok- tu. Romanya yahudilerinin hudud hariei- ne çıkarılması münasebtile bu cereyanın Uk elâmetleri baş göstermiştir. Dışardan İçeri yahudi almamak lâzım geldiğini ga- ( — azmaktadırlar, Bir gazete de, üni- in mahdud yer ini ileri i nazaran, a, böylelikle Almanyaya cemile yapmak 19- tiyor. Almanyada ziraat buhrani niçin artmış? Bir Alman gazelesi si haberi veriyoi 1682 den, yeni stlâhlanma akp yürü düğünden beri, Almanya'da. 660,00 hektar yanl bir Franz eyaleti büyüklüğünde erazi eksilmiştir! Şaşılacak gev! Fakat sebebi gazet basil: Bu kadar arazide eskiden ziraat Yı Erken, şimdi bu topraxlar, talim, tsyya! ve manevra meydanlara tahsis odilmiş- tir. Bu yüzden de Almanya, Jstihlk etti- Bi maddelerin “6 15 14 * 20 sini dışardan ahtağa mecbur kalmaktadır. Yağ nevin- deri maddelerde ise, bu nisbet“'5 50 yi bulmaktadır. Silâhlanmanllı”bu' gibi dilveleri .. Küreiarza büyük geçmiş olsun! Cenubi Afrikada büyük bir âlim, son zamanlarda endişe içinde imiş. Zira, dört kilometre kutrunda büyük bir semavi taşın küremize doğru yaklaştığını fark- ediyormuş. «37 Relnmoullu ismi verilen bu seyya- Te, arnımızın 700,000 kilometre uzağından esiyırtap» geçmiş. Evet, seyyarelerin biri- birlerine ne derece Wak bulunduğu dü- şünülürse, buna eçârpışmamıza ramak kaldı!» demek icab ediyor. 1908 de, Sibiryaya bir semavi taş düşe- rek büyük bir krater açmış, 1000 derec hararet neşrelmiş, - civardaki ormanları bir hamlede yakırıştı. Çepeçevre 1500 ki- lometreden bunun ışığı görünmüş, ve zel- zeleler bissolunmüuştu, Pakat şimdiki taş, buna nazaran bir tuz. tanesinin yanında elma gibi imiş. şayed çarpsayıış arz par- çalan: amma, her yerde muazzam zelzeleler hissedilirmiş, Tabil vurduğu ta Taflan hayır beklememek icab edermiş. Koskoca şehirler hatıra olarak kalırmış. «37 Relnmouth» nevinden diğer bir çok kaya 1 güneş etrafında dünmek- tedirler. Nitekim, arzumız bununla üç dört sene sonra yine yan, yana geçecekmiş. Bir gün, alnımıza kurşun yer gibi, bün- lardan bir tanesine çatmamız kabilmiğ.. 30 Teşrinisari 1997, en yaklaştığımız zamanmış. Halbüki O sıralarda dünya ne başka meselelerle meşguldü. Ne vâhi, no «Gayri semavi» meselelerle... Her halde bü- yük geçmiş olsun. «Dünyanin müvaze- nesi bozuldu barulacuk!» derken, işle tam o zaman buzulacaktı. anur RR e Büyük Millet Ağ meclisi Yeni bina için plânları seçecek heyet işe başlıyor Taymis yazıyor: Ankarada yapıla- cak yeni Millet Meclisi binasına aid plânları seçecek jüri heyeti cumartesi işe başlıyacaktır. Türkiye hükümeti İngiliz mimarlarından mister Howord Roberison'u Türkiyeye davet etmiş- tir. Plânları edkik ederek hüküm ve- recek olan heyetin ül biri bu zat olacaktır. Son dakika Çin mukabil taarruzu başladı Çinliler Japonlardan dört şehri geri ale aldılar Londra 14 | (Akşam) — — Uzak Şark- tan gelen son haberlere göre Çin mu- kabil taarruzu başlamıştır. Çinliler şiddetli hücumlar neticesinde cenu- bi Hopeyde Yungzinen, Veyşang, Ku- angping. Şuçen şehirlerini Japonlar- dan geri almışlardır. B. Stoyadinoviç Berline dö var! | gidiyor Belgrad 14 (Akşam) — Başvekil B, Stoyadinoviç, Berlini ziyaret etmek ve Alman ricalile görüşmek için bu- rTadan hareket etmiştir. İspanyada birçok Frankocu- lar kaçıyorlar Cebelüttarık 13 (A-A.) — Asilerin saflarından kaçanların çoğalması do- layısile burada bitarat arazide bir Frankist suvari müfrezesi ikame edil. miş ve sahil boyundaki muhafızlar, Ta- rifa, Algesiras ve Lalinea'da * tükviye 14 Kânunusani 1938 mr (Et fiatleri asgari 8-10 | kuruş indiriliyor Ankarada toplanan komisyonun et fiatlerini indirmek için hazırladığı lâyihanın esasları Ankara 13 (Akşam) ucuzlatmak için alınması lâzımgelen tedbirleri tedkike memur komisyon dün de İktisad Vekâletinde, vekil B. Şakir Kesebirin ve İstanbul valisi- nin iştirâkile toplanmıştır. Bugünkü içtimada bilhassa et meselesi görüşülmüş, bu husus için İstanbuldan davet edilen B. Ahmed Karanın da fikri sorulmuştur. Et flatlerinin ucuzlatılması için ihzari birpröje hazırlanmıştır. Pro- jİenin'ihtiva &ttiği esaslar arasında Zecri tedbirler kalacak Fransa ile İngiltere mad- denin değiştirilmesini istemiyor Paris 1$ — Hariciye nazırı B. Del- bos Milletler cemiyeti umumi kâtibi B. Avenol ile görüşmüştür. B. Delbos ile Avenol Milletler cemiyeti hakkın- da Fransa ile İngiltere namma yapı- lacak müşterek beyannamenin metni- ni tanzim edememişlerdir. Maamafih salâhiyettar membalar- da beyan edildiğine göre iki devlet, Milletler cemiyeti konseyinde yapa- cakları resmi tebliğde pakta ve girişi- len teahhüdlere sadakatlerini bildire- ceklerdir. Bu sayede küçük devletleri temin ve tatmin edeceklerini ümid ediyorlar. Öğrenildiğine göre B. Delbos ile B. Eden iptida diğer delegelerin hislerini istimzaç edeceklerdir. Öyle gürünüyor ki, İsveç hükümeti Milletler cemiyetinin cihanşümullük vasfını kaybettiğinden bahsederek te- cavüzlere takbih ve tecziye eden mad- denin kâldırılmasını teklif edecektir. Diğer taraftan Leh Hariciye nazını B. Bekin ahiren diyet meclisinin harici- ye encümeninde vaki olan beyanatı, Lehistanın da İsveç gibi hareket ede- ceğini zannettirmektedir. Salühiyetlar Paris ve Londra maha- f#linin #ikrine göre Milletler cemiyeti « kendi hareket vasıtalarından mahrum edilmemek lâzımdır. İngiltere ile Fran- sa hükümetleri, İtalya Milletler cemi- yetinden çekilmezden evvel tadile ha- zır bulundukları zeeri tedbirlere aid 16 wt maddenin şimdi değiştirilmesi- ni kabul etmiyeceklerdir. Öğrenildiğine göre İngillere ile Fran- $a, tecavüzlere karşı Milletler cemiye- tinin birliğini teyid eden bir teklifte e düşünüyorlar. Pamuklu tacirleri haklı çıktılar Kendilerinden 500 bin lira munzam resim alınmıyacak Gümrükler idaresinin bundan bir kaç ay evvel ithal edilen pamuklu- lardan noksan gümrük alındığı be- yanile bu pamukluları ithal eden ta- cirlerden yarım milyon liralık mun- zam bir resim İstediği ve alâkadar tacirlerin bundan vazgeçilmesini ta- lep etmek için Ankaraya bir heyet gönderdikleri malümdur. Haber aldığımıza göre gümrük idaresince bu hususta yapılan mü- temmim tedkikler neticesinde, tacir- lerden bu munzam resmi istemek için ileri sürülen 379 uncu maddenin munzam resimler listesine dahil ol- madığı gibi kararname hükümleri- nin buna temas etmediği tesbit edil. miştir, Bu nelice üzerine pamuklu tâcir- 500 bin liralık munzam çar melek mr a gümrük resminin islenmesinden Yaz» & eegimeetir. Hayatı | naklolunacak hayvanlardan iskele ve nhlım resimlerinin kaldırılması navlun ücretlerinin indirilmesi, Er- zurum've Kars gibi hâyvan ihracati- 16 tanınmış vilâyetlerimizde “teşkilât yapılması, hayvan borsaları için ye- ni tedbirler alınması, mezbahalarda alınan resimlerin tenzili vardır. Varılan neticeye güre el fiatlerin- de asgari 8 - 10 kuruşluk bir tenzi- lât: yapılması simkâm “temin *oluna- caktır. Konsey pazartesi günü toplanıyor Cenevrede ee gelecek siyasi görüşmelere çok büyük ehemmiyet veriliyor Cenevre 13 (A.A.) — Pazartesi gü- nü başlıyacak olan konsey içtimaı do- laısile Cenevrede vukua gelecek siya si görüşmelere çok büyük ehemmiyet verilmektedir. Âza devletler Hariciye Nazırları, içtima devresinin başlama- sından evvel toplanarak aralarında uzun uzadıya görüşebilmek için hü- susl tertibat almışlardır, Micescu, Belgraddan buraya yarın gelecektir. Bu akşam, öğrenildiğine göre, Delbos ile Eden de aralarında pazar günü için Cenevrede randevü vermişlerdir, Beck ile konseyin diğer Aâzaları da o gün Cenevreye gelmiş bulunacaklardır. Diğer taraftan Sovyetler birliğinden bildirildiğine göre, teamül haricinde olarak, Sovyetler birliğini konseyin içlimaında Litvinof veya Potemkin de- Bl, fakat Paris büyük elçisi Suriç tem- sil eyliyecektir. Litvinofun ve Potemkinin gelmeyi- $ine resmi sebep olarak mebus inti- hap edilmiş bulunan her ikisinin de yüksek Sovyet meclisinin ilk içtima devresinde bulunmak arzuları göste- rilmektedir. Ademi müdahale komitesi dün toplandı Londra 13 (A.A.) — Ademi mü- dahale komütesi bugün toplanarak iki saat müzakerede bulunmuştur. Komite kontrol, gönüllülerin geri almması ve muhariblik haklarının tanınması hakkındaki Karar suretle- rini tedkik etmiştir. Hatay intihabatı Emekli binbaşı Houssa intihabata nezaret edecek Brüksel 13 (A.A.) — Emekli binba- şı Houssa, Milletler cemiyeti konseyi tarafından Hatay intihabalına neza- ret etmeye memur edilmiştir. Binbaşı Houssa Yunan - Bulgar mübadeje kos misyonu reisliğinde ve sonra da İs- panyada müşahit olarak bulunmuş- tur, Paris büyük elçimiz Başvekil şerefine ziyafet verdi Paris 13 (A.A.) — Havas bildiri yor: Türkiye Büyük elçisi B. Suad Davaz ve refikası, Başvekil B, Chau- temps ve refikası şerefine bir öğle ziyafeti vermişti. Bu ziyafette, ayni zamanda, Hariciye Nazırı B. Delbos, Maliye Nuzırı B. Bonnet ve refikası, diğer hükümet Âzaları, birçok me- buslar, diplomatlar, edipler ve Hari- ciye erkânı da hazır bulunmuştur. Ziyafet, çok samimi bir hava için ide cereyan etmiştir.