27 Ocak 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

27 Ocak 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 5

SIYASI İCMAL: Milletler meclisinin Milletler Cemiyeti meclisi yüzüncü İ #çtima devresine başladı. Bu toplantı Milletler arasında sulh ve huzuru temin maksadile yirmi sene evvel asıl dzaları 27 devlet olarak meydana gelen bu beynelmilel müessese için bayram ola- caktı. Fakat milessis âzası büyük dev- İelierden daha birinin, yani İtalyanın ayrılması ve büyük devletlerden mi- (es3is olarak yalnız iki devlet, yani İn- yültere ile Fransanın kalmış olmaları | yeni toplantının derin endişeler ile | karşılanmasına sebep olmuştur. * İngiltere ile Pransanın bütün dü- | şündükleri, yüzüncü içtiman bir in- | hilâl başlangıcı olmasına mani olmak- | fer. Çünkü Milletler Cemiyetinden Ja- ponya, Almanya ve İtalya ayrılarak aralarında başta Mületler Cemiyetine karşı olmak üzere bir ittifak cephesi kurmuş olmaları orta ve küçük bü- tün dza devletleri düşündürmüştür. Bunlar ya ayr: ayrı, yahut teşkil et- tikleri siyasi ve iktisadi #ümreler ha- linde Milletler Cemiyetinde kalmak- ia kendilerine ne gibi zarar ve tehli- keler doğabileceğini ve bunlardan. sa- kınmak için ne gibi müessir tedbirler van Nevyorklu tüccardan Urbach'ın ka- risı İzabella biri on dört, diğeri on iki Yaşında iki erkek çocuğun anasıdır. Kadın son zamanlara kadar evinin ida- Fesile meşgul iken birdenbire bu rolü “ynamaktan vaz geçerek üniversiteye devama karar verir. Her ne kadar ko- €ası onun bu kararına itiraz ederse de Söz geçiremez, İzabella üniversitenin kimya kurslarına devama başlar. itede en yaşlı talebe rütbesi- Mi ihraz etmek dahi kadının dersle Te devam arzusunu kırmaz. Bayan e... Yahudi devleti Siyonist liderleri teşeb- büste bulunmak üzere « Londraya gittiler Kudüs 26 (A.A.) — Siyonist lideri Ben Gorion dün Londraya gitmiştir. Gelecök hafta da lider Weizmann kendisini takib edecektir. İki ilder Filistinde bir Yahudi devletinin der- hal tesisi için enerji ile çalışmak is- tiyorlar, Bunun sebebi yalnız Filis- tinde her gün biraz daha gerginleşen Vaziyet değil, siyonistlerle, sadece dilerine Filistinde milli bir yuva- Rin teminat altına alınmasını istiyen diğer Yahudiler arasında gittikçe | cereyan eden münakaşalar- Yiyecekten sonra Giyecek ve yakacak maddeleri tedkik edilecek Hayatın ucuzlaması gayesile Mühteli? gıda maddeleri flatleri üze rinde yapılmakta olan tedkikleri, gi ir yakacak maddelerinin göz- rilmesi takib edeceği haber Alınmıştır. Bu tedkikler esnasinda bil- maliyet flati ele almacaktır, Kendisil, sile beraber yaşamak Btemiyen kadını yaraladı Osman adında bir şoför, İreniya Alında bir kadına birlikte yaşamağı YeklI£ etmiştir. Kadın bunu kabul et ir. Osman evvelki gece yolda : mi, tekliflerini tekrar » İreniya yine red cevabı verin- ©€, Osman bıçağını çekerek kadını ba- Kadı dan yaralamıştır, in hastanye kaldıtılmış, Osman anmıştır, Yeni bir zelzel İsti © tebliğ ao 20 (A.A) — Rasalhaneden siir. Bu gece saat beşi 43 saniye geçe kuvvetli bir zel- zle z zel İse, Sdedilmiştir. Merkez üstünün iş buldan mesafesi 1840 tahmin edilmektediş. kilometre Cemiyeti toplantısı almağı tedkik ve tezekkür etmekte- dirler, Milletler Cemiyeti Meclisi açıl dığı saman bu düşüncelerini ortaya. koyacaklardır. Bu hususla cereyan edecek münmakaşalar, düşünce ve menfaatleri biribirine yakin olan dev- letleri Mületler Cemiyetinden ayırır cak, yahut aldkalarını asgari hadde indirecek hareketlere sevkedebilecek- tir. Milletler Cemiyetinin bugünkü vü- ziyetinin faydadan ziyade sarar ge | tirdiği son zamanlarda umum dza devletler tarafından nazarı dikkate alınmıştı. Lâzun gelen wlahatı karar- laştırmak üzere 28 devlelin mülmes- silinden mürekep bir komisyon teşkil edilmiştir. Bu komisyonun toplanıp işe başlaması için münasip zaman gel- miştir. Halbuki İngiltere Fransa ev- velce alâkadar devletlerle hususi su rette görüşülüp anlaşmadan evvel ko- misyonun toplanması, inhilâi tesri edeceğinden endişe ediyorlar. Şimdilik bu iki devlet, komisyonun şu saman- da toplanmasına mani olmağı, kendi. leri için en mühim vazife saymakta” dırlar. Büyük Okyanus devletler arasındaki rekabete başlıca sahne oluyor Büyük Okyanus © kadar geniştir ki harp gemileri- nin süratleri hay- Bütün devletler Büyük Okyanusta deniz ve bilhassa hava üsleri vücdue getiriyorlar. Bu işle en ziyade Amerika ve Japonya meşguldür. Bu yazıda devlet- lerin faaliyetleri hakkında malmaüt vardır yanın yarısını teş- kil eden bu geniş sahaya mutlak surette hâkim olmağa imkân yok- tur. Bunun için bu denizde hâkimi. yet davasında Bulunan büyük dev- letler denizde ve karada mesafeleri çok kısaltan tayyareler vasıtasile te- fevvuku temin etmeğe çalışıyorlar. 18 büyük harp tayaresinden mü- teşekkil bir Amerikan hava filosu geçen hatfa toplu olarak Amerika- nın garp sahilinde San Diego harp Umanından hareket ederek 20 saat için de büyük Okyanusun ortasına ya- kın bir noklada bulunan Havay adalarının merkezi Honolulu'ya vâ- sıl olmuştur. Aradaki mesafe 2,500 mildir, Bü- yük Okyanusun ersan genişliği 7,000 mil olduğuna göre havacılık tekniği artık bir köprü kuruyor de- mektir. Büyük Okyanus © kadar büyük bir denizdir ki bütün dünya denizlerinin satıbları toplanacak ol i sa bunların yekünu Büyük Okya- ve sair ev işlerinin idaresini iki oğlu- na devreder. Şimdi kadın tahsiline devam etmekte ve iki oğlu da kendi. | sine evde vekâlet etmektedir, Çocuk- | lar bu vazifeyi yapmaktan büyük bir neşe duyuyorlar ve ev işlerini hiz- | metçiye falan bırakmıyorlarmış. Ana üniversiteye devam ederken iki oğlu- nun ev işlerile meşgul olması hadi- sesi emsalsiz olsa gerketir. Yataklı vagon Ücretlerde yüzde 10 tenzilât yapılacak Nafia Vekâleti, Yataklı vagon. üc- retlerinin indirilmesi hakkında alâ- kadar şirkete tebligatta bulunmuştu. Şirket, bu talebi iyi karşılıyarak 1 şubattan itibaren Anadolu ve Toros ekspres trenlerindeki yatak ücretle- rini yüzde 10 nisbetiide indirmeği kararlaştırmış ve yeni tarifeyi Vekâ- ete bildirmiştir, Bundan başka eks- pres trenlerinin yemek fiatleri de in- dirilmiştir. Diğer yataklı servisleri hakkında yakında bir karar alınacağı haber ve- rilmektedir. Hava yollarımız Nafıa Vekâleti teşkilâtı genişleten bir proje hazırladı Ankara 26 (Telefonla) Nafıa Vekâleti, Devlet Havayolları Umum Müdürlüğünün bugünkü teşkilâtı yerine kaim olmak üzere yeni bir ka- nun projesi hazırlamıştır. Bu proje- ye göre, Türkiye hududları içinde ve dışında hava yolları tesis edilecek ve tayyareler yolcu ve eşya nakliyatı yapacaklardır. Projede, şehid üilelerine verilecek tazminat İle rasad raporları, yolcu- ların sigortası ve idare kadrosu hak- kında da hükümler vardır. Projenin bir maddesine göre, tayyarelerde her ne şekil ve surette olursa olsun mec- cani seyahat yaptırılmıyacaktır, Karasularımızda balık avlı- van bir Yunan motörü tutuldu İzmir 26 — (Telefonla) Çeşme açıklarında kara sularımız dahilinde balık avlıyan bir Yunanlı motğrü gümrük muhafaza teşkilâtımız tara- fından yakalanırak müsadere edi- miştir. Motör 12 bin lira kıymetinde- dir. Yunanlı balıkçılar tevkif edil mişlerdir. nusun sathından gene küçük kalır, Bir Amerikan hava filosu toplu ölarak bu denizin üçte bir mesafe. sini bir hamlede geçmeğ muvaffak olmakla bu geniş Okyanusta her taraftan tayyare filoları ile süratle gezmek mümkün olduğunu isbat et- miştir. Bu netice; Büyük Okyanusta men faatleri alâkadar devletler için çok mühimdir. Muhtemel bir harbo hazır bulunmak üzere büyük dev- letler şimdiye kadar metrük bulu- nan Büyük Okyanusun hücra ada- larına ehemmiyet vermişlerdir. Evvelce yılda ancak bir iki defa balıkçı gemilerinin uğradığı adalar şimdi istihkâmlar, kışlalar, depolar, kuvvetli telsiz istasyonlarile techiz edilmiştir. Bu adalarda büyük dev- letlerin hududlarındaki kalelerde ok duğu gibi kuvvetli garnizonlar bulü- nuyor. Yakın zamana kadar (sahipsiz bir saha) sayılan Büyük Okyanusun birdenbire dünyanın en ziyade göz dikilen bir sahası olmasmın başlıca âmili şüphesiz tayyarelerdir. Bir büyük hava filosu saatte 200 mil süratle Büyük Okyanusun üç- Gidiş - dönüş aile biletleri Seyahat tarihinden 7 gün evveline kadar satılabilecek | Ankara 26 (Akşam) — Gidiş - dö- | nüş, halk ve aile biletlerinin seyahat | tarihinden kaç gün evveline kadar | satılabileceği hususunda tereddüde düşüldüğünü gören Devlet Demiryol» | ları idaresi bu tereddüdleri önlemek | için alâkadarlara bir'tamim gönder. | miştir. Bu tamime göre; gidiş - dö- | nüş, halk ve aile biletleri seyahat ta- rihbinden yedi gün evveline kadar sa- tılabilir. Yalnız yölcular yedi gün zar- fında hangi gün seyahat edecekleri- ni bildirecekler, gişe memurları da hareket gününü biletin üzerine ya- zacaklardır. Şayed yolcu biletin üzerine yazdır. mış olduğu tarihten evvel seyahate başlamak mecburiyetinde kalırsa bu takdirde İlk istasyona müracaat ede- Tek biletin meriyet gününü ona göre değiştirmieğe mecbur tutulacaktır, Gayrimübadil bonoları Gayrimübadil bonoları dün de bir kuruş kadar yükâelerek 21/75 kürü ölmüştür. Bir kısım sartaflar bu bono- lar üzerinde hararetli muameleler yapıyorlar, humu burada ehemmiyetini çok kay- betmiş oluyor. Her büyük devlet Bü- yük Okyanusta yeni yeni hava yol- ları tesis etmeğe koyulmuş bulunuyor. ten sonra Havay adalarına gelk yorlar, Buradan yol ikiye ayrılmaktadır. Uzak Şarktaki Manilâya giden tay- yareler Midway ve Wake ismindeki iki mercan adasında durup petrol Amerikan hava hattının Havay adalarının merkezi Honoluluda ây- nlan kolu cenup istikametini takip etmekte ve Kingman mercan adası Kingham adasından bir hava yo- lu Fiji adaları üzerinden Avustral- yanın garbindeki Brisbane limanı- na ve Auckland'dan dahi bir kol gene Avustralyanın garbindeki Syd- mey limanına müntehi olacaktır, Bu hatları ya İngilizler işletecekler, ya- hut Amerikalılara bırakâcaklardır. Büyük Okyanuğlaki asıl İngiliz hava hattı şebekesinin merkezi Sin- gapurdur. Buradan bir kol şarka doğru uzayarak Avustralyanın şima- linde Port Darwin'e ve oradanda Brisbane Ilmanına gidiyor. Diğer kol ise şimali şarki istikametini takip İKTİSADİ MESELELER hava üssü vücude getirmişlerdir. Buraya yerleşmek ile Amerikalılar icap ediyor. Bu mesafe ise üç saatte katolunuyor. Hulasa Büyük Okyanus hâkimi- yeti için Amerika ile Japonya ara- sında hava sahasında fevkalâde bir Fiatlar arasında muvazenesizlik Piyasada. yiyecek maddeleri arasın- da tabii bir muvazene mevcud değil- dir. Meselâ: Bir bardak su 40 paraya, Geçenlerde yazmıştık. Çavdar buğ- daydan ucuzdur. Halbuki buğday ekmeği 10 kuruşa, çavdar ekmeği is9 bir yumurta da 40450 paraya | 20 kuruşa satılıyor. Bu da, İnsana satılır. Halbuki bir bardak suyla, bir yumurta arasında kıymet itibarile dağlar kadar fark vardır. Her ikisi- nin aynı fiate satılmasına hayret edi- yoruz. Yumurtanın 40 paraya kadar düş- mesi, yumurla ticaretindeki durgun- luğun, ihracatın azalmasının kötü bir neticesidir. Bir bardak suyun da 40 paraya satılması, şehrimizdeki su ihtikârına birinci derecede gelen mi- saldir, Biri çok ucuz olduğu kadar, diğeri de pahalıdır. Fiatler arasındaki mantıksızlığa daha başka misaller de bulabiliriz. Amasya yahud Amasya namı âltın- da satılan Niğde elmasının kilosu 40 - 45 kuruştur. Halbuki et de aynı ucuz olması lâzım gelir. Halbuki pi- yasadaki fiat teşekkülü, Amasya el masını, etten daha pahalıya Sattırı- mânasız görünüyor. Sonra un ve buğ-