January 27, 1938 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

January 27, 1938 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

a ee GR * amimi i | PERŞEMBE * 27 İKİNCİKANUN| 1938 Hatay Cenevre Dr. Aras ve B. Delbos Başvekâ © ASTANBUL — No. 987 Konseyi Dün Toplandı Bir Mülâkat Yaptılar Adliye mizde Yeni Hazırlıklar Ahmet Emin YALMAN dliyemizde mühim hazır- lıklar var. Başta İcra Ka- nunu olmak üzere birtakım ka- hunlarımızda tecrübenin ve ih- tiyacın lüzum gösterdiği tadil- * yapılıyor. Bir taraftan da idliyenin günü gününe işleme- $ine ait tedbirler düşünülüyor. Adliye Vekâletinin hassasiyetle İşe sarılması çok yerinde bir ha- Tekettir. Bir memleketin umumi ha- Yatı bir küldür. Bunun bir tarafında Sksâklık ve yavaşlık olursa bütün ha- Yat âhengini kaybeder ve ister iste. Mez aksak gidişe ayâk uydurur. Bir kısım kanunlarımızın hüküm- İeri ve adalet makanizmamızın işle- YİS tarzı, bugünkü hayatın ihtiyaçla- Be hem yavaştır, hes de kendisinden beklenen ana gayeleri tahakkuk etti- bir kısım imkânlardan mahrum dur, Çok şükür ki bunu herkesten zi- Yade takdir eden daire, yine Adliye “kâletidir. Adliyeye dair gazeteler- Vakit vakit tenkitler çıkıyor. Ba- bunlardan sertçe lisanla yazılmış Olanlar, Adliye Vekiline gösterildiği in geniş ve müsbet düşünceli Ve- Kilden şu tarzda sözler işitilir: »Çok hafif yazmış, hakikatin acılığını kâfi #cede ifade edememiş.» Deriecek ki: «Bir daire, orta- lıktaki noksanları bu kadar Yapsiyetle görürse neden düzeltmi- DE, Cevap şudur: Bir yanlış yerine Başka bir yanlış yapmak düzeltmek değildir. Doğruyu ve ihtiyaca uygu” bulmak için esaslı tetkikler li- » Adliyemiz de; en ziyade maki Benin işleme tarzına alt istatistiklere âyanarak bu tetkikleri yapmakla iguldür, Yakın bir zamanda her lde bunların neticelerini görmiye uyacağız... Adliyemizdeki aksaklığın başlıca töeplerini araştıracak olursak görü- nl Ki bugünkü kanunlarımızdan ba- Ti Umumi şartları, insanlarının Yaşayış tarzları ve itiyatları bizden örne aika muhitler için hazırlanan day lerden alınmıştır. Yahut ta &- fak İcaplarının inceden inceye, İ hazari surette düşünmek sureti Vücude getirilmiştir. Mer iki yol yanlıştır. Bu yüzden de kanunlarımızın birçoğu müsbet Mek, bi edi AA prensiplen mahrum görün- ir. Bu prensip te hak sahibini #h evvel hakkına kavuşturmak ice Piyete ait umumi menfaatlerin ti, © tahakkuk ettirmekten ibaret enfi bir gaye ile yapılan bir «© kanuna bugünkü İcra Kanunu N misaldir. Bu kanun haksız Bai enek endişesile yapılmıştır. tniş, Sm bakkı mikroskopla aran- Meka Mü korumak için muğlâk bir aklı RE vücude getirilmiştir. Me- T avukatın hesabına — öre, İc“ amuda 126 türlü madde —— iddet başı, Konsey, Hatay İşinden Sonra Romanya Yahudileri Meselesini Görüşecek. Ruzname Pek Yüklü İ Pariste yaptıkları konuşmalar bir anlaşma ile biten Eden ve Delbos Cenevre, 26 — Milletler ant ing hariciye nazırları gelmişlerdir. konseyi, bugün 100 üncü toplantısı: İngiltere, Fransa ve Belçika Harici- pi sast 11 de İran murahhasının Fi- | ye Nazırları ayni trenle müvasalat et yaseti altında yaptı ve ruznamesi ile | mişlerdir. Korseyin ruznamesi bir meşgul oldu. İçtima kısa sürdü. Ya-| hayli yüklüdür. Şili hükçmeti, cemi- rın âleni bir celse yapılması beklen-| yetin cihanşümul olmasını istemek- memektedir. Kenşeye iştirak edecek | (Arkası 7 incide) Yeni Denizaltılarımız BAŞMUHARRIRI: AHMET EMİN YALMAN - Davamız Kati Hal Safhasında HAK Terazilerinin Taklitleri çıkmıştır. markasma H A K dikkat, Deposu : Kantarcılar 46 - 62 MÜHİM BİR LAYİHA lete Bağlı Yeni Bir “Spor Başkanlığı,, Kurulması Için Bir Lâyiha Hazırlandı Spor Kurumu Kalkacak, Valiler Başkanlığın Mümessilleri Olacaklar Ankara, 26 (Tan Muhabirinden — Hükümet, memlekette spor ve genç lik işlerini modern bir teşkilât altın da yürütmek hususunda, kati bir ka rar vermiş bulunuyor.Haber aldığıma göre, bu kararm tetbiki husun. da çalışmalar başlamış ve iIk hamle de bir kanun lâyihası hazırlanmıştır. Hazırlanan #por kanunu Jâyihası, Başvekilete bağlı bir “spor başkan hığı,, kurulmasına dair bulunmakta. dır. Bu lâyiha, Millet Meclisinin kış tatili biter bitmez Meclise arzedile. cek ve derhal zakeresine lüzum gösterilecektir. Lâyihanın, önümüz. deki devre içinde Millet Meclisinde tetkik edilmesi ve kanun haline gele “ rek derhal lizümgelen tatbikata ge- çilmesi muhakkak görülmektedir. Lâyila hakkında şu malümatı elde ettim: Başvekâlete bağlı olarak ku. rulacak olan “Spor Başkanlığı, ilk iş olarak milli bir spor programı çi. zecek, ve bu programın tatbiki yolun da hemen faaliyete geçilecektir. Bu şi lâyiha ile, bugünkü Türk Spor Kuru mu ve bü kuruma bağlı bulunan bü. tün spor teşekkülleri ilga edilmek. tedir Lâyiha mucibince, bütün memle. kette valilere ve belediye reirlerine de vazifeler tahmil edilmektedir. Va liler ve belediye reisleri vilâyet ve ka zalarda “Spor Başkanlığının, tabii mümessili olacaklardır. Fakat bütün spor İşlerinde tam bir merkeziyet W- Sulü tatbik edilecektir. Yeni kanun Hâyihasile güdülen gaye, Türk vatan daşını fikir ve düşünce it'barile seci yeli, vücüt itibarile tam sıhhatli ve kuvvetli, gürbüz bir insan olarak ye tiştirrgektir. Yeni Spor Başkanlığı Türk spor. cusunu beynelmilel, yüksek bir unsur olarak yetiştirmiye de ön safta € hemm'yet veresektir. Başvekil B. Celâl Bayar Yurda Geleni Göçmen Sayısı Cümhurreisimiz Atatürk Bunların İsimlerini Bizzat Koydular Ankara, 26 (Tan muhabirinden — Kahraman donanmamız, yakında mo dern sistemde dört denizaltı gemisi daha kazanacaktır. Haber aldığıma göre, bu yeni tahtelbahirlerimiz, kı- sa bir müddet sonra Türk sularında- konulmuştur. Atatürkün bu yeni harp gemilerimize verdikleri isimler şöyledir; “Saldıray, Batıray, Atılay, - Yıldıray, ki kahraman arkadaşlarına şerefle ütihak edecekler ve bu yeni harp ge milerimize Türk sancağı keşidesi, bü yük merasimle yapılacaktır. Öğrenildiğine göre bu dört deniz altı gemimizin isimleri, bizzat Cüm- hurreismiz Şef Atatürk tsrafından Fakat 300 Bin Çinli Çin Tayyareleri Mütemadiyen Faaliyette Londra, 26 (TAN) — Uzak Şark. tan gelen en son haberlere göre, Çin- liler ile Japonlar arasını ep şiddet. Wi muharebe Yangtse nehri Üzerindeki Vuhu şehrine hâkim olan bir dağı © le geçirmek için devam etmektedir. Bir Çin tebliğine göre, Yargtse neh- ri üzerindeki on Japon barp griuisi Çin mevzilerine 1000 obüs atmıştır. Japonların Çufudaki garnizonları teh ikededir. Dün Çin tayyereleri Nan Kere daha bombardıman etmi bu suretle şehir, Japonların «re ge çeli üçüncü Çin bombardımanma uğ- ramıştır. Çin kaynakları cir 'evazım deposunun yandığını, 20 Japon tayya resinin tshrip olunduğunu bildiriyor. tar, Japonlar yalnız bir tayyareleri bömülduğu iddiasındadır. Çin tay (Arkası 7 incide) Uzak Şark Faciası Şanghayda 10 Bin Çinli Cesedi Toplandı Şet Atatürk, bu isimleri yeni ge milerimize koyduklarını bir tezkere ile Başvekâlete bildirmişlerdir. Cüm hurreisimizin bu tarihi tezkereleri deniz müzesine aynen konulacak ve bunun birer suretleri de yeni deni- zaltı gemilerimize verilecektir. Taarruza Geçiyor, Artırılacak İskân işlerile meşgul olan Sıhhat Ve- kâletinin yeni vekili D. Hulüsi Ankara, 26 (Tan muhabirinden) — Muhtelif memleketlerden yurdumu- za gelecek göçmenler hakkında yeni kararlar almak üzere İskân umum müdürlüğünde bugün bir toplantı ya pilmıtşır, Komisyon, bugünkü içtima wda bazı esaslar üzerinde konuşmuş tur. Anlaşıldığına göre, Romanya ve Bulgaristandan her sene memlekete gelmekte olun 25 bin yurttaşın sayı- sının artırılması için tedbirler düşü- nülmektedir. Komisyon gelecek salı günü tekrar toplanacaktır. Çin Cümküriyeti müessisi e ei B. Stoyadinoviç Ankaradan Sonra Sofyada Kalacak Belgrat, 26 (A.A) — Öğrenildiği- ne göre, Başvekil B. Stoyadinoviç, 14 Şubatta Ankaraya gidecek ve Balkan Antantı konferansında bu- lunduktan sonra Ankaradan döner- Sun Yat Sen ken kısa bir müddet Sofyada tevak- kuf edecektir. Habeşistanda Harp Devam Ediyormuş İtalyan Ordusu Iki Ayda Altı Bin Telefat Vermiş Londra, 26 (A.A.) — Lonâradaki ; zileri istirdat için yapmış oldukları Habeş sefareti tarafından; bugün-neş | teşebbüslerin ancak muvakkat bir redilen bir beyannamede, son iki ay | muvaffakiyetle neticelenmiş bulundu. zarfında İtalyanlar ile İtalyanların hizmetindeki, Afrikalıların Habeşis. tanda altı bin kadar telefat vermiş oldukları iddin edilmektedir. Habeş lerin uğramış oklukları zayiat da yük sektir. Beyanınamede, Habeşistanın şima. linde ve şimali garbisinde muharebe lerin devam etmekte olduğu ve o ha valide Italyanlarm kaybedilmiş mev İspanya Asileri Mağlüp ğu ilâve edilmektedir. Moskovaya Göre Dün gece Moskova radyosu şu ha- beri verdi: İtalyanın muhtelif şehirlerinde fa- şist rejimi aleyhinde nümayişler ya- pıldığı haber veriliyor. Kocalarının Habeş harbinden hâlâ dönmediği şi- kâyetile nümayişler yapan bir çok kadınlar tevkif e edilmişlerdir. Otuz kadar kadın hâlâ mevkuftur. — Hükümet Teruelde Bir Zafer Daha Kazandı > Teruel cephesinde hükümet ordusundan bir köşe (En son haberler üçüncü sayfadadır|