5 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

5 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

lig e a e a ç-. maçları Fransada Sochaux mağlüp Ingil- teredeWolverhampton başa geçti dan istifade eden Wolverhampton râ- kibini yenerek umumi tasnifte birinci vaziyete geçmiştir, Maçların neticele- ri: Birimingham - Sunderland: 22 Blackpool - Chelsea: 3-1 Grimsby - Huddersfleld: 4-2 Lecds - Everston: 4-4 Wolverhampton - Liverpool: 1-0 Middlesbrough - Derby 4-2 Portsmouth - Arsenal: 0-0 Preston - Bolton: 2-2 Stoke - Manchester C. : 3-2 Leicester -W.B.A:3-1 FRANSADA: Geçen sene Fransa kupasını kâztr nan ve bu sene de milli kümenin ba- şında giden Sochaux MIM küme şampiyonu Ol Marseille ile karşılaş | mıştır. Çok sıkı geçen maç Marseli- le'in 2-0 galibiyetile bitmiştir. Marseille her iki dverede bir gol yapmıştır. Sorhaux bu sene lig maç- larında yalnız Marseille tarafından e celeri: Roubaix - Cannes; 3-2 Fives - Red Star: “0 Lens - Valenelennese sı Exelsior - Antibes; 21 Metz - Söte: ri İTALYADA: AAnbrosiana Lider beraber kaldığın- dan Juventus kendisine yetişmiştir. Maçların neticeleri: Atalanta - Lucehese: 32 Milân - Livorno 19 Napoli - Ambrosiana: rı Torino - Liguria: s9 Triestina - Genova: zı Bari - Lazlo: © sı Bologna - Roma 19 Juventus - Fiorentina 53 MACARİSTANDA. 'Toerekves - Budafok: 20 Phoebus - Kispest: 3-2 Hungarla - Nemzetti: 21 Ferencvaros - Szurketaxl: 32 Ujpesi - Budai 49 Elecktromos - E. T. O.) rı Bocskay - Saeged: 20 ÇEKOSLOYAKYADA: Victorla Pilsen - &. C. Pilsen: 2-1 Pardubice - Vietorla Zizkov: (3-0 Zidenice - Projestov: sı Wachod - Slavia: 52 Kladno - Ostrava: s1 Sparta - Bratislava: 31 Hollandalılar Belçikayı büyük bir hezimete uğrattılar Hollanda - Belçika 7-2(1-0 Geçen pazar Dünya kupası için ya- İ pıları Holanda - Belçika maçı Eeiçi- | kahların feci mağlübiyetile neticelen- miştir. Birinci devrede sadece bir gol farkla mağlüp vaziyette olan Belçi- kalılar ikinci devrede rakiplerinin çok süratli oynamasından. afall, . Birinci devre oldukça mütevazin geç- miştir. 43 üncü dakikada Smit Holan- danın ilk gölünü yapmıştır, İkinci devrenin 7 inci dakikasında Smit ye- ni bir sayı daha yapmıştır. Belçikalı- lar buna R, Braine vasıtasile muka- bele etmişlerdir. Bundan sonra Ho- | landalılar rakipleri üzerinde tam bir hâkimiyet kurmuşlar ve beş gol daha | yapmışlardır. Belçikalılar da bu ara- da bir gol yapmış ve maç 7-2 Holan- | danın galibiyetile neticelenmiştir. | Belçikahılardan yalnız Braine muvaf- | fak olmuştur. Diğerleri çok fena oy- | namışlardır. Holandalılar merkez mu- | aarim Smit, sağaçık ve santrhaf çok muvaffak olmuşlardır. Belçikalılar bu maçı kaybetmekle beraber Lüksemburgu yendiklerinden Pariste yapılacak Dünya kupası fi- nal müsabakalarına iştirak edebile- ceklerdir, Avusturya milli takımı bir Yugoslav takımına yenildi Gradyanski - Avusturya 2-1(1-1) Geçen pazar Viyanada 25 bin se- yirci önünde Avusturya milli takıma Yugoslavların Gradyanski takımile yaptığı antrenman maçını kaybetmiş- tir. Oldukça fens oynıyan Avusturya milli takımı maçın üçte ikisinde hâ- kim oynamakla beraber muhacimle- rinin çok ağır davranmaları yüzün- den muvaffak olarna'mışlardır, Buna mukabil Yugoslavlar çok seri oyna» mışlar ve bilhassa müdafaaları çok muvaffak olmuştur. Birinci devre 1-1 | berabere bitmiştir. İlk golü yedinci dakikada o Sestanın bir hatasından istifade eden Yugoslavlar yapmış, Avusluryahlar 37 inci dakikada bera berliği temin etmişlerdir, İkinci dev- re Avusturyalıların bariz hâkimiyeti altında başlamıştır. Buna mukabil Yugoslavlar 17 inel dakikada yaptıkları bir akınla kendi- lerine galibiyeti temin eder gölü ka- sanmışlardır. Bu maçln şonra Avus- turya idarecileri Fransaya karşi çi- karacakları takımı değiştirmeğe ka- rar vermişlerdir. Hakem Şazi Tezcanın cezalandırılması İçin bir sebep görülemedi Disiplin divanı dün Fener- babçe- Enosis maçı hak- kındaki kararını verdi Bundan ikiay evvel şehrimize | gelen (o Yünan klüblerinden E nosisin Fenerbah-. çe ile yaptığı bir maçta Fenerbah- rar vererek meseleyi İstanbul mınta- kası disiplin divanına havale etmişti. İki aydanberi mesele hakkında ines- lemelerde bulunan disiplin divanı dün akşam toplanarak kararını ver- landığını ileri sürerek bu maçı idare edemiyeceğini bildirdiğinden klüb murahhasları ile ajanlık Nuri Bosut Üzerinde anlaşmışlardır. Hüsameddin oynıyabilecek mi Disiplin divanının dün akşam ver- karar göre, Fenerbahçe kalecisi Hüsameddin altı hafta boykot cezası almıştır. Ancak sekiz gün itiraz bak- kı olduğundan bu hafta yapılacak Fenerbahçe - Beşiktaş maçında oynı- yabilecektir.. Cuningham kapalı pistte 1500 metreyi 3 D. 48 S. 4/10le koştu Nevyorkta Madison Sguarse Garden- de yapılan Amerika kapah pist şatm- piyonalarında birçok iyi dereceler el- de edilmiştir. Bu meyanda Glen Cu- ningham 1000 metreyi 3 D. 48 8. 8/10 da koşmak suretile kapalı pist rekorunu kırmıştır. Eski rekor 3D. 498, 9/10 ile Venzkeye aiddi. 5000 metrede de Don Laseh 14 D, 39 S, da koşmak suretile iyi bir derece elde etmiştir. . 1048 1226 628 035 1200 130 Va. 451 628 1228 1538 1805 1935 İdarehane: Babaâli civan Acımusluk So. No. 17 Tetrika SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM —Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur 5 Mart 1998 No. 100 g Selâniğe gönderilen heyet nasıl döndü? Sadık. paşayı kim vurdu? (İstanbula gelen Karasu isticvab edilmekle Kalmamıştır. Sakallı Meh- med paşa kendisini bir istimbota bin- direrek Sarayburnu taraflarında gez- dirmiş, ona hayli tehdidlerde de bu- lunmuştur. Fakat o vakit İspanya te- baasından olan Karasu (Osmanlı ta- bilyetine geçip Selânik mebusu ol- muş, mütarekeden sonra İtalya tabi- iyetine geçmiştir.) Bu tehdidlere hiç ehemmiyet o vermemişti. Sakallı ile böyle görüştüğünü Karasu meşruti- yetin ilânı günü anlatmıştı. Miralay Nâzım bey Selânikte hemen bir bö- ük kadar sivil hafiye tedarik eyle mişti. İşittiğimize göre Koçanada teftişte iken İstanbula celbedilen birinci ferik Tatar Osman paşadan da cemiyet hakkında malümat istenilmiş; o da: sarfediyordu. Kosova jandarma alay kumandanlığında bulunmuş olan emekli general Galib Pasiner bana şöyle bir teşekkülden bahsetti: (Rumi 1318 de Bulgar ihtilâlinden evvel on sekizinci glayın üçüncü ta- buru kumandanlığile Ohride bulunu- yordum. Bulgarlara karı teşkilât yapmağı düşündüm. Ohri redif birin- ci bölük yüzbaşısı Osman efendinin evinde eşraftan Mustafa ve Nufel ağalarla müzakerede bulundum. Bul- gar komitesine mümasil bir islâm ko- mitesi teşkiline karar verdik. Gene eşraftan Behzad ve Nimetullah ağa- lar da bu komiteye girdiler. Behzad ağa delâletile Papa Ristonun yirmi bir kişilik çetesi yakalanıp imha edildi; bunun üzerine Ohri kazasında Bul gar komitesinin faaliyetinde nisbi ve muvakkat bir sükün hasıl oldu. Son- ra ben Yanya jandarma alay kuman- danlığına tayin edildim. Obhride iş tavsadı, Kosova jandarma alay kumandanı iken Üsküb İttihad ve Terakki merke- zi İle merkezi umumi arasında irtiba- tı temin için sık, sık Selâniğe gider, Talât, Mitat Şükrü beyler ve diğer merkezi umumi âzasile temasta bu- Tunurdum. Rumi 1323 senesi sonlarına doğru | idi. Binbaşı Enver bey Ohride İttihad ve Terakki cemiyetinin mevcudiyeti hakkında tahkikat icrasına müfetti- şi umumi tarafından memur edilmiş- ti, Müfettişi iğfal için (evvelce Ohri- de Bulgarlar aleyhine böyle bir teşki- lât vardı. Şimdi bahsedilen cemiyet bundan galat olsa gerektir.) diye ra- por vermesini tavsiye ettim. O da böy- le hareket etti, sanırım. tile Ohride Bulgar komitesine karşı faaliyette bulunmak üzere bir (cemi- yeti islâmiye) teşkil eylemişti. Enver bey bir kaç defa Ohriye gel- miş ve rumi 1323 senesi teşrinievveli- ne müsadif ramazan içinde Obrililer- den islâm cemiyetine dahil otuzdan fazlasını Terakki ve İttihad cemiyeti- ne idhal eylemişti. Manastır valisi Hıfn paşa müfettişi umumiye Ohride bir İslim cemiyeti nin vücudünü itiraf eylemeği muv&- fik görmediği halde ben mevcudiyeti- ni açık faaliyetile izhar eden bu cemi- yetin vücüdünü inkârda fayda ve l1ü- züm olmadığını İleriye sürüyordum. General Galibin bu babda bana ver- diği izahat Ohride Mısırlı Aziz beyin yaptığı teşkilâtın hemen ayni beş 88- ne evvel kendisi tarafından vücude getirilmiş olduğunu gösteriyor. Ohride Bulgar komitelerine karşi hareketle mevcudiyetini gizlemiyen « bu islim cemiyeti hakkında cereyan eden resmi muhabereler neticesinde müfettişi umumi Hüseyin Hilmi paşa- nın bu cemiyet hakkımdaki malümatı mabeyine arzelmiş olması pek muh- temeldir. Ancak bence muhakkak olan cihet bu islâm cemiyetinin Ohride epeyep zaman Terakki ve İltihad cemiyetine perde olduğudur. Ben Ohri kaymakamı iken Obride saraya doğrudan doğruya maruzatta bulunan ikinet sınıf redif alayı ku- mandanı kaymakam Rıza beye Bul- garlara karşı müslümanların böyle bir cemiyet teşkil eylemelerini muhik tamamile ikna eylemiştim. Rıza bey ancak Ohriden Manastıra kaldırıldık- başka ve pek şümullü siyasi gayeler takib eylediğini öğrenmiş ve ancak © zaman bunu mabeyine arza kalkiş- mış idise de artık pek geç kalmıştı. Ohrideki islâm cemiyeti 1908 nisa nına kadar faaliyetini muhafaza et- miş, bundan sonra Terakki ve İttihad. cemiyetinin Ohri merkezi işleri doğ- rudan doğruya ele almıştır. keyfiyetine gelince: Albay Tunçay di- yor ki: (İstanbula evvelâ Hasan Rıza bey istenilmişti, Gideceği güne takaddüm eden gece de kendisine gizlenmesi tek- if olunmuş idise de kabul etmemişti. Miralay Hasan Rıza bey cemiyete mensubdu. Hasan Riza beyden sonra mabeyinden erkânıharbiye binbaşısı Enver bey istenilmişti. Enver bey sak- landı. Sonra Selânik belediye relsi İs- mail bey tarafından "Tikveşe gönderil- di. Bundan bir kaç gün sonra idi ki Taşlıca mutasarrıfı Süleyman paşa- nın oğlu Ali Riza bey ile Manastırdan erkânıharbiye reisi Hasan Vasfi paşa İstanbula celbedildiler, Gerek Ali Riza bey, gerek Hasan Vasfi paşa cemiyet efradından değülerdi. Alay müftüsü Hacı Mustafa efendinin vurulduğu gün Selâniğe gelmiş olan Hasan Vas- İl paşa bir gece Kolombo otelinde kal- dıktan sonra vakit geçirmiyerek erte- si günü hareket eylemişti. Ali Riza bey için babası Süleyman çok İsmail Hakkı bey - sonra damad ol muştur - vaziyeti - yani iki miralayıl İstanbulda çok zaman tutulmasını orduca fena tesir hasıl eylediğini * müfeltişi umumiye anlatmışlardı d& o da mabeyine tefrikanızda yazdığı nız bir telgraf çekmişti. (Selâniğe İsmail Mahir paşa 5 beraber Sadık ve Yusuf paşalar mişti. Receb paşanın (1) geldiğini bilmiyorum. Bunlar Selânikte on gün” den fazla kaldılar. Hacı Hakkı beyi? düştüler. Azametli müşür İbrahim pa” şa da bunları çekemiyordu. Bunları? İstanbula celbi en ziyade müşür paşa” nin işarı üzerine olmuştur. O zama duyduğumuz böyledir. Bir de Rahmi bey akrabasındaf olan Yusuf paşayı: (Arkası var) (1) Müşir Receb paşa ile karıştırılması e e, Hi 2DBIB MEYE SERASI su CEBEKPFEFEZ 8 BESSTNPESSUEYENEEREZ MEME. OE —dGEHEPEYE EFBPŞEENE SFEPFE 3 E 333 28.