5 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

5 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 12

e A Meksika faciası Meksika 1824 de-istiklâlini ka- zandı. O gün bu- gühdür, her ka- bine değişikliği bir ihtilâle sebeb olur. Meksika ufak tefek ihti- Jâller memleketidir. Meksikadaki siyasi" isyanlar o ka- dar çoktur ki, sayısı malâm değildir. ... 1903 de Fransiskâ, Madero adında, Otuz yaşında bir genç politikaya atıl dı. 1857 den 1872 y& kadar Meksika- nın istiklâli için çalışmiş olan Beni- to - Suareziy ismine izafelen «Benito - Suarez demokrat kili ni kurdu. Gayesi Pürfirio Diazin, müstebid ida- resini deyirmekti. Bütün servetini bü uğurda harcadı. İlk teşebbüste muyafiak olamadı, Amerikaya iltica etti. Orada çalıştı. 1911 de nihayet yirmi yedi seneden- beri idareyi elinde tulan! devirdi röisicumhur oldu. Fakat İş göremiyordu. 1913 de, Diazın oğlu isyan etti: General Haer- ta isyanı idare etti ve Maderoyu de- virdi. Sarayda başvekil Pino Suarez ile hapsedildiler. 22 şubat 1913 de bir blomobile bin- dirildiler, Yolda tabancalar patladı, arabadan cesedierini çıkardılar. Hükümet: «Taraftarları kurtarmak istediler, gürültü arasında kendi reis- lerini vurdular» dedi. Mesele kapandı. Çeviriniz Amcamı beğen- diniz mi? Ben be- ğenmedim... Ne- den diye sorarsa» nız, bir gülüp bir sertlendiği “için... Bana inanmaz- sanız bir kere de siz resmi baş aşağı çevitip bakınız... Nasıl, beğendiniz mi?. ag Siyah parçaları kesiniz, bir araya getirerek bir mukavvaya yapıştırınız, alacağı şekil, köşede gördüğünüz do- muz şekli olsun; Dikkat Bu resim ho- şunuza gitti mi?. Eğer şöylece ba- karsanız belki gi- dör, belki gitmez, herhalde bir şey farketmezsiniz. Hâlbuki bu re- simde iki yanlış var. Dikkatli bakınız, bu iki yanlışı bulabilecek' misiniz?, Değerli musikişinas İngilterenin çok sevdiği musikişi- nas Fransi Gomez öldü. Bu zat klarnet çalardı. Bir gün Edinburgda bir kon- ser verilecek ve Çaykorskinin Senfo- nik Patetiği çalımacaktı. Gomezi Lon- dradan Edinburga getirttiler.. Bü- tün konserde, klarinette sadece dört mola çulmak için... Zekâ — Kara tavuk mu zekidir, beyaz tavuk mu? — Ne bileyim ben. — Kara tavuklar daha zeki. — Neden? — Kara tavuk beyaz yumurta yu- Napoleon Bonapartın en sevdiği kardeşi Pauline idi. Afacan, haşari, güzel bir kızdı. 1801 de Napoleon onu general Klerkle evlendirdi. General dokuz ay sonra öldü. Bir sene sonra Pauline, gene kardeşinin emrile prens Borghese'e vardı. Pauline, Napoleona en müşkül za- manlarında sadık kalıp hizmet eden kadındır. Napolyon Lelpzigde bozgun verdiği zaman, Pauline bütün elmas- larını sattı, kardeşine uç yüz bin frank verdi. Napoleon Elbe adasına gitmek için Orgon eyaletinden geçecekti. O eya- let halkı kral taraftarıydı. Ele geçire- cek olurlarsa, Napoleonu öldürecek- lerdi. Napoleon bunu bildiği için Avus-| turya zabit üniforması giydi. Pauline ağabeysini bu kıyafette gö- rünce üzerine baygınlık geldi; — Bu elbise de nedir? Napoleon boynunu büktü: — Beni öldürürlerdi kardeşim, ne yapayım? Pauline geriledi: — Üstünüzde bu elbise varken sizi öpemem. Ne yaptınız Napoleon?.. İmparator ısrar etmedi, odasına çikti, Elbisesini değiştirdi, ondan son- ra Pauline koştu, boynuna sarıldı, öpüştüler. Napoleon, Elbe adasındayken adaya taşındı. Şen şuh bir kadındı. Adada davetler; ziyafetler yapıyor, adanın Norveçli, Rus, Alman, İtalyan, İngiliz sakinlerinden belli başlılarını çağırıyordu. Onlarda geliyorlardı. Napoleonun meşhur bir generali vardır: Cambron!.. Bu zat ömründe gülmemiştir. Bu Hesab oyunu Bu bilmece harfli değil, rakamlı- dır. Her birini dört köşelerin içine koyu- nuz, her sıranın yekünu sağdaki ve aşağıdaki dört köşelerin yekünu ol- * sun. Yumurta — Garson. — Buyurun. | — Piliç istiyorum. Ama git bak, en | küçük pilici seç. — Baş üstüne, Alâkok mu, yağda p zat ömründe elddiyetini bozmamıştır. Bu zat ömründe dans etmemiştir... Fakat Elbe adasında, Pauline onu bile nihayet ikna etti, dansa kaldırdı. Cambron dans bitince: — Altes dedi, sözünüzü dinledim, dans ettim, fukat sarb elmeği tercih Sofraya muhakkak geç gelirdi. Napoleon da hırslanırdı. Fakat Pau- line'e hırslanmak kabil m!?., — Napoleon derdi, istiyorsan döv beni!., '... Hiç kimse kardeşini, Pauline'in Na- poleonu sevdiği kadar sevmemiştir. 1815 de Napoleon san kozunu oyna- mağa giderken Pauline 5 yüz bin iranklık gerdanlığını verdi. Weterlo mağlübiyetini duyunca düşüp bayıldı, Napoleon Sent - Helen adasında can çekişirken, Pauline salonunu kapadı. 17 mart 1821 de Napoleonun hastalı- ğı ağtrlaşınca ona başvurdular, vazi- yeti olduğu gibi İngiltereye bildir de- diler, Derhal Lord Liverpula bir mek- tup yazdı ve son nefesinde kardeşinin yanında bulunmak istediğinden, ada- | ya gitmesine izin verilmesini rica etti. Bu mektup 11 temmuz 1821 tarihli- dir. O tarihte Napoleon öleli iki ay ol- muştu. Pauline'in bundan haberi yok- tu. Duyduğu zaman aylarca matem tuttu. 9 haziran 1825 de ölen Pauline'in son Pauline Paristeki saraylarını sattı, | mı?. | sözü «Napoleon» olmuş. Estim 51 | Adres...... Cak,, Kam,,r Eliş, Pâşüuş Paşa Başrı,n Ok,, Deşş. Kştaş Yıldızların yerine birer harf koyup kelimeleri tamamlayınız. Bilmecemizi doğru halledenlerden birinciye: 10 lira. İkinelye: 5 lira. Üçüncüye 3 lira. ve beşinciye 1 ver lira, 10 kişiye çanta, 10 kişiye cüzdan, 10 kişiye kolonya, 10 kişiye kravat, 10 kişiye mendil, 10 kişiye çorab, 15 kişiye de muhtelif hediyeler verilecektir. Bunlar a me dersiniz? Tuzla buzu karıştırırsanız, buzun soğukluğu azalır. Bunun için buzu tuz döverek muhafaza ederler — Çinin Sin-Klang ahalisi, ruhlar dışarı çıkmasınlar diye, mezarlık duvarlarına çamurdan gülleler yapıştırırlar — Hindis- murtlamasını biliyor ama, beyaz ta- vuk kara yumurta yümurtlıyamıyor!... dde tanda Nahvil şehrinin hapishanesi garib bir binadır, İki höcrelidir, kesilmiş mevki sahibi her Avrupalı küçük bir kalıç taşırdı — Avustralyada telden yapılmış bir kuş yuvası bulundu. yapılmıştır — 18 inci asırda, 22 Şubat 1783 de Dantzigdedo- (© gan, 23 Eyldi N 1860 da Frank- furtta ölen Alman filozofu Schopen- haner'i © doğu- munun 150 inci ylı bütün Al manyada kutlanıyor, Schopenhauer, Hollandalı bir taci" rin oğluydu. Babası deliydi. Çocuğu" nu evvelâ Haurede, sonra Londrada ticaretle uğraştırdı. . Öldükten sonr& oğlu ticareti bıraktı, tahsiline devam etti. Berlinde doktorasını yaptı, Anne- si muharrirdi. Nuvelleri ve romanla" rile meşhur bir kadındı. Goethe'nin ahbabıydı. “.. Behopenhauer, ilk eserini 1819 d& yazdı. Berlin üniversitesinde - felsefe profesöriydi. Topu topu dört talebesi vardı. Dört talebeye ders vermekten usandı; esasen parası vard. BİF taraftan sermayesini işletiyor, bir. taraftan da felsefe etüdleri yapıyordu... Hesablarını lâtince tur tardı, Muhayyel casusların eline ge çerse anlıyamasınlar diye... Arkada” larını itham eder, herkesle darılırdı. Eserlerimle alay ediyorlar diye... Schopenhauer altmış yaşından son” ra meşhur oldu. Kadınlardan korkar” dı, bunun için evlenmedi. Yegân© sevdiği mahlük köpeği Atma idi. B.B.R.R.E.E, re bakıyor ve bü harflerin yerleri” ni değiştirip bir kelime meydana çi 'karıyor, okuyor. Siz de şu altı harften bir kelime yapınız!.. Resim oyunu bitiştiriniz. Elinize kurşun kalemi alınız ve rakamdan rakama, sırsji takib ederek birer çizgi çekiniz. B# kalım ne resmi yapacaksınız? ne harf. Bu beş harften kaç tane kelime yapabilir- siniz? Biz beş ke- lime yaptık, aca- ba siz kaç tane yapacaksınız? Beşten az olma- “m. — ——— Keçiler Yünleri en kıymetli keçiler, Ank&” Ta ve Tibet keçileridir. Ancak keçileri, başka yerlerde yetiştirilecif olursa o kıymetlerini kaybediyorla” Hayvanlar üstünde iklimin çok tesiri vardır. Kırmış Afacan annesine dedi ki: — Anne, hani bizim iki yüz kı parça belek takımımız yok mu? — Var — Biraz evvel iki yüz kırk bir pi” ça oldu...