5 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

5 Mart 1938 ——— AKŞAM AKŞAMDAN AKŞAMA Bir heccav: Doktor Çörçöp Sami Ancak mahdud bir münevver güm- Ye içinde tanılıp eserlerinden matbu- Atta bahsedilmemiş bir heccavımız Yardır: Doktor Sami... Maruf lfâkabi- le Çörçöp Sami... Soyadı da Mortan. — Niçin © güzelim Çörçöp lâkabını #esmen kabul etmediniz de bunu seç- İlniz? - diye sordum. — Amerika'da Morgan, Fransa'da «Rostam», Sirkedide tavukcu Yordan var. Oturduğum Kabataş'ta da bir Mortan olsun - diye düşündüm. Bu tekerlmeye bakarak, bahsetti- ğim zatı yanlış tasavvur etmeyin! O, ömrünü böyle komik sözlerle heba et- Miş değildir: Hem doktor, hem dişçi- dir; Yahya Kemal'in Pariste bulundu- Zu senelerde uzun zaman ayni şehirde) Yaşamış, müşaara ederek karşılıklı lâ- €feler savurmuşir, Sonra, doktor Tür- kiyeye dönüp bahriyeye ait müessese- lerden başlıyarak, bir çok hastaneler- de hizmet etmiş.Şimdi kendi kendine bahşettiği tekaüdlüğünün omasum zevkleri İçinde... Eski usul üzere yazılmış kısa uzun manzumelerinin çoğu, - malüm hiciv tarzının açıklığı sebebile - gazetede kabili neşir değildir. Fakat şöyleleri de var; Birisi nazırı Tophane olan Paşanın Himmetü gayretini şöyle bana anlattı, Dedi ki: “Topçuluğu öyle ilerletti ki bak Milletin şevketü ikbali bile top attı. Meşhur bir Arnavud sadrazam hâk- Handa: Padişahım, yedine mihri sandet alanın Herkesin olmalı indinde musaddak değeri. Yoksa bir böyle fehametli beyinsiz herifin Arnavut olsn bile beş para etmez elğeri! Bir de reklâm kıtası: Tibda sürat de devadır, ey ettibbayı benam! Daima bu haleti derpişi iz'an etmeli, Gitmeniz icab edince çarçabuk, bir hastaya, Ford alıp bir dane Âzraliden evvel gitmeli ... Fakat doktorun - hususiyeti yalnız bu manzumeleri değildir. Kendisi, mu- &yyen bir gustoya göre en itinalı giyi-! nen hemşehrilerimizdendir. Yeleğinin Tengile kostümünün, plâstron boyun- bağının ve düğmeli potinlerindeki po- dösücdin arasındaki imtizmci bul makta yekta olduğu gibi, eşya zevki- Nİ ikametgâhma da intikal ettirmiş- tir. Doktor Sami inadcı bekârlardan “lmakla beraber, evinin mavili yaldız- Mı salonu, virnileri vesair aksamı: «Bu- rası bekâr evi olabilir mi?» diye insa- Bı hayrete düşürür. Kendine ald apartıman biçimi bir bina vardır. Fakat sırf titizliği yüzün- den «kadrini bilmezler, harab eder. ler!» düşüncesile kiraya veremez; ka- Palı tutar!? Boktor Sami, alafranga yemeklere merakı noktasından da dikkate şayan bir simadır. Nasıl pişirilmeleri lzım geldiğini bir anlalır ki.. Fakat, bun. lara da bakıp aldanmayınız; onu ala. İranga sanmayınız... Sokağa nazır alt kat penceresinin önünde pijamasile Şe vie sapan mahlniyle gi, Hulâsa, alafrangayla alaturkanın bütün kekâlarını mezcederek bunlar. dan zevkine göre bir halita çıkarmış bir ehli keyif... Anketciler, röportaja Mar hazinesi bir hemşehrimiz? em alim Ekalliyet ve ecnebi mektep- rinde musiki ve beden ter- biyesi de Türk muallimler tarafından okutulacak Ekalliyet ve ecnebi mekteplerinde türkçe, tarih, yurdbilgisi ve coğrafya Mersleri Türk muallimleri tarafından #kutulmaktadır. Maarif Vekâleti 938 era yılından itibaren musiki, beden 'biyesi, derslerinin de Türk mual- tarafından verilmesine karar Vermiştir. Vekâlet, ders programları Ve muallim kadroları için tedkikat Darüşşafakanın 65 inci yıl dönümü dap Yüsşafaka mezunları cemiyetin- bap arüşşafakanın 85 inci yıldönümü Yramına bütün mezun kardeşleri- e davetlidirler, Gecikme veya adres linmeme yüzünden davetiye alama» Mış kardeşlerimizin 6/3/038 pazar Bünü saat 10 da Dartişşafakada bu- aları rica olunur, Eminönü meydanı Valide hanının yıktırılmasına İni- sanda başlanacak Eminönlünde yıktırılacak olan Veli- &ehani hakkında evkafia belediye arasında yapılan itllâfname tasdik edilmek üzere Nafia Vekâletine gön- timlâk muamelesi ikmal edilecek ve hemen yıkılmasına başlanacaktır. 1 nisanda yıkılma sömeliyesine başlana- caktır, Valldehanından sonra evvelâ Balıkpazarı ağzında bulunan ağa, sonra kemere bitişik olen kısım, sön- ra da Validehanının karşısında ve Köprüye nazaran sol tarafta bulunan kısım kaldırılacaktır, Bu adaların istimlâki kanunen tah- sis edilen bir milyon yedi yüz bin W- raya mal olacaktır. Halbuki tanzim ve kabul edilen istimlâk haritalarına göre istimlâk sahası bir taraftan Em- lâk bankasının bulunduğu adadan diğer taraftan Balıkpazarı cihetinde Mısırçarşısı kapısına bitişik olan kı- sımdan ibarettir. Elde tahsisat, bun- Jarın istimlâkini temin edemiyeceğin- den bunların kaldırılması ileride mümkün olacaktır. Tophane cinayeti muhakemesi Müdafaa şahitlerinin dinlenmesi için muhakeme başka bir güne bırakıldı Bir gece Tophanede ekmekci dük- kânında Erzincanın Kuruçay nahiye- sinden Abdullah adında birini boğa- rak öldürmekten suçlu Ömer ve Be- kirin muhakemelerine dün ağır ceza mahkemesinde bakilmıştır. Halen Erzincanda bulunan Monşer Mehmed adında bir şahidin istinabe yolile alınarak gönderilen ifadesi okunmuştur. Bu şahid ifadesinde, ölen Abdullah eskidenberi tanıdığı- nı, bir gün konuşurlarken Abdullar bın, vaktile Kuruçayda Ali adında birini öldürdüğünü kendisine söyle- diğini bildirmişti. Bundan sonra suç- lulardan Ömer mahkemeye bir istida verdi, İstidasında diyor ki: «Abdulla- hı teammüden öldürdüğüm iddia edi- lerek idam telebile mahkemeye veril dim. Âdil mahkemenin hakkımda vereceği kararı bekliyor ve adaletini- ze sığınıyorum, Ben © gece Abdulla- hı dükkâna davet ederek öldürmüş değilim. Abdullah her zaman benden haraç alırdı. O gece gene sarhoş bir heide dükkâna geldi. Benden gene haraç İstedi, vermedim. Bu yüzden aramızda kavga çıktı Kavgada ne olduğunun ben de farkında değilim. O sırada arkadaşım Bekir dükkânda uyuyordu. Onun hiç bir şeyden habe- ri yoktur.» Ömer bir kaç tane de isim göstere- rek müdafaa şahidi sıfatile bunların çağırıp dinlenmelerini istiyordu. Mahkeme şahidlerin çağırılması için muhakemeyi başka güne bıraktı. Yüksek tedrisat umum mü- dürü Ankaradan geldi Maarif Vekâleti yüksek tedrisat umum müdürü B. Cevad, dün şehri- mize gelmiştir, B. Cevad, Vefada Yük- sek Muallim mektebi için yapılan paviyon ile yatakhanenin inşaatını gözden geçirmiş, öğleden sonra da Güzel Sanatlar akademisine gitmiş tir. Umum müdür bugün de Üniver- siteye gidecek ve Üniversite inşaat işlerile meşgul olacaktır. Tabancasını temizlerken Sirkecide Dırama oteli müsteciri B. Mehmed, tabancasını tabanca birbirini müteakib iki defa ateş almış, ve çıkan kurşunlar her iki dizine raslıyarak yaralamıştır, Hâdi- seden haberdar edilen zabıta B. Meh- medi Cerrahpaşa hastanesine yatır mış, müddelumumilik da tahkikata, ei koymuştur. Haklı şikâyetler Taksim tramvayları Benim gibi bir çok kimseler de bekleşiyor: Tramvaylar, mütema- diyen dolu geçip gitmektedir. Bu şeraitle memuriyetimizde defteri munlazam surette imzalyama- mak tehlikesinden kurtulmak için her gün bir çeyreklik sama- nım mahvoluyor. Üstelik de s0- ğuk! Onun için, ricamız, Taksim mey- danınından diğer mühim mer- kezlere kalkan tramvayları ço- galtsalar... Bilhassa sabahları, iş zamanları... Bir adam yaratmak Yabancı memleketlerde de temsil edilecek Necib Fazılın 14 gündür Şehir Ti- yatrosunda temsil edilen (Bir adam yaratmak) piyesi bu zamana kadar emsali görülmemiş bir muvaffakıyet kazanmıştır. 6 mart pazar günü tem- silden kaldırdacak olan bu piyese halkın akını bir takım inzibati ted- birler almayı icabettirmiştir, Piyesin 3 nisanda Ankarada ve mü- teakiben İzmirde temsili rivayeti var- dır, Ayrıca duyduğumuza göre Alman Devlet Tiyatrosu piyese hususi bir alâ- ka göstermiş ve Almanyanın en bü- yük aktörlerinden Llenie tarafından oynanmak üzere Almanysya eserden bir nüsha gönderilmiştir. Eserin An khra Gazi enstitüsü profesörlerinden Hüseyin Namik tarafından Macar- caya tercümesi başlamıştır. (Bir adam yaratmak) piyesinin ayrıca İngiltere ve Fransada da temsili için teşebbüs- ler vardır. 1 Bir dolandırıcılık Kendilerine elektrik şirketi memuru süsü veren 3 kişiden biri yakalandı Taksimde Ayaspaşada garib bir dolandırıcılık olmuştur. Burada Kri- tikos apartımanının bir dairesini işgal eden B. Mehmed Aliye üç kişi gelerek bir elektrik şirketi memur- larından olduklarını, dairelerinin elek- trik tesisatanın bozuk bulunduğunu söylemişler, bunun cezayı mucib ol duğunu da ilâve etmişlerdir. Gelen adamlar, bu cezanın elli W- ra olduğunu, kendilerine on lira ve- rildiği takdirde işi halledebilecekleri- ni anlatmışlardır. B. Mehmed All, bir saat sonra gelmelerini on lirayı vere- ceğini söylemiş, bunun üzerine üç adam oradan ayrılmışlardır. Bir saat sonra üç arkadaştan biri, aynı daireye gelerek B. Mehmed Ali- den on lirayı almışlar, Fakat, B. Meh- med Ali aradaki bir saat fasılada za- bıtayı haberdar ederek lâzımgelen tertibatı aldırmış bulunduğu cihetle on lirayı alan adam derhal yâkalan- mışlır, İhsan isminde olan bu şahıs, diğer iki arkadaşının Mihal ve adlarında iki kişi olduğunu itiraf et miş, bu şekilde yaplıkları dolandırr cılıkları anlatmıştır. Zabita şimdi İhsanın iki arkadaşını arstmaktdır. İki vapur seyyah geliyor 16 martta Satunyo isminde bandıralı bir vapurla muhtelif millet- lere mensup 250 ve 28 martta da Al- man bandıralı general Von Shatöylen vapurile 300 seyyah gelecektir. Bele- diye bu seyyahlardan çoğunun ilk defa İstanbula geldiklerini gözönüne alarak seyyahların şehirle alâkaları- ni temin etmek Üzere en muktedir tercümanları tayin edecektir. Asfalt yollar On senelik yol proğramı hazırlandı Bir kısmı asfalt olmak üzere şehir içinde yapılacak olan yollara sâd on senelik programın keşif plânı beledi- ye fen müdürlüğü inşaat şubesi ta- arttırabilmek için ne gibi fenni şart- lara riayet edilmesi lâzım geleceği tesbit edilmiş, bilhassa araba teker- ekleri tarafından tahrib edilen yol- lar muhafazası tedbirleri de alın- mıştır. Bir milyon küsur bin Hralık yolun hepsi bu sene ihale edilmiyecektir. Bu sene inşa edilecek kısım münakasaya çıkarılacaktır. Hava vaziyeti Dün İstanbulda hava kapalı geç- miş, rüzgâr şimal istikametinden €8- miştir. En fazla sıcaklık 8,4, en düşük 2,8 derece idi. Cüce Simonun muhakemesi Ağır cezaya gönderilme- sine lüzum görülmedi Geceleyin Beyoğlunda Nene soka- ğındaki evine girdiği sırada arkasın- dan avluya giren Şile muhafaza me vergi diye para alıp dolandırıcılk yap- tığı sabit olduğunu ve suçların içti- mal göz önünde tutularak Cavidin dolandırıcılık ve ihtilâs suçlarından devam etmektedir, Bir yandan Evin salonunda gaz kursları veriliyor, bir yandan da cumartesi geceleri, dil, tarih, edebiyat konferansları ile Evin temsil kolunun oyunları büyük rağ- bet görüyor. Bu gece de, Beşiktaş Halkevinde, projeksiyonlar Uludağda kış sporları mevzulu bir konferans ve konferans- tan sonra da bir temsil verilecektir. Herkes gidebilir, SOHBET: Sözden söze 1 Aforisma (vecize) yazanlardan pek hoşlanmam. (Severek tekrar tekrar